Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 106 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er bare en ting jeg lurer på. Hva gjør den mintgrønne telefonen på veggen i kinoen????? Er det direktelinje tilbake til Kokken sine glansdager med puddelfrisyre og mohairgenser:-D :-D :-D
    Hah! Jeg har aldri hatt puddelpels i løpet av glansdagene mine - derimot ble jeg kalt "grevlingen" en gang jeg fant på å stripe håret i 1986!:-D:-D:-D

Telefonen er W's hotline! Den er koblet til husets telefonsentral og vi har en knippe telefoner rundt omkring i tilfelle vi roter oss bort i husets krinkler og kroker ;-). Om ikke annet så kan W ringe og melde at "nå må maten lages!!!" (som sagt ikke puddel, men tøffel) :?:cry:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Gratulerer ja! Er det 6,5" i disse? Hva slags lyd spiller de? Tenker først og fremst på stereo. Tenker fra tid til annen på å bytte i noe mindre selv og da er det greit med input og en formening om flest mulig merker. Man bestemmer seg ikke i løpet av en lørdag når man bor i Arendal (selv om det hjalp for en mnd. siden).
    Jepp, 2 stk 6,5" + 1 stk 6,5" alu med diskant (Uni-Q) i senter. Nå har jeg bare spillt en liten time på den, med en kveldsdose rødvin tilgjengelig, så jeg skal ikke dra for mange lytteinntrykk ennå. Lyder tonalt ikke så ulikt de gamle B&W'ene men har betydelig mer dynamikk og åpenhet. Må muligens jobbe med å finne noen andre signalkabler, da lyttingen i går var litt ørlite hissig på lys kvinnevokal. Men jeg har hørt detaljer i innspillinger jeg ikke har hørt før! :-D
    Signalveien i går var:
    Denon DVD2910 (som CD drivverk) -> Coax -> Benchmark DAC1 -> XLR -> Electrocompaniet AW250R -> XQ40

litt tørre spec's her: KEF - Innovators in Sound - Loudspeakers - XQ SERIES - XQ 40

Og ja, HoJ, det blir sikkert treff etterhvert.. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Et spenningsmoment er hvordan pianolakken deres lager sjenerende refleksjoner fra lerretet når du sitter i sweet spot. Har du mulighet for å vurdere dette (og ta bilder?). Refleksjoner er vel det eneste ankepunktet jeg har mot Kef'ene og det hadde vært veldig godt å høre om det ikke er noe problem!
    Jeg er litt spent jeg også, så jeg skal prøve å ta noen bilder av refleksjonene. I første bilde (side ved side av B&W en) kan en tydelig se refleksjonene av utstyret på motsatt side av lerretet - så ja - de er blanke!

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det vil vel alltid være noe refleksjoner i pianolakk, men hvor sjenerende det er vil jo variere med vinkling og avstand fra lerret.

Det ville vel bli litt i overkant å rulle over den lekre finishen med tavlemaling...
    Tavlemaling vil nok kvalifisere til et utall piskeslag i et AV-sharia-miljø.

Det har vært andre kreative sjeler her på forumet som har funnet alternativ løsning: Burkhaløsningen: Strømpebukser str XXL i sort satin utførelse. Et ben over hver høytaler :-) Eller hva Counterpointer?

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...pebukse-d.html

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømpebukse? Hvorfor ikke da et par stay-ups fra konas garderobe. En til hver høyttaler. Vi ser vel snart tråden "Hvor finnes stay-ups billigst?" under prisjaktkategorien.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det har vært andre kreative sjeler her på forumet som har funnet alternativ løsning: Burkhaløsningen
    Ha ha ha ha!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tavlemaling vil nok kvalifisere til et utall piskeslag i et AV-sharia-miljø.

Det har vært andre kreative sjeler her på forumet som har funnet alternativ løsning: Burkhaløsningen: Strømpebukser str XXL i sort satin utførelse. Et ben over hver høytaler :-) Eller hva Counterpointer?
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tavlemaling... Det grøsser nedover ryggen. :shock:

Strømpebukser er for helt annen type høytaler. Ville ikke anbefalt dette.

Men hvis du kikker på senteren som står bak "heltene i stømpebukse" så har du en løsning som vil funke som en kule. Tilpasset sort fløyel som henges over høytaleren ved filmvisning. Det er min anbefaling!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis Ragnar, dette ble dritlekkert. Lenge siden jeg har vært innom tråden nå, og "plutselig" ble det kino. Jeg er imponert!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er rommet sort(!) i front:
    Dette er LITT av en oppgradering fra den gangen jeg var innom deg for å hente god gammel cd-transport!

Det ser jææææskal bra ut!

Kan jeg få komme med en anbefaling? Før du evt går i baret og kjøper en mediastreamer eller lignende? Bygg en billig pc med windows vista basic og hiv inn XBMC Media Center som nettopp kom ut i "final" versjon, nærmere bestemt Atlantis 8.10.
    Har testet det på et par pcer nå og det spiser alt jeg hiver i nærheten! Som en glupsk pitbull!

Jeg vet jo ikke om dette er noe du vurderer (og husker ikke om du allerede hadde noe lignende)

DrE

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Kan jeg få komme med en anbefaling? Før du evt går i baret og kjøper en mediastreamer eller lignende? Bygg en billig pc med windows vista basic og hiv inn XBMC Media Center som nettopp kom ut i "final" versjon, nærmere bestemt Atlantis 8.10.
    Har testet det på et par pcer nå og det spiser alt jeg hiver i nærheten! Som en glupsk pitbull!
    Kan du bare kort ta hvorfor en skal gjøre det heller en å satse på en AppleTV eller PS3 eller noe annet i den gata.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan du bare kort ta hvorfor en skal gjøre det heller en å satse på en AppleTV eller PS3 eller noe annet i den gata.
    Enkelt forklart: XBMC tar _alt_ og er _enkel_ i bruk. WAF!

Litt dypere:
    - xbmc er utviklet i mange mange år og er modent (selv om portene er relativt nye)
    - xbmc er lettforståelig og svært enkelt å navigere
    - WMCE fjernkontroll støttes out of the box
    - store muligheter for personlig tilpassning
    - xbmc finnes for linux, osx, windows xp/vista, AppleTV
    - mediastream+coverflow (søk youtube for å se). sikkert rip-off av noe apple har laget, men en _god_ rip-off i så tilfelle!
    - første mediaspiller jeg har prøvd i mitt system som ikke hadde over/underscan-problemer? (tror bestemt det)
    - konstant utvikling av XBMC, scripts, utseende osv

- AppleTV kan faktisk kjøres med XBMC :wink: (dog mac mini er bedre)
    - AppleTV tar ikke alle formater i utgangpunktet
    - PS3 tar ikke alle formater

såklart har AppleTV, PS3, popcornhour, Twix og sikkert mange andre sine fordeler, men... Det er selvfølgelig min personlige mening, XBMC rocker! Og nå er det så utrolig enkelt å få det til også. Popcornhour står ubrukt pga jalla fjernkontroll og treghet (i mitt system anyways). Jeg har helt inntil nylig stolt på min gamle Xbox m/XBMC til mediaavspilling, men støy og dårlig bildekvalitet var de to tingene som gjorde at jeg ville prøve XBMC i en litt annen hardwareklasse. No going back for min del.

Valgmulighetene angående hardware og drivere er også så utrolig mye bedre med pc. PC kan oppgraderes. Liker man ikke musikkspilleren i XBMC så kan man bruke foobar2000, eller monkeyaudio...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart: XBMC tar _alt_ og er _enkel_ i bruk. WAF!

Litt dypere:
    - xbmc er utviklet i mange mange år og er modent (selv om portene er relativt nye)
    - xbmc er lettforståelig og svært enkelt å navigere
    - WMCE fjernkontroll støttes out of the box
    - store muligheter for personlig tilpassning
    - xbmc finnes for linux, osx, windows xp/vista, AppleTV
    - mediastream+coverflow (søk youtube for å se). sikkert rip-off av noe apple har laget, men en _god_ rip-off i så tilfelle!
    - første mediaspiller jeg har prøvd i mitt system som ikke hadde over/underscan-problemer? (tror bestemt det)
    - konstant utvikling av XBMC, scripts, utseende osv

- AppleTV kan faktisk kjøres med XBMC :wink: (dog mac mini er bedre)
    - AppleTV tar ikke alle formater i utgangpunktet
    - PS3 tar ikke alle formater

såklart har AppleTV, PS3, popcornhour, Twix og sikkert mange andre sine fordeler, men... Det er selvfølgelig min personlige mening, XBMC rocker! Og nå er det så utrolig enkelt å få det til også. Popcornhour står ubrukt pga jalla fjernkontroll og treghet (i mitt system anyways). Jeg har helt inntil nylig stolt på min gamle Xbox m/XBMC til mediaavspilling, men støy og dårlig bildekvalitet var de to tingene som gjorde at jeg ville prøve XBMC i en litt annen hardwareklasse. No going back for min del.

Valgmulighetene angående hardware og drivere er også så utrolig mye bedre med pc. PC kan oppgraderes. Liker man ikke musikkspilleren i XBMC så kan man bruke foobar2000, eller monkeyaudio...
    Hvordan spiller du av BD DrErling?
    Ellers er vel tanken på å ha Vista på en PC man skal bruke til noe i hjemmekinoen en litt skremmende tankle for min del. Da risikerer man vel å bruke den første halvtimen når man skal se film, til å innstallerer sikkerhets
    oppdateringer osv, og når man ser film, risikerer man vel andre typiske PC feilmeldinger og Bugs.

Ellers så må jeg gratulere Kokken med en nydelig hjemmekino og de meget flotte nye KEF høytalerene. Dette var bare rålekkert :-D

Når det gjelder refleksoner i Pianolakken, så blir vel dette ganske synlig vil jeg tro, men har selv god erfaring med å feste lysabsorberende tekstiler på blanke høytalerekabinetter. Brukte maskerings tape som "grunning" og annen dobbelsidig borrelås tape oppå det igjen. Velger man en maskerings tape med litt kvalitet, er det liten fare for å ødelgegge lakken under, og det blir ingen limrester osv når man tar det av igjen.

Maskering med nylonstrømper er vel mer egent for bankranerer enn høytalere, og det må vel være ganske slanke høytalere med elementer som ved spilling hele tiden har kantoppheng som ikke kommer mot stømpen osv, skal det være en god løsning....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage 2 Rammer som er litt større enn høyttalerne, kle de med Høyttalerstoff, og sette bein på de.
    Når du viser film kan du sette disse foran høyttalerne, så vil du få mindre gjenskinn av lys. Når du derimot hører på musikk, tar du vekk de løse rammene og setter de til side. :-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en Gallo!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten så en håper refleksjon BLIR et problem med alle de spenstige forslagene her...

Neida, det håper jeg ikke, Ragnar!

Har du fått testet om refleksjonene er plagsomme eller ikke enda? Jeg er veldig spent, ettersom jeg er relativt sugen på de samme høyttalerene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    .........har selv god erfaring med å feste lysabsorberende tekstiler på blanke høytalerekabinetter. Brukte maskerings tape som "grunning" og annen dobbelsidig borrelås tape oppå det igjen. Velger man en maskerings tape med litt kvalitet, er det liten fare for å ødelgegge lakken under, og det blir ingen limrester osv når man tar det av igjen.
    Enda tryggere forslag er å bruke slik "festemasse" til å henge opp plakater med. Setter garrantert ikke merker og kan settes av og på etter behov.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller du av BD DrErling?
    Foreløpig så har jeg ikke kastet meg på karusellen, men nå tenkte jeg først og fremst på mediaspiller som noe som streamer fra server. Det er det alle de andre mediastreamerner gjør (kanskje med unntak av ps3 som spiller BD i tillegg).
    Regner uansett med at Kokken kjører en normal BD-spiller når den tid kommer.

Ellers er vel tanken på å ha Vista på en PC man skal bruke til noe i hjemmekinoen en litt skremmende tankle for min del. Da risikerer man vel å bruke den første halvtimen når man skal se film, til å innstallerer sikkerhets
    oppdateringer osv, og når man ser film, risikerer man vel andre typiske PC feilmeldinger og Bugs.
    Jeg har Vista. Det er riktig det du antyder. Vista krever litt tweaking for å få det "silent". XP er enklere på den delen. Finnes mange guider for "silent XP". Klart, pop-ups er irriterende.

Ellers så er jo pc i utgangspunktet skremmende for mange AV-forumere. Mitt poeng er at med XBMC så blir det i alle fall mye mindre knot for å få det til å fungere fra start av. Klart du kan sikkert knote deg ihjel med XBMC også hvis du går inn for det, men jeg mener brukervennligheten out-of-the-box (eller lastet-ned-fra-nett) er så bra at jeg bare må anbefale det. Gratis er det og.

Jeg leste "samletesten" av mediaspillere på lyd&bilde og jeg er ikke i tvil om at XBMC på en grei pc hamler opp med alle de andre som var testet der.

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Grattis Ragnar, dette ble dritlekkert. Lenge siden jeg har vært innom tråden nå, og "plutselig" ble det kino. Jeg er imponert!
    Ellers så må jeg gratulere Kokken med en nydelig hjemmekino og de meget flotte nye KEF høytalerene. Dette var bare rålekkert :-D
    Dette er LITT av en oppgradering fra den gangen jeg var innom deg for å hente god gammel cd-transport!

Det ser jææææskal bra ut!
    ops: Jeg tror jeg må svinge kameraet bakover i kveld og vise alt snerken som ligger uferdig i bakkant og inne i boden. Så blir det sikkert slutt på allt skrytet for en stund... Men TAKK, det varmer!

Kan jeg få komme med en anbefaling?...XBMC Media Center...
    Jeg vet jo ikke om dette er noe du vurderer (og husker ikke om du allerede hadde noe lignende)
    Anbefalinger tar jeg gjerne imot, men jeg vet definitivt at jeg ikke er moden for å bruke opp fritiden på enda en boks (ennå). Mulig at jeg hopper på bølgen en gang i fremtiden, men ikke ennå. Først skal jeg bli helt ferdig med det grunnleggende før jeg hopper over på neste prosjekt. Dog: Ørene er utvidet for å få plass bak til mange gode tips og dette tipset er notert til senere oppfølging! :-)

Det er nesten så en håper refleksjon BLIR et problem med alle de spenstige forslagene her...
    Hurrmff :shock:
    Neida, det håper jeg ikke, Ragnar!

Har du fått testet om refleksjonene er plagsomme eller ikke enda? Jeg er veldig spent, ettersom jeg er relativt sugen på de samme høyttalerene.
    Jeg har ikke testet med film/PJ direkte og det kan bli et par dager før jeg får tatt et fornuftig bilde. Men: Jeg ser refleksjonene fra lerretet relativt godt når jeg sitter i sweetspot og kjører musikk - og da er det spotlight-refleksjon på lerretet som viser. Følgelig vil også filmer vise! Planen er å kjøre på testbilde med grid på BenQ'en og ta et bilde fra sweetspot.

Når det gjelder løsning på refleksjon, så er det flott å se at medlemmene her er løsningsorienterte. Det er helt sikkert mest fornuftig å lage en "hette" til høytaleren. Så kan jeg tre den over ved behov. Jeg har fremdeles endel SceneMolton avkapp, W har plenty av sort bomullstoff og butikkene bugner av billig sort fleece-tepper. Men jeg er fristet til å sende en liten mail til Kef og spørre dem om de kunne tenke seg å lage en XQ serie i Batcave-finish (eller Batattic-versjon ;-) )

Men W kom med kommentaren at XQ40'ene var flotte å se på - og DET er en sjelden kommentar fra henner angående utstyret (og rommet).:grin:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er fristet til å sende en liten mail til Kef og spørre dem om de kunne tenke seg å lage en XQ serie i Batcave-finish...
    Det har jeg faktisk allerede gjort - fikk ikke noe svar...

Hyggelig at W gikk god for dem da!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skumm lest gjennom tråden din Knall flott rom du begynner å få Gleder meg til å se bilder av slutt resultatet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kablingen fortsetter

I dag har W forening og straks etter jeg ble fritatt fra videre kjøkkentjeneste, da bar det ut i tilfluktsrommet med kabling i tankene.

Først å fremst var det å få lagt inn Parasounden som pre mellom DAC og effekt og samtidig koble reciever inn på direct/prosessorinngang. Dernest å teste om det ble noe degradering av lyden med å få inn et ekstra ledd i signalkjeden. Placebo eller ikke, jeg aner det ørlite mindre rom i musikken, samtidig som den noe skarpe diskanten ble litt mildere. Men så er det helt andre signalkabler mellom også, ikke lenger XLR Jeg må kjøre en litt mer kritisk test en annen dag. :?

Neste kabel på plan var å få på plass bredbånd. Der måtte jeg jeg bite et surt eple. Tidligere har jeg kjørt ethernet via 240V med en "homeplug" (ref post 150), og det har fungert over all forventning. I første runde (før ombygging) var ethernetpunktet i garasjen satt inn i et stikk i front i rommet og passet godt med all elektronikken fremme. Med løsningen jeg har lagt opp til i dag med elektronikken bak i teknisk-(rote)bod, da var det naturlig at den flyttes dit. Men så langt ville ikke ethernet via 230V strekke seg! :cry: Teknologien bak denne løsningen har hatt en akilleshæl i lange kablestrekk og ikke minst er det problemer for hvert koblingspunkt som skal passeres, og der ligger nok min problemstilling. Selv om det bare er 5 meter ekstra luftlinje, så er det mange stikkontakter og fordelinger bakover. Derfor ser det ut som om jeg må finne en løsning med å ha omformeren fremme og trekke en CAT5 bak til teknisk rom. Heldigvis har jeg klar en trase for kabelen fra det gamle punktet og bak til boden, MEN den grimme boksen er hvit! Jeg må gjemme den på en eller annen måte.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-nettverk_frontmont-jpg

edit: CAT5 kablen ligger bare provisorisk før jeg trekker og terminerer en dedikert kabel.

Så får jeg trøste meg litt med at Batty har kommet i posisjo og vokter senter
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-batty-jpg

Side 44 av 106 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •