TV-stue som har vaska seg litt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Spagat sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-stue som har vaska seg litt

Hei, folkens!

Jeg har ikke postet så mye, har ikke følt at jeg har kunnet bidra med så mye. Men jeg har vært flittig leser en stund, ettersom jeg har gått svanger med planer om å oppgradere TV-stua. Vel, dette er nå gjort, og alt jeg har kjøpt, har jeg kjøpt etter å ha lest forumet her. Som takk for hjelpa kommer da en liten minireview av godsakene. Ta i betraktning at jeg er en helt vanlig legmann, uten noen særlig peil på utstyr og denslags. Men jeg liker at det låter fett. Og madammen vil at det skal se pent ut i stua. Og med utstyret jeg har anskaffet, er vi begge vinnere.

Pioneer 427 XD:
    Jeg er fortsatt i innkjøringa av denne, så bildet er fortsatt ganske mørkt i og med at jeg kjører ned kontrast og lysstyrke. Jeg ser noen klager på sortnivået, og jeg er kanskje litt enig. Men det er klart, som en person nevnte, man ser hele tiden den kullsorte ramma rundt, og mot det er det ingenting som kan måle seg. Jeg har ikke sett snurten av noen form for retention, så det er bra. Madammen synes den gled rett inn i stua, og ser ut som om den alltid har stått der.

Når jeg kjører video i Movie-modus, er bildet helt magisk. Jeg har ørevoks i munnvikene - så bredt gliser jeg. Så langt har det blitt en del Pixar-animasjon. Poden på snart to er veldig opptatt av Nemo. Heldigvis er det en storveis film, så det gjør meg ingenting å se den et tresifret antall ganger...

Noe som bringer meg til lydbiten.

SBS 01 og SB12Plus.
    Mamma mia!!
    Hva kan jeg si, som ikke har blitt sagt før?
    Først og fremst fikk jeg nesten fønsveis da jeg så hvor stort utstyret var. Jeg bestilte det via SVSound i USA. (Jeg bor i Spania, og der er det ingen som distribuerer SVS, så jeg er sannsynligvis - i følge Ron - den eneste i Spania som har et sånt anlegg. Stolt nå...) Jeg hadde latt meg villede av bildene, og trodd at dette var yndige små diskrete høyttalere, som lett ville gli inn i et møblert hjem. Men så feil kunne jeg ta. Glemte at målene står oppgitt i inches på SVS hjemmeside. Likevel, da de var kommet opp på veggen, gjorde de ikke så mye utav seg. Jeg bestilte de hvite, og uansett hva folk sier om at de er stygge og klumpete. Klumpete, ja -men jeg synes de er fine, jeg. Og enda viktigere. Det gjør madammen også. Selv om hun kanskje hadde sett de for seg i mer BOSE-størrelse. Men hun vet ikke hva hun snakker om. Hehe.

Jeg brukte forleden natt på å sette alt opp på vegger og skjule ledninger som best jeg har klart. Jeg har også foretatt en kjapp kalibrering via autokalibreringen i Pioneer VSX1015-forsterkeren. Suben har jeg bare plassert i de to yttervegghjørnene til høyre for TV'n og nærmest sittegruppa. Den skal kalibreres med RadioShack lydmåler på mandag, da jeg er alene i kåken.

Men likevel:

Jeg har ennå ikke spilt opp mot 00dB, men du søte allmektige, som det trøkker!! Jeg måtte fjerne en blomsterpotte madammen hadde satt på subben, for den sto og danset ringdans for seg selv under de tyngste tonene. Tidligere har jeg montert rumperister i sofa'n (også etter å ha lest om det her på forumet), men det faktisk ikke behov for dem lenger. Suben rister nesten skruer løs av IKEA-møblene! Her er det nok en gang Nemo som får kjørt oss. Sant og si er det ikke Darla-scenen som gjør det for meg. Jeg synes det er enda grommere når U-båten løsner og faller mot avgrunnen. Da er det så jeg merker at jeg må bæsje. Æresord.

Samtidig synes jeg anlegget spiller så fint. Lyden er så åpen og sval i forhold til det jeg hadde før. Jeg setter på Mezzanine med Massive Attack, som jo er kjent for en og annen dyp tone, og det låter lekkert. Toppen er krisp og fin, mens suben gir det hele den deilige tyngden bassen trenger for å komplettere lydbildet. Gleder meg til å måke på for å kjenne skikkelig bukseblafrebass når familien er ute av huset. Da skal jeg ikke gi meg før jeg har klart å riste løs den visdomstanna som jeg må trekke likevel.

Oppo DV971H
    Jeg kjøpte DVD-spilleren Oppo DV971H, etter å ha lest om den her på forumet, blant annet. Jeg må si at jeg er strålende fornøyd med den. Det er klart, den er jo skikkelig plæstikk, spesielt CD-brettet, som kvalitetsmessig ser ut som det kommer fra et Kinder-egg, men billedkvaliteten når jeg kjører DVI ---> HDMI på 720p, er nesten bedre enn virkeligheten, selv om virkeligheten nok har litt høyere oppløsning. Fjernkontrollen er litt stusselig. Den hadde ikke helt den selklubbe-tyngden som jeg liker, som utstråler kvalitet. Men hva kan man forvente for for prisen? Den koster mindre enn en helaften på byen, og da er ikke taxi'n hjem inkludert, engang.

Pioneer VSX 1015-S
    Er det godt nok for Eisa i 2005, er det godt nok for meg i 2006, tenker jeg. Men det er slik mannen i gata (eller i midt tilfelle på fortauet utenfor en hifibutikk) tenker. Jeg vet ingenting om at man kanskje synes at EISA er forutinntatt og kjøpt og betalt og gudene vet. Den har alle mulige tilkoblinger - det eneste som mangler er, såvidt jeg kan se, uttak til dialysemaskin.
    Den var kakebit å sette opp ved hjelp av MCACC, og jeg synes at en rask kalibrering fikk hele lydbildet til å åpne seg ytterligere opp. Den har nok kraft i massevis for høytalerne. Jeg har ennå ikke vært høyere en -9dB, men på mandagen skal jeg kalibrere suben og deretter ta neseblod-testen. Det er kanskje ikke så interessant for dere å vite resultatet av dette, siden dette er høyst uvitenskapelig, med få håndfaste resultater.
    Men jeg har det i det minste morro når jeg holder på. Og det er det det handler om for min del.

Takk for oppmerksomheten!

S

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden!
    Hva med et eller flere bilder av herligheten?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen Spagat! Ja, som Scrooge sier... vi må ha bilder, vi elsker bilder :-D Du har jo mye kult utstyr allerede og jeg tviler ikke på at dette spiller bra. Hvordan synes du SB12 fungerer? Hvis du har hørt andre sub'er så hører vi gjerne fra deg om hva du synes i forhold til de du evt. har hørt før. Dette er jo en bra start på utvidelsen av stuas bruksområde! :-D

Newcomer Spagat sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg tenkte jeg skulle knipse noen bilder på mandag, mens jeg likevel skal kalibrere suben.

Jeg har ikke så voldsom erfaring med suber. Mitt pensjonerte anlegg er et Logitech Z-680, som jeg har syntes var fett nok. Det er vel bestykket med en 8" sub, som spilte helt greit. Jeg har ingen problemer med å selge det videre til en kompis som ønsker seg et surround, og som vurderer en skikkelig billigpakke fra butikk tilsvarende Obs.

Men sammenliknet... Vel, det første som slår meg er hvor mye åpnere alt høres ut. De små satelitthøytalerne til z-680 hørtes trange ut. Som om all lyden fra filmene hadde vanskeligheter med å trykke seg ut gjennom de små høytalerne, i mangel av et bedre bilde. Bassen hadde også tendenser til å være litt one note. Men det er det slutt på nå.

Jeg hører lyder jeg ikke visste eksisterte i musikken min. Spesielt på den tidligere nevnte Mezzanine-skiva til Massive Attack. Og filmlyd blir helt spektakulært. Selv om jeg ikke spiller spesielt høyt, klarer SB-en å sette rommet i sving. Det jeg trodde var bass før, viser seg nå å være mørk mellomtone, liksom. På visse steder i filmer jeg har sett en gang eller ti (Finding Nemo, anyone?), blir jeg skikkelig rystet (pun intended) over hvor massiv bassen egentlig er. Den går dypt, og den spiller rent, slik at det ikke bare er en buldrende effekt, men du hører hva det er den prøver å formidle, hva det egentlig er som er kilden til den dype lyden. Alt jeg har lest om SVS-suber er det alle sier, at den spiller høyt og dypt, til den sprenger blodkar i øynene på de som sitter innen rekkevidde. Og det er jo stas. Men det som jeg synes er bra, er hvor deilig den spiller lavt. Den står bare og er tilstede i rommet.
    Det er omtrent som å ha en bestekompis som har svart belte i en eller annen kampsport. Han gjør ikke nødvendigvis så mye utav seg, men du merker at dersom det skulle være nødvendig, så kan han sparke fra seg.

Men dette er bare førsteinntrykket. Forteller mer når jeg har hørt/følt mer.

Og bilder kommer. Eller... Det er vel egentlig bare å ta en IKEA-katalog og så klippe og lime inn et par bilder av en Pioneer og noen høyttalere, så har dere det... hehe.

Og forresten. Jeg er glad i ord...

S

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spagat
    Og forresten. Jeg er glad i ord...
    ...men som du vet sier ett bilde mer enn 1000 ord...
    ...så da må du skrive mye mer...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha!
    Der ser du. Uten foreløpig å ha prøvd førstnevnte alternativ, vil jeg tro at overgangen fra Z-680 til ditt nåværende oppsett mer eller mindre vil føles som en "eksplosjon". I alle fall hva jeg har opplevd, mtp både SVS og Pioneer.
    Tastaturet og kamera er ditt, Spagat!
    Og misunner deg litt akkurat nå, ettersom temperaturen utenfor er minus 1,7grader.
    Viva Espania!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •