Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 106 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 2103
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke noe i veien med kreativiteten hvertfall Ragnar. Syns det så tøft ut jeg. Også så miljøvennlig da! Gjenbruk og greier.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være at prosjektet blir med tanken, eller med et eksperiment. Jeg er usikker på om jeg vil klare å lage den nøyaktig nok til å kunne brukes i praksis. Det blir minimalt med justeringsmuligheter etterpå så BenQ'en må på rett plass med en gang.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn deg et metallrør som akkurat går inni det du har. Så borer du veldig små hull tvers gjennom begge flere steder før du eventuelt lakker. Med en pen "bolt" gjennom så har du looken, og justeringsmuligheter.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage de proppene lett koniske og sette et gjengestag mellom? I stedet for å skru pproppene fast fra utsiden av røret, så strammer du staget akkurat nok til at du kan justere monteringsplaten i forhold til kasteretningen samtidig som de sitter litt fast slik at ikke pj kan snurre fritt rundt sin egen akse.

Gjenbruk og greier. Genialt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva med å lage de proppene lett koniske og sette et gjengestag mellom? I stedet for å skru pproppene fast fra utsiden av røret, så strammer du staget akkurat nok til at du kan justere monteringsplaten i forhold til kasteretningen samtidig som de sitter litt fast slik at ikke pj kan snurre fritt rundt sin egen akse.

Gjenbruk og greier. Genialt.
    Flott ide. Lett koniske klarer jeg ikke selv, da må jeg involvere en onkel med dreiebenk. Alternativt er å lage trepluggene med to diametere. En indre som går inn i røret og en ytre som har litt større diameter enn røret. Da vil en også ha muligheten til å rotere som med konisk, muligens med litt mer kontroll over vertikalplanet.

Mulig jeg bare MÅ lage denne... :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje ikke så greit å få de koniske uten litt mer avansert utstyr. Tenkte med en gang på en fil (fire filer filer fem fine feler) eller rasp men det blir kanskje vanskelig å få det nøyaktig.

Men høydejustering blir det verre med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kanskje prøvd å unngå å bruke tre-materiale-skiver sammen med stålrør og skruer med en slik løsning som du tegnet her Kokken. Dette pga treverket ved en slik innskruings festing, lett kan bli kløyvd og splitte seg opp, og i verste fall ville jo det kunne føre til at projektoren med feste gikk i gulvet.

En kombinasjon av et U-vinkeljern mot tatket, en gjengestang som gikk derfra og ned og gjennom Projektor innfestnings platen, der røret bare virker som en avtands hylse man kan stramme opp gjengestangen mot, ville kanskje vært en øsning. Da ville man fått litt justerings muligheter, men man måtte jo passe på at ikke man skur til gjengestangen så hart at man river ut innfestingen i taket.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje ikke så greit å få de koniske uten litt mer avansert utstyr. Tenkte med en gang på en fil (fire filer filer fem fine feler) eller rasp men det blir kanskje vanskelig å få det nøyaktig.

Men høydejustering blir det verre med.
    Litt justering av vinkling (tilt) på projektoren går greit med å justere litt på føttene på PJ. De blir presset mot plata og tillater litt finjustering.

Høyde er jeg minst redd for da jeg vet veldig nøyaktig hvor BenQ'en har sin akilleshæl (litt for dårlig lensshift). Toppen på lærretet er lik toppen på linsa på BenQ'en - så legger jeg til et par cm for å være på safe side.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ville kanskje prøvd å unngå å bruke tre-materiale-skiver sammen med stålrør og skruer med en slik løsning som du tegnet her Kokken. Dette pga treverket ved en slik innskruings festing, lett kan bli kløyvd og splitte seg opp, og i verste fall ville jo det kunne føre til at projektoren med feste gikk i gulvet.
    Tykt treverk og ikke minst: forboring av skruehull! Da blir det mindre risiko for sprekk. Jeg har også tenkt tanker om å kombinere med U-jern som du foreslår, det er jo litt dyrt om uhellet skulle være ute.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En kombinasjon av et U-vinkeljern mot tatket, en gjengestang som gikk derfra og ned og gjennom Projektor innfestnings platen, der røret bare virker som en avtands hylse man kan stramme opp gjengestangen mot, ville kanskje vært en øsning. Da ville man fått litt justerings muligheter, men man måtte jo passe på at ikke man skur til gjengestangen så hart at man river ut innfestingen i taket.
    En annen mulighet jeg har vurdert i steden for gjengestang: Wire og strekkfisk? Røret vil helt klart bare ha egenskapen med å stive av systemet og selve bæringen av systemet kan legges på en innvendig mekanisme (gjengestang / wire / jekkestropper...)
    Også en mulighet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er jo planen klar da, Kokken. Bare å begynne å koke

Hvordan gikk det med middagen forresten? Ble bergenserbasert Sandes-Creole-style Gumbo sukssess?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det med middagen forresten? Ble bergenserbasert Sandes-Creole-style Gumbo sukssess?
    Joda, middagen gikk flott den. Ingen gikk sultne eller tørste fra bordet ;-)

4 kg med breiflabb-filet, blåskjell og kongekreps ble spist opp av oss 8 stk sammen med nybakt foccacia og særdeles fresh olivenolje/balsamico-dipp. En Valpolicella smakte godt for oss som foretrakk rød vin, mens hvitsnippene holdt seg til en Chablis.

Nesten alle spiste opp sin Crème brûlée servert sammen med 11 år gammel ice-wine fra California.

og slik går no kveldan...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ut som en real helaften, ja. Men ice-wine fra California, dvs. amerikansk eiswien? Har de kuldegrader nok til å lage sånt i California?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    California er veldig langstrukken stat, så i nord skulle det i alle fall kunne gå. Hvis ikke har vel amerikanerene et stoort kjøleskap ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo sant. Selv er jeg glad i dessertvin men kona kan ikke fordra det, så da blir det liksom ikke noe av.

Hmm, jeg har forresten noen flasker med søt hjemmelaget løvetannvin i kjelleren fra det herrens år 1995, burde kanskje kunne brukes til f.eks. crème brûlée...

Vel, nok OT.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nok OT.
    Slikt er ikke OT i MIN tråd ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han her er på forumet, da frykter jeg hverdagen, og nå er det slutt på å reise til Bergen!

BERGEN - Banket opp kokken

Men over til noe annet. Jeg går for et eksperiment med DIY PJ stativet. Var innom Biltema på vei hjem fra jobb og kjøpte med meg en M10 gjengestang, muttere, splintskiver etc. Får tenke litt i detalj om hvordan jeg skal gjøre dette med feste av gjengestangen i drageren men har liggende noen braketter som sikkert lar seg tilpasse. Akkurat nå savner jeg et garasjevennlig sveiseapparat.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvis han her er på forumet, da frykter jeg hverdagen, og nå er det slutt på å reise til Bergen!

BERGEN - Banket opp kokken
    Jeg er jo fra Bergen, så kanskje du lekte mer med livet enn du selv innså i går

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aaaargh! Fomle-f*ck

Jeg ser jeg må passe meg for mye her på kloden (and beyond)...

..og det gjorde jeg ikke i dag! Fomleren Kokken klarte å miste en sortmalt list og selvfølgelig sneiet den lerretsduken. Første tanke etter å ha hørt en stygg lyd, var at der revnet den! Men hel var den - med en sort stygg strek etter tavlemalingen på lista. Selv om malingen var tørr, så smittet den av:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-minideepshit-jpg

Så, the Big question: Hvordan best få av streken ????

Whitesprit?
    Viskelær?
    Såpe?
    Jiff?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda! Det der var ikke morsomt... Kanskje forsiktig bruk av sånn kulepenn-viskelær-sak kunne ha hjulpet... Vet sannelig ikke jeg.

Side 32 av 106 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •