jormot bygger rundt BenQ PE8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jormot bygger rundt BenQ PE8720

Fant at tiden endelig var moden for å kjøpe projektor og da prisen på PE8720 falt 70 % var valget klart selv om det oversteg budsjettet. Resten er ved starten gammelt rask/nye nødvendige billigløsninger. Oppgraderinger kommer så snart økonomien tillater det. Det er ikke sikkert alle er enige i prioriteringsrekkefølgen, men det er nå slik jeg velger å gjøre det.

Jeg bor i blokk og kan/vil ikke spille så veeeldig høyt av hensyn til naboene.

Digital Video Essentials anbefales på det varmeste. Studer den mens du er på planleggingsstadiet så finner du mange tips og unngår å måtte gjøre ting om igjen slik som jeg. DVE inneholder mye mer enn kjedelige testbilder.

Bilder finnes under http://avforum.no/forum/minhjemmekin...ts-forsok.html
    (Jeg ser ikke helt forskjellen på dette emnet og "min hjemmekino", men har valgt å liste opp utstyret her.)

Video
    BenQ PE8720
    DreamScreen Dynagrey i DIY 195 x 110 ramme
    Sanyo CD3185A colour data display, 14,5", 380x288 punkt oppløsning
    DVD/VHS: Daewoo DFX-6505B
    Innganger: S-video fra DVD/VHS, RBG HD fra PC

Forsterkere
    Kenwood KRF-5030D 5 x 80 W
    Romperister: Blaupunkt BSA-247 bilstereoforsterker 2 x 120 W, én kanal koblet direkte til sub utgangen driver 6 stk 8", én kanal med BX-01E aktivt delefilter 12 dB/oktav, stilt på 50 Hz lavpass på inngangen driver BR-25
    Spenningskilde til Blaupunkt: 3 stk 26 Ah VRLA blybatterier koblet i parallell, lades konstant med CTek Zafir 90 intelligent lader på 3,3A

Høyttalere
    Front: Jamo 50 fra 1970-tallet, 30 - 20000 Hz
    Senter: Jamo 70 fra 1970-tallet, 25 - 20000 Hz
    Bak: Pioneer CS-353 fra 1980-tallet? 50 - 20000 Hz
    Sub (liksom): 6 stk 8" montert i ryggen på recliner'en

Romperister
    Carpower BR-25, 30 - 300 Hz, 50 W i setet
    6 stk 8" i ryggen

Spillkontroller
    Thrustmaster 360 Modena Pro pedaler og ratt moddet med Corvette merke
    Saitek X45 stikke og throttel

Kabler
    S-video fra DVD/VHS til BenQ (HomeCinema Professional gullforgylt (billig ClasO))
    VGA - 5 x BNC fra PC til BenQ (billig ClasO)
    3 x stereo kabel til 5.1 lyd fra PC (billig Biltema Sound-cable)
    ellers gamle billige signalkabler til lyd
    2 x 0,75 mm2 høyttalerkabler (delvis originale fra '70-tallet/billigste ClasO)
    2 x 2,5 mm2 Biltema Golden Connector til romperister og sub

Nettfilter
    Siemens(?) Entstörgerät B84102-C40 med 275 volt VDR over inngangen, maks 2A
    Automatswitch med overspenningsvern (ClasO) til PC, skjerm, printer, PC-høyttalere og antenne/bredbånd koblet inn etter nettfilteret

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en spennende mix det oppsettet ditt, hvordan låter det?

Er selv i en lignende situasjon som deg, "sprengte" budsjettet ved innkjøp av 8720 og kjører foreløpig bilde rett på veggen.
    Så førsteprioritet for meg er rammelerret, så spiller med HDMI.
    Lyden er jeg fornøyd med så det blir ingen forandringer der på en stund......blir jeg Lottomillionær så gir jeg en lyd fra meg her på AVforum.
    Kos deg med PJ`en din

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.
    Låter og låter.... Det kommer i hvertfall lyd fra forskjellige steder i rommet og bare det hever filmopplevelsen fra vanlig stereo.

Det som forundrer meg litt er at høyttalere med like data låter så forskjellig. For det kan vel ikke være forsterkerne når begge står i "flat".

Uansett var dette modent for oppgradering før det ble kombinert og Yamaha YSP-1000 (eller -800) lydprojektor står høyt på ønskelisten.

edit: var på Ljudia uke 2-07 for å høre på YSP1000. Den imponerte ikke. Det kan kanskje skyldes lokalet. Satser på en brukt receiver i stedet og beholder de tilårskomne høyttalerne jeg har.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fant" tråden din nå Jormot. Se bort fra melding i den andre tråden, eller får moderator til å slå de sammen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mindre bass

Bil-sub'en er nå flyttet dit den hører hjemme, nemlig i elbilen. Den låter ikke særlig pent der heller, men kanskje noe bedre i den lille teppekledde kupéen enn inne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pære-timene løper!

Har nå hatt projektoren ca en måned og logget 169 timer allerede.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda mer å gjøre

Som nevnt tidligere er ikke sofaen særlig god å sitte i. Skumgummien i putene smuldrer opp. Da jeg var innom Elbil Norge her en dag fikk jeg flere skumgummi sitteputer til Kewet som var skåret litt feil. Så nå "må" jeg bare restaurere sofaen også slik at jeg kan sitte like godt som i sofaen i en Kewet Buddy.

Det kommer bare mer og mer på lista over ting å gjøre uten at jeg får en eneste detalj ferdig. Bestmte meg for å lage profil på ramma til lerretet også, slik som Simmy http://avforum.no/forum/guider-video...iy-lerret.html Da ser litt det proffere ut. Uten annet enn håndverktøy tar det tid.

Én ting har jeg klart å få ferdig; kassa som projektoren skal stå på oppå bokseksjonen. Har laget den så åpen som mulig for å unngå resonans. Det er ikke sikket jeg behøver å tenke på resonans for føttene på projektoren har dempeputer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge denne tråden fremover
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspirasjon, devilej. Det går tregt med meg i forhold til mange andre. Bruker kanskje for mye tid ved PC'n for å se hva andre har fått til. Skal forsøke å oppdatere her etterhvert som prosjektet utvikler seg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok litt for rask med å kjøpe sort velour til DIY rammelerret, for nå er det bare 50,- for 5 x 1,5 meter på Jysk. Eller så er jeg for treg til å få snekret sammen ramma. Må jo få sett noen filmer innimellom også!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en rull til så halverer du jo `"tapet"

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens oppgradering

Ga opp å finne ut hvor jeg kan justere delefrekvensen til sub-utgangen på PC'n og koblet inn et Blaupunkt BX-01E aktivt delefilter mellom PC'n og forsterkeren til sub'en. Fremdeles kjøres de 4 hovedhøyttalerne på fulltone. Kanskje ikke helt ideelt. Har stilt delefilteret på ca 65 Hz - det er litt unormal inndeling på skalaen - og +5dB til å begynne med.

BX-01E er til bilbruk akkurat som forsterkeren jeg bruker til sub og senter.

Og så pakket jeg vekk tuneren for noen dager siden og baserer meg på nettradio. Ofte blir lyden borte i brøkdeler av sekund og opptil flere sekunder. Har ikke fått inn NRK, hverken 5.1 eller andre de siste par dagene. Før gikk det på omtrent 5 forsøk. Har gitt unntak for pop-up-windows fra NRK og nå åpnet for alle pop-ups uten at det hjelper. Radio1 funker stort sett.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret i havn

Under juletreet lå DreamScreen Greyline duk til DIY prosjektet. Grunnen til at det ikke er ferdig enda er MicroSoft Flight Simulator X (romertall 10). Enda bedre grafikk og flere detaljer enn MS FS 2002. Anbefales til flyinteresserte!

Har fløyet Piper Cub fra Gardermoen til Oslo med sightseeing i lav høyde over sentrum. Savnet Rådhuset og Holmenkollbakken, men SAS-hotellet og Postgirobygget er der og Danskebåten eller Kielferga ligger til kai.

DeHavilland Beaver på flottører rundt Oslofjorden var også en artig tur. Kystlinja og alle øyene er korrekte. Det er også hovedveiene, men bebyggelsen og andre veier er generert random, så det er ikke likt virkeligheten.

DC3 er en annen klassisk maskin jeg måtte prøve. Utrolig stabil i lufta selv i gufsete værforhold.

Har ingen referanse til virkelige fly av de typene, de eneste jeg har kjent på stikka i er hjemmebygget BD4 i Florida og Beechcraft Aerobatic Bonanza i New York. De finnes dessverre ikke i utvalget i MS FSX.

Newcomer Moniq sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å lese om rom som er under oppbygging. Legg ut noen bilder etterhvert

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moniq
    Legg ut noen bilder etterhvert
    Link til en tråd med bilder finnes i første post og i signaturen min.
    Skal legge ut noen nye bilder når det begynner å ligne noe. Dere må unnskylde den dårlige kvaliteten, har bare et gammelt digitalkamera jeg fikk med gratis da jeg tegnet bredbåndsabbonement.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rammelerretet er oppe og kinoen er snudd

Da var jeg så langt. Bilder kommer når jeg får litt lyshjelp av sola. Trengte ikke å bruke kassa til projektoren, den ble satt rett oppå bokseksjonen. Forresten så er vel bokseksjon feil betegnelse. Det står flere DVD'er og VHS-kassetter i hyllene enn bøker. DynaGrey hjalp veldig på sortnivå i forhold til hvit rullgardin. Den 10 cm brede, sorte ramma hjelp nok også. Skulle kanskje ha kledd ramma med noe annet enn "Nervøs velour" fra Jysk; rutenettet jeg bruker til geometrijustering er synlig på det sorte. Lyset burde kanskje blitt absorbert helt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk SMX forum der har de en filt som absorberer ALT. Går sikkert å finne noe lignende her i Norge.
    SmX Audio Transparent Movie Screen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det; Counterpointer; skal se nærmere på det senere: nå må jeg først få ferdig resten:
    (beklager de rare tegnene; PC*n min oppfører seg rart igjen)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens oppgradering

Romperister innkjøpt og montert: takk så mye til vedkommende som tilpset om rett delefrekvens: Deilig med alt man slipper å eksperimentere med selv:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...mperister.html

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer plassering

Kassa som jeg hadde laget for at projektoren skulle stå høyere kom til nytte som stativ til sub'en. Det er mulig at jeg kommer til å henge den på veggen midt under lerretet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •