Ck's lille økonomi anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ck's lille økonomi anlegg

Høttalere: Bang & Olufsen M75

Forforsterker: DIY

Effektforsterker: 2stk Nad C 272 + DIY

Platespiller: Technics direktedrevet med Ortofon 305 pick up

TV: Beovision LX 5500

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott anlegg CK.
    Når det gjelder lyden etter at anlegget ble flyttet, så er det i tråd men min egen (og mange andres) erfaring om at rommet er VELDIG viktig for å få god lyd. Man må jobbe aktivt med høyttalerplassering før det låter optimalt. Er rommet lite, uten mulighet til å justere på høyttalerplassering blir sjansene for "godlyd" mikroskopiske. Luft rundt høyttalerne er veldig viktig for at anlegget skal gjengi lyden troverdig. Formen på rommet er også viktig så en ikke får alt for mye "ekko" og stående lydbølger. Tror nok du må flytte anlegget til et større rom for å få igjen lyden du hadde.
    Jeg har ikke hørt Audiovector subben, men har selv kjøpt ny sub som fungerer ypperlig også når jeg spiller musikk. Valget falt på en JMlab Electra SW900 etter å ha hørt den flere ganger både til musikk og i hjemmekino sammenheng.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ck's lille økonomi anlegg

Sitat Opprinnelig postet av CK
    Nå har jeg det hjemme hos meg selv og rommet er ganske mye mindre. Og alt fundament i musikken forsvant......
    Har du prøvd andre høyttalerkabler? Flatline-kabler er ikke akkurat kjent for hjelpe til med bassen. Dvs. lyden kan bli litt spinkel på enkelte anlegg.

Bra anlegg forresten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med andre kabler ja, blir ikke den store forskjell bortsett fra at enkelte detaljer forsvinner. Lyden blir ikke like "ren"

Har også prøvd med annet forsterkeri i form av den gamle Sansuien jeg brukte før. Det er voldsomme kraftreserver i denne forsterkeren hva dypbass angår. Bassen blir ikke bedre da og detaljer og rom er borte Og høttalerne må virkelig jobbe! alt i rommet begynner og skrangle og bevege seg men bassen når liksom ikke fram..........?

Har stor tro på at rommet spiller en vesentlig rolle. Har også prøvd å ommøbelere og plassere anlegget forskjellige steder men det blev dårligere enn der det står nå.

Går man ut i gangen derimot for å hente seg en brus i kjøleskapet så er det enorme mengder dypbass der!??

Kanskje man skulle prøve å stille suben der ute...........? Vill idé, ja det vil nok ikke være særlig praktisk......

Har lest en del i den siste tiden og funnet ut at disse rom korreksjons boksene virker spennende. Noe ala Tact. Behringer har en modell som ikke koster en formue også (Behringer Ultra-Curve PRO DSP8024) Noen idéer?

Vet at et større rom nok ville gjøre underverker men det blir ikke aktuelt med det første.........

Fikk litt ispirasjon her http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf

Tusen takk for svarene forresten! koselig at proffene gidder å hjelpe de litt håpløse "nykomlingene" hehe!

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott anlegg , opplever du at A500 er kraftig nok til dine høyttalere?!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda A500 en er kraftig nok til å drive de. Den er kraftigere enn mange tror.... Jeg liker å spille høyt og har til tider volumen godt over kl 12 og det er fremdeles ren lyd. Men den har som sagt ikke den pondusen i bassen som den gamle Sansuien min. Har også prøvd den med litt tyngre høyttalere. Husverten min har et par JBL høyttalere som han driver med en gammel Elektrocompaniet og den maktet å røske liv i de også. :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å høre. Jeg fikk demonstrert A500 og et par gale gulvstående. Volumet ble skrudd helt opp til kl 3 men det spilte veldig lavt. Jeg tok en titt bakpå A500 og blei lettere sjokkert over hva den maksimalt trekker.
    Hvis man velger høyttalere med omhu er vel denne forsterkeren et kupp?
    Heldiggrisen :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med volumen på kl 3 og veldig lav lyd?!!?

Sikker på at de ikke brukte en cd spiller med nivåregulering?

Kjøpte et par Gale 3040 i julegave til lillesøsteren min. Det er den største modellen i Gale serien. Har også testet de ut på A500'en. De makter ikke å svelge unna det Camebridge'n er god for. Bassportene fikk alvorlige pusteproblemer med volum godt under kl 12. De er også veldig tynn i lyden. Lite fundament. Selvfølgelig har de kvaliteter lenger opp og de er helt ok til prisen. Derimot synes jeg A500'en er et funn til prisen. Den har vunnet utallige busjett tester rundt omkring. Synd at Gale anbefales brukt sammen med Cambridge da den er god for mye mer. Bør egentlig pareres med høyttalere som favoriserer bass men samtidig har detaljer lenger opp, da Cambridge'n har en noe slank bass fra før.

Ps Gale'ne var selvfølgelig godt innspilt før jeg slapp til med litt tortur-testing! hehe! :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, fyren på hifiklubben knotet noe veldig til å få anlegget til å gi fra seg lyd (litt artig), det var garantert noe som var feil innstillt da :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør et tappert forsøk på å legge ut noen bilder.......

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettes ikke værst!

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint annlegg!

Men jeg tror du kan få en MYE større a-ha opplevelse hvis du skifter ut Mourdaunt Short høyttalerene.. Har selv hørt en del på VS-300 (solgte en del par når jeg jobbet i butikk) og diskanten der er av den helt rimeligste typen.. Idag får man en del bedre høyttalere for samme pris du ga i -97 som spiller mye luftigere i toppen. Tar jeg feil der? Minns det var i den perioden de ble solgt..

Men som sagt ellers flott annlegg!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint anlegg. Godt å se noen som har platespiller enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Fint annlegg!

Men jeg tror du kan få en MYE større a-ha opplevelse hvis du skifter ut Mourdaunt Short høyttalerene.. Har selv hørt en del på VS-300 (solgte en del par når jeg jobbet i butikk) og diskanten der er av den helt rimeligste typen.. Idag får man en del bedre høyttalere for samme pris du ga i -97 som spiller mye luftigere i toppen. Tar jeg feil der? Minns det var i den perioden de ble solgt..

Men som sagt ellers flott annlegg!
    Noe som ikke bør skje men som har skjedd; jeg har blitt glad i høyttalerne mine... Finnes det noen som er like små og like pene å se på som spiller bedre så kan det godt bli aktuelt etter hvert. Men i første omgang har jeg tenkt på å skaffe meg en effektforsterker fra Vincent for å få mere kontroll enn A500-en makter og så bruke den som forforsterker. Forslag?

En annen mulighet er jo å kjøpe nye og bedre diskanter med samme impedans og følsomhet eller høyere. Kan da legge inn demping i delefilteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil bli den beste oppgraderingen? Nye høyttalere eller ny effektforsterker? Har lekt litt med tanken på den nye C272-en fra Nad nå når lønninga kommer.... foreslå gjerne høyttaler eller andre forsterkere!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den monoblokken jane testet?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CK
    Går man ut i gangen derimot for å hente seg en brus i kjøleskapet så er det enorme mengder dypbass der!??

Kanskje man skulle prøve å stille suben der ute...........? Vill idé, ja det vil nok ikke være særlig praktisk......

Faktisk har jeg de samme problemene med bass som du har. Bassen kommer mye mer til rette i gangen utenfor stuen hvor jeg har anlegget. Sprø greier.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde egentlig ha spurt om dette for lenge siden, men. Hvordan er CD-spilleren? Vurderer å kjøpe meg en slik, eller en tilsvarende priset NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er strålende fornøyd med spilleren! Til prisen er den et funn!
    Men jeg skal prøve å være objektiv.

Fordeler:

Den henter fram alle de små detaljene og lydene i musikken.
    Kontrollert og stram bass, den går også dypt.
    Støyforhold på 102db!
    Utgangsrele, optisk og coaxial digitalutgang
    Leser og spiller også plater som har vært gjennom atskillige fester uten problemer.
    Aluminiumsfront

Ulemper:

Bør brukes med varmt klingende kabler/utstyr da den er litt slank i bassen.
    Kjedelig og stygg fjernkontroll.
    Displayet kan være vanskelig å lese på avstand.
    Tja.........

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •