Hjemme hos Daniel. Tester Piega Coax 70.2 - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 112 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 2234
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase justering

Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Men du må ha en når du skal justere fasen.
    Snakket med L-sound og der er en enklere måte og korrigere for fase på, en kan bare gå inn på reciveren og forandre avstanden til subben på distance og vips så kan en enklere sitte og juster med fjernkontrollen selv i steden for og måtte ha med en hjelper på fase knappen på subb :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Snakket med L-sound og der er en enklere måte og korrigere for fase på, en kan bare gå inn på reciveren og forandre avstanden til subben på distance og vips så kan en enklere sitte og juster med fjernkontrollen selv i steden for og måtte ha med en hjelper på fase knappen på subb :-D
    Mulig det er enklere, men ikke helt opptimalt. Riktig fase er ved høyeste db verdi. Hvordan finner du det ut uten db måler? Kan jo ta det på gehøret, men om det blir opptimalt er en annen sak. Selv om du korrigerer med avstanden på reciveren finner du trolig ikke høyeste db verdi.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk reciverens avstandskorigering i stedet for og justere phase på subne.
    Blir mye mere nøyaktig om du bruker reciveren.

Let etter den flateste frek.responsen eller der hvor den responsen stiger nedover mot 20/16/12 hz...

Det er litt vanskeligere og justere riktig når subene står bak. Men vil tro det er morsomt når sofaen begynner og flytte på seg.

Har du ikke fått kalibret subene ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bruk reciverens avstandskorigering i stedet for og justere phase på subne.
    Blir mye mere nøyaktig om du bruker reciveren.

Let etter den flateste frek.responsen eller der hvor den responsen stiger nedover mot 20/16/12 hz...

Det er litt vanskeligere og justere riktig når subene står bak. Men vil tro det er morsomt når sofaen begynner og flytte på seg.

Har du ikke fått kalibret subene ?
    Uansett om man bruker reciverens avstandskorigering så må man ha db måler. Har fått kalibrert ja. Og kan love at sofan nesten flytter på seg

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om man bruker reciverens avstandskorigering så må man ha db måler. Har fått kalibrert ja. Og kan love at sofan nesten flytter på seg
    Må vel bare vente på at du starter i ny jobb da ja.

dB måler... Sinus toner... regneark er det som skal til.

Bruker selv regneark fra Lsound der jeg kan få opp flere grafer så jeg kan justere SMS-1 etter resultatet på regnearket.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er enklere, men ikke helt opptimalt. Riktig fase er ved høyeste db verdi. Hvordan finner du det ut uten db måler? Kan jo ta det på gehøret, men om det blir opptimalt er en annen sak. Selv om du korrigerer med avstanden på reciveren finner du trolig ikke høyeste db verdi.
    Du har helt rett db måler er et must og selv om en har den og regnearkene til L-sound tar dette lang tid, jeg har brukt en evighet for å kalibrere 2 x SVS PB10 ISD i min kino, men det er selvfølgelig vanskeligere og kalibrere inn 2 stk sub en 1, Han jeg snakket med fra L-sound sa at en skulle optimalt sett skal se en økning på ca 6 db fra 1 til 2 subber. lykke til

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får det ikke til selv om jeg har db måler. Jeg synes db er på samme nivå uansett hvordan jeg justerer fasen (har en PB12 plus som står i bakre hjørne i rommet). Når det er sagt så danser nåla en del opp og ned under måling, så det er litt vanskelig å si.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg får det ikke til selv om jeg har db måler. Jeg synes db er på samme nivå uansett hvordan jeg justerer fasen (har en PB12 plus som står i bakre hjørne i rommet). Når det er sagt så danser nåla en del opp og ned under måling, så det er litt vanskelig å si.
    Hvilken innstillinger har du på db måleren når den danser opp og ned med avspilling av sinus toner ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvilken innstillinger har du på db måleren når den danser opp og ned med avspilling av sinus toner ?
    Det husker jeg ikke. Skal se etter senere i kveld. Er ikke hjemme for øyblikket. Bruker en Radioschak fra Lsound

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du har helt rett db måler er et must og selv om en har den og regnearkene til L-sound tar dette lang tid, jeg har brukt en evighet for å kalibrere 2 x SVS PB10 ISD i min kino, men det er selvfølgelig vanskeligere og kalibrere inn 2 stk sub en 1, Han jeg snakket med fra L-sound sa at en skulle optimalt sett skal se en økning på ca 6 db fra 1 til 2 subber. lykke til
    Satte mastervolum på reciver til -20. Satte ch level på sub til 0.
    Satt så ene subben i det ene hjørnet, og justerte gain til 80db.
    Satte så sub 2 på samme sted, justerte gain til 80db.
    Da begge subbene var plasert økte db verdien med + 5db økning. (totalt)
    Alle HT deles på 80hz. Fase på begge SVS står i 0 grader.
    Justert så avstandskorigering i meter på reciver til den høyeste oppnådde db verdi.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det på akkurat samme måte som deg på kalibreringen MEN

Justert så avstandskorigering i meter på reciver til den høyeste oppnådde db verdi.

Det har ikke jeg hørt om eller gjort??

Burde jeg gjør dette??

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioschak analog skal stå så på " C " og " Slow ".

Prøv og holde nålen på plus 0 til +5 siden

Se tabbel for hvor mye som skal legges til på avlesningen på de forskjellige frekvensene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å legge fra seg regneark og kuleramme! Koble radioshacken til pcèn, last ned RoomEQWizzard gratis og gjør frekvenssveipene på 5 sekunder. Ikke bare går det kjappere, det er også mer nøyaktig. Sjekk blant annet denne tråden for å komme i gang:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...smal-svar.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Har gjort det på akkurat samme måte som deg på kalibreringen MEN

Det har ikke jeg hørt om eller gjort??

Burde jeg gjør dette??

??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    På tide å legge fra seg regneark og kuleramme! Koble radioshacken til pcèn, last ned RoomEQWizzard gratis og gjør frekvenssveipene på 5 sekunder. Ikke bare går det kjappere, det er også mer nøyaktig. Sjekk blant annet denne tråden for å komme i gang:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...smal-svar.html

Støttes, kjøp et eksternt lydkort (m audion firewire solo) og en dedikert måle mikrofon (Behringer EMC8000) også så har du både raskt og nøyaktig som for noen få år siden hadde kostet mye, mye mer! Det er ganske kjekt å bruke skikkelig utstyr slik at man slipper å famle rundt i blinde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Når det er sagt så danser nåla en del opp og ned under måling, så det er litt vanskelig å si.

Grunnen til dette er at testonen som sendes har mange frekvenser som sendes ut ikke helt "simultant" du har en eller flere topper i frekvenskurven din, når testonen treffer toppen i frekvens beveger nåla saeg. Når du har fått temmet toppene i frekvensresponsen vil nålen bli mer rolig, men helt stille vil den ikke stå.

Tipset over med REW og og måle mic (eller eventuelt dB måleren) gjør at du kan se hva som skjer og i mine øyne den eneste måten å få dette til på korrekt hvis (hvis man ikke da har platina belagte gull ører...)

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Grunnen til dette er at testonen som sendes har mange frekvenser som sendes ut ikke helt "simultant" du har en eller flere topper i frekvenskurven din, når testonen treffer toppen i frekvens beveger nåla saeg. Når du har fått temmet toppene i frekvensresponsen vil nålen bli mer rolig, men helt stille vil den ikke stå.

Tipset over med REW og og måle mic (eller eventuelt dB måleren) gjør at du kan se hva som skjer og i mine øyne den eneste måten å få dette til på korrekt hvis (hvis man ikke da har platina belagte gull ører...)
    Hmm, høres interressant ut, kanskje jeg skal prøve dette. Hadde vært kult å fått det skikkelig til. Men et spørsmål:

Dersom man har mindre bass i sweetspot enn andre steder i rommet, og man har mer headroom på suben, er det ikke bare å guffe på til man har ønsket nivå i sweetspot da?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel alltid finnes steder i rommet der du finner mer bass enn i sweetspot. Befinner imidlertid sweetspot seg i et skikkelig hull, må du nok spørre deg selv om det er ønskelig at de andre delene av rommet får det basstrykket de får - dersom du øker gain...

Det vil nemlig i så fall (i svært mange tilfeller) bety at bassen blir ytterst merkbar i de tilstøtende rom.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Jeg får koble RadioShack'en min til pc'en da og gjøre et forsøk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lytteposisjonen er i ett null så vil du ikke få så mye effekt av å legge på ekstra effekt.... Plassering, plassering, plassering er trikset...

Side 23 av 112 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •