Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 106 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 2103
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende prosjekt Kokken, med mange bra tips underveis. Vi gleder oss til presentasjon av en ferdig kino. Eller er den "ferdig" allerede? Kan vi anta at det blir en demokveld i løpet av sommeren?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Kalle Klovn, jeg må vel være ærlig å si at ordet "ferdig" kanskje blir vanskelig her hos meg, for alt mens jeg bygger, så er tankene mine ofte i retning - "hvordan kan jeg bygge om for å forbedre ditt og datt". Dette er det første rommet jeg noensinne har herjet med i dette omfang, og jeg har lært mye på veien hit jeg er kommet. Og lærdommen er at det alltids er noen løsninger som ikke ble 100% når en ser hvordan ting utarter seg.

Når det er sagt: Rommet mitt er operativt nok til å kjøre demoer og flere har allerede vært på kjekke besøk her! Og jeg tar stadig imot besøk.:-D

En fare er selvsagt at når rommet er operativt, da tar det lang tid å bli ferdig(ere)...:???:

Ser du skriver "Kypros" på ditt hjem - Er du fast bosatt der, da blir det langt til å komme hit bare for demo .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blackifiseringen fortsetter.

Et hav av poster bak i tråden kjøpte jeg meg en ferdig-pakke med nødlys. Denne har jeg ennå ikke satt opp, to ting har bremset meg:
    Strømmen er ikke ferdig og et minstekrav er selvsagt at armaturen blir sortere enn den offwhite boksen som er standard...

Så endelig har våren kommet langt nok til at rabarbraen har kommet frem og da er det temperatur og vær til en runde med sort spraylakk. Resultatet er da en sort innkapsling, for selve det transparente dekslet må nok forbli transparent....

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-emlight_black-jpg

Når det gjelder strøm, så er jeg så nær som jeg kan komme selv før jeg får fagfolk til å ta resten. Ledningstumpen skal jeg tre inn i armaturen og gjøre klar til å motta litt elektrisitet i andre enden. Da gjenstår det å kle drageren med noe sort, enten noe avkapp av sorte akustikkplater eller noe scenemolton, det er ikke ennå bestemt.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-emlight_wire-jpg

Jeg kunne saktens gjort noe av dette i kveld, men jeg har funnet frem målemikrofon og REW, for nå har jeg lånt noe 13 og 14 toms som skal kjøres litt. Have mercy with my neighbours :twisted:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Heisan Kalle Klovn, jeg må vel være ærlig å si at ordet "ferdig" kanskje blir vanskelig her hos meg, for alt mens jeg bygger, så er tankene mine ofte i retning - "hvordan kan jeg bygge om for å forbedre ditt og datt". Dette er det første rommet jeg noensinne har herjet med i dette omfang, og jeg har lært mye på veien hit jeg er kommet. Og lærdommen er at det alltids er noen løsninger som ikke ble 100% når en ser hvordan ting utarter seg.

Når det er sagt: Rommet mitt er operativt nok til å kjøre demoer og flere har allerede vært på kjekke besøk her! Og jeg tar stadig imot besøk.:-D

En fare er selvsagt at når rommet er operativt, da tar det lang tid å bli ferdig(ere)...:???:

Ser du skriver "Kypros" på ditt hjem - Er du fast bosatt der, da blir det langt til å komme hit bare for demo .
    Kypros er ikke lengre enn at jeg rakk demoen hos Rolf Hult i vinter. Det gjelder bare å prioritere! Flytter tilbake til Sandnes (savner regnet?) i juli. Da blir det litt kortere! Jeg har et rom som står klart til å bli konvertert til hyggestue. Så gjenstår det bare å se hvor raskt det lar seg løse når man i tillegg har litt generell oppussing, gravid kone for 3. gang, hyttebygging og jobb som krever sitt. Jeg er for øvrig nabo til Denonbuster så jeg regner med at han har masse ledig tid!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hav av poster bak i tråden kjøpte jeg meg en ferdig-pakke med nødlys. Denne har jeg ennå ikke satt opp, to ting har bremset meg:
    Strømmen er ikke ferdig og et minstekrav er selvsagt at armaturen blir sortere enn den offwhite boksen som er standard...

Så endelig har våren kommet langt nok til at rabarbraen har kommet frem og da er det temperatur og vær til en runde med sort spraylakk. Resultatet er da en sort innkapsling, for selve det transparente dekslet må nok forbli transparent....
    Dette blir poft! Du får lage en bildeserie med simulert strømbrudd, tenning av exit-lys og vill panikk ut døra!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Kypros er ikke lengre enn at jeg rakk demoen hos Rolf Hult i vinter. Det gjelder bare å prioritere!
    Aha, da har vi jo allerede truffet hverandre, jeg var også en av dem som var innom Rolf. En halvlang raring med skjegg og briller ;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Flytter tilbake til Sandnes (savner regnet?) i juli. Da blir det litt kortere! Jeg har et rom som står klart til å bli konvertert til hyggestue. Så gjenstår det bare å se hvor raskt det lar seg løse når man i tillegg har litt generell oppussing, gravid kone for 3. gang, hyttebygging og jobb som krever sitt. Jeg er for øvrig nabo til Denonbuster så jeg regner med at han har masse ledig tid!!!
    Det begynner å dukke opp mange kinoer her på nordjæren! Regner med du setter igang en veldokumentert tråd du også når du setter igang prosjektene i sommer :-D

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette blir poft! Du får lage en bildeserie med simulert strømbrudd, tenning av exit-lys og vill panikk ut døra!
    Hehe.. Jeg får finne frem Sony Handycam'en og lage en "The Chef Sorcerer Project", den veldig lokale varienten av "The Blair Witch Project"..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Klar for en Engel på lån?

Rune

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune og takk for sist

Engelen frister den, men jeg håper du har anledning til å komme med og innlemme meg i det røreverket som kreves på den type forsterker ;-).

W reiser på kurs hele neste uke, så da har jeg FRI...! Jeg vet ikke hvordan dine planer er..?

Fått tatt noen målinger på rommet og funnet frem i software og de programlinkene jeg sendt deg?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune og takk for sist

Engelen frister den, men jeg håper du har anledning til å komme med og innlemme meg i det røreverket som kreves på den type forsterker ;-).
    La oss høre hvordan det gikk med Music Angelen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for å lage et senterstativ til QX50c'en. Så jeg begynte med litt tankespinning etter en tur ut i kinoen med målebånd, vinkler og et ark til å skrible ideer på. Det ble for mye krusseduller og røffe skisser til at jeg offentliggjør det arket.:roll:

Men her er mine design kriterier:
    • Formen skal gjenspeile formen til KEF XQ serie, dvs sidene på høyttalerene skal gå igjen på sokkel og søyle.
    • Sokkel skal ha tilnærmet samme form og dimensjon som vertikal profil av XQ50c (dvs når jeg ser siluetten ovenfra og ned, så skal denne formen gjengis).
    • Søyelen skal bli en mini-XQ40. En smal rygg, to krummede sider og en litt bredere "baffel" enn ryggen.
    • Søylen skal fylles med sand, både for å sette tynge og for å dempe event. vibrasjoner.
    • Oppe på søylen lages det en plate som er noe større enn den gummifoten som XQ50c monteres på. Platen nedfreses 1mm for akuratt denne gummifoten.
    • På sokkel freser jeg inn 4 hull til montasje av spikes. Disse freses så dype at det bare blir 3-5mm igjen av synlig spikes.
    • Finish: Pianosort lakk, en tur innom et billakkeringsverksted blir nødvendig.
    Iverksettelse:
    g-h meldte at jeg kunne komme opp til ham for å få noe MDF kapp billig, for jeg trengte stengt tatt ikke en hel plate. Så med en neve 19mm MDF var det nok til et forsøk uten for mye feilkapp.

Jeg startet med å lage profilen for søyle som også gir ytterkanter for sokkel. CorelDRAW er et perfekt lite verktøy for slike tegninger. Den ytterste kurven tilsvarer XQ50 sin side. Indre streker er minus 19mm på ytterkant og gir formen til profil/avstiving i søyle. Samme ytterkant speiles igjen i sokkel-siden. Jeg valgte å lage sokkel av to MDF plater, så den skal saktens være solid og stiv nok.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-bunnplate-jpg

Søyle-avstivingen ble kuttet ut i to eksemplarer, en til topp og en til bunn. I tillegg kuttet jeg opp to sidestykker. Disse slisset jeg vertikalt med 1,5cm mellomrom mellom hver slisse og ca 2mm gjenværende MDF. Pøvemontering viste at dette kan bli ganske så bra.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-yle_1-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-yle_2-jpg

Med all slissingen så fikk jeg samlet opp endel spon som skal blandes med lim og brukes til sparkelmasse inne i søylen - i slissene. Jeg må dog en tur og kjøpe lim, for jeg er ikke kar om å finne den gamle... Den gamle var kanskje såpass gammel at den ikke lenger kan klassifiseres som lim :-?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spon-jpg

Utenom å kjøpe ny lim, så skal jeg frese av hjørnene på sokkelen med håndoverfresen, en runde på overside og underside med avrundet profil.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser konturene av noe skikkelig snasent, Kokken! Egenslisset MDF og greier. Og enig - CorelDraw er helt genialt ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt spent på DIY slisset MDF. Ikke godt å vite hvor dypt jeg skulle la saga gå og hvor stor avstand mellom hver slisse. Noen som har prefab. slisset MDF og kan ta noen mål? Selv om det bare er 2mm igjen, så måtte jeg legge endel mer krefter enn først antatt for å presse krummingen.

Det blir en stilig effekt av å lage krumninger, så det er verd det lille ekstra arbeidet synes jeg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende arbeid og pågangsmot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent! Får du jevn kurvatur på "utsiden" av sokkelen (dvs på andre siden av slissingen)?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jobba, kokken!
    Lurer også på det samme som Sannax; blir flaten så jevn som du (vi!) ønsker?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Imponerende med DIY slising av MDF. Hvilket verktøy brukte du for slissing, sirkelsag?
    HOJ jobber jo med reperasjon av pianoer, så kanskje det går an å høre med han?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Pent! Får du jevn kurvatur på "utsiden" av sokkelen (dvs på andre siden av slissingen)?
    og
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Godt jobba, kokken!
    Lurer også på det samme som Sannax; blir flaten så jevn som du (vi!) ønsker?
    Ja, kurvaturen (stilig ord!) ser jevn og fin ut. Fryktet at den ville dele seg opp i seksjoner lik hver avstand på slissingen. Ved større krumninger,så vil jeg nok vurdert litt tettere slisseavstand og en halv millimeter dypere spor.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tøft! Imponerende med DIY slising av MDF. Hvilket verktøy brukte du for slissing, sirkelsag?
    HOJ jobber jo med reperasjon av pianoer, så kanskje det går an å høre med han?
    Slissingen ble utført med en sirkelsag i frihåndsmodus. Tenkte først å bruke den medfølgende avstandsvinkelen, men kom fort til at DET ville ende opp i mye tidsforbruk til liten nytte. Så løsningen min ble å tegne streker med tømmerblyant og frihåndssage etter dem. Brukte kanskje et kvarter på å slisse disse to småbitene.

Brukes det slisset MDF i piano/flygel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut! Når jeg slisset mine baffler, forøvrig på samme måte som du, med frihånd og sirkelsag), måtte jeg pusse ned på andre siden for ikke å få "kant" på slissene.
    Har sikkert med det du nevner om avstand mellom sporene og hvor mye man tvinger MDF'en inn i bøy.
    Pent stykke arbeid er det uansett

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukes det slisset MDF i piano/flygel?
    Han tenkte kanskje på pianolakken?

---

DIY-slissing er jo en høydare, men vurderte du også å bruke litt tynne (og derfor bøybare) plater istedenfor tykk, slisset MDF?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han tenkte kanskje på pianolakken?
    Tenkte på lakkeringen, ja.
    DIY-slissing er jo en høydare, men vurderte du også å bruke litt tynne (og derfor bøybare) plater istedenfor tykk, slisset MDF?
    Personlig tror jeg jeg ville gått for flere lag med 4mm finér med lim i mellom.
    Kunne jo vært kombinert med et par elementer for å fylle ut senteren litt
    (med redusert volum kanskje)

Side 56 av 106 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •