Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 106 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Lenge til du kjører åpningsdemo i

? :wink:
    Med slik logo må jeg bruke solbriller; det er for mye hvitfarge i bildet! 8) Men tøfft, det skal du ha!

...og jeg som hadde tenkt å bruke "Det koker i "Kokkens sorte gryte"" som reg.trademark :cry:

Men tilbake til spørsmålet: Jeg venter ennå på deler fra Elfa, 9.>3 mm krympestrømpe i sort og rød. Kommer forhåpentligvis før/til helga. HiFiklubben har heller ikke gitt lyd fra seg om de spadene jeg bestillte... Ettersom kabeldeler mangler, da kunne jeg selvsagt lagt noe provisorisk, men har lite lyst Det - Provisorisk blir ofte semi-permanent!

Nok en kveld hvor W har forening og jeg er henvist til tilfluktsrommet... I kveld skal jeg lodde litt signalkabler (Y-split og XLR) mens Kef'ene får litt å tygge på i bakgrunnen. Kanskje trekke en Cat5 kabel. Vi får se hva kvelden strekker til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lodding av XLR - 4 poler?

Øhh, en jævel til å lodde, det er jeg ikke, jeg lodder j#vlig! :evil:

Og særlig når jeg er i tvil om hva jeg skal lodde. Har ikke koblet XLR før så dette ble jomfrukabelen: Fulgte denne veiledningen: How to Wire an XLR to an RCA Connector

Men når jeg har fått på plass de to lederene pluss skjerm, da blir jeg i tvil. Skulle skjermen loddes til leppen oppe (ringet rundt)

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-xlr_3l_4p-jpg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fantastisk flott logo DrErling Du har anlegg som grafisk designer.
    Så absolutt ikke (dessverre). Det er nok bare en font. En kul font! Som kan gjøres så sort Kokken må.

EDIT:
    ang XLR kontakten, så er 1 lengst unna på bildet. Denne er for skjerm/jord.
    Den i midten er 3, og er "cold".
    Den nærmest er 2, og er "hot".
    Jeg tror ikke du skal behøve å koble noe til leppen du har ringet rundt. Er vel ikke engang alle XLR kontakter som har slik leppe?

hva skal du koble mellom?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Font download'et! Utrolig hva man finner rundt omkring :-D

XLR: Takk, da ser det ut som om jeg har gjort rett. Kabelen er en lang sak med RCA -> XLR for at jeg skal kunne flytte sub rundt i rommet. Lang nok kabel til å dekke alle mulige posisjoner i rommet. Senere når jeg har funnet posisjon blir den klippet til optimal lengde, loddet på XLR i andre ende og koblet til nærmeste sub-uttak i rommet.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en ordentlig kul font! Likte spesielt denne:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Angrer på at jeg ikke har copyrightet dette uttrykket på AVforum. Royalties så langt hadde gitt meg et par tre nye hjemmekinoer :-)

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trivelig besøk

Da vil jeg få takke for at jeg i går kveld fikk "audiens" i Kokkens kråkeslott (etter eget utsagn) og Batcave (fra denne tråd).

Mitt ærend var, som du vet, egentlig at jeg ble invitert til å få se hvordan du har løst musikk-probelemet jeg spurte om i en annen ståd. Jeg har altså mange CD-er som gjerne skulle ha vært rippet og pakket ned for godt.
    Kokkens løsning med Squeezebox var meget elegant og brukervennlig og kan svært godt bli den løsningen jeg selv velger om jeg får det til.

Jeg har omsider fått lest hele denne tråden. Måtte nemlig dele opp i to dager da det var ganske tidkrevende, men ytterst interessant og trivelig lesning.

Hjemme hos Kokken fikk jeg også hilse på den hyppig omtalte "W", for dem som har lest hele tråden. Etter en koselig prat og en Glemorangie (Single malt), bar det ut på garasjeloftet.

Selv om det ble påpekt at kinoen ikke er ferdig, er det helt klart at dette er svært bra. Selv sitter jeg ennå og ser på DVD på en Sanyo Z3, og har faktisk lykkes ganske bra i min avvenning med å lete etter feil. Vi koser oss med film, selv om utviklingen i min kino har stått stille i et par år.

Men etter besøket hos Kokken har jeg for alvor lyst på "full HD". Har selv bestilt blu-ray spiller, men flytter bare flaskehalsen fra DVD-spillerens 576 linjer til projectorens 720.
    I Batcaven fikk jeg se litt fra "The Golden Compass" og "Ratatouille". At bildet skulle være betydelig bedre enn det mitt tilårskomne utstyr kan framvise, hadde jeg selvfølgelig regnet med. Men ikke at det skulle være mye bedre.

Vil igjen si tusen takk for et hyggelig besøk, og håper du gjør alvor av å ta en (spaser-?) tur hjem til meg om ikke lenge.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med besøk :-) og hyggelig at du er blitt hel-aktiv på forumet igjen. Selvsagt frister det med gjenbesøk, selv om jeg tørr ikke spå når jeg kommer tuslende. Særlig behagelig er det at vi er såpass mange her fra Forumet som er innen gangavstand :-D. Håper du finner en tilfredstillende løsning på hjemmets musikk-distribusjon, om det blir Logitech, Sonos eller noe annet.

Etter du tuslet hjem ble det til at jeg koblet ferdig alt av høyttalere og Sub via midlertidige kabler - ja jeg vet jeg ikke skulle gjøre noe midlertidig - men jeg er over måte klar for å se film igjen. Bare må ha...!

Denon'en fikk kjørt seg med autosetup og Audessy, klar for en givende stund neste kveld... Men med min allergi mot vann i fast form, så gikk snømåkinga de siste dager som jeg fryktet.

Nå sitter jeg i godstolen mens W synes synd på meg (i alle fall litt) og her har jeg tenkt å sitte til kvelden kommer. Da blir det teknisk førpremiere på Kokkens Sorte Gryte! Filmen er valgt ut med omhu!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God bedring:wink: Håper at det kansje er mulig å få sett rommet/kino'en en gang i 2009 (før jeg flytter nord over igjen).

Håper at du kommer deg fort, og at du for fortsette. Kati tror du at du er ferdige me Batcave/kråkeslottet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Humor og latter er godt for helsa og det ga sjelebot å sette seg ned og nyte en helaftens spillefilm i kveld 8). Endelig! For nå har systemet vært nede lenge. Det ble noen jaktscener og andre ikke minst noe inspirasjon til min sekundære hobby. Denne filmen har jeg spart på lenge nå ;-)

edit: når det gjelder tidspunkt for ferdigstillelse, så blir det laaangt ut i fremtiden, håper jeg. Det er ikke lenge før jeg kan si at den er teknisk sett operativ, men jeg vet og håper at jeg kommer til å bruke tiden videre fremover til å tweake og herje. Derfor kan blir jeg nok aldri fornøyd eller ferdig ;-)

Ferdigstillelse av denne fasen: Planlagt medio de neste uker! (forutsatt at alle smådeler jeg har bestillt kommer i boks). Så får de neste faser få ny deadlline etterhvert som jeg setter dem igang.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Font download'et! Utrolig hva man finner rundt omkring :-D

XLR: Takk, da ser det ut som om jeg har gjort rett. Kabelen er en lang sak med RCA -> XLR for at jeg skal kunne flytte sub rundt i rommet. Lang nok kabel til å dekke alle mulige posisjoner i rommet. Senere når jeg har funnet posisjon blir den klippet til optimal lengde, loddet på XLR i andre ende og koblet til nærmeste sub-uttak i rommet.
    Et lite tips, derosm du skulle få problemer med brumming mellom komponenter hvor du bruker XLR i ene enden og RCA i andre. Da kan du forsøke å lodde på "leppa", da noen komponter jorder gjennom denne og ikke en av "pinnene". Denne skal da gå til "kappen" på RCA-kabelen, men det skjønte du sikkert:-D

Har forsøkt det med hell på en DP effektforsterker for en tid tilbake.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Mor10, jeg blir nok nødt til å lodde til leppa for det ble noe brum med første forsøk, faktisk så mye at jeg loddet kabelen om til RCA-RCA får å kunne kjøre de første lydprøver. Har tenkt at leppa kunne ha noe med skjerm/jord å gjøre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette blir vel relativt kvasi-balansert når du gjøre det slik? Er det i det hele tatt noen fordeler med RCA-XLR vs. RCA-RCA så lenge man ikke kjører fullbalansert?

Og filmen du hadde på plakaten er jo bare fantastisk. Dette er en av filmene jeg virkelig gleder meg til å få kjørt i kinoen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt opp til XLR (kabel + uttak) til sub-formål, selv om jeg ikke ennå har utstyr som støtter det på kildesiden. Årsaken er ganske enkelt at jeg ønsker å ha muligheten tilstede hvis jeg skifter til elektronikk med XLR for sub (Behringer etc). Så slipper jeg å brenne broer allerede nå. Derfor blir det kvasi balansert XLR i denne runde.

Filmen er en nytelse på mange måter! 8) Den blir garrantert kjørt i flere omganger!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel sopp med, safran og ost til kvelds hver dag nå, forhåpentligvis ikke grillet av lynnedslag? :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme planen som deg, nemlig (XLR-kabler altså, ikke sopp) men heller mot at det blir mye ekstra bokser hvis man skal kjøre fullbalansert og ikke har balansert utgang på forsterkeren. Men da tror jeg kanskje jeg prøver med den kvasibalanserte løsningen din.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det blir vel sopp med, safran og ost til kvelds hver dag nå, forhåpentligvis ikke grillet av lynnedslag? :-D
    Jeg er fristet til å prøve, men desverre så må det bli med lynnedslagsmetoden ettersom stekeovnen pensjonerte seg selv nå i helga:-(. DET var en utgiftspost jeg gjerne skulle ha utsatt litt. Selv ikke Electrocompaniet AW250R'en blir varm nok til å gjøre nytte av seg som varme-element i ovnen. :???:

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har samme planen som deg, nemlig (XLR-kabler altså, ikke sopp) men heller mot at det blir mye ekstra bokser hvis man skal kjøre fullbalansert og ikke har balansert utgang på forsterkeren. Men da tror jeg kanskje jeg prøver med den kvasibalanserte løsningen din.
    Min og min fru blom, jeg legger heller æren (eller skyld) på RuneW ;-) Det er der jeg plukket opp løsningen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte forresten på å lage meg en DIY Y-spilt (RCA) ettersom den jeg hadde ikke var lang nok. Klippet opp kablene og avmantlet endene for å komme til signal og skjerming. Da tok det meg: Hvordan går man frem for å sammenkoble skjermingen i Y-spilten for at det skal bli best mulig resultat?

Når en bretter tilbake skjermingen for å komme til signal-leder, da går flettingen på skjermstrømpe ofte opp og jeg innbiller meg at det ikke er lett å få denne fint og funskjonellt tilbake i posisjon. Må jeg ha en ekstra skjermstrømpe overlappende på splitten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Min og min fru blom, jeg legger heller æren (eller skyld) på RuneW ;-) Det er der jeg plukket opp løsningen.
    Ja det er mye som stammer fra den kanten. Men du får få kred for god gjennomføring i det minste

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg valgte å få det sendt som brev fra Elfa. Da dukket det opp i postkassen etter kun 2 dager.
    Nok engang har Posten rotet i forsendelsene fra Elfa. Denne gangen valgte jeg brev, for å spare porto og for å slippe å løpe ned på posten for å hente en liten pakke. Etter en uke venting mailet jeg Elfa for å få bekreftet/avkreftet at de hadde sendt pakken, og jo det hadde de, dagen etter bestillingen. Og etter å ha snakket med Posten så må jeg anse forsendelsen for tapt. Den er etterlyst, men sjangsen for å se den igjen forstår jeg tilsvarer noe med en snøball et varmt sted. For meg betyr dette:
    • Noe over 300 spenn trukket fra MasterCard uten at jeg får noe igjen for dem.
    • Posten ønskes dit snøballer ikke har levevikår.
    • Elfa ønskes dit snøballer ikke har levevilkå pga skikkelig arrogant holdning i mail fra dem :evil:
    • Jeg må finne en annen pusher for de krympestrømpene i sort og rødt (9mm->3mm) som jeg fremdeles mangler til å lage kablene mine. For Elfa kommer ikke lenger til å se noe bestilling fra meg lenger.

Side 46 av 106 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •