Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Idag var en av slektens unge fremadstormende elektrikkere på besøk, arbeidsbesøk vil det si. Så da forsvant det en halv flaske med brennevin fra lageret i kjelleren. Forfyllet ungdom! Det var kanskje dumt av meg å avhende flasken i dag, en torsdag, for da ser jeg ikke noe til ham i morgen. Problemet er at han ikke ble ferdig med koblingene jeg hadde gjort klart og med ei flaske på innerlommen, da ser jeg vel ikke han før sent på lørdag...:-?

Grunnen til at vi ikke ble ferdige:

Denne kom uten koblingskjema, så vi brukte litt tid på å finne ut hvordan den skulle kobles. Og jeg er i tvil om det ble rett! Viften går den, men når jeg regulerer ned hastigheten, da brummer motoren på 50Hz. Dess mer nedregulering, dess mer lyd - På full rulle så er det ikke noe brumming. Er dette normalt?

Noen som har koblingsskjema på lur? Det er en kondensator koblet på rekkeklemmen til motoren. Hvilken funksjon har denne?

Det positive er selvsagt at ventilasjonen ser ut til å fungere etter plan. På minimum hastighet er det lite sus fra ventilasjonen og jeg kjenner det er sug i både takpunkt og over rack, forhåpentligvis nok på begge.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carlos_007 var flinkere enn undertegnede å google og fant Koblingsskjema for 2299'en her (side merket 343): PDF
    Jeg likte ikke teksten :evil: :
    Sitat Opprinnelig postet av Ziehl-ebm om 2299 regulatoren

Ved lave vifteturtall kan motorbrum oppstå.
    Dette dokumentet har forøvring koblingskjema for viftemotoren: PDF

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jammen glad en litt mer elektrisk oppegående person enn meg bryter mark når det gjelder denne regulatoren/viften!!!

Men hadde du ikke en alternativ viftestyring, Ragnar?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men jeg hadde tenkt å gjøre det litt enkelt i begynnelsen og se an behovene etterhvert. Mulig jeg må fremskynne planene om regulering med litt bedre elektronikk.

Du vil nok høre mindre ettersom du har en utendørsmontert vifte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt av håpet var jo å også dempe viftestøy med lydfellene, men jeg har jo naboer å tenke på. Men det er kanskje ikke snakk om såpass mye brum?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brum'en var merkbar og irriterende inne i boden (teknisk rom) og kom ut til kinorommet gjennom racket. Men jeg skal etterhvert blende av bakparten av racket (minus et hull til avsug) og da blir nok problemet mindre. Motorbrum'en hørte jeg lite til gjennom selve ventilasjonskanalene. I første runde kjører jeg en kjapp runde med hush-box rundt vifta med rester av dempemateriale eller noe dempematter fra Biltema.

Når det gjelder naboene dine så er jeg mindre redd ettersom viften er inne i en kapsling og lydfoholdene er helt anderledes utendørs med litt avstand.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du har innedørs vifte, så det er kanskje ikke direkte relevant i forhold til min vifte.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jo, men jeg hadde tenkt å gjøre det litt enkelt i begynnelsen og se an behovene etterhvert. Mulig jeg må fremskynne planene om regulering med litt bedre elektronikk.
    Den regulatoren er antakelig en zener-løsning, som kapper toppene av nettsinusen? Da oppstår gjerne brum.
    Det beste i slike sammenheng, vil vel være å bruke en frekvensomformer. De er dessverre vesentlig dyrere enn den løsningen du allerede har. For øyeblikket kan jeg ikke linke til noe forslag, men Google har jo svar på det meste!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ser nå at du har innedørs vifte, så det er kanskje ikke direkte relevant i forhold til min vifte.
    Ja NÅ var du lat! Forrige side har dette bildet i en bildesekvens om installasjon av viften...

Fra venstre: Yttervegg med gjennomføring - til vifte - til fleksibel lyddemper - til T-ledd - til innervegg mellom bod og kinorom.

Og som nevnt: Brum høres ikke stort gjennom selve ventilasjonskanalen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Den regulatoren er antakelig en zener-løsning, som kapper toppene av nettsinusen? Da oppstår gjerne brum.
    Det beste i slike sammenheng, vil vel være å bruke en frekvensomformer. De er dessverre vesentlig dyrere enn den løsningen du allerede har. For øyeblikket kan jeg ikke linke til noe forslag, men Google har jo svar på det meste!
    Jau, vi pusher frekvensomformer her på jobben, men de er stort sett beregnet på 400V industri-anlegg og minste størrelse er sikkert for stor til denne vifta på 76W. Det ligger en link i tråden til RuneW på en frekvensomformer til en 1000-lapp, men nå skal jeg være lat og ikke lete ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en 230V frekvensomformer på jobb, merket defekt, men ikke hva som er defekt på den - kan være en defekt kommunikasjonsmodul men OK på selve motordriften. Hvis jeg får litt overskudd kobler jeg den opp bare for å teste litt. Det er en lmellomstor sak beregnet på motordrifter opp til 1,5kW. Ordet overkill føles rett om den svinger. Godt jeg har god plass i boden, men det kan være at kjøleviften på frekvensomformeren bråker like mye som brummingen

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-pj_feste-gif

Projektorfestet ble nesten ferdig. Må kappe litt av gjengestangen for at den ikke kolliderer med PJ. Tas i morgen og da kommer PJ på plass - det blir en milepæl av de store. :-D

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-pj_feste_6-jpg

Festet ble mer stabilt enn jeg har håpet på, nå gjelder det bare at det fremdeles er i vater når alt er montert ferdig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-m-m-m-m-m, den skjærefjøla minner meg om at det er tid for litt nattmat

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    den skjærefjøla minner meg om at det er tid for litt nattmat
    On my way........

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Those creatures of the night...:roll:

I min kino blir det permanent natt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det projektorstativet ble like genialt som det ble enkelt! Litt nylonstrømpe rundt kablene ned til projektoren så har du skikkelig DIY-industriell look. Hvilken projektor skulle du bruke? Huser itte serru...

DrE - creature of the night - stå opp med barna kl 0700

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ er BenQ W9000 (1080P DC2). Ledningene hadde jeg tenkt å skjule i den SceneMolton-strømpen jeg kommer til å lage av noe avkapp. Ledningene tas inn i et hull i toppen og ut i et hull i bunn i søylen. Strømpen festes sammen med borrelås. Bilder kommer selvsagt når jeg kommer så langt ;-)

For en snart tre uker siden bestillte jeg 17 høyttaler-terminaler fra HongKong. Med to ukers forventet leveringstid begynte jeg å bli litt urolig, men uten grunn. Idag fikk jeg hentelapp fra posten og bingo! 17 par ligger klar! :-D

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-hterminaler_1-jpg

I eksplodert tilstand:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-hterminaler_2-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en snart tre uker siden bestillte jeg 17 høyttaler-terminaler fra HongKong. Med to ukers forventet leveringstid begynte jeg å bli litt urolig, men uten grunn. Idag fikk jeg hentelapp fra posten og bingo! 17 par ligger klar! :-D
    De så jo lekre ut :-D Hva ble det i norske oljedollar pr stk?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en snart tre uker siden bestillte jeg 17 høyttaler-terminaler fra HongKong.
    Hvor tykt gods i chassiet støtter disse? Så jo high-end ut de!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon kokken !

Finnes mye snadder fra hongkong

Reiner med du rykker ut annonse i RA når rommet er ferdig og klar for "demo-time".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    De så jo lekre ut :-D Hva ble det i norske oljedollar pr stk?
    80 USD ferdig tilsendt for disse 17 parene, kursen da var 5.76 NOK vs USD, så da blir det ca 27 kroner paret. Røverpris! Til sammenligning koster Biltema sine 39,90,- for paret.
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvor tykt gods i chassiet støtter disse? Så jo high-end ut de!
    Når jeg finner skyvelæret skal jeg legge ut strategiske mål, om ikke annet så kan du komme innom å kjenne på dem før jeg monterer dem opp.

Mori: Annonse på Rogalands-Pravda, neppe, følg heller med i tråden her

Side 37 av 106 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •