Ny og etterlengtet hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny og etterlengtet hjemmekino

Hei,
    som ny bruker følte jeg trangen til å lage en ny tråd om prosjektet mitt "Ny og etterlengtet hjemmekino" Har vokst opp med entusiastisk far/familie så lyd ligger i blodet. Jeg har lest på forum og utallige tester både på nettet og i diverse Hi-Fi/Lyd magasin. Og ikke minst (og viktigs) hørt meg frem!

Uansett, det jeg er på jakt etter er best mulig bilde og lydkvalitet, til en levbar pris. Anlegget som skal yte både til musikk, som til film, blir et 7.1 system, med projektor. Har en egen dedikert del av huset (antatt rundt en 50kvm) til rådighet. (Med eget seperat elektronikk-rom). Er ekstra strømuttak m.m og bygget med tanke på lyd.

Min liste sålangt:

Effektforsterer: Nad T973
    Forforsterker : Rotel 1068
    Dvd spiller : Marantz 7600 | Denon 3910

Front : Dali Mentor 6
    Senter : Usikker
    Midt : antatt Dali Mentor 2
    Bak : antatt Dali Mentor 2
    Sub : SVS PB12-Plus

Projektor : BenQ 8720
    Lerret : forsatt usikker

Har sålangt gått til kjøp av Nad T973, men mer kommer fremover. Kabling har jeg ikke begynnt å sjekke opp enda. Forslag?

Antok og beregnet å bruke rundt 50 000-70 000;-, men ettersom jeg vet hva jeg vil ha. Og jeg ikke ønsker å bruke det på noe jeg ikke vil være 100% fornøyd med, så har jeg økt budsjettet til 100 000;- +

Fint om noen vil komme med anbefalinger ovenfor oppsettet mitt sålangt, noe du ville valgt anderledes?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No reply on thread..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OorZakO
    Hei,
    som ny bruker følte jeg trangen til å lage en ny tråd om prosjektet mitt "Ny og etterlengtet hjemmekino" Har vokst opp med entusiastisk far/familie så lyd ligger i blodet. Jeg har lest på forum og utallige tester både på nettet og i diverse Hi-Fi/Lyd magasin. Og ikke minst (og viktigs) hørt meg frem!

Uansett, det jeg er på jakt etter er best mulig bilde og lydkvalitet, til en levbar pris. Anlegget som skal yte både til musikk, som til film, blir et 7.1 system, med projektor. Har en egen dedikert del av huset (antatt rundt en 50kvm) til rådighet. (Med eget seperat elektronikk-rom). Er ekstra strømuttak m.m og bygget med tanke på lyd.

Min liste sålangt:

Effektforsterer: Nad T973
    Forforsterker : Rotel 1068
    Dvd spiller : Marantz 7600 | Denon 3910

Front : Dali Mentor 6
    Senter : Usikker
    Midt : antatt Dali Mentor 2
    Bak : antatt Dali Mentor 2
    Sub : SVS PB12-Plus

Projektor : BenQ 8720
    Lerret : forsatt usikker

Har sålangt gått til kjøp av Nad T973, men mer kommer fremover. Kabling har jeg ikke begynnt å sjekke opp enda. Forslag?

Antok og beregnet å bruke rundt 50 000-70 000;-, men ettersom jeg vet hva jeg vil ha. Og jeg ikke ønsker å bruke det på noe jeg ikke vil være 100% fornøyd med, så har jeg økt budsjettet til 100 000;- +

Fint om noen vil komme med anbefalinger ovenfor oppsettet mitt sålangt, noe du ville valgt anderledes?
    Hei og velkommen til forumet skal du være!!! Det ser ut som om du er på rett vei her ja. Du nevner at du har ca 50 m2 til rådighet. Skal du gjøre noe med dette rommet? Skal det bygges om? Dempes? Er det i så fall med i totalprisen på 100K? Mentorene har jeg hørt og jeg ble mektig imponert! Disse blir du hvertfall fornøyd med. SVS er jo bankers. Mentor 2 har jeg ikke hørt, men de er sikkert veldig bra. Det er jo dessuten bra å ha høyttalere som har noenlunde samme lydsignatur. NAD-en skulle jo fint klare å drive alt dette, men har du hørt Mentor og NAD sammen? PJ-en er jo en favoritt her på forumet, men det får andre uttale seg om. Jeg har ikke sett den. Til slutt vil jeg bare si: BILDER!!!!!! Ta litt bilder av rommet,så får vi se hva du har "å rutte med". :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke komponentene dine i detalj, men har noen kommentarer om pengebruken: jeg ville ikke kjøpt forforsterker/prosessor eller dvd-spiller ny i denne omgang, da HD-behovet ditt sannsynligvis vil bli forsterket gjennom 2007. De pengene du sparer på å kjøpe disse komponentene brukte kan du legge av til HD-spiller og/eller HD-kapabel prosessor neste år.

Når det gjelder kabling, ville jeg ikke lagt mye penger i HT-kabler til side-og bakhøyttalere eller sub.

Ellers ønsker jeg deg lykke til!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruktkjøp

Jeg ville også gått for bruktkjøp, hadde jeg vært deg. Du kan få utrolig god lyd for 100.000,- dersom du scanner markedet litt for perler.
    Se etter Sunfire og Enlightened Audio Design effekt og forforsterkere. Ligger også 2 sett med gamle B&W Matrix 802 høyttalere ute på Finn.no. Helt rå på Hjemmekino, hvis du f.eks. kan skaffe 6 av disse.
    Se på hjemmekinoen min, kun brukte komponenter til en forholdsvis rimelig penge og mye godlyd, samt eierglede.
    Du kommer vel ikke unna en SVS PB12 eller PB12-Plus/2 tenker jeg, dersom du vil ha mye bass for pengene.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget gode råd fra hellnoob her. Til bakhøyttalere anbefaler jeg supra-kabler fra ELTEK AS. Det er veldig gode kabler til en fornuftig meter-pris
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Meget gode råd fra hellnoob her.
    :-)

Til bakhøyttalere anbefaler jeg supra-kabler fra ELTEK AS. Det er veldig gode kabler til en fornuftig meter-pris
    Selv har jeg Biltema-HT-kabler bak :-)

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senter

Hei!

Ville gått for senter høyttaler i samme serie, noen ganger kan det låte litt "merkelig" hvis man bruker en helt annen type høyttaler pga annen lyd, frekvenskurver osv. Dette kan gjøre at man "hører" senterhøyttaleren som skiller seg ut fra resten av anlegget.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget gode råd fra hellnoob her. Til bakhøyttalere anbefaler jeg supra-kabler fra ELTEK
    Helt enig, bruker Supra Rondo 4-ledere til bakHT.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    :-)

Selv har jeg Biltema-HT-kabler bak :-)
    Biltemakablene har fått gjennomgående skryt alle steder hvor jeg har sett dem testet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter bruk av center i samme serie som frontene. Angående Mentor leste jeg på Dali sine hjemmesider at det skal komme en "full range" surround-serie. Regner med det er snakk om center, sub og kanskje dedikerte bakhøyttalere. Vet ikke når de kommer, men regner ikke med det er så fryktelig lenge til. Finner sikkert nærmere dato hvis man googler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hei og velkommen til forumet skal du være!!! Det ser ut som om du er på rett vei her ja. Du nevner at du har ca 50 m2 til rådighet. Skal du gjøre noe med dette rommet? Skal det bygges om? Dempes? Er det i så fall med i totalprisen på 100K? Mentorene har jeg hørt og jeg ble mektig imponert! Disse blir du hvertfall fornøyd med. SVS er jo bankers. Mentor 2 har jeg ikke hørt, men de er sikkert veldig bra. Det er jo dessuten bra å ha høyttalere som har noenlunde samme lydsignatur. NAD-en skulle jo fint klare å drive alt dette, men har du hørt Mentor og NAD sammen? PJ-en er jo en favoritt her på forumet, men det får andre uttale seg om. Jeg har ikke sett den. Til slutt vil jeg bare si: BILDER!!!!!! Ta litt bilder av rommet,så får vi se hva du har "å rutte med". :-D
    Rommet er fint slik som det er, får se om jeg får behov for mer demping, og nei det er ikke inkludert i budsjettet mitt (bruker ikke penger på foreldrene mine sitt hus). Ahh, Mentor'ene var TOPP!. Og ja jeg kjørte dem sammen med NAD forsterker da jeg testet de. Får se hva jeg får til av bilder etterhvert.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    , men har noen kommentarer om pengebruken: jeg ville ikke kjøpt forforsterker/prosessor eller dvd-spiller ny i denne omgang, da HD-behovet ditt sannsynligvis vil bli forsterket gjennom 2007. De pengene du sparer på å kjøpe disse komponentene brukte kan du legge av til HD-spiller og/eller HD-kapabel prosessor neste år.

Ellers ønsker jeg deg lykke til!
    Takk takk, er det jeg gjør, prøver å skaffe elektronikken brukt til en litt rimeligere peng, slik at det ikke går altfor hardt utover "HD-budsjettet" Kan være at jeg kjøper en CD-spiller i første omgang så en ny HD-DVD spiller.

Biltemakablene har fått gjennomgående skryt alle steder hvor jeg har sett dem testet
    Hehe, jeg har også hørt mye bra om kablene fra Biltema faktisk. I bil sammenheng da.

Gleder meg utrolig mye til å få hjem Mentorene, og begynne med innspillingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •