Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 106 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 2103
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ser du nevner 3 timer på Ringenes Herre, extended. Jeg har øremerket en fridag til når kinoen er ferdig. Da skal alle 3 extended sees i rekkefølge og da snakker vi vel om 12 timer!
    Da bør du legge den dagen til en fredag. Du trenger GARANTERT en dag eller to til å komme deg etter en slik maratonvisning av Ringenes Herre... :wink:

Dette begynner å forme seg bra! Skal bli spennende å lese om du får dreis på lydbildet, noe jeg tror ikke vil by på store problemer.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers når det gjelder det at det vil kunne lukte svette og fis i slutten av en lengere seanse, så er det vel litt sånn at man vel ikke merker så mye til slike klukter som kommer meget gradvis, men går man ut av rommet og kommer tilbake inn, kan man vel nermest få følelsen av å møte veggen....
    M.a.o. bruk medbrakt flaske for nødvendige tissepauser - så slipper man sjokket når man kommer inn igjen! :lol:

For å være litt seriøs: Jeg har langt i fra erfaring med å sette opp ventilasjon, og ikke forstår jeg det dugg av regnestykker på kubikkmeter og liter, men jeg vil for sikkerhets skyld råde svenskekokken til å bruke blendingsgardiner på vinduene, og fortsatt ha dem tilgjengelige til å kunne rives opp ved behov for ekstra lufting. :wink:
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    M.a.o. bruk medbrakt flaske for nødvendige tissepauser - så slipper man sjokket når man kommer inn igjen! :lol:

For å være litt seriøs: Jeg har langt i fra erfaring med å sette opp ventilasjon, og ikke forstår jeg det dugg av regnestykker på kubikkmeter og liter, men jeg vil for sikkerhets skyld råde svenskekokken til å bruke blendingsgardiner på vinduene, og fortsatt ha dem tilgjengelige til å kunne rives opp ved behov for ekstra lufting. :wink:
    Jeg setter pris på omtanke, men vinduene blir plugget til hverdagsbruk. De er uansett ikke lette å komme til bak rammelerretet! Skulle jeg få behov for å panikklufte, da er det skremmende lett å ty til utgangsdøren som går rett til friluft, skisset inn i nede til venstre på ventilasjonstegningen. Den er både større i areal enn de to vinduene tilsammen samtidig som den er lett tilgjengelig.

Med døren på vid gap til et vintervått vestland, da vil jeg nok lengt inn til den elektriske peisen jeg har på lur!

Men ja: Det skal bli spennende å se om Highperfomance-viften til Fresh.no vil være nok.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse høytaler-terminalene jeg siklet på sent i går, kan en bruke spade-tilkobling på dem? Jeg tenker å bruke spader i veggpunktet og banan i motsatt ende:

Fra internett-siden til leverandøren kan jeg lese:
    Back-side will tighten-down onto the bare speaker wire, front side will accept either bare wire, pin, or a banana plug
    Er "pin" i dette tilfellet spade?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikker bare innom for å si at din iver er imponerende. Når forventer du at du er ferdig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Stikker bare innom for å si at din iver er imponerende. Når forventer du at du er ferdig?
    Huff disse pinlige spørsmålene om ferdigstillelse ops: Jeg føler meg til tider helt ferdig...

Tidskjemaet har røket flere ganger, men jeg har som mål å bli ferdig med det fundamentale før helga (dvs alt som har med maling, grovsnekkring og slikt). Og når det er sagt så er jeg ikke spesiellt flink til å spå de rette tallene på lotto heller.

Så: På tide å komme seg hjem og snekre!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er "pin" i dette tilfellet spade?
    Nei det er en pinne, men tar den pinne vil den også ta spade.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nei det er en pinne, men tar den pinne vil den også ta spade.
    Selvfølgelig vil den ta en spade, men jeg har sendt en mail til leverandøren i US of A og spurt etter dimensjoner og slikt, så da får vi se.

Plastikk rammen på bildet er forøvrig "Keystone Insert" som er en mer vanlig standard for custom build paneler ower there, som denne:

(Fra denne tråden: HDMI keystone insert? - AVS Forum)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil den ta en spade, men jeg har sendt en mail til leverandøren i US of A og spurt etter dimensjoner og slikt, så da får vi se.
    Svaret kom i løpet av natta og desverre må jeg se meg om etter andre terminaler. To grunner:
    • Standard spader passer ikke
    • Hullet til høytalerledning på bakside er nokså trangt og tar ikke mine 6mm^2. 4mm^2 kan presses inn.
    Bildet lyver litt om størrelsen, disse terminalene er ganske små!

Videre var jeg innom teppehandleren som Ak handler hos. For 259,- pr kvadratmeter får jeg et godt teppe med litt kule kino-egenskaper. Teppet har mørk rød bunn med sorte forhøyede tråder i bredderetning. Dette gjør at når en ser på teppet ovenfra, så kommer det frem noe rødfarge, sett fra siden blir det samme effekt, mens når en ser i lengde-retning (dvs mot lerret) da blir det de sorte trådene som viser. Mao vil lysrefleksjoner fra lerretet dempes uten at en trenger å gå for helsort teppe. Røff tegning som illustrerer effekten.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-teppestruktur_3d-jpg

Ulempen er at det kommer i 4 meter bredde og da må jeg ha et ekstra teppe som en en kant på hver side. Rommet er i underkant 5 meter og da blir det en halvmeter med sort billigteppe langsmed skråtaket (hvor det er så lavt at ingen vil gå). For å lage en helhetlig effekt bør det også være en tilsvarende kant i front og bak. Slik:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-teppe_plan_v1-gif

Kronasjemessig blir regnestykket ca slik:
    • Teppe m/rød bunn: 5 x 4 meter = 24 kvadrat a 259,- kr = 5180,-
    • Kantsying: 4 + 5 + 4 + 5 meter a 50 kr pr m = 900 ,-
    • Billigteppe langsmed kant: (6+5) meter * 0,5 m * 2 = 13 kvadrat a 89,- kr m = 979,-
    Sum: 7059,-

Det blir noe ekstra hvis jeg skal trekke en liten snutt med finteppe ut mot utgangsdøren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret kom i løpet av natta og desverre må jeg se meg om etter andre terminaler. To grunner:
    [LIST][*] Standard spader passer ikke
    Så å kalle en spade for en spade er nytteløst i dette tilfellet...

Videre var jeg innom teppehandleren som Ak handler hos. For 259,- pr kvadratmeter får jeg et godt teppe med litt kule kino-egenskaper. Teppet har mørk rød bunn med sorte forhøyede tråder i bredderetning. Dette gjør at når en ser på teppet ovenfra, så kommer det frem noe rødfarge, sett fra siden blir det samme effekt, mens når en ser i lengde-retning (dvs mot lerret) da blir det de sorte trådene som viser. Mao vil lysrefleksjoner fra lerretet dempes uten at en trenger å gå for helsort teppe. Røff tegning som illustrerer effekten.
    Det har skjedd noe rart med vedleggene, Ragnar...

Men jeg ser det for meg og det er jo genialt! Bedre en "trekantene" mine, som ikke ville virket mot strølys fra PJ.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det har skjedd noe rart med vedleggene, Ragnar...
    Firefox viste vedleggene fint, men da jeg åpnet Explorer var de borte. Mystisk, men antar de har ligget i catche på brannreven.

Virker nå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firefox viste vedleggene fint, men da jeg åpnet Explorer var de borte. Mystisk, men antar de har ligget i catche på brannreven.

Virker nå?
    Jepp. Jeg bruker forøvrig FF selv, og har også hatt lignende opplevelser.

Litt kinkig de 4 meterene... Det går jo selvsagt an å gjøre et nummer ut av det, dvs. ikke prøve å lage en så skjult skjøt som mulig, men markere (forsiktig) med en teppelist eller lignende. Itte vet je...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Jeg bruker forøvrig FF selv, og har også hatt lignende opplevelser.

Litt kinkig de 4 meterene... Det går jo selvsagt an å gjøre et nummer ut av det, dvs. ikke prøve å lage en så skjult skjøt som mulig, men markere (forsiktig) med en teppelist eller lignende. Itte vet je...
    Regner med at AVForum gikk litt i frø med vedleggene ettersom jeg brukte maaange timer på å skrive innlegget (mellom oppdrag her på jobb).

Selgeren i butikken mente at billigteppet rundt rommet burde limes på plass med (dobbelssidig) teppe-tape og hovedteppet burde overlappe litt, men ligge løst. Så lenge det blir kantsydd så vil det lage en grei kant i seg selv. Det er selvsagt mulig (og sikkert fornuftig) å legge en anti-skli-matte under hovedteppet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at AVForum gikk litt i frø med vedleggene ettersom jeg brukte maaange timer på å skrive innlegget (mellom oppdrag her på jobb).

Selgeren i butikken mente at billigteppet rundt rommet burde limes på plass med (dobbelssidig) teppe-tape og hovedteppet burde overlappe litt, men ligge løst. Så lenge det blir kantsydd så vil det lage en grei kant i seg selv. Det er selvsagt mulig (og sikkert fornuftig) å legge en anti-skli-matte under hovedteppet.
    Hehehe - kanskje GG ville gjort susen? Da ville i hvert fall ikke teppet ha SKLIDD!

(bare tuller selvsagt)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - kanskje GG ville gjort susen? Da ville i hvert fall ikke teppet ha SKLIDD!

(bare tuller selvsagt)
    Faktisk et godt tips!

Så på TV engang tips om DIY anti-skli-funsjon på tepper: Snu teppet slik at teppet ligger med undersiden opp. På undersiden av teppet legger man så en tynn stripe med blank silikon langsmed alle kanter og evnt på midten og lar denne herde. Denne tråden vil danne en permanent friksjons-funksjon.

Ryktene sier dog at de som driver med tepperens ikke er glad i denne metoden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jakten på høytalertermineringer fortsetter

Jeg har lagt ut en tråd på Produkt og prisjakt der jeg håper noen barmhjertige sjeler har noen gode tips å dele :-):
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ggpunkter.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal følge med på den termineringstråden din, er nemlig på samme jakt selv. Men mine forløpige konklusjon er å bruke de Biltemakoppene til surroundhøyttalere, og ganske enkelt bruke ELKO blindlokk der anlegget skal stå, og bore hull til terminaler som skrus og limes fast i blindlokket. Blindlokkene kan males i samme farge som veggen.

Utfordring: Det blir selvsagt en haug med veggbokser tett i tett bak AV-benken og blindlokkene er runde, dvs de vil overlappe hverandre siden de er litt større enn boksen. Løsning: Tenkte å bruke en slik arkkutter vi har på jobben til å kutte blindlokkene med slik at de kan stå inntil hverandre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skal følge med på den termineringstråden din, er nemlig på samme jakt selv. Men mine forløpige konklusjon er å bruke de Biltemakoppene til surroundhøyttalere, og ganske enkelt bruke ELKO blindlokk der anlegget skal stå, og bore hull til terminaler som skrus og limes fast i blindlokket. Blindlokkene kan males i samme farge som veggen.

Utfordring: Det blir selvsagt en haug med veggbokser tett i tett bak AV-benken og blindlokkene er runde, dvs de vil overlappe hverandre siden de er litt større enn boksen. Løsning: Tenkte å bruke en slik arkkutter vi har på jobben til å kutte blindlokkene med slik at de kan stå inntil hverandre.
    Ja, jeg leste tråden din i håp om å finne en fasit der...

Blindlokk var min første tanke for meg også, men etter å ha kjøpt inn en neve, så har jeg konkludert med at de er for tynne/for myke.

Så jeg kommer til å kjøpe sentralplate til Elko sin kombinasjonsserie. Disse kommer med platefeste som passer for veggbokser og må suppleres med ramme.
    +

elhandel.no - Sentralplate, tett for ELKO kombiplate
    elhandel.no - Kombinasjonsplate L571 1-hull

Samme sentralplate som over har jeg tenkt å bruke ute i rommet også, til høytalertermineringer og XLR punkter, men da sortmalte (DIY) og med sorte Elko Plus rammer:

elhandel.no - PLUS RAMME 1-HULL SO

Når det gjelder hull til punkter rundt rack, så har jeg med vilje plassert dem slik at de har litt luft mellom seg (uten noen eksakte mål i tankene).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Elegant gjennomføring til vegg er det jeg er ute etter, ja... Det er en eksisterende gipsvegg som skal perforeres, derfor lurer jeg på hvordan jeg får stripset ledningene til et indre feste uten å lage et massivt hull i veggen
    Glemte rent å svare på det siste spørsmålet her: Jeg ville laget hullene rett på siden av nærmeste stender og satt en øyeskrue på stenderen. Stripsing kan da gjøres mot denne. Det er en fordel med små hender !

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også vært inne på tanken at blindlokkene er tynne men har ikke kjøpt inn noen for å sjekke. Men jeg vet egentlig ikke om det har noen stor praktisk betydning. Må nok forske litt. Men den sentralplaten bør vel også gjøre nytten.

Hmmm...

Side 30 av 106 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •