HoJ's - Nytt stueanlegg på plass - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 1314
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke VortexBox som legger alle filer åpne for alle på nettverket? Dvs at guttungen kan gå inn og slette hele musikksamlingen om han vil?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Er det ikke VortexBox som legger alle filer åpne for alle på nettverket? Dvs at guttungen kan gå inn og slette hele musikksamlingen om han vil?
    En kan jo sikerhetsperre mappen... Hvis ikke så har jeg server + 2 sikerhetskopier på hele flac-samlingen min..

Det eneste problemet jeg har er at jeg ikke kan kopiere direkte fra pc'n min og til serveren (drag and drop), jeg må bruke winscp - og det tar litt lenger tid kan en trygt si.. Hvis noen klarer å finne ut hvorfor det er slik så er jeg evig takknemlig.. (det hjelper ikke å huke på komandoene ved hjelp av "egenskaper" heller.)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det stemmer. VortexBox er super som dedikert musikkserver og rippeboks, men ikke som alt-mulig server for hele familien. Bestitter man litt Linux-kompetanse, og er beredt til å rote rundt litt under panseret, kan man naturligvis introdusere individuelle bruker-IDer og tilgangskontroll på VortexBox på samme måte som på andre Linuxer, men det er null støtte for denslags i det web-baserte admin-grensesnittet. Jeg ville heller gått for f.eks. ClearOS distribusjonen til en flerbruker alt-mulig server.

Men som dedikert musikkserver er VortexBox aldeles glimrende. Jeg gjorde installasjonen hos HoJ uten å så mye som se snurten av en kommandolinje, faktisk. Det eneste klusset var at en Windows7 klient ikke fikk skrive-tilgang til de Samba shares som VortexBox satte opp. Kikket såvidt på smb.conf og fil- og filkatalogrettigheter men det så helt ok ut. Underlig.. :?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du fra Unaiten? Pris?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Det er linux..

vortexbox.org » Downloads
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VortexBox.org lager en mediaserver-spesialisert Linux-versjon, og de selger også et kommersielt produkt basert på en kompakt hardware-løsning og nevnte Linux-versjon.

Det som HoJ har, er en gammel desktop-PC med VortexBox Linux installert.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    VortexBox.org lager en mediaserver-spesialisert Linux-versjon, og de selger også et kommersielt produkt basert på en kompakt hardware-løsning og nevnte Linux-versjon.

Det som HoJ har, er en gammel desktop-PC med VortexBox Linux installert.
    Så, man trenger en PC med ok hardware og ethernet og så er det bare å legge inn Vortexbox som OS og så kan den bare summe og gå i naborommet og fore en Squeezebox med flac og den "kjører seg ned og opp" om natta og når den skal brukes uten tilsyn.

Og den kjører Squeezecenter og gir ut til Sbox ut via ethernet? Trenger den å være koplet mot router eller kan du kjøre kabel rett i squeezern?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, man trenger en PC med ok hardware og ethernet og så er det bare å legge inn Vortexbox som OS og så kan den bare summe og gå i naborommet og fore en Squeezebox med flac og den "kjører seg ned og opp" om natta og når den skal brukes uten tilsyn.

Og den kjører Squeezecenter og gir ut til Sbox ut via ethernet? Trenger den å være koplet mot router eller kan du kjøre kabel rett i squeezern?
    Her tror jeg coolbiz kan svare bedre en meg, den har sbsenter i seg ellers så bare står den å går. Jeg har koblet den til min modem via kabel, og trådløst fra modem til sb'n.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, man trenger en PC med ok hardware og ethernet og så er det bare å legge inn Vortexbox som OS og så kan den bare summe og gå i naborommet og fore en Squeezebox med flac
    Ja, det er nøyaktig det VortexBox er laget for.

og den "kjører seg ned og opp" om natta og når den skal brukes uten tilsyn.
    Squeezebox sender "Wake up" til server når den skrues på, så dersom den hardware du benytter støtter "Wake up on LAN", så skal automatisk oppvekking gå greit.

Automatisk nedstengning er det ikke støtte for via web-grensesnittet til VortexBox eller VB som såden, men det er en smal sak å lage et lite script som stenger maskinen etter klokkeslett eller andre kriterier. Akkurat dette krever et snev av UNIX/Linux-kompetanse å sette opp.

De fleste av oss har server stående på konstant enten fordi vi har andre tjenester på den, eller fordi vi liker å ha klokke eller rss-feeds på SB-displayet.

Kabel direkte mellom server og SB fungerer fint, men du vil da ikke ha tilgang til nettradio (med mindre serveren, som hos meg, også agerer som router). Dessuten må du sette IP-addresser manuelt, men det er ikke vanskelig.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag er første dagen jeg prøver serveren, etter å ha brukt lang tid på å kopiere alle sangene fra hovedpc'n, fy så godt det var å ha egen server stående i et annet rom. Liker dette ja..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut, jeg skal og ha en slik løsning når jeg får anledningen til det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..så ble det tyst.

Helt tyst hos meg for tiden, serveren vil ikke vise seg. Først så trodde jeg det var enten pc'n eller harddisken som hadde tatt kvelden, for jeg hørte en litt høy frekvens, men etter å ha "tiltet" på serveren så ble den normal i lyden igjen. Men Vortexbox'n vil ikke vise seg på nettet hei heller kommer den opp når jeg skriver ipconfig i cmd.

Jeg tror det den trådløse routeren som tuller (det er en zyxel p2602hwt, som går for å være ganske dårlig). Jeg regner med at det er den om ikke gir ut nettverksadresse til serveren.

Hvordan kan jeg "overstyre" slik - eller bør jeg gå for en ny trådløs router?
    Har dere noen forslag til en god trådløs router - som er stabil og god?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en Qnap NAS i ett år nå uten problemer. Synes det høres ut som en enklere og bedre løsning enn en PC med Vortebox på.
    Den står påslått hele døgnet og går i dvale etter 15 min. uten aktivitet. Strømbruken er også akseptabel og du slipper å være avhengig av at PC'n er påslått. Anbefales! :-)
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ: Før du kjøper ny router:

a) Har den siste firmware?

b) Prøv å sette opp statiske IP-adresser fremfor DHCP. Det kan hjelpe.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Helt tyst hos meg for tiden, serveren vil ikke vise seg. Først så trodde jeg det var enten pc'n eller harddisken som hadde tatt kvelden, for jeg hørte en litt høy frekvens, men etter å ha "tiltet" på serveren så ble den normal i lyden igjen. Men Vortexbox'n vil ikke vise seg på nettet hei heller kommer den opp når jeg skriver ipconfig i cmd.

Jeg tror det den trådløse routeren som tuller (det er en zyxel p2602hwt, som går for å være ganske dårlig). Jeg regner med at det er den om ikke gir ut nettverksadresse til serveren.

Hvordan kan jeg "overstyre" slik - eller bør jeg gå for en ny trådløs router?
    Har dere noen forslag til en god trådløs router - som er stabil og god?
    Ruteren skal vel egentlig dele ut IP-adresse til serveren akkurat likt som en vanlig maskin. Du kan gå inn på nettverksinstillinger og sette manuell IP framfor å bruke ruteren sin DHCP, men tviler på dette vil ha noen stor forskjell.. Må jo være noe direkte galt med ruteren isåfall :P

Håper ikke du skal kjøre serveren over trådløst? Lønner seg nok med en kabel..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Ruteren skal vel egentlig dele ut IP-adresse til serveren akkurat likt som en vanlig maskin. Du kan gå inn på nettverksinstillinger og sette manuell IP framfor å bruke ruteren sin DHCP, men tviler på dette vil ha noen stor forskjell.. Må jo være noe direkte galt med ruteren isåfall :P

Håper ikke du skal kjøre serveren over trådløst? Lønner seg nok med en kabel..
    Jeg bruker kabel fra ruter til server og trådløst fra ruter til sb'ene jeg har i hus.
    Ruteren finner de andre hovedpc'n, den bærbare og mobiltelefonen, men ikke serveren. Hovedpc'n bruker kabel, det samme som serveren.
    Jeg koblet opp skjerm på serveren for å se om det var noe feil, den eneste feilen den fant var at den ikke var koblet opp til noe nettverk, jeg har prøvd med tre forskjellige nett-kabler for å være sikker på at det ikke var det som var feilen.
    Dette her forstår jeg lite av.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kabel fra ruter til server og trådløst fra ruter til sb'ene jeg har i hus.
    Ruteren finner de andre hovedpc'n, den bærbare og mobiltelefonen, men ikke serveren. Hovedpc'n bruker kabel, det samme som serveren.
    Jeg koblet opp skjerm på serveren for å se om det var noe feil, den eneste feilen den fant var at den ikke var koblet opp til noe nettverk, jeg har prøvd med tre forskjellige nett-kabler for å være sikker på at det ikke var det som var feilen.
    Dette her forstår jeg lite av.
    Prøv å sette på fast ip osv da.

F.eks 192.168.0.10 - 255.255.255.0 og gateway på f. eks 192.168.0.1 (dette må jo selvfølgelig stemme med ditt nettverk)

Om du går på hovedpcen din og går på start -> kjør -> skriv cmd og trykk enter. Skriv så her ipconfig

Da skal du få opp alt av nettverksinformasjon. Velg deg så en ip adresse 192.168.0.xx.

Så kan du etterpå gå på hovedpcen i cmd igjen og skrive "ping 192.168.0.xx"

Se om det fungerer

edit: regner med du har nettverksdrivere installert på serveren?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    edit: regner med du har nettverksdrivere installert på serveren?
    Jeg vet ikke hva som følger med i vortexbox systemet. Det eneste jeg vet er at før fikk jeg opp serveren som 10.0.0.3, men nå finner den kun 10.0.0.1 og 10.0.0.2 som er stasjonær og den bærbare, x.03 er helt borte.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som følger med i vortexbox systemet. Det eneste jeg vet er at før fikk jeg opp serveren som 10.0.0.3, men nå finner den kun 10.0.0.1 og 10.0.0.2 som er stasjonær og den bærbare, x.03 er helt borte.
    Kan være nettverkskortet som har tatt kvelden da.. ELLER porten på rutern, testet med anna port? eventuelt en restart av rutern?

Det er desverre fortsatt veldig mange "dårlige" produsenter der ute på nettverkskort siden, og de ryker rett og slett pga for "lenge" oppkoblinger..

Zyxel rutere er så som så, men har det fungert, så tror jeg ikke feilen liggeri den. Mest sannsyneligvis Linux-burken din som har hatt et illebefinnende.

EDIT: Lyser lampa i rutern hvor du setter inn serveren?

Side 52 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •