Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 106 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 2103
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer til å svi av 25.000 på ventilasjon med varmeveksler og lydfeller. Bruker en kamerat som jobber med dette.
    Komplett flexit pakke.

Tror det blir den beste investeringen i min kino, og dette er jo som regel en engangsinvestering.

Uansett hvordan lyden vil bli, så skal jeg ihvertfall ha nydelig inneklima.:-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg kommer til å svi av 25.000 på ventilasjon med varmeveksler og lydfeller. Bruker en kamerat som jobber med dette.
    Komplett flexit pakke.

Tror det blir den beste investeringen i min kino, og dette er jo som regel en engangsinvestering.

Uansett hvordan lyden vil bli, så skal jeg ihvertfall ha nydelig inneklima.:-D
    Jeg tror ikke tu tar mye feil med å gjøre det på denne måten, men blir det et anlegg KUN til kinoen (ingen andre rom)?

Jeg har litt trangere budsjett nå og har kommet til at jeg først satser på friskluften og supplerer eventuellt med varmeveksler senere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gracias

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott høstdag har passert, med tilhørende hage-arbeid som stussing av hekk(anskap) og innhenting av poteter. Ja, jøss! Har ikke alle en potetåker i en krok i hagen?

Så etter de husplikter som påfaller herremannen her i husstanden, da bar det ut i prosjektet mitt. I påvente av ventilasjonsdeler, da bygger vi rack!

I alle fall et midlertidig i påvente av endlösnung. På Coop fant jeg noen 15mm kryssfinerplater for forskaling på tilbud og da var materialvalget greit. Jeg tok de siste 4 platene de hadde og håper jeg har nok til både rack og DIY PJ feste.

Med sirkelsagen på høygir ble det produsert sideplater, hylleplater og "knekter" i et par forskjellige bredder. Satt i løst system ble det slik:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-rack-deler-jpg
    Bilde fra mobilkamera

Jeg må lage meg et par sett med knekter som gir 150mm avstand mellom hyllene, det blir snaut med de 100mm som jeg lagde av noe kapp. Hylleplatene er også samme materiale, inntil videre, for jeg er stadig på jakt etter perforerte stålplater. Disse hylleplatene jeg har laget av kryssfiner, de må jeg perforere i morgen, deretter blir det mye pussing og maling av alle deler. Urk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som julekvelden...

Idag kom det pakke til jobben. En stor eske merket "Fresh". Da klarte de tidsfristen som jeg gav dem i mailen. Da gjelder det å finne ut av puslespillet og se hva som passer sammen. Det burde gå greit. Alle deler som tilhører inntaket skal være i to eksemplarer i motsetning til utblåsten som kommer som enkeltvis. I tillegg er "inn"-delene av mindre dimmensjon enn "ut". Det passer godt at W skal på hyttetu(r) med sy-klubben i helga, da blir det maks tid på meg til å styre og stelle! Må få gjort mest mulig før mandag, for da er det en uke med vakt og da blir det fort usikkert på progressjon.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-fresh_pakke-jpg

MEns jeg ventet på delene har jeg gått IKEA i næringen. :-P Kryssfineren er omgjort til et flatpakket rack i 20 deler og snart ferdigmalt. Sider og knekter er ferdig malt med tavlemaling mens hylleplatene må få seg en runde med en maling som er glatt og da kan jeg ikke bruke tavlemalingen. Jeg ser for meg at tavlemalingen hadde blitt oppripet av komponentene som skal inn hvis det blir litt sjonglering. Derfor blir det 70 glans sort maling. Innkjøpt og venter på meg i garasjen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-perforerte_xf_umalt-jpg

Hullmønsteret er nøye planlagt, ... NOT. Jeg fant "fotavtrykket" til recieveren min og satte alle hull innenfor med lik avstand. Hver rekke fikk en offset slik at det ble et greit mønster og forhåpentligvis gir det nok ønsket lufting mellom hyllene. Hullene ble først boret opp med 10mm hull og deretter ble alle hull avrundet på begge sider av plata med en forsenker. Hullene gikk greit. Jeg tegnet mønster på en plate og presset alle sammen med tvinger. Da fikk alle platene hull samtidig og jeg sparte endel oppflising av platene. Med unntak av nederste plate var det minimalt med flising på utgangen av boret.

forsenker

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent hullmønster det der da!

Blir det grunning og pussing før malingen, eller satser du på at det blir glatt nok uten? Treet i platene vil vel "reise seg" litt når de får første strøket.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryssfineren vil garrantert reise seg. Jeg har rufset over med et sandpapir og kommer til å grunne, enten med vanlig hvit grunning eller om jeg bruker litt tavlemaling. Så får jeg pusse litt til mellom strøkene.

Bare så det er sagt: Det er ikke piano-lakk-finish jeg er på jakt etter, bare en funksjonell overflate!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kryssfineren vil garrantert reise seg. Jeg har rufset over med et sandpapir og kommer til å grunne, enten med vanlig hvit grunning eller om jeg bruker litt tavlemaling. Så får jeg pusse litt til mellom strøkene.

Bare så det er sagt: Det er ikke piano-lakk-finish jeg er på jakt etter, bare en funksjonell overflate!
    Kjøp deg en boks eller 2 med sprøytesparkel og legg på en tynn hinne på overflaten (toppsiden og front ) av alle platene. Da får du fort en mye finere og glattere overflate. Etter at flatene er malt eller lakkert, legger du på et lag med matt gulvlakk, dermed vil du få en mye mer slitesterk flate.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kom det pakke til jobben. En stor eske merket "Fresh". Da klarte de tidsfristen som jeg gav dem i mailen. Da gjelder det å finne ut av puslespillet og se hva som passer sammen. Det burde gå greit. Alle deler som tilhører inntaket skal være i to eksemplarer i motsetning til utblåsten som kommer som enkeltvis. I tillegg er "inn"-delene av mindre dimmensjon enn "ut".
    Grattis med fresh-pakke! Godt at det ordnet seg. Vil tro en intelligent fyr som deg har få problemer med å sette det hele sammen ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kjøp deg en boks eller 2 med sprøytesparkel og legg på en tynn hinne på overflaten (toppsiden og front ) av alle platene. Da får du fort en mye finere og glattere overflate. Etter at flatene er malt eller lakkert, legger du på et lag med matt gulvlakk, dermed vil du få en mye mer slitesterk flate.
    Jeg får se om jeg går sa langt som å sprøyte på sparkel, men lakk kommer jeg til å vurdere, takk for tips. Har endel liter med gulvlakk stående, så da kommer de kanskje til nytte.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Grattis med fresh-pakke! Godt at det ordnet seg. Vil tro en intelligent fyr som deg har få problemer med å sette det hele sammen :wink:
    Jeg pleier å tune ned hjernen i helgene, men skal spare et par rader i ryggmargen dedikert til "puslespillet".. ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke to komponent gulvmaling (Sigural). Det gir glatt overfalte som er ekstremt hardfør og glatt i et strøk?

Jeg brukte den på et gammelt plastbelegg og det fungerte strålende. Så det er ikke noen grunn til at det ikke skulle fungere på treverk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor blir det 70 glans sort maling. Innkjøpt og venter på meg i garasjen.
    Takker for tips , men som quotet over så har jeg allerede kjøpt noe sort stuff. Jeg har som plan å la platene være litt midlertidige inntil jeg finner de stålplatene jeg er på jakt etter, og da kan ikke finishen være for fin...

Dog: Jeg spurte etter tokomponent gulvmaling i sort da jeg kjøpte malingen over, men det ville ikke damen bak disken selge...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fristet!

Denne er kanskje et must i en batcave. Kun $89.99 fra Thinkgeek. Sender ThinkGeek til Norge?

edit: $79.99 fra amazon (Amazon.com: EyeClops Night Vision Infrared Stealth Goggles: Toys & Games)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med garasjen full av ventilasjonsdeler var det i dag på tide å iverksette litt friskluft på loftet. Innluften først, den skal opp i toppen på "trekanten", dvs et inntak på hver side av drageren og over Rockwool lydhimlingsplatene.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dewalt_probe-jpg

Jeg begynte med høyre trekant. Med en lang bor satte jeg igang med å finne ut hvor god klaring det ville bli på yttersiden, gitt at jeg fant en god plassering på innsiden. Tidligere i sommer grovmålte jeg litt, men det er best å være på den sikre siden. Ut viste det seg å være mye bedre klaring enn inne, så da var det "bare tut og kjør" innenfor den Ø140 sirkelen som Fresh-røret måtte ha. Hulltaker ble påmontert DeWalten, den typen som er skikkelig effektiv - til å hogge seg fast og være i ubalanse i alle fall.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dewalt_storthull-jpg

og.. første hull i boks!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_h1-jpg

Doble stendere på siden av drageren i taket? What the f_ck! La gå, det er plass på siden av, og med stikksagen blir det raskt en "korrigering av hullet" og påfølgende flytting av senter til det utvendige hullet.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_h2-jpg

Yihaa! Jeg har friskluft! :-D. Fresh-røret kommer i ferdige lengder a 120 cm. Med godt 10 cm vegg blir det da igjen 110 cm inne og det blir for langt med tanke på en "vakker" gjennomgang på Rockwoolplatene som er 120cm. Et hull ville komme for nær en skjøt mellom to plater. Så med ca 80 lengde blir det igjen et avkapp til bruk mot den vertikale delen ned til himlingsplatene. Litt patenbånd i passe stykker, så er det klar for montasje:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_deler_v1-jpg

Litt glava ble det også plass til da røret hadde kommet i posisjon, og etter dette bildet stiftet jeg alt opp med litt fiberduk til å holde det og støvet på plass.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_mont_v1-jpg

Utvendig er det klart for å fuge og sette på den utvendige innsugs-rista. Der mangler det innsektsduk, litt kipt design, men jeg har liggende noe grønn netting et sted.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_h3-jpg

Så nå som designet og de strategiske mål er på plass skulle det være raskt å få neste hull og rørstubb på plass. Hvor lenge var Adam i paradis? Det andre hullets plassering ble målt opp, kontrollert og målt opp på ny. De bør være likt plassert slik at det blir symmetri ute som inne. DeWalten fikk brent av litt batterikapasiet på hulltakeren og.... ENDA FLERE STENDERE?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_v1-jpg

HVA NÅ? Kan jeg kappe stenderen? Det er ikke langt til den på høyre side. Noen snekkere her..?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser utvendig ut som om det er ca 60 cm avstand (Lilla strek) fra høyre kant av vinduet til stender (rød strek) som sperrer for ventilasjonshullet. Da er jeg veldig i tvil om jeg bare kan kutte den selv om det er kort avstand til den på andre siden (mot midten)...:? Avstandene matcher tålig med standard 60/60 stendermellomrom. Hva nu?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-ventilasjon_ute-jpg

Om ikke annet så matchet fargen på inntaksrista veldig godt med fargen vi har på garasje og hus. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir det veldig galt å "omplassere" hullet litt ned og til venstre?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det veldig galt å "omplassere" hullet litt ned og til venstre?
    Slik?
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_v1_alt1-jpg

Eller slik?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_v1_alt2-jpg

Den første kommer i konflikt med høyden på himlingsplatene, den neste er nok mer realistisk, men så var det symetrien da mann...ops: (ute og inne). Blir til å ta en avgjørelse i morgen så jeg håper på gode råd.

En merknad til meg selv: Installer CorelDraw på PC'en hjemme, Paint sucks til å markere streker på bilder.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første kommer i konflikt med høyden på himlingsplatene, den neste er nok mer realistisk, men så var det symetrien da mann...ops: (ute og inne). Blir til å ta en avgjørelse i morgen så jeg håper på gode råd.
    Symmetrien inne kan du vel "joksa litt" med (som en annen profilert kokk ville sagt), ved å sette fresh-røret en anelse på skrå innover slik at hullet ned gjennom akustikkplaten blir likt som på andre siden av drageren.

Ute blir det litt verre... Der må du nesten bare bestemme deg for om du kan akseptere en liten forskjell.
    Personlig er jeg litt skeptisk til kutting av stendere, men så er jeg heller ikke snekker!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik?
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_v1_alt1-jpg

Eller slik?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_hull_v1_alt2-jpg

En merknad til meg selv: Installer CorelDraw på PC'en hjemme, Paint sucks til å markere streker på bilder.
    corel draw ruler! Men jeg surfer med mobil så jeg ser ingen streker uansett

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    corel draw ruler! Men jeg surfer med mobil så jeg ser ingen streker uansett
    Ute på tur? La meg gjette - Hortenmessa for å sikle på elektronikk og dingser? :-D

CorelDraw er et flott verktøy med mer muligheter enn jeg klarer å utnytte, og det til tross for jeg bare sitter med versjon 8 kjøpt inn for en evighet siden. Men adskillig bedre enn de første versjonene jeg lærte meg å bruke i det herrens år 1992.

Side 35 av 106 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •