Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 106 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hva er førsteinntrykket av burken som fulgte med bagen?
    Sorry sent svar, men jeg har bare såvidt snurret noen DVD'er på den og etter å ha justert oppsettet litt ser det veldig bra ut. Er mest imponert over hurtighet i oppstart, betjening samt fornuftige menyer.

;-) Ellers kan jeg nevne, siden det er etterspurt tidligere i tråden, jeg er igang: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-p-2009-a.html

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et lite artig bilde som passer litt til Kinoen din ;-)
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-discretion-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    ;-) Ellers kan jeg nevne, siden det er etterspurt tidligere i tråden, jeg er igang: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-p-2009-a.html
    Og tilslutt ble den ferdigstillt i går... Endret også trådtittel til en mer ironisk vri som jeg hadde tenkt ut for lenge siden, men ville vente til konstruksjonen ble ferdig "Muzac Prangel - en rørende klasse P kontruksjon fra Kokken".

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og tilslutt ble den ferdigstillt i går... Endret også trådtittel til en mer ironisk vri som jeg hadde tenkt ut for lenge siden, men ville vente til konstruksjonen ble ferdig "Muzac Prangel - en rørende klasse P kontruksjon fra Kokken".
    Et lysende eksempel på kreativt romjulsarbeid 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppsummering av rommet mitt i året som gikk:

Dette var status i fjor rundt disse tider, en liste med "to-do". Kommentarer med farge pr dags status:
    Rom og teknisk løsning
    • Trekke kabel til nødlys [Done!]
    • Sortlakke hvit bak-kasse til nødlysarmatur [Done!]
    • Montere nødlys [Done!]
    • Maskere drager i tak mot inn/utgangsdør [Done!]
    • Trekke kabel og montere lys i teknisk rom [Done!]
    • Lodde subkabel (snart en gjenganger) [Fremdeles en gjenganger og kompliseres av at jeg nå har to sub-utganger fra reciever og kun en sub-kurs frem til front]
    • Ethernet re-design, trådløst bridging må sjekkes ut. [Done!]
    • Dersom redesign av ethernet ender opp med å beholde homeplug teknologi - sortlakkere hvitt deksel på denne [Done, men havarerte - dagens er hvit men ligger skjult]
    • Feste kabelkanal i front [Done!]
    • Desige og lage frontdør på rack [Done!]
    • Integrere IR remote til dør på rack [Done!]
    • Lage rackbelysning (diode) til rack [Innkjøpt men ikke montert]
    • Bestille fjernstyring til dimmere [Done!]
    • Bestille elektrikker for montering av fjernstyring til dimmere [Elektrikker bestillt, men møtte ikke opp - din late djevel ;-) (om du leser dette)]
    • Ekstra pakninger på ytterdør (lyddempende) [Done!]
    • Ekstra pakninger på dør til teknisk rom (skrangledempende) [Done!]
    • Lage bakplate til rackløsning (lede kjøleluft) [Påbegynt men ikke ferdig]
    • Dore alle spikerstifter som viser på lister [ikke påbegynt]
    • Gå over alle spiker og skruer og flekke med sort maling hvor hvitt treverk viser [ikke påbegynt]
    • Trekke sentersøyle på PJ feste med SceneMolton [Må gjøres på ny da PJ feste er ombygget]
    • Trekke 230V kable til rumperister power (totalt uteglemt i prosjekt) [Utgår foreløpig - satser på større subwoffer]
    • Sort scenemolton på ramme til lerret [ikke påbegynt]
    • Finne en sort ovn som lar seg integrere i rommet [Done!]
    • Lage hylle og opphengsløsning i teknisk rom [Done!]
    • Kjøpe inn Rockwool profilister til takoppheng [Done!]
    • Kappe til og spraymale overnevnte i mattsort grillmaling. Montering mellom hver plate i tak og vegg for å forhindre at hvit kant viser. [Done!]
    • Teste ut om fikserspray kan binde støvfall fra rockwoolplatene [Done, men liten effekt]
    • Montere opp 17" LCD som monitor i teknisk rom - utgår muligens dersom Get HD får innpass. [Utgår foreløpig]
    • Sjekke om frekvensomformer kan brukes på viftemotor til ventilasjon [ikke påbegynt]
    • Krympestrømper på høyttaler patchekabler [ikke påbegynt]
    • Lage skjermede strømkabler til patching bak rack [ikke påbegynt]
    • Signalkabler er i dag litt hipp som happ, redesign må vurderes [Done!]
    • Lage podie for rad nr 2, avhenger av om PJ blir hevet [Done!]
    Lyd og bilderelatert arbeid
    • Handle inn et par Auralex [Done!]
    • Skru opp den ene XTZ'en og finne ut hva som skramler [Done uten at noe løst ble funnet. Dvs noe løst er funnet: Skumpluggene pop'es ut i rommet ved hardkjør]
    • Tune suber og fronter mot hverandre i stereo [Done, men må gjøres på ny]
    • Tune suber og fronter mot hverandre i multikanal [Done, men må gjøres på ny]
    • Sjekk om reciever virkelig ble oppgradert til siste firmware, har noen mistanker om at den ikke gikk gjennom - medfører helt ny autotuningseanse etterpå [Done!]
    • Teste mer på effekt av to senter vs avstand til sweetspot og sitteplasser utenfor sweetspot [Done!]
    • Vurdre å heve PJ og se om forrigelse i bildekvalitet pga lensshift kan leves med. [Done!]
    • Finne frem Rega Planar spilleren og skifte PU til Ortofon MCP100 [ikke påbegynt]
    • Vurdere Get HD abonnement [Done, men ikke bestillt - for få interessante kanaler i HD]
    • Vurdere dedikert BR spiller mot PS3 [Done!]
    • Innkjøp og oppsett av Universalfjernkontroll IR+RF [Done, men ikke programmert]
    • Fortsette å rippe alle CD'er jeg har i MP3 over til FLAC [ongoing]
    • Nyte mer lyd og bilde enn i høst! [Total failure, kun en film ble sett i høst]
    Hva mer må føres på to-do-lista for (de?) neste år:
    • Legge om høyttalerkabler i taket til presence
    • Legge om høyttalerkabler i taket til biwire av senter
    • Bygge om tre fotskamler i front
    • Skaffe sort kabelkanal for gulvmontasje.
    • Skaffe inn / lage diffusjon for 1. refleksjonspunkter i skråtak
    • Skifte ut HDMI kabel fra reciever til PJ
    Hva skjedde utstyrsmessig i fjor:
    • 2 stk Auralex subdude til å ha under subwofferene.
    • Ny senter KEF XQ50 i sort (og matchene DIY stativ for denne).
    • TViX HD M-7000 mediestreamer.
    • Music Angel til stuebruk på de gamle B&W'ene
    • Abrahamsen V6 DAC var innom
    • Analoge signalkabler byttet til Blue Jeans
    • 2 seter Natuzzi sofa ble byttet ut med Cineseat 7 seter kinostoler i to rader og høyder
    • X-10 utstyr innkjøpt til lyskontroll i rommet
    • Reciever byttet ut: Onkyo NR-3007
    • KEF C1 innkjøpt for å teste Onkyo's Precense løsning
    • OPPO BDP-83 (Moddet: sonefri på BR og DVD)

Hva bringer neste år?
    • Tja, det blir jo spekulasjoner, men frem til over påske blir det sansynligvis blodslit for å nå deadline's på jobben, men da har jeg håp om å bytte ut sub'ene med noe som leverer tålig bra under 20Hz samt har musikalske egenskaper. Pr i dag er eD'er mest interessant.
    • Pri 2 er å skifte ut effekt (Rotel'en) som jeg har til senter med en EC som klangmessig matcher 250R'en til frontene.
    • Skulle det bli (for) mye kronasje i lommeboka, da er ny PJ som pri 3.

Så da gjenstår det bare å ønske de beste ønsker for neste år! :-D
    Godt Nytt År!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, måtte flire litt over den late djevelen av eletrikker

Godt nyttår til deg og dine

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk :-)

Det hører med til historien at det er en vennetjeneste, og denne elektrikkeren orket ikke komme hit etter en uke med omgangssjuke i familien. Jeg har et par andre elektrikkere i slekt og omgang jeg kan involvere, så det blir forhåpentligvis ordnet på nyåret.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har fått unna en hel del arbeid i løpet av året, selv om noe gjenstår.
    Lykke til med planene for neste år.

Godt nytt år!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [*]Reciever byttet ut: Onkyo NR-3007[*]KEF C1 innkjøpt for å teste Onkyo's Precense løsning
    Godt nytt år til deg Kokken :-D

Merket meg de to punktene som er sitert. Blir spennede å høre hva du synes.
    Både 3007 og 5507 er kendidater for min egen kino siden Z11 ikke er innenfor økonomisk rekkevidde :cry:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Godt nytt år til deg Kokken :-D
    takk, Effendi :-)
    Merket meg de to punktene som er sitert. Blir spennede å høre hva du synes.
    Både 3007 og 5507 er kendidater for min egen kino siden Z11 ikke er innenfor økonomisk rekkevidde :cry:
    Jeg vet at du er nysgjerrig på resultat av dette, så jeg kan melde at jeg i alle fall er igang med å ta ned takplatene as we speak (ikke bare for å teste dette).

MEN: Det er muligens ikke den helt optimale testen hos meg ettersom jeg ikke kan plassere Presence høyttalere (P.Ht) 100% etter DSX norm. Siden jeg har skråtak, da blir det problemer med å plassere P.Ht 45 grader opp og til sides fra senter av rom. I tillegg blir det tidlige 1.refleksjoner fra skråtaket som kompliserer litt.

Slik jeg ser det har jeg to valg, rødt blir noe mindre enn 45 grader i horisontalplanet, mens grønn blir noe mindre enn 45 grader i vertikalplanet (og fremdeles ikke 45 grader i hor.plan). Jeg satser i første omgang på rød plassering:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dsx-plassering-jpg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klyppa og limte litt jeg:

Hva mer må føres på to-do-lista for (de?) neste år:
    • Skifte ut HDMI kabel fra reciever til PJ
    Hva skjedde utstyrsmessig i fjor:
    • Analoge signalkabler byttet til Blue Jeans
    Nå er jeg litt farget av en forelesning fra en av utviklerne bak kablene brukt i Blue Jeans kablene, nemlig Steve Lampen fra Belden. Han påsto hardnakket at Belden sine HDMI kabler var det beste på denne siden av fiber på lengre strekk. Kanskje smart å teste Blue Jeans sine hdmi kabler da, siden disse er "kappet av Belden tromler"?

Fiber på ditt strekk vil vel komme på ~3000,- og det er vel litt i heftigste laget :-D

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det er i alle fall ærlig når du sier du er farget i synet. Jeg har allerede kabelen på plass, ikke en Belden, men en DreamScreen "flatkabel" som jeg vant i min iherdige kamp om å konvertere real life HiEnd til klasse P ;-). Den 5m Clas Ohlson kabelen som jeg brukte med den gamle Denon recieveren, den likte ikke Onkyo'en nevneverdig, så siste tiden har jeg hatt et luftstrekk med 10m flatkabel som fungerer bra. På tide å få den opp under himlingen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at du er nysgjerrig på resultat av dette, så jeg kan melde at jeg i alle fall er igang med å ta ned takplatene as we speak (ikke bare for å teste dette).

MEN: Det er muligens ikke den helt optimale testen hos meg ettersom jeg ikke kan plassere Presence høyttalere (P.Ht) 100% etter DSX norm. Siden jeg har skråtak, da blir det problemer med å plassere P.Ht 45 grader opp og til sides fra senter av rom. I tillegg blir det tidlige 1.refleksjoner fra skråtaket som kompliserer litt.
    Jeg er ikke bekymret for at disse små avvikene fra norm skal utgjøre noen stor forskjell.
    Det som er en liten bekymring er de forskjellige feilene og problemene med Onkyo sine xx07 recivere som er raportert i tråden om disse (mye softwarebugs hvis jeg forstår det riktig). Men vet jo at det er de som har problemer som skriver mest, så jeg lar meg ikke skremme såå lett.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Hehe... Det er i alle fall ærlig når du sier du er farget i synet.
    Man skal da være ærlig! Mr Lampen virket å kunne backe opp det meste av det han sa med fornuftig informasjon.

I tillegg har jeg bare gode erfaringer med Belden Bulk kabler i A/V-installasjoner.

Skulle forøvrig bare mangle at du stakk av med 1pris i p-prosjektet! Gærning :-D

(en kompis av meg bygget en death star i sitt meget personlige p-prosjekt)

Forøvrig en gærning det også :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Skulle forøvrig bare mangle at du stakk av med 1pris i p-prosjektet! Gærning :-D
    Ikke 1.premie men nyttig premie allikevel!

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    (en kompis av meg bygget en death star i sitt meget personlige p-prosjekt)

Forøvrig en gærning det også :-D
    Vi gærne har det godt 8)

Hadde jeg vært innvolvert i det P prosjektet, da hadde jeg bygget meg en Klasse P X-Fighter, en Protontorpedo av kinaputt og gele...:twisted:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt har jeg holdt på med å kable om og trekke nye høyttakerkabler fra teknisk kott og frem til over lerret. Dette kom på plass på søndag og da var det bare å få montert opp de to Kef C1'ene som Skrotnisse ikke lenger hadde bruk for - som presence skal de nok duge bra!

Tre ganger ble UP (NO:Se opp) snurret i helga, først en runde på lørdag uten presence og så etter oppkobling og autotuning, to ganger til på søndag. I sweetspot så var det et lydbilde i front som veldig bra (sømløst) og fremdeles godt definert med hensyn på pinpointing av enkeltlyder (effekter). Dialogen opplevdes mye mer naturlig i nivå og plassering enn noe av det jeg klarte å få til med to sentere. Nå spørs det om dette er rett film å sjekke presence med, jeg tar gjerne imot tips på filmer med lyd som passer å presse presence med :-)

Runde to ble med W i sweetspot så jeg satte meg ydmyk til på en sidestol... Her var det fremdeles godkjent lyd, selv om det er mye bedre i sweetspot. Mye av grunnen er at frontene er satt opp med prioritet på god stereo, og da kommer de litt nær side-stolene i front og kan bli ørlite dominerende. For kinobruk burde nok frontene være trukket mer mot bakveggen, muligens justert noe i bredde.

Kalibreringen er en tidkrevende sak på Onkyoen, og ikke minst når en tar flerpunktskalibrering - 2 ganger. Første gang jeg kalibrerte Onkyoen, rett etter den kom i hus, da ble det endel av gain på kanalene mye anderledes enn da jeg kjørte kalibrering denne helgen. Særlig var det subwooferene som ble snillere. Første runde ga en bassrespons som var overmåte optimistisk. Neste gangen er subwooferene på nivå slik de har vært på andre recievere jeg har tunet. Første tuning: +1dB og nå -13dB i gain:-?. Derfor ble også autotuningen kjørt nok en gang på søndag for å se om det litt random tall hostes opp, men disse to siste kalibreringene ga samme referanseverdier. Kjørte forøvrig en 6-punkts kalibrering med hovedvekt på de setene front i front (4 punkter) og de to setene i midt på bakre rekke. Jeg må nok kjøre filmen nok engang, ettersom jeg har ikke sjekket respons på bakre rekke (andre klasse).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...... jeg tar gjerne imot tips på filmer med lyd som passer å presse presence med :-)........
    Nå vet ikke jeg om det finnes noen film som presser precence. Det er jo bare en effektkanal som ikke krever så mye. Når det er sagt, så synes jeg selv at f.eks scenen i Shooter hvor Mark Wahlberg tester skudd på 1,6 km avstand i fjellet, gir en god indikasjon på hvor stort rommet kan bli med presence. Så generelt er filmer med stort rom eller mye romklang gode testkandidater. Tenker jeg

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker dere ordet presence på en Onkyo forsterker? Jeg har satt opp høydekanaler for bruk på min Onkyo men det kan ikke sammenlignes med det systemet som Yamaha besitter etter min mening. Yamaha sitt system for høydelyd er langt bedre og det må jeg si at jeg savner det litt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg bruker ordet presence fordi jeg sammenligner min Rx-v1800 mot Kokken sin 3007.

Høydekanal eller presence er ikke vesentlig for meg, vi snakker om den samme effekten. Det du sier om at Onkyo ikke kan sammenlignes med Yamaha er jo interesant siden du tydeligvis har erfaring med begge.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jeg skriver nok Presence av gammel (u)vane ettersom Yamaha nærmest har fått det innarbeidet i vokubularet siden de var tidlige med den teknologien. Og siden de var tidlige så har de nok endel mer erfaring enn nykommerene. Yamaha har jo holdt på med DSP i laange tider. Men jeg regner med at Yamaha, Audyssey og andre pietister ønsker å piske meg litt siden jeg blander bransjenavnene...;-)

Jeg ville nok muligens ha fallt på Yamaha selv hadde det ikke vært for det prismessig utrivelige faktum at jeg måtte kjøpt en Z11 for å kunne kjøre 7.x + høydekanal. Derfor virker Audyssey DSX som en grei tilnærming frem til Yamaha releaser et rimeligere produkt med denne kombinasjonsmuligheten.

Nå vet ikke jeg om det finnes noen film som presser precence. Det er jo bare en effektkanal som ikke krever så mye. Når det er sagt, så synes jeg selv at f.eks scenen i Shooter hvor Mark Wahlberg tester skudd på 1,6 km avstand i fjellet, gir en god indikasjon på hvor stort rommet kan bli med presence. Så generelt er filmer med stort rom eller mye romklang gode testkandidater. Tenker jeg
    Shooter er notert bak øret, men jeg har den ikke liggende i samlingen min (ennå).

Generellt er jeg på jakt etter to effekter med høydehøyttalere:
    A) Bedre fordeling av stemmer over lerretet - i høyde uten å gå ut over bredden.
    B) Effekten av lyd som som passerer i rommet. Eksempelvis et fly/helikopter/romskip som passerer over deg, skudd og rikosjetter, til en viss grad værfenomener. Dette er lyder jeg tidvis har merket at ikke er helt spot on når det gjelder naturlig plassering i lytterommet.

For å teste ut Punkt B) så kommer jeg i farten på starten av Blade Runner når Deckard flyr over by/industriområde og en annen flyvende bil passerer over og til venstre. Den må jeg nok teste ut. Der høres lyden oftest ut til å komme flatere til venstre enn den visuelle høyde en ser på lerretet. Antakeligvis plenty av andre scener i Star Wars, Top Gun, Flight of the Intruder etc, men konkrete spor husker jeg ikke i farten

Side 74 av 106 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •