Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 106 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden det er adventstid og de tradisjoner som hører med denne tiden, da reklamerer jeg litt for en annen tråd jeg har satt i drift i DIY forumet: ;-)

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...no-2008-a.html

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førjulstreff hos meg? Les i Rogalands-treff-tråden

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig treff. Alltid kjekt å treffe andre brukere. Rommet ditt var strøkent og det er godt å se at du har fått betalt for all innsatsen. Lyden i rommet fra Kef-ene synes jeg var veldig bra både fra filmsnuttene vi så og i stereo. Artig å få høre CD-en helt på slutten rett fra miksebordet.

Det så og låt storveis det rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker også for meget hyggelig treff! Fantastisk flott rom og du har laget. Flotte detajer og en meget bra akustikk! Bra jobbet, det fristet for ett nytt besøk på ett senere tidspunkt!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobler og redobler!

Hyggelig med kjekke folk på besøk. :-D Og trivelig at dere likte tilfluktsrommet mitt. Jeg likte også det jeg så av kvalitet på filmsnuttene Tiger hadde med på eple-tv'n, til tross for komprimeringen. Vi var vel skjønt alle enige om at det fysiske medie må sloss litt i fremtiden med streaming og nedlasting.

Etter dere alle satte snuten hjemover måtte jeg forøvrig doble litt i fronten igjen. XTZ'en som Necroth hadde med seg (fra HoJ) har fått seg strøm og signalkabel, provisoriske, ja, men de virker! Det gjorde seg med mer symetri i front, ikke bare utseendemessig , men også et løft i bassen. Ikke så rart med nok en 12" i front pekende mot sweetspot. Fremdeles ikke tunet på noen måte, men med et par bass-kjekke låter så merket jeg at det var mer kontroll i de nedre regioner - rett og slett mer headroom. Det skal bli gøy å kjøre film!8)

Guttene som var på besøk i dag fikk også se at jeg har fått opp senter nr 2, den over lerretet. Her må jeg sjekke litt mer, for det var ikke helt i 100% da jeg kjørte en liten test kl 0115 i går, men tidspunktet kan selvfølgelig være med på hvorfor jeg opplevde lyden litt anstrengende. I dag når vi snurret litt bat-film og sloss-panda-film, da var det mer lyd i den gata jeg husker, slik det skal låte! Tuning -tuning -tuning!

Noen bilder må man selvsagt ha:

Første dobling - Senter over og under
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-double_1-gif

Redobling: To XTZ'er driver bassresponsen
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-double_3-jpg

Fra sweetspot
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-double_4-jpg

De av dere som spiller bridge kjenner selvsagt igjen trådtittel - dobler og redobler. Det er da spillet er på det mest krevende og givende!

edit: Skrivefeil som kommer av å trykke inn tekst alt for sent på natta

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si jeg synes du har fått et meget flott kinorom..

Herlige bilder - rett og slett.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble rått, Kokken. :-)

Jeg har også planer om noe av det samme (faktisk både to subber i front, samt senter over og under lerretet).

Hvordan synes du løsningen med to sentere fungerer?
    Blir lyden bra? Får du følelsen av skikkelig sentrering av lyden i bildet?

Jeg får statig advarsler om at man vil få utfasninger på grunn av kamfiltereffekt mellom senterhøyttalerne med en slik løsning, men mener at dersom man får samme avstand til sweet spot, så bør dette fungere fint. Det er jo ikke noe annet enn det som skjer med et monosignal gjengitt i stereohøyttalere, bare i det vertikale spredningsdomenet istedenfor det horisontale.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med siste talere. Dette har vikelig blitt ett rom å strekke seg etter!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk flott rom, Ragnar. Jeg rakk dessverre ikke å ta turen innom i går, men ser veldig frem til å få sett kinoen din etterhvert

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for skryt - jeg blir mer og mer happy selv :-D

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette ble rått, Kokken. :-)

Jeg har også planer om noe av det samme (faktisk både to subber i front, samt senter over og under lerretet).

Hvordan synes du løsningen med to sentere fungerer?
    Blir lyden bra? Får du følelsen av skikkelig sentrering av lyden i bildet?

Jeg får statig advarsler om at man vil få utfasninger på grunn av kamfiltereffekt mellom senterhøyttalerne med en slik løsning, men mener at dersom man får samme avstand til sweet spot, så bør dette fungere fint. Det er jo ikke noe annet enn det som skjer med et monosignal gjengitt i stereohøyttalere, bare i det vertikale spredningsdomenet istedenfor det horisontale.
    Om to sentere så har jeg gode erfaringer fra før ombyggingen, da hadde jeg en over-senter en kort periode på noen hylleknekter fra IKEA. Merket litt til utfasing når en ikke er i sweetspot, men ikke sjenerende. Jeg måtte lete etter fenomentet og er en ikke klar over det, så merker en det ikke. Bonusen/guleroten er som du nevner å få dialog midt i lerret. Der slet jeg litt før når jeg trakk sofa'en litt for nær lerretet, da kom dialog under leppene på skuespillerne. I tillegg er det dobbelt opp av areal av membran, så det jeg merker mest er økning i dynamikk, og det er en vel så viktig oppgave. Jeg har bare såvidt testet litt, så jeg skal ikke dra for mange konklusjoner ennå.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Takker for skryt - jeg blir mer og mer happy selv :-D

Om to sentere så har jeg gode erfaringer fra før ombyggingen, da hadde jeg en over-senter en kort periode på noen hylleknekter fra IKEA. Merket litt til utfasing når en ikke er i sweetspot, men ikke sjenerende. Jeg måtte lete etter fenomentet og er en ikke klar over det, så merker en det ikke. Bonusen/guleroten er som du nevner å få dialog midt i lerret. Der slet jeg litt før når jeg trakk sofa'en litt for nær lerretet, da kom dialog under leppene på skuespillerne. I tillegg er det dobbelt opp av areal av membran, så det jeg merker mest er økning i dynamikk, og det er en vel så viktig oppgave. Jeg har bare såvidt testet litt, så jeg skal ikke dra for mange konklusjoner ennå.
    En rivende flott kino ja, så skrytet er vel fortjent!:-D
    Må ellers si meg enig i betraktningene mht senter over og under lerretet.

Kamfiltereffekten som roffe nevner, kan vel langt på vei elimineres ved å passe på at begge høyttalerne har identisk avstand fra sweetspot.
    Dette betinger i de fleste tilfelle at høyttaleren over lerretet må trekkes noe lenger ut fra bakvegg, noe som kanskje estetisk sett, ikke alltid vil ta seg like bra ut.
    Noe jeg for min del ikke bryr meg mye om i min lille hule, mot gevinsten man oppnår ved bedre dynamikk og en riktigere plassert dialog! ;-)

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott kino med arbeid i toppklasse. Du har gjort en knalljobb!!
    Flott utstyr og topp lyd. (Trenger nye øyne for å vurdere bildet)
    Å plassere "kaka" hos Resonans m/julehilsen setter de nok stor pris på. (fikk kuldegysninger når du tok fram klubbå)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser skikkelig fett ut Kokken!
    Gratulerer med ferdigstilt(?) Kino!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu begynner det å se riktig så symetrisk og flott ut

Hvordan er det med gjenskinnet nå som det er pianofinnish på fire enheter rett ved lerretet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette ser skikkelig fett ut Kokken!
    Gratulerer med ferdigstilt(?) Kino!
    Takk! Ferdig? Nei, har en A4 side med "to do", det meste er kosmetisk småplukk, men noen viktige detaljer gjenstår. Er fristet til å ta noen dager sabbat og nyte resultatet så langt

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nu begynner det å se riktig så symetrisk og flott ut

Hvordan er det med gjenskinnet nå som det er pianofinnish på fire enheter rett ved lerretet?
    Symetri er mentalt godt i mitt hode, så det gjorde godt å få to kasser der i front, jeg tror den ene følte seg litt ensom, nå blomstrer den ;-)

Piano-finishen er ikke helt førstevalget, jeg skal medgi det, men det ser flott ut når jeg kjører musikk! Må nevne at i tillegg til disse kassene i front så er også AudioPro sidehøyttalerene i piano-finish. Kun senter og bakhøytalere er matte, og jeg føler jeg har avviket fra den rene sti . Jeg er uren!

Til film så er det ikke utenkelig at det blir lagt over noe høyttaler frostoff eller scenemolton dersom jeg blir overmåte sjenert av refleksjonene. Kan vinkle problemstillingen litt: Dersom filmen er såpass kjedelig at jeg blir distrahert av glansen, da får jeg finne en heftigere film og la meg bli litt oppslukt ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Jeg er uren!
    Da er det ingen vei utenom, du må lutres i ganges ved soloppgang 8)

Til film så er det ikke utenkelig at det blir lagt over noe høyttaler frostoff eller scenemolton dersom jeg blir overmåte sjenert av refleksjonene. Kan vinkle problemstillingen litt: Dersom filmen er såpass kjedelig at jeg blir distrahert av glansen, da får jeg finne en heftigere film og la meg bli litt oppslukt ;-)
    Å nei du, så lett kommer man seg ikke unna nevroser.................

Er en først oppmerksom på slikt så slipper du ikke unna med enkel avledning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ingen vei utenom, du må lutres i ganges ved soloppgang 8)
    Skal jeg lutres i Ganges, da vil jeg helst litt upstreams...

Å nei du, så lett kommer man seg ikke unna nevroser.................

Er en først oppmerksom på slikt så slipper du ikke unna med enkel avledning.
    Redd for det ja. Spinner litt rundt tankene å trekke lerretet fremover i rommet slik at det kommer flush med frontene til Kef'ene. Kanskje lage en vegg som RuneW tenker på... (Det er i alle fall lov å drømme)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var meget bra Kokken, takker for at jeg fikk komme å beskue ditt nye kinolokale.

Det er ingen tvil om at jeg har og fredeles liker Kef XQ40, og det var noen helige toner denne høttaleren tryllet frem hos deg. Det samme kan jeg vel egentlig si om lyden generelt - flott lyd over alt.

Rommet er som dere ser meget mørkt. Meget bra, det samme kan sies om løsninger som du har valgt med plassering av forsterkeri og kilder. Jeg må bare gratulerer igjen, her bør og må du være meget stolt av hva du har fått til.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempeflott hjemmekino, Kokken! Takk for at jeg fikk komme på besøk.
    Mye pent håndverk og mange smarte løsninger som jeg selv nok hadde kopiert dersom jeg hadde hatt plass.

Lydmessig var det heller ikke mye å pirke på. Spesielt integrasjonen av subwooferne fungerte overraskende bra.

Jeg kommer gjerne tilbake med en bøtte popcorn under armen. :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Kanskje jeg burde tatt eget garasjeloft som utgangspunkt til et lignede prisjekt? Kan jo bruke denne Kokketråden som inspirasjon og how-to-do / know-how.

Side 49 av 106 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •