Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 106 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 2103
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hmm. Kanskje jeg burde tatt eget garasjeloft som utgangspunkt til et lignede prisjekt? Kan jo bruke denne Kokketråden som inspirasjon og how-to-do / know-how.
    GRATULERER SOM FØRSTE AV-FORUMBRUKER OVER 10K INNLEGG

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hmm. Kanskje jeg burde tatt eget garasjeloft som utgangspunkt til et lignede prisjekt? Kan jo bruke denne Kokketråden som inspirasjon og how-to-do / know-how.
    Veldig på tide med Tigers Mark III :-D.

Du har jo fordelen av å ha et annet oppegående rom mens du evnt snekrer til MarkIII. Det KAN jo selvsagt være en ulempe også da presset på å bli ferdig ikke er så stort.

PS: Jeg er veldig klar for å bli konsulent for det prosjektet, selvsagt får du tilgang på samme timerate som BP bruker på (pr)offshoretjenester ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg kjørt litt film og det var saliggjørende! Samtidig har jeg gjort noen erfaringer som er verd å dele: Tidligere i tråden har Roffe delt sine tanker og tildelte advarsler om kamfilter-effekt med å kjøre to senterhøytalere (en over og en under). Jeg har i dag leket meg litt med vinkling på 2 sentere. Tidligere kjørte jeg to sentere på to hylleknekter fra IKEA, og da kommer hver senter med 90 grader ut fra "baffelvegg" og med antydninger til utfasinger. I dag kjører jeg begge sentere med pinlig nøyaktig vinkling rett mot sweetspot, og det er ikke noe problem med utfasinger i området rundt sweetspot. Konkluderer derfor med at avstand alene ikke er den eneste parameter for to senterer, vinkling (implesitt spredning) har like mye å si. Noen som kan gi meg noe feedback på denne erfaringen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke annet enn følgende:
    Utgangspunktet mitt er som sagt at høyttalerne er plassert langs den sirkelen som beskrives ved å feste en snor i ørehøyde (sweetspot). Med utgangspunkt i senteren under lerretet, trekkes deretter snora opptil den høyden hvor center nr. to er (tenkt) plassert, slik at også denne dermed får en lik avstand.

Har også eksperimentert med vinkling, og kommet frem til at senteren over lerretet ikke bør peke rett mot ørehøyde, men snarere litt over.
    Synes da lyden ble "renere" og mer distinkt på denne måten.
    Hvorfor kan jeg dessverre ikke gi noen forklaring på.:???: Men vil tro at det har med hvordan ørene våre oppfatter lydkilder i et vertikalt forhold?

Idiotisk skrevet kanskje, men det er det beste jeg kan komme på atm.ops:

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du begynner å komme i mål med rommet ditt nå kokken, det ser virkelig utrolig bra ut dette! :-D
    Flott løsning med en senter over lerret i tillegg også, har du egen gain/volumkontroll på begge sentrene, eller kontrollerer du begge over samme linjeutgang?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Maskinisten, takk skal du ha!

De to senterene kjøres via en felles 2 kanals effektforsterker (Rotel RB1070), Denne får sine signal fra recieveren via pre out og en Y-split signalkabel, og ettersom Rotelen ikke har noen gainjustering pr kanal, da blir det samme effekt på begge. Fungerer overraskende bra, men jeg kunne tenkt meg å fått besøk av en Stor-senter for å sammenligne disse to alternativene - to moderate sentere vs et beist av en senter!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ikke annet enn følgende:
    Utgangspunktet mitt er som sagt at høyttalerne er plassert langs den sirkelen som beskrives ved å feste en snor i ørehøyde (sweetspot). Med utgangspunkt i senteren under lerretet, trekkes deretter snora opptil den høyden hvor center nr. to er (tenkt) plassert, slik at også denne dermed får en lik avstand.
    Gjorde samme trikset selv og sjekket etterpå med lasermåleren mot hver diskant. Ulempen for meg er at jeg med dette låser posisjon på sweetspot.:?

Har også eksperimentert med vinkling, og kommet frem til at senteren over lerretet ikke bør peke rett mot ørehøyde, men snarere litt over.
    Synes da lyden ble "renere" og mer distinkt på denne måten.
    Hvorfor kan jeg dessverre ikke gi noen forklaring på.:???: Men vil tro at det har med hvordan ørene våre oppfatter lydkilder i et vertikalt forhold?
    Jeg tror også en annen faktor kan spille inn: jeg har veldig god demping på refleksjoner rett over min senter og skal ha lite påvirkning (interferens) fra den kanten, jeg antar du ikke har dempet dine førsterefleksjoner fra øvre senter. En faktor som kan påvirke oppfattelsen/opplevelsen av lydbildet.
    Idiotisk skrevet kanskje, men det er det beste jeg kan komme på atm.ops:
    Jeg synes det var helt flott beskrevet

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Heisan Maskinisten, takk skal du ha!

De to senterene kjøres via en felles 2 kanals effektforsterker (Rotel RB1070), Denne får sine signal fra recieveren via pre out og en Y-split signalkabel, og ettersom Rotelen ikke har noen gainjustering pr kanal, da blir det samme effekt på begge. Fungerer overraskende bra, men jeg kunne tenkt meg å fått besøk av en Stor-senter for å sammenligne disse to alternativene - to moderate sentere vs et beist av en senter!
    Vil tro du oppnår en viktig fordel med to sentere over og under lerret, det vil først og fremst hjelpe betraktelig med hensyn til å sentrere lyden slik at du får hevet dialogen til midten av bildeflaten.
    Med bare en senter under vil det bli noe vanskeligere å oppnå det samme, ettersom man bare har mulighet til å tilte lyden oppover.
    Tilter man for mye eller for lite vil det antakelig gå utover detaljnivået.
    Ser for meg at det mest ideelle hadde vært en prosessor med to uavhengige linjeutganger for senter, der man kunne justert både delay og effekt uavhengig av hverandre, men noe sånt er er vel foreløpig bare en ønskedrøm..?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg kjørt litt film og det var saliggjørende! Samtidig har jeg gjort noen erfaringer som er verd å dele: Tidligere i tråden har Roffe delt sine tanker og tildelte advarsler om kamfilter-effekt med å kjøre to senterhøytalere (en over og en under).
    Uten å påberope meg noen spesielle kunnskaper om dette emnet: Hvis du sørger for å få lik avstand til sweet spot og ikke bare lik vinkel, så skal det vel i teorien ikke forekomme kamfilter-effekter? Jeg tenker da på kamfilter-effekter som følge av å bruke to sentere va en senter (hvis man ser bort fra alt av refleksjoner).

Kamfilter-effekten er jo utfasinger av visse frekvenser som følge av at samme lyd treffer øret med litt delay. Siden begge senterene er - eh- sentrert, så vil du ikke få samme problemet som med et stereo-oppsett der en "mono-lyd" fra høyre høyttaler treffer høyre øre før samme lyden fra venstre høyttaler treffer høyre øret og dermed lager kamfilter-problemer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL ALLE SAMMEN
    :-D
    Beste ønsker går til alle dere som har besøkt og bidratt med innspill her i tråden og AVForum generellt!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-kef-xq40-christmas-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-kef-xq40-xtz-christmas-jpg

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg og! Utrolig lekkert hos deg nå! Flotte bilder og!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul !

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul kokken

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul, flott kino du har fått deg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for juleønskninger alle sammen!!! :-)

Og jeg har vært snill nok, for i år ble jeg beæret med et par harde pakker som passer veldig bra i min sorte gryte. IR extender var en av dem. Så med en liten tallerken julekaker og en kopp med deilig monsooned malabar, da skal jeg kose meg med å pakke opp og fikle litt...

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-powermid_1-jpg

Strengt tatt trenger jeg ikke IR ekstender på rommet mitt, men det vil selvfølgelig være behagelig å peke fjernkontrollene fremover igjen i stedet for å peke bakover over skulderen hver gang jeg skal justere volum. PS3 er prisverdig med blåtann, så den er grei. Tanken min er å sette IR mottakeren fremme ved nedre senter og IR sender (repeater) i taket ved prosjektorfestet. Der har jeg et ledig punkt til 230V forsyning, men det blir noe mer interessant å lage et elegant takfeste, skjønt borrelås blir nok løsningen.

Men da jeg åpnet pakken og tittet inni, da fant jeg en ekstra ledning som ikke er beskrevet i betjeningsvilledningen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-powermid_2-jpg

Jeg har en mistanke om at jeg har fått med ekstra-utstyr i form av IR ekstender med lokale småsendere til bruk i skap/rack. Det er kun mulig å sette denne ledningen i IR-sender/repeater. Det eneste jeg stusser på er at disse tre klumpene jeg antar er IR sendere - de ser så massive ut i plasten og jeg hadde forventet en viss transparenthet for å sende ut IR.

Dersom noen kan bekrefte dette så kan jeg tenke på å revurdere plassering av IR repeateren. Da kan den også settes inne på teknisk bod og så kan jeg sette disse tre punktsenderene i hver sin hylleseksjon på hhv reciever, forforsterker og DVD-spiller.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! hvilket kamera bruker du? flotte bilder

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men da jeg åpnet pakken og tittet inni, da fant jeg en ekstra ledning som ikke er beskrevet i betjeningsvilledningen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-powermid_2-jpg

Jeg har en mistanke om at jeg har fått med ekstra-utstyr i form av IR ekstender med lokale småsendere til bruk i skap/rack. Det er kun mulig å sette denne ledningen i IR-sender/repeater. Det eneste jeg stusser på er at disse tre klumpene jeg antar er IR sendere - de ser så massive ut i plasten og jeg hadde forventet en viss transparenthet for å sende ut IR.

Dersom noen kan bekrefte dette så kan jeg tenke på å revurdere plassering av IR repeateren. Da kan den også settes inne på teknisk bod og så kan jeg sette disse tre punktsenderene i hver sin hylleseksjon på hhv reciever, forforsterker og DVD-spiller.
    Jeg tror disse er ment å klistres direkte på apparetenes mottaker. Ment for apparater som ikke har elektrisk inngang til dette.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zantrix
    Kult! hvilket kamera bruker du? flotte bilder
    Fujifilm S9600

Tørre fakt: Link

Stativ og lang lukkertid kan gjøre underverker ;-)

Skal jeg oppgradere så blir det fullformat dSLR og objektiver med rå lysstyrke! ...drømmer jeg om, vil det si.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg tror disse er ment å klistres direkte på apparetenes mottaker. Ment for apparater som ikke har elektrisk inngang til dette.
    Klistre rett på IR sensor på hvert apparat? Hmmm, ikke min drømmeløsning!:?

Side 50 av 106 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •