Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 106 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1000 poster i tråden :shock:

Da er det på tide med en liten oppsummering. Lekte med Google Picasa 3 som igjen endte opp med en mer eller mindre automatisk Youtube: YouTube - AVForum.no Kokkens home cinema rebuild 2008, slideshow

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Men da jeg åpnet pakken og tittet inni, da fant jeg en ekstra ledning som ikke er beskrevet i betjeningsvilledningen.

Jeg har en mistanke om at jeg har fått med ekstra-utstyr i form av IR ekstender med lokale småsendere til bruk i skap/rack. Det er kun mulig å sette denne ledningen i IR-sender/repeater. Det eneste jeg stusser på er at disse tre klumpene jeg antar er IR sendere - de ser så massive ut i plasten og jeg hadde forventet en viss transparenthet for å sende ut IR.

Dersom noen kan bekrefte dette så kan jeg tenke på å revurdere plassering av IR repeateren. Da kan den også settes inne på teknisk bod og så kan jeg sette disse tre punktsenderene i hver sin hylleseksjon på hhv reciever, forforsterker og DVD-spiller.
    Du har helt rett i dine antakelser.
    Det er ir sendere.

Jeg hadde en dekoder i loftstua og sendte lyd og bilde gjennom en Phillips trådløs sak inn på soverommet. For at jeg skulle kunne bruke fjernkontrollen på soverommet så måtte jeg legge en ene av de tre små ir-dingsene foran dekoderen i loftstua.

Hvis det er noen trøst, så har jeg masse grått hår..:-D

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en mistanke om at jeg har fått med ekstra-utstyr i form av IR ekstender med lokale småsendere til bruk i skap/rack. Det er kun mulig å sette denne ledningen i IR-sender/repeater. Det eneste jeg stusser på er at disse tre klumpene jeg antar er IR sendere - de ser så massive ut i plasten og jeg hadde forventet en viss transparenthet for å sende ut IR.

Dersom noen kan bekrefte dette så kan jeg tenke på å revurdere plassering av IR repeateren. Da kan den også settes inne på teknisk bod og så kan jeg sette disse tre punktsenderene i hver sin hylleseksjon på hhv reciever, forforsterker og DVD-spiller.
    Helt riktig.

Jeg hadde overføring av lyd og bilde fra loftstue til soveromet med en Phillips sender og mottaker.
    For at jeg skulle få skiftet kanal på soverommet, så måtte jeg legge et av disse ir-øyene foran dekoderen i loftstua.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Tigerberget og takk Tigerberget for svar ;-) Jeg skal kjøre noen praktiske tester etterhvert.

Nevnte tidligere at jeg fikk flere harde pakker, i dag var det fokus på W's harde pakke til kinoen, ikke en ferdig sak men et 3D puslespill:

Må nok supplere med en vegg bakom hyllene, så en tur innom en trevarehandel for en eller annen tynn plate og litt mer sort maling står nå på handle- og gjøre liste.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult "film", og lekker hylle

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker hylle, rett og slett skam lekker!
    Har nettopp kjøpt meg en lik en, bare i kvit:-D hehe

Fin å ha vinyl i....

Korleis har du fått til å lage videoen? Var skikkelig fancy....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er viktig her på forumet, så da får vi animere oss litt ;-)

Hyllen er oversakende nok (?) en IKEA sak i formpresset spon og papir: IKEA | Oppbevaringsmøbler | Bokhyller | EXPEDIT | Bokhylle. I tillegg til selve hylla, så supplerte jeg med 4 hjul, Jeg er litt nervøs om de kommer til å henge fast i papirveggene, men jeg prøver. Dersom det ikke går så legger jeg på litt forsterkninger senere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Lekker hylle, rett og slett skam lekker!
    Har nettopp kjøpt meg en lik en, bare i kvit:-D hehe

Fin å ha vinyl i....
    God smak skal du ha :-D

Kanskje jeg omplasserer DVD'ene når/hvis jeg ripper dem og legger dem på en eller annen streaming device, og da kan leg legge inn vinylsamlingen som blir mer og mer historisk. Jeg savner litt å sette på originalutgivelsen av Pink Floyd "A Saucerful of Secrets".:twisted:

Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Korleis har du fått til å lage videoen? Var skikkelig fancy....
    Adobe Photoshop + Adobe Image Ready. Med disse er det piece of cake å lage animert GIF.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn hylle har jaggu jeg også... Lagde føtter til den i stedet for hjul, men hjul er veldig praktisk med sånn plassering som du har.

Som alle andre her synes jeg bildene og spesielt de animerte gifene dine er flotte! Vel overstått jul også :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jul til deg også freddie! Var innom din hjemmekino-profil, men kunne ikke se din hylle, så da står din utenfor selve kinoen?

Jeg valgte å sette på hjul da jeg antar at den kan bli litt mobil dersom jeg får besøk av flere enn de to som har plass i sofaen forran.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den utenfor selve kinorommet, så det ligger ikke bilder av den hos meg. Kjekk å ha til oppbevaring av alt mulig, blant annet en stabel med foreløpig usette filmer...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Marry Jul" Kokken!
    Lekker hylle som passer rett inn i kinoen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt år og nye fortsetter.

Jule og nyttårshelgen gikk med til å nyte fruktene av arbeidet så langt, men nå som det nye året er kommet da får jeg planlegge litt fremtiden.

Jeg må lage meg en liste over hva som gjenstår for at jeg skal kunne nærme meg betegnelsen "ferdig", en utopisk tittel, så jeg får satse på "ferdigere". Oppgavene står i kø fremover, ikke bare i kinoen, men også på jobb og her på Forumet.

Så litt brainstorming gir meg denne listen, jeg kommer til å editere den etterhvert som jeg kommer på mer, så den blir mest en huskeliste for meg selv:

Rom og teknisk løsning
    • Trekke kabel til nødlys
    • Sortlakke hvit bak-kasse til nødlysarmatur
    • Montere nødlys
    • Maskere drager i tak mot inn/utgangsdør
    • Trekke kabel og montere lys i teknisk rom
    • Lodde subkabel (snart en gjenganger)
    • Ethernet re-design, trådløst bridging må sjekkes ut.
    • Dersom redesign av ethernet ender opp med å beholde homeplug teknologi - sortlakkere hvitt deksel på denne
    • Feste kabelkanal i front
    • Desige og lage frontdør på rack
    • Integrere IR remote til dør på rack
    • Lage rackbelysning (diode) til rack
    • Bestille fjernstyring til dimmere
    • Bestille elektrikker for montering av fjernstyring til dimmere
    • Ekstra pakninger på ytterdør (lyddempende)
    • Ekstra pakninger på dør til teknisk rom (skrangledempende)
    • Lage bakplate til rackløsning (lede kjøleluft)
    • Dore alle spikerstifter som viser på lister
    • Gå over alle spiker og skruer og flekke med sort maling hvor hvitt treverk viser
    • Trekke sentersøyle på PJ feste med SceneMolton
    • Trekke 230V kable til rumperister power (totalt uteglemt i prosjekt)
    • Sort scenemolton på ramme til lerret
    • Finne en sort ovn som lar seg integrere i rommet
    • Lage hylle og opphengsløsning i teknisk rom
    • Kjøpe inn Rockwool profilister til takoppheng
    • Kappe til og spraymale overnevnte i mattsort grillmaling. Montering mellom hver plate i tak og vegg for å forhindre at hvit kant viser.
    • Teste ut om fikserspray kan binde støvfall fra rockwoolplatene
    • Montere opp 17" LCD som monitor i teknisk rom - utgår muligens dersom Get HD får innpass.
    • Sjekke om frekvensomformer kan brukes på viftemotor til ventilasjon
    • Krympestrømper på høyttaler patchekabler
    • Lage skjermede strømkabler til patching bak rack
    • Signalkabler er i dag litt hipp som happ, redesign må vurderes
    • Lage podie for rad nr 2, avhenger av om PJ blir hevet

Lyd og bilderelatert arbeid
    • Handle inn et par Auralex
    • Skru opp den ene XTZ'en og finne ut hva som skramler
    • Tune suber og fronter mot hverandre i stereo
    • Tune suber og fronter mot hverandre i multikanal
    • Sjekk om reciever virkelig ble oppgradert til siste firmware, har noen mistanker om at den ikke gikk gjennom - medfører helt ny autotuningseanse etterpå
    • Teste mer på effekt av to senter vs avstand til sweetspot og sitteplasser utenfor sweetspot
    • Vurdre å heve PJ og se om forrigelse i bildekvalitet pga lensshift kan leves med.
    • Finne frem Rega Planar spilleren og skifte PU til Ortofon MCP100
    • Vurdere Get HD abonnement
    • Vurdere dedikert BR spiller mot PS3
    • Innkjøp og oppsett av Universalfjernkontroll IR+RF
    • Fortsette å rippe alle CD'er jeg har i MP3 over til FLAC
    • Nyte mer lyd og bilde enn i høst!

Sh*t, det ble en lang liste, og kjenner jeg meg rett har jeg glemt endel og må føre på mer i morgen...

edit: Selvsagt kom jeg på mer, lagt til med blå farge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle være fort gjort ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort? Tja, jeg kjenner meg selv, jeg må ta meg selv litt i nakken for å fortsette. Selv om rommet ikke er ferdig, så er det mye mer gøy å bruke det til intensjonene enn å forsette byggejobben.

I tillegg til listen over så er tankene allerede i spinn rundt en versjon 4.1a av Kokkens hjemmekino (Roadmap viser nå beta 4.0) ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemte kanskje: "Vurdere 2.35:1 lerret" ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Tune suber og fronter mot hverandre i stereo
    • Tune suber og fronter mot hverandre i multikanal
    Hvorfor skiller du disse to oppgavene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du glemte kanskje: "Vurdere 2.35:1 lerret" ?
    Det er den endringen er hovedtema for planlegging av versjon 4.1a!

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    [/list]Hvorfor skiller du disse to oppgavene?
    Ettersom jeg kjører en Parasound NC2100 pre med prosessorinngang så har jeg mulighet til å sette opp stereo anderledes enn multikanal. NC2100 har to utganger for LFE (felles signal) og eget justerbart delefilter for LFE. Frontene kan også settes forskjellig som Large og som small, dvs med eller uten LFE informasjon i stereo. I multikanal er det passtrough på MAIN og LFE fra reciever og da kan jeg sette opp front og LFE på andre måter der dersom det er mer hensiksmessig.

Erfaringsmessig ønsker jeg en litt anderledes lydprofil i kringlyd enn stereo, men jeg er også kjent for å kunne endre mening og det kan være at løsningen blir felles tuning på sikt ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg sitter her inne og følger åndeløst med på avstemningene, da får jeg gjøre noe fornuftig ;-)

I alle fall en ting jeg har hatt i hodet en stund, er design av front på racket og det er på tide å få tankene ned på papiret, vel - papir og papir - skjermen i alle fall. Og med det supre Sketchupprogrammet ble det først et exploded view

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-avskap_front-1-jpg

Jeg har IKKE lyst på en enkel firkantet ramme, jeg vil ha, i mangel på bedre ord, litt mer organisk utseende. Så om en krummet front er organsik nok? Tja, det er en tanke å spinne videre på i alle fall.

Tanken er å lage 4 plankebiter og skjære en bue i front av disse. På hver side vil det være en planke tilsvarende bredden som gjenstår av buen. I front en tynn planke på vertikaldel og horisontaldel, tynn nok til å la seg krumme rundt rammeverket. Det gjenstår et hull i midten som jeg har et par muligheter med. For det første trenger jeg et materiale som slipper luft gjennom men som demper lyset fra dioder og display av det som står inne i racket. Det lille lyset som kommer fra dioder? Er det et problem tenker vel mange da. Vel, jeg har faktisk irritert meg av at jeg kan se det i veldig mørke scener i filmer og irritasjon er vanskelig å ignorere! Første tanke var å ta sort stoff for høyttalerfronter, men så fant jeg disse på biltema:

Teksten "barskere" var nok for meg
    Sitat Opprinnelig postet av biltema
    Grillnetting
    Aluminiumsnetting. For et barskere utseende på bilens front. Universalmodell. Klippes til passende størrelse. Limes eller skrus fast.
    MAO: Planen er å lage en AV-Grill! 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barskere ja, men spørsmålet er vel om "maskevidden" i dette nettet er så stor at diodelyset ses gjennom?

Sketchup er supert til å leke seg med designløsninger!

Side 51 av 106 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •