Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 2103
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nok engang har Posten rotet i forsendelsene fra Elfa. Denne gangen valgte jeg brev, for å spare porto og for å slippe å løpe ned på posten for å hente en liten pakke. Etter en uke venting mailet jeg Elfa for å få bekreftet/avkreftet at de hadde sendt pakken, og jo det hadde de, dagen etter bestillingen. Og etter å ha snakket med Posten så må jeg anse forsendelsen for tapt. Den er etterlyst, men sjangsen for å se den igjen forstår jeg tilsvarer noe med en snøball et varmt sted. For meg betyr dette:
    • Noe over 300 spenn trukket fra MasterCard uten at jeg får noe igjen for dem.
    • Posten ønskes dit snøballer ikke har levevikår.
    • Elfa ønskes dit snøballer ikke har levevilkå pga skikkelig arrogant holdning i mail fra dem :evil:
    • Jeg må finne en annen pusher for de krympestrømpene i sort og rødt (9mm->3mm) som jeg fremdeles mangler til å lage kablene mine. For Elfa kommer ikke lenger til å se noe bestilling fra meg lenger.
    Da får jeg komme med mitt klassiske forslag: Biltema og Clas Ohlson
    Du bor jo nesten oppå en butikk vil jeg tro :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke love noe. Men skal se om jeg kan få plokket med meg noe fra min lokale eletriker pusher i neste uke når jeg er i Haugesund.

Som sagt, vil ikke love noe. Men skal prøve å se om jeg kan få noe av han. Men du trenger sikkert store mengder?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at Biltema / Clas Ohlson bare har "ukurante" størrelser og i forpakninger som ikke helt passer det jeg trenger, men jeg skal droppe innom dem på vei hjem fra jobben. Bestillte opprinnelig 2,4 meter i hver farge, så jeg planlegger å bruke "litt".

Dersom de ikke har noe, da tar jeg en tur til elektropusheren min, Electroskandia, og bestiller der. Jeg sier takk for tilbud om hjelp Michaelsand :-), men satser på jeg klarer å finne noe selv i første runde. Så hyler jeg etter hjelp senere hvis det ikke ordner seg! Måtte bare hyle litt frustasjon i dag, og det gjorde godt!;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å skjekke uansett. Har byttet bil, så vil ha det billige Biltema anlegget over i den "nye" bilen. Så da trenger jeg krympe strømpe. Men hvor mye jeg får (hvis jeg får taki) er veldigt uvist.

Det hjelper altid å få ut frustasjonen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel forsikring på Mastercard mot sånnt no vel? Ta kontakt... verdt et forsøk!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips Dr! Heldigvis slapp jeg - for etter å ha blåst meg ut litt i tråden her, så fant W en konvolutt i postkassen i dag. Egentlig burde jeg vel innrømmet meg en "ops:", men jeg er ennå ":evil:" på posten/Elfa for å bruke over en uke på et brev merket og postlagt som A-post. Nå var brevet merket 20.11.2008, men Posten har ikke stemplet brevet så jeg kan ikke fastslå om det virkelig ble postlagt den samme dagen.

Uansett:
    Første kabel fra terminalene til senterhøytaler ble utført i dag!

Vi starter med "rå"-materialer:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_bygg_1-jpg
    • Krympestrømper i sort og rødt, diverse dimensjoner
    • Dali spader (til bruk i høyttaler terminalene)
    • 6 kvadrat RK
    • Argon Bananplugger med 2 settskruer (til bruk i rom-terminalene)
    • Kabelstrømpe, metervare, sort selvsagt.
    Vertøy utenom saks og lim (og avbiter og slikt)

Skikkelig kabelsko-tang:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_verkt-y_2-jpg

Embossing-varmepistol som W bruker når hun lager fancy kort :shock:. Faktisk: Denne er perfekt til å krympe strømper med. Ikke for stor, ikke for varm, ikke åpen flamme, og i disse juletider: En flott julepresang til W hvis hun holder på med kortlaging - så kan du låne den inn i mellom :-D
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_verkt-y_1-jpg

*snufs* Disse trenger jeg ennå store mengder av!:evil:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_verkt-y_3-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Progress:

1: Bananplugger skrues fast med setskruer.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_bygg_2-jpg
    Det er en deilig enkel oppgave, bare overskygget av at den ene setskruen brast i skruehodet da jeg tightet litt (for mye?). Ikke det beste kvalitetstemplet, men jeg skal ikke dra for mange konklusjoner før jeg har montert opp alle pluggene, det kan ha vært en tilfeldig svakhet. Jeg velger å droppe plastkapslingene som følger med Argon pluggene, de er for det første billig plast utseende og uten dem så blir hele kabelene mye mer smekre.

2: Presse på kabelsko og krympe på plass strømper (her flippet kameraet pga lite batteri, så jeg oppsummerer i en liten animasjon...)
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-kabel_c-gif
    Som dere kan se, så sprakk første krympestrømpe over kabel-splitten, antakeligvis pga en rift. Det ble selvfølgelig litt styr med å få en ny på plass over bananpluggene - uten å lage ny rift. Med forsiktig føning så gikk det heldigvis bra.

Sluttresultat:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_done-jpg
    Kjedelig nok, eller kanskje kledelig nok.

For når den kommer på plass på senteren...
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_done_1-jpg

...da er det ikke så mye av den som forblir synlig fra sweetspot. Akuratt som påtenkt i designet.;-)
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_done_2-jpg

Bildene viser hvorfor jeg går for banan på en ende og spade på den andre: Da slipper jeg å sette kabelen i knekk!

Oppsummert, en kabel tar i tid... ca to pakker med snørrpapir. Jeg må handle mer i morgen.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-senter_kabel_verkt-y_4-jpg

Edit: På tide å tylle i seg noe av hostesaften med deilig rød trekant og få seg litt zzz

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Embossing-varmepistol som W bruker når hun lager fancy kort :shock:. Faktisk: Denne er perfekt til å krympe strømper med. Ikke for stor, ikke for varm, ikke åpen flamme, og i disse juletider: En flott julepresang til W hvis hun holder på med kortlaging - så kan du låne den inn i mellom :-D
    Har brukt W sin Embossing-varmepistol til slike oppgaver jeg også, Genial!
    Den har en veldig konsentrert varme i motsetning til enkelte varmepistoler.
    En helt genial presang til W'er der rundt om kring (Fikk du med deg det RuneW ) Disse får du kjøpt hos Panduro eller lignende hobbybutikker. http://www.pandurohobby.no/pan/IboxS...GET&AID=680233

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en deilig enkel oppgave, bare overskygget av at den ene setskruen brast i skruehodet da jeg tightet litt (for mye?). Ikke det beste kvalitetstemplet, men jeg skal ikke dra for mange konklusjoner før jeg har montert opp alle pluggene, det kan ha vært en tilfeldig svakhet. Jeg velger å droppe plastkapslingene som følger med Argon pluggene, de er for det første billig plast utseende og uten dem så blir hele kabelene mye mer smekre.
    Jeg må dessverre meddele at jeg opplevde akkurat det samme, ikke bare på èn, men på flere argon-plugger kjøpt på klubben i Sandnes. Dette er ikke god kvalitet. Riktignok har jeg harde og tykke høyttalerkabler fra audioquest, men at setskruene har samme stivhet som en Kornmo med G35 er for dårlig! Jeg kjøpte nok plugger til biwiring, men ente opp med ett sett kabler for å si det!

DrE

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mekk (Maxi Stormarked) Sandnes, skal ha grei plugger til prisen sies det.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mekk (Maxi Stormarked) Sandnes, skal ha grei plugger til prisen sies det.
    Akkurat det forunder meg ikke! 8)

Jeg hadde tatt med pluggene til HiFi-klubben og fortalt hva det går i. Hils de fra meg!

Ellers ser det smooth ut Kokken! Smooth som fløtesaus!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du likevel skal lodde og krympe bananplugger, så vil jeg anbefale Nordosts Z-plug. Man kan få kjøpt dem der man kjøper Nordost-kabler. De koster gjerne rundt 45 kr stykket, og sist jeg kjøpte fikk jeg også med en kort krympestrømpe til hver.

Etter min ydmyke mening det Nordost-produktet som gir mest for pengene. :-)

Sist jeg kjøpte fikk jeg høre at "disse kobler du på eget ansvar til andre kabler, for de er laget for Nordost-kablene". Det var sikkert innledningen til et forsøk på å selge meg Nordost-kabler, men jeg kjøpte mine plugger, og de har aldri sviktet meg. Nå er lageret mitt dessverre tomt.

De har noen som er til forveksling like (men sikkert uten "Nordost" på krympestrømpen) her:
    Multicontact Fitted 4mm Hollow Z plugs (will fit Banana or BFA) - From £4.99 - HiFiCables.co.uk

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare drite i settskruen og lodde kablene også, eller skru den litt til og lodde i tillegg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @roffe: Jeg var inne på Soundgarden sine sider i sin tid for å se hva de solgte av bananplugger i løs vekt - da (og nå) var ikke disse pluggene listet opp på websidene. Men er enig i at pris og løsning ser veldig bra ut. Fikk du med noe forsølvet tinn også?

Klart det er en mulighet å lodde HiFiklubben sine også, men det burde være et minimumskrav at setskruene ikke ryker for ingenting. Når de først er knukket så er det heller ikke lett å skru dem ut igjen senere!

Når det gjelder merkevare/ferdigvare-termineringer: Har et par Xindac kabler som jeg foreløpig bruker på frontene. Der er det brukt veldig like bananplugger som Argonene fra HiFiklubben, og da jeg hadde krympet litt strømpe over, da kunne jeg knapt se noen forskjeller inklusive antydninger til to setskruer der også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg dokumentere at det faktisk ER forskjell i rommet før og etter ombyggingen.

HoJ fikk meg til å huske at vi var flere her på forumet som ble litt euforiske over XTZ room analyser da den kom, og frem fra glemselen fant jeg en pakke med måleutstyr. Sub ble satt i samme posisjon som før ombygging, mikrofon i sweetspot, lydnivået/fase etc justert tilsvarende før og "measure" ble aktivert.

Resultat:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-r_etter-jpg

Blå kurve er før ombygging
    Grønn er etter ombygging

...og ikke minst så kommer denne beskjeden opp hver gang jeg måler.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-nomode-gif

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen snurrig sak: Jeg bruker nå Parasound NC2100 som pre. Denne har mulighet for å kjøre frekvensomformer på egen utgang med innebygget delefilter. Frontene kan en da velge å kjøre full range eller som "small" hvor allt under delefrekvens går til sub.

En liten test:
    Grønn kurve: Fronter med full frekvens + SUB med deling på 80Hz
    Blå kurve: Fronter som "small" + SUB, samme deling på 80Hz

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-parasound_nc2100_subdeling-jpg

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette her Kokken men har du målt noe mer en 1/3 av systemet?

Det er ikke noe som helst tvil om at du har fått en mye bedre kurve.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen snurrig sak: Jeg bruker nå Parasound NC2100 som pre. Denne har mulighet for å kjøre frekvensomformer på egen utgang med innebygget delefilter. Frontene kan en da velge å kjøre full range eller som "small" hvor allt under delefrekvens går til sub.

En liten test:
    Grønn kurve: Fronter med full frekvens + SUB med deling på 80Hz
    Blå kurve: Fronter som "small" + SUB, samme deling på 80Hz
    Litt vanskelig å forklare forskjellene ved 125Hz, ja... Hva har du satt som delefrekvens på NC2100'n da?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes er litt rart med kurvene er at du har Dipp der du hadde topp, og motsatt på mange steder :-? .
    Men kurven er helt klart jevnere!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ser bra ut dette her Kokken men har du målt noe mer en 1/3 av systemet?

Det er ikke noe som helst tvil om at du har fått en mye bedre kurve.
    1/3? Tenker du på resten av frekvenskurven? Jeg har kjørt pink noice og sett at det ikke er noen dipper eller kuler av betydning på resten av frekvensene, men har ikke screenshot fra det gamle systemet. Der hadde jeg en brutal dipp rett under 100Hz.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Litt vanskelig å forklare forskjellene ved 125Hz, ja... Hva har du satt som delefrekvens på NC2100'n da?
    Jeg ser jeg forklarte litt krøkkete i første runde: Suben er satt uten deling, mens NC2100 har deling på 80Hz. Det tilsvarer oppsettet jeg kjørte før på reciveren.

Det er noen dip'er og top'er jeg ikke klarer helt å sette fingeren på særlig rundt 60Hz og som du nevner 125Hz. Jeg blir nødt til å kjøre noen kurver på hvert system for seg og se på hvordan de lever sine egne liv uten påvirkning fra den andre. Det pleier å komme noen små aha opplevelser. Uansett er det sluttresultatet med hele systemet som teller.

I går burde jeg bært sub'en litt rundt i rommet for å sjekke hvor den sitter best, men det ble til at jeg sloss noen timer med ethernet'et i rommet. Først fikk jeg bare 10Mbps gjennom kabelen, men etter en ny terminering med ny RJ45 plugg, da slapp den gjennom 100Mbps. Neste hinder på veien viste seg å være en switch som har en eller flere porter som ikke virker skikkelig. :roll: Med en hjemlånt switch ble den saken også i boks. Siste punkt har jeg ennå ikke funnet løsningen på. Til switchen har jeg et 3Com trådløst accesspunkt. Denne klarer en PC å koble seg til og få tilordnet IP adresse via DHCP. Neste PC (den jeg har tenkt å ha i kinoen) klarer å koble seg til, men får ikke tilordnet IP. :? ??? Her sliter jeg nok litt mer, men mistenker oppsett på PC'en. Uansett hvor problemet ligger, så er det forb*nnet tidkrevende å finne ut av slike snags.

Side 47 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •