Norcad's nye stuekino - siste; Oppgraderinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norcad's nye stuekino - siste; Oppgraderinger

HALLO

Bakgrunn:
    Byggingen startet for 18 mnd siden, og består av et tilbygg på 35 kvm, i to etasjer pluss full kjeller.
    Med unntak av å sette opp ny pipe, har jeg gjort alt selv.
    Det hele startet faktisk med at jeg kjøpte en gammel traktorgraver! :shock:
    I tillegg til nybygget, innebærer dette prosjektet også total renovering av gamlehuset (bygget i 1933), og modernisering i form av bl.a. balansert ventilasjon med varmegjennvinning og vannbåren gulvvarme.
    Når jeg da legger til at jeg jobber med plast og komposittmaterialer i industrien til daglig, og verken er snekker, maler, rørlegger, blikkenslager e.l. sier det seg vel selv at lærekurven har vært rimelig bratt
    Om noen trenger et tips ang de erfaringer jeg har fått ifbm noe av det som er nevnt over, er de hjertelig velkomne til å spørre!

Hjemmekino:
    Under planleggingen var tanken min et eget kinorom i kjelleren, men WAF satte en stopper for det.
    Min bedre(?) halvdel ønsket heller en stuekino, og da ble det jo sånn selvfølgelig
    Dette innebærer jo en del ekstra utfordringer og kompromisser mtp design osv.
    Så nå, endelig, etter 18 mnd er altså tiden kommet for å innrede denne stuekinoen, noe jeg tenkte jeg kunne dele med AVForums medlemmer, og ikke minst få noen gode tips underveis.

Denne tråden:
    Her vil jeg altså poste oppdateringer, bilder, spørsmål og kanskje (forhåpentligvis) noen gode tips/råd/løsninger for andre også.
    Etterhvert som saker og ting kommer på plass vil jeg samtidig forsøke å oppdatere AVforum.no - norcad's hjemmekino.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret og projektor

Montering av min LG RD-JT92 projektor og Projekta Procinema 200cm 16:9 lerret, ga de første utfordringene!
    Plassering av lerretet ga ingen valgmuligheter, idet jeg fortsatt har en 32" CRT TV, som lerretet da må utenfor, og i tillegg to downligts i taket og ta hensyn til. TV'n bygger 60 cm i dybden, og downligts'ene sitter 80 cm fra veggen, så plassering av lerretet ga seg selv.

Problem 1 TV bordet er 75 cm dypt og 70 cm høyt, og lerretet har 20 cm mellom stopp/låseintervallene, noe som resulterer i at lerretet ble hengende 85 cm over gulvet. For høyt i mine øyne.
    Løsning Skiftet ut TV-bordet til et som er 60 cm dypt, slik at lerret kan trekkes ned utenfor bordet, ned til 65 cm (pluss maskering) fra gulvet.

Problem 2 Projektoren skal sitte på en veggmontert hylle på motsatt vegg, men lengden frem til lerret ble litt større enn planlagt pga downligts nevnt over, dermed havnet bildet en smule ut på maskeringen på lerretet.
    Løsning? Takfeste til projektor (lav WAF har jeg forstått! ) eller en dypere hylle slik at projektoren kommer 15 cm utfra veggen (også lav WAF :???: )

Bilde fra sweetspot!:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjulte kabler

Høyttalerkabler må på plass.
    Ut til høyttalerne er det lagt 20 mm K-rør for skjult trekking av kabler.
    kabler til fronthøyttalerne gikk greit. (bilde 1)
    MEN etter at rørene ble lagt inn i vegger og tak, endret planene seg fra flatskjerm til projektor.
    Det ene røret til baksiden i rommet må derfor benyttes til DVI kabel, og begge kablene til bakhøyttalerne må derfor trekkes i samme røret.
    OG DET GIKK IKKE BRA :evil:

Problem 3: Det gjenstod vel en meter før kablene var trekt frem, men der slapp de taket og ble igjen.
    Ikke noe annet å gjøre enn å dra tilbake da eller?
    Etter å dra dratt de et par meter tilbake sa det stopp, og der sitter de nå BOM FAST! (bilde 2)
    Løsning? Vurderer å rive ned igjen noen panelbord på veggen i 2.etg for å få tilgang til K-røret og kappe det av der, i håp om å få ut igjen kablene derfra.

Planen er å sette på terminaler på lokkene til veggboksene, men disse er ikke innkjøpt enda, så foreløpig har jeg bare tatt ledningene direkte til høyttalerne.

Bilder fra kabeltrekking:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Auto eq med merkelig resultat

Hadde jo vært morsomt om noen andre enn meg selv deltok i denne tråden.......
    Mens noen går rundt og snakker med seg selv, kan vel jeg skrive til meg selv
    OT:
    Selv om bare fronter og senter er på plass, kjørte jeg av nysjerrighet auto eq på min Denon 3805 i dag. Men ble noe forundret over resultatet! :???:

Noen som har opplevd det samme, og/eller har en forklaring?

Bilde av auto eq - normal:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem 3 løst

Tok sats og fikk revet ned taklist, gulvlist og noen panelbord på rommet til poden idag (som ligger over stuekinoen). Kjempegøy å ødelegg noe man bygde opp for 6 mnd siden
    Men jeg fikk tilgang til K-røret hvor høyttalerkabelene satt fast, og kappet det. Og vips var det problemet løst. Dro ut igjen kablene fra røret, smurte de godt med silikonolje og på neste forsøk fikk jeg de frem til receiveren.
    Så nå må jeg snart kaste meg over DVI-kabelen.................!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Hva slags utstyr skal du bruke bortsett fra 3805?
    Angående den auto-eq saken skal jeg ikke utale meg, men ble lyden bedre da ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyrsliste finner du på: AVforum.no - norcad's hjemmekino

Lyden ble bedre ja, men rommet er foreløpig utrolig lite dempet, så her må det gjøres noen drastiske tiltak helt klart.

BTW; Tok en reset på 3805 i dag, flyttet litt på frontene og kjørte auto-eq pånytt, da fikk jeg et mer forståelig resultat

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja Dette ser jo meget bra ut.
    Med litt demping i rommet så vil du sikkert merke forskjell, nakne flater kan jo være drepen for godlyden.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kinoen har blitt utrolig fin. Gratulerer med virkelig gjennomført jobb
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY projektor veggfeste

Da var tiden kommet til projektoren. En Supra DVI kabel har blitt klippet av og trukket gjennom K-rør til receiveren, bilder av lodding etc kommer senere.
    For først må projektoren opp, og etter et lite møte med hussjefen, ble det "enighet" om at takfeste ble for voldsomt, og veggfeste var tingen.
    Første forsøk var en hylle, men det ble bare seende dumt ut (ifølge sjefen!), med en dyp hylle stikkende laaaaaangt utfra veggen, nesten oppe ved taket.
    (Fikk ikke satt blomster på den engang!?)

Etter litt måltaging, tegning og en runde i garasjen på søken etter noe stål, gikk jeg berserk med sveiseapparat og vinkelsliper.

EDIT: Veggfeste er nå pusset litt og lakkert et par strøk med silkematt hvit Quicklakk. Og faktisk ble det ferdige resultatet WAF-godkjent uten alvorlige protester.

DIY PJ veggfeste:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Supra DVI-kontakt

Projektoren er på plass, og en Supra DVI kabel har blitt klippet av og trukket igjennom 25mm K-rør fra projektor til dvd spilleren.
    Da var turen kommet til tålmodighetsprøven; lodde på igjen DVI kontakten.
    Den første utfordringen var min 20 år gamle Weller loddestasjon, ifht til loddepunktene i kontakten, var loddespissen som en øks å regne.
    Etter litt leting etter ny spiss, kastet jeg inn håndkleet og kjøpte en ny loddestasjon på Clas Ohlson i stedet.
    Kabelen ble kappet i rett lengde, avisolerte ledningene (bilde 1), tvinnet endene på skjermen til 4 ledninger (bilde 2), og fortinnet alle endene.
    MEN hva har skjedd??? Jeg har loddet en god del i mitt liv, og trodde dette skulle gå greit, selv om det er 4-5 år siden sist. Jeg hadde glemt en ting!
    Synet for pokker! Mine øyne har blitt veldig mye eldre på de siste 5 årene :cry:
    Vel, etter et par forsøk måtte jeg bare gi opp, og fikk lånt en lampe med forstørrelseglass. Det hjalp litt :neutral:
    Etter å ha lært sambo mange nye kombinasjoner av stygge ord (barna var på skolen heldigvis), fikk jeg knotet det sammen igjen, og heldigvis funket det også
    Desverre ser jeg allikevel godt nok til å se at resultatet ble alt annet enn pen lodding.

Nedenfor har jeg lagt ved noen bilder og skjema/fargekoder for Supra DVI-kabel, for de som kunne trenge det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et år siden sist!

Etter et år med stillstand på utstyrsfronten, er nå noen oppgraderinger pågang.
    Playstation 3, er allerede på plass, og med det mulighet for BlueRay.
    Har man sagt A får man si B, så nå er en HD projektor på tur med posten. BenQ W-10000 skal testes ut.
    Etter å ha lest både mange meninger og synsinger? rundt zoom området til denne, er jeg nå meget spent på om dette vil fungere med den fhv korte kasteavstand jeg har.
    Og har man sagt A og B, må man si C!
    Tenkte tiden var inne for å få på plass HDMI switching også, så i dag gjorde jeg en meget hyggelig handel med da-ty, og Denon 3805 blir nå byttet ut med 3806! En alvorlig stor oppgradering! :-D
    Mine DIY Seas 3-veis frontht er vel også snart på tur inn i stuekinoen, så nå blir det nok litt oppsving i filmtitting en stund fremover.
    Happy New Year!

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med HD PJ og ny receiver. Julegavene fra far til far unkonkurrerte vel det meste annet i år

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •