Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 2103
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kunne jo vært kombinert med et par elementer for å fylle ut senteren litt
    (med redusert volum kanskje)
    Nei, nå må du slappe av litt her...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pianolakk finish, der har jeg planer om en tur til en onkel som er verksmester på et billakkeringsfirma. Han har sittet i fagnemnda for å godkjenne lærlinger samt det er flere premierte AMCar som har hans lakkeringsjobb. Da tror jeg han er i stand til å lage en superfinish. Alternativ har vi jo Lakki_Luke på HiFiCentralen...

Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke søyla til elementer. Den er ikke særlig stor i volum og skal jeg ha mer "senteraktivitet", da er det mer nærliggende å utforske "precence" i høyden. Jeg har foreløpig kuttet ut ekstra senter i topp, men vurderer å sette den opp igjen for litt eksprimentering. Dvs med kun bass/mellomtone.

Når Dolby Prologic IIz og DTS sin tilsvarende løsning for "precence" er klar i mid/top-range recievere, da er det ikke usansynlig at jeg bygger et par små "XQ-look-alike" til å ha over lerretet. Særlig nå som jeg allerede har formen klar ;-)

Når det gjelder tynnere MDF vs den 19mm som jeg brukte: Jeg begrenset meg til de materialene jeg hadde tilgjengelig (som ikke var det helt store utvalget). Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg mer å sjonglere med, men det får bli neste runde. Det frister litt å lage en CNO d'appolito/dipol sak til stuebruk (en gang i fremtiden) og jeg er veldig glad i høyttalere som har litt "organiske former".

Prefab slisset MDF: Det er vel ikke bare et nedfrest spor? Sporene er vel også V-formet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke onkelen din, men Lakki_Luke sinne jobber vet jeg er meget gode.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Travelt for tiden

Hei, og takk for sist!

Her i gården er det fryktelig travelt for tiden. Det går stort sett i motocross. NM er om 14 dager, så det er innspurt og finpussing av formen. Lyd og bilde har derfor relativt liten pri om dagene, men får kost oss med en god film i ny og ne. Lydkalibrering derimot er det fint lite tid til. Har koblet opp og tatt en liten test av Roomanalyzer, men ikke noe mer. Fikk også lastet ned programvarne til REW og Arta, men ikke fått studert det noe særlig. Får vente til etter NM. Når det gjelder Engelen er det bare å si fra. Skal ha treningssamling hele helga, så da skal den ikke brukes alikevel.

Rune

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune, det er ingen hastverk for meg heller, så jeg ønsker dere lykke til i NM! Det er ikke årstiden for å sitte inne for mye heller, litt blir det jo, men jeg er bruker noe tid ute i hagen og steller litt med plantene denne årstiden.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-darthvadergardening-gif

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha - en slik dødsstjerne-busk tror jeg poden hadde elsket!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter nr 2?

annonnse på XQ50

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg tror jeg står over den denne gangen, men takk for tips:-D. Hadde ikke sett den selv ettersom jeg er tilbake i dag fra en (plutselig) ukes tur til en kunde i Skottland. Det er ikke flust med internet tilgang og lite tid til å lese på Forumet når en er på jobb lange dager. Men tid til å beøke et bitte lite lokalt bryggeri og plukke med en lokal 0.7 flaske til 120 pund - DET ble prioritert 8) !

Ang. senter nr 2: Er litt i tenkekroken på hva som vil være naturlig løsning på stort lerret vs senter-lyd. Har prøvd 2 sentere og dette har både fordeler og ulemper. Jeg skulle gjerne prøvd precence løsning - enten i form av Yamaha's løsning eller i form av de kommende Dolby/THX løsningene. Lydtransparent lerret er også med i vurderingen... Tenke .. tenke...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ang. senter nr 2: Er litt i tenkekroken på hva som vil være naturlig løsning på stort lerret vs senter-lyd. Har prøvd 2 sentere og dette har både fordeler og ulemper. Jeg skulle gjerne prøvd precence løsning - enten i form av Yamaha's løsning eller i form av de kommende Dolby/THX løsningene. Lydtransparent lerret er også med i vurderingen... Tenke .. tenke...
    Tja.....

Her har du litt å tenke på! Scrooge har fått det til eksemplarisk med sine 2nøye oppmålte/plasserte sentere (ikke engang av samme type). Precence er jeg stor tilhenger av selv og bruker i stua, mens lydtransparent lerret jo er det som er "riktig" som i tillegg gir skjulte høytalere og clean look.

Blir spennede å se hva du lander på. Uansett er det jo strøkent slik du har det også 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg opplevde som problem med to sentere er kun relatert til dialog fra senterkanal, og merkbart større ved lyse kvinnestemmer. Tildels kunne jeg ane litt feil ved plassering av skudd, men da er oftest lydbildet såpass komplekst at detaljene ikke er så lett å få med.

Jeg har snekret sammen to bilder som viser hvordan jeg opplevde overgangen fra en senter til to sentere. Rød oval sirkel er min opplevelse av lydbilde fra senter i dialog-sammenheng (overdrevet smal sirkel for å illustrere opplevelsen).

En senter - litt lavt lydbilde men tålig korrekt plassering av dialog i bredde.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-ensenter-jpg

To sentere - Korrekt høyde på dialog, men for presis/dominerende i senter og følgelig oppleves dialog på sidene feilplassert mot senter.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-tosenter-jpg

Kriterier for oppsettet.
    • Jeg brukte laser avstandsmåler for å sjekke avstand sweetspot til hver senter og fikk dem justert med samme avstand ned til en millimeter presisjon (8)).
    • Jeg eksprimenterte med vinkling på hver og begge sentere for å se om det ble bedre med eller uten vertikal "toe in". Med mye vertikal "toe in" fikk jeg det jeg tror er litt utfaseproblemer.
    • Begge sentere ble kjørt fra samme effektforsterker med samme gain (Y-split ut fra recievers center pre out). Jeg vurderte å skaffe en passiv volumkontroll til øvre kanal, men det ble ikke gjennomført.
    • Nivå/gain fra reciever ble både autotuned med målemic og sjekket med målemikrofon. Gain ble også eksprimentert manuellt etterpå for å se om øret gjorde bedre jobb enn målemic. Mener å huske at jeg endte opp med å redusere gain med -2dB i forhold til autosetup.
    Jeg håper ikke problemet er relatert til hvor presis en skal være med plassering mot sweetspot. Da kan jeg ikke ha gjester og selv må jeg gå til innkjøp av kirurgisk hodestøtte for å forhindre at jeg kommer ut av posisjon ved titting på film :cry:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-neuro-jpg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke problemet er relatert til hvor presis en skal være med plassering mot sweetspot. Da kan jeg ikke ha gjester og selv må jeg gå til innkjøp av kirurgisk hodestøtte for å forhindre at jeg kommer ut av posisjon ved titting på film :cry:
    Synes absolutt du skal gå for kirurgisk hodestøtte. Så synes jeg du skal ha visning av Hannibal Lecter triologien (og gå rundt å etterstramme hodestøttene litt innimellom).

Snakker om opplevelse med alle sanser på full spreng!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder to-senter-problematikken over, så har jeg spekulert i om det at skråtaket lager forskjellig førsterefleskjonspunkt fra øvre til nedre senter kan påvirke oppfattelsen av fokus. Om det så blir såpass smalt oppe at taket opptrer fokuserende for øvre senter, tja si det? Kan stifte opp et par akustikkplater og se om det gjør noe - en vakker dag. Mener å huske at Mor10 brukte demping på sin topp senter da han holdt på med skråtakskino.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-takbjelke_kled-jpg

Først på To-do-listen er å bli ferdig(ere) med finnish rundt utgangsdøren: Jeg tenker å bruke noe avkapp av akustikkplater til å kle drageren i taket mot utgangsdøren. Der har jeg tidligere lagt opp elektrisk til nødlyset (OG DET VIRKER!:-D), så det som gjenstår er å finne en lur måte å feste akustikk platene opp på. De har jo ikke så mye hold. Jeg satser på en neve sorte gipsskruer vil holde dem oppe. I tillegg så skal jeg prøve å kappe kanten på akustikkplatene *nesten* gjennom, men beholde den sorte overflateduken. Denne kan jeg brette opp og bruke til å skjule overgangen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-takbjelke_kled2-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dragerbekledning-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-xq50cstativ_1-jpg

Senterstativet har vært litt på vent de siste dager - som altid er det noe W mener haster djevelsk. Spente fast "baffel" på søylen i dag og spekulerer fremdeles på hvordan jeg best mulig får til samme skrå på overgangen som den jeg har fra sidene. Hadde det ikke vært krumming, så hadde en kjapp runde med fresen gjort jobben, men nå spekulerer jeg voldsomt - tips mottas!

Jeg har lite lyst til å stå med båndpusseren og slipe ned begge sidene - det blir garrantert ikke så veldig nøyaktig - for båndpusseren tar grovt hvis en ikke er forsiktig... Det fikk en knoke på en finger smake sist gang...

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-xq50cstativ_2c-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [.....spekulerer fremdeles på hvordan jeg best mulig får til samme skrå på overgangen som den jeg har fra sidene. Hadde det ikke vært krumming, så hadde en kjapp runde med fresen gjort jobben, men nå spekulerer jeg voldsomt - tips mottas!
    Er ikke det der en perfekt jobb for en Fein sag?

[YOUTUBE]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yaq5yZMzADQ&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yaq5yZMzADQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Fein har alltid fristet meg, den ville utfylle Tigersagen (som kan brukes til å åpne kokosnøtter). Men jeg er usikker på om jeg er stødig nok til hands uansett håndverktøy. Jeg ser for meg at jeg må rigge til en anlegg/støtte av en eller annen kreasjon...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høvel! (eventuelt elektrisk-høvel) og så pussemaskinen til slutt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, jeg ser for meg en mulig fremgangsmåte med høvel, nok en dingsboms jeg tidvis har savnet i sortimentet. Skal dvele litt på den!

Et alternativ som reduserer mengde sliping (høvling):
    Jeg kan ta fresen fatt og lage en "baffel" som er smalere enn ytterkant av sidefelt ved å frese bort endel av sidene. Da er det lettere å pusse ned det som er igjen. Ved å legge på en skråfres kan dette bli lik stoff-fronten på KEF'ene.

Kokkens &quot;slowfood&quot; kino &amp; 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-baffeled-jpg

edit: skriveleif

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny dingsboms på vei...

...og mens vi venter på at arbeidslysten skal komme snikende: Fant ut at Komplett har senket prisen (-30%) på en boks jeg kunne tenke meg og 'vips' så ble den bestillt sammen med en terrabyte HD...

TViX HD M-7000

W kommer til å hate meg igjen:roll:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men VI elsker deg 8)

Hva var det som gjorde denne boksen så lokkende da?

Side 57 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •