Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 106 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 2103
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenkte faktisk på det samme.
    En motorisert rullegardin, synkronisert med "power-on" for PJ, må jo bli en perfekt løsning?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    I forhold til racket. Har du vurdert persienne i front? Da kunne en vridd opp eller igjen etter behov for innsyn eller skjerming.
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tenkte faktisk på det samme.
    En motorisert rullegardin, synkronisert med "power-on" for PJ, må jo bli en perfekt løsning?
    Hehe.. Har faktisk ikke tenkt i de baner i det hele tatt, har vært for fokusert på den krumme fronten. Takk for tips :-D Jeg ser for meg når et rullegardin er dradd ned og viften i bakkant starter å suge kjøleluft, da blir det dobbeltkrumming på gardinduken pr hylle - den absolutt enkleste måten å få seg en krummet front

Motorisert vet jeg ikke helt om er rett - jeg er så sær at når jeg skal drømme meg bort med god musikk i stereo - da vil også ha det dønn mørkt i rommet og da er jo ikke PJ på til å sende en trigger.

Men mer seriøst: Jeg er kommet så langt i planlegging at jeg har lyst å lage fronten på racket - bare fordi jeg har lyst å lage det. Faller designet i fisk, så skal jeg huske tipsene deres :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg regner med du forstår konseptet Counterpointer, men kort fortalt er det å sette opp flere trådløse basestasjoner i avstand fra "sentralen". Disse har som funskjon å ta imot det trådløse signalet fra den sentrale routeren eller andre baser, "forsterke" det lokalt i sin sone og på den måten øke det lokalt trådløse nettverkets rekkevidde. Protokollen heter WDS - Wireless Distribution System - og til nå har jeg kun brukt DYRE komponenter på jobben. Så hvis jeg kan kjøre WDS hjemme på en rimelig og enkel (tidsmessig) måte, da er det veien jeg ønsker å gå! Enten via Apple eller via Linksys.

Over til noe annet - Videre design av rackfront

a) Med netting i åpningen:
    Jeg sjekket målene på disse biltemas Barske Grill Rister og kom til at jeg må ha to stykker i rammen og da blir det med en gang en senterpinne i tillegg, ca slik:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-avskap_front-4-jpg

Jeg har tidligere tegnet og tenkt på å lage denne frontrammen av tynne planker, med whooo, stopp litt! Det blir jo mye enklere å lage og stivere i konstruksjon dersom en bare lager hull en en kryssfinerplate. Ble visst sent i går!

b) Glass i gjenbruk:
    Så kom jeg på en annen innfallsvinkel. Jeg har liggende en passe stor glassplate i sort herdet glass, muligens ikke sort nok, det får jeg sjekke når jeg klarer å huske hvor jeg la den. Ideen jeg fikk var å ta utgangspunkt i første ramme med et stort hull i front. Der kan jeg lage slisser i de to midterste horisontale avstiverene tilsvarende bredde og tykkelse som glass platen. Slissen trekkes litt bakover i forhold til rammeverkets front.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-avskap_front-4-bak-jpg

Glassplaten kan da settes inn i slissene og vil skjule dioder og display. Ettersom glassplaten er trukket bakover, vil det dannes en åpning (i ring rundt) hvor friskluft kan trekkes inn til viften i bakkant.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-avskap_front-4-bak3-jpg
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-avskap_front-4-bak4-jpg
    Stilige forslag, Kokken! :-)

Jeg har selv noen planer for et rack-skap med tid og stunder, og døren foran det skal være kledd med høyttalerfrontstoff. Slikt kan jo også monteres fra baksiden av fronten på samme måte som grillristene du nevner, om du ønsker uten "senterpinnen". Bare et forslag, altså. Jeg har lest om andre som har brukt høyttalerfrontstoff, og det skal visstnok slippe gjennom IR-signaler fra fjernkontroll, samtidig som det demper displaylys en god del.

Synes for øvrig at tanken om glass er ganske stilig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Stilige forslag, Kokken! :-)

Jeg har selv noen planer for et rack-skap med tid og stunder, og døren foran det skal være kledd med høyttalerfrontstoff. Slikt kan jo også monteres fra baksiden av fronten på samme måte som grillristene du nevner, om du ønsker uten "senterpinnen". Bare et forslag, altså. Jeg har lest om andre som har brukt høyttalerfrontstoff, og det skal visstnok slippe gjennom IR-signaler fra fjernkontroll, samtidig som det demper displaylys en god del.

Synes for øvrig at tanken om glass er ganske stilig.
    Hvis høyttalerstoff fungerer IR-messig, så høres det ut som en ide! Burde ikke være så vanskelig å få buet heller og luftmessig slipper det jo det meste i gjennom.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående høyttalerstoff og IR. Jeg har to forskjellige stoff liggende hjemme, det ene er nokså gjennomsiktig og slipper IR lett gjennom. Det andre har tettere masker og er litt flosset på baksiden. Her må IR peke nokså rett på for å slippe gjennom.

Jeg håper egentlig å slippe IR problematikken ettersom jeg har fikk til jul en IR-repeater og det som jeg håper er lokale småsendere til bruk inne i rack(hyller): (post 996)

Mitt design er da ganske enkelt styrt av behovene for luftgjennomgang til vifte og ønsket som et snazent design :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få info om pris og butikk selv om det var en julegave?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående høyttalerstoff og IR. Jeg har to forskjellige stoff liggende hjemme, det ene er nokså gjennomsiktig og slipper IR lett gjennom. Det andre har tettere masker og er litt flosset på baksiden. Her må IR peke nokså rett på for å slippe gjennom.
    Regner med at frontstoffet fra Biltema tilhører den første kategorien?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det mulig å få info om pris og butikk selv om det var en julegave?
    Ikke Biltema, men en slektning: Clas Ohlson (Jeg mener å tro at jeg har fått med tilbehøret som står under i tillegg til selve IR transmitteren)

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Regner med at frontstoffet fra Biltema tilhører den første kategorien?
    Det tror jeg du har rett i. Den andre kommer fra et Eltek byggeset jeg kjøpte på begynnelsen av 90-tallet.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronten på racket blir jo helt rå!
    Bruker du bare SketchUp eller Pro versjonen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, den ser ganske tøff ut i modell, men det blir spennende å lage den og se om the real thing blir like bra. Jeg må legge på sort overflate på modellen for å få et mer korrekt inntrykk. Skal se om sort finnish duger "til trykk" her i forumet.

Ellers er det bare den vanlige (freeware) versjonen som brukes, jeg tror ikke jeg har behov som krever Pro, men så har jeg ikke sett hva mer Pro-brukerene får i forhold til freeware versjon.

Edit: La på sort og etterpå koksgrå overflate i sketchup - men bildet mistet såpass mye informasjon om designet at jeg ikke gidder å legge det ut. Ble bare en sort plate...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har enda ikke sett noen omtale/beskrivelse av XQ40 her. Hva kan du si om dem? Helst som stereoformidlere uten sub. Hva slags musikk spiller du? Thanx

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på å ha en litt mer beskrivende XQ40 hands-on erfaring "på trykk" her på forumet i løpet av utgangen av måneden.

Jeg er blitt veldig glad i det lydbildet som XQ40 produserer hos meg. Nøkkelord er en åpen og kjapp høytaler med god snert og med typisk god "engelsk" mellomtone. Til stereo uten sub: Mangler litt pondus i bunn i forhold til forventningene jeg hadde, men jeg satser på et par sub'er som drahjelp. Musikken jeg spiller mest er nok i det akustiske området samt god rock/blues, world music og [stopper opplistingen her].... tja relativt stort spennvidde, men ikke så mye erfaring innen 'din' sjanger.

Så tråden din hvor du er på jakt etter nye høyttalere ( http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ock-metal.html ), og vurderte å legge inn noen ord, men ønsker å være forsiktig med å anbefale noe i en musikksjanger jeg ikke kjenner godt nok. Min første tanke i oppramsingen din var å prøvt å få lyttet på Audiovektorene, ikke Super, men Signature.

Arendal står det i signaturen din, da har du jo XQ40 til prøvelytting hos Rune/Sound Planet (Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse.... jeg vil uten tvil anbefale XQ40'ene som gode nok til å gi en prøvelytt, og helst med en litt strømsterk forsterker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet tråden fra utstyrs-kategori til AV-rom konstruksjon/optimalisering. Grunnen er at mesteparten av det som har foregått i det siste året og ikke minst, det som kommer til å foregå, er mer jobbing i og med rommet og de tekniske løsninger.

Fikk hentet i posten to X-10 dimmerere spec'et for 500W last, så da kan jeg tenke fjernstyring av spot'ene. Men jeg lurer litt på om X-10 systemet er rett for meg. Grunnen er at X-10 kommuniserer over 230V nettet (slik jeg forstår det), og jeg bruker allerede Homeplugg som er ethernet via 230V. Lurer på om det kan bli slosskamp om ressursene eller om de klarer å overleve på samme kabel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøper X10-stasjet ditt Kokken?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X10: Fikk tips av Ak om denne butikken: SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. SmartHus

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, der var det mye snacks. Takk Kokken!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var overraskende raske også. La inn ordre en fredag ettermiddag og fikk ordrebekreftelse og pakke-sporingsdata bare få timer etterpå.

Jeg har forøvrig lest meg litt opp på homeplugg vs X-10. Det ser ut som om innmeldte problemer er mest urban legend og annet. Disse to har forskjellig frekvens på nettet og skal ikke påvirke hverandre. Flere homeplugg-leverandører merker adapterene med X-10 kompatible og ettersom innmaten er ganske identisk, da skulle det gå rimelig greit.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status dør til rackfront: Fant frem den sotede glassplaten/hyllen jeg visste jeg hadde liggende et sted, og med demping av display som tema, da ble denne plassert forran recieveren. Alas! Det var sørgmodig lite lysdemping og favoritt-designet falt derfor gjennom. Synd - for den løsningn tror jeg hadde vært litt ekstra. Så da blir det løsning med gittergrill + sort høyttalerstoff i åpningen. Et alternativ hadde selvsagt vært å kjøre på med sort solfilter-film fra biltema i tillegg, med bobler og alt....;-)

Det er kjekt å ha likesinnede i nabolaget. Fredag var jeg en tur innom DIY mannen g-h for å låne med en radioshack. Ut derfra kom jeg med flere bæreposer og i en av posene lå det to Auralex (Auralex GRAMMA/ Subdude Attenuator). Jeg har merket at det svinger godt i gulvet med enkelte frekvenser, tidvis har jeg tenkt at jeg ikke trenger rumperister, for sofaen i sweetspot har ristet vel godt. Så med litt skepsis i bakhodet ble de to XTZ'ene såvidt plassert oppå, for fotavtrykket til XTZ'ene passet godt i bredden, men det er ikke mange cm klaring i dybden.

Lydmessig så hadde jeg begrenset forventning, faktisk mer skepsis enn forventning, men de ble gjort til skamme. Ettersom XTZ'ene har greie føtter og i tillegg står på teppe, da regnet jeg med mindre effekt. Men sannlig ble det ikke et merkbart løft. Bassen strammet seg opp og ble merkbart mer presis. Og Sofaen i sweetspot? Joda, den svinger ennå i takt med lydeffekter, men merkbart mindre. Så fliret ble liggende i munnviken til jeg kom til en sang hvor jeg klarer å presse frem noe ulyder i den ene sub'en (merkelig nok bare den ene). Denne ulyden, ligner på kasseresonnans som rister noe halvløst inne i kassen, den ble faktisk også forsterket. Så fra å gå fra å være en irriterende liten ulyd som sporadisk bare kunne høres, så ble den høyst tilstedeværende.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-auralex_2-jpg

Det står nå to nye punkter på todo-listen min:
    Handle inn et par Auralex
    :evil: Skru opp den ene XTZ'en og finne ut hva som skramler

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :evil: Skru opp den ene XTZ'en og finne ut hva som skramler
    Funnet noe løst i subben?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ennå - har konsentrert meg om å demontere andre godsaker...8) Må bare titte litt inni...

Side 53 av 106 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •