Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 106 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 2103
    Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å få spotter i skråtak må man ta vekk mesteparten av isolasjonen for å gi luft rundt spotten. Det er vanlig å montere en papp eller plast kasse for dette.
    I kassen er det gjerne en temperatur på 50-60 grader mens på utsiden kan det være minus grader. Stor temperaturforskjell gir kondens som gir skader. Disse er ikke altid så lette og se pga plastfolien som ligger på varm side i taket.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket dette med isolasjon rundt spottene på andre plasser i huset og der er isolasjonen forskriftsmessig fjernet, dog ingen kasser. Skal ta samme jobben i kino-taket.

Det er forøvrig en elektrikker som har hatt huset for noen år siden og det vises på antall punkter. Kan nevne at det er ca 150 spotpunkter bare i huset med en drøss dimmere, egen telefonsentral, opplegg for trådbundet alarm (er skiftet ut med trådløs), "spredenett" for tv (coax) med antenneforsterker og 6 punkter. Det som mangler er CAT5 spredenett, men satser på trådløst (når Lyse graver ferdig).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    I tillegg er det en center på vei fra Oslo snart. AlmaRex har gitt meg tilslag på en center lik den jeg allerede har: B&W CC6 S2
    ...og der kom den i posten, takker!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker om 2 x center

Funderer på montering av øvre center. En enkel felle å gå i er å sette øvre center på veggen rett over lerret (Figur A<B), men da vil en raskt få forskjellig avstand og ergo forskjelling "delay" på de to høytalerene. Ettersom recieveren bare styrer en høytaler så må disse to plasseres slik at målemikrofonen bare hører summen av disse "som 1" (Figur A==B). I tillegg bør vertikal avstand mellom senter av lerret til hver av høytalerene være så like som mulig.

Her lurer jeg på hvor mye en har å gå på, hvor nøyaktig skal en være? Er dette bare flisespikkeri?

En annen sak er tilt av center. Regner med at det mest optimale er tilt mot sweetspot for begge høytalerene, så jeg må finne en festemåte som tillater tilt. Det lukter litt å bruke et "universal" projektor-takfeste, men som alltid frister det lite å bore hull i en høytaler. Innspill om kreative festemetoder tas imot med takk.

Kokkens &quot;slowfood&quot; kino &amp; 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-center_1-gif

Kokkens &quot;slowfood&quot; kino &amp; 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-center_2-gif

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sak er tilt av center. Regner med at det mest optimale er tilt mot sweetspot for begge høytalerene, så jeg må finne en festemåte som tillater tilt. Det lukter litt å bruke et "universal" projektor-takfeste, men som alltid frister det lite å bore hull i en høytaler. Innspill om kreative festemetoder tas imot med takk.
    Jeg gjorde følgende. Kjøpte dette B-tech veggfeste for senterht. De festes med 2 stk skruer pr. knekt, plasserer du noen skiver mellom knekt og vegg på h.h.v. det nederste eller øverste hullet får du akkurat den tilten du vil ha. Enkelt og effektivt. Det følger med små anti-skli "puter", men avhengi av tilt på den øvre ht, så er det mulig du bør finne noe annet/større anti-skli materiale. Evt. feste med fiskesene eller noe?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderer på montering av øvre center.
    Flagerborg bruker løsningen med to sentere i sin kino. Han har høy kompetanse på dette feltet. Sikkert lurt å lese hans tråd evt spørre han.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet at Flageborg hadde dumpet innom tråden her med sin visdom om plassering av høytalere, men ak, her må man lese selv ;-). Han kommer nok skrivende som en reddende engel når jeg engang plasserer en SVS i rommet og får integrasjonsproblemer...

Men fra bildene hans og diverse lesing (her på forumet og andre forum) er jeg overbevist at avstanden til sweetspot MÅ være identisk for at oppsettet skal kunne fungere. Litt regning av radius og vinkler ender opp at øvre høytaler ikke skal så veldig langt ut, og da kan en litt dyp hylle gjøre jobben greit. Ergo: Frem med DeWalten og en tur til en byggshop for litt materialer. Selve offset/plasseringen vil jo avhenge av hvor sweetspot ender opp i rommet, så jeg får vente litt før jeg avregner...

Malingsmessig har jeg (nesten) bestemt meg for å prøve Jotun Lady beis "kullsort" i to strøk på taket og vegger. Mulig at 1. strøk blir en annen farge for å gi en toning i treverket. Må finne meg noen planker å teste ut på. Reklamepamflett

Selve kneveggene skal bygges litt ut og kles med plater. Dette for å gi plass til høytaler- og signalkabler bak. Regner med at platene blir av en lyddempende type (rockwool el).

I dag bestillte jeg også nytt kamera som kan hjelpe på dokumentasjonen av prosjektet. Kompaktkameraet vi har i dag har for liten vidvinkel og for lyssvak opptikk til å tilfredstille meg. Så på vei i posten er denne:Link

Ikke dSLR, men nesten. Med 28mm vidvinkel og stativ skal jeg nok klare å fange selv et mørk rom.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaah, det gjorde godt i sjelen å få strøm på anlegget og riste "flyttestøv" av høytaler-elementene :-D. Så mens elektronikken fikk varmet seg opp på litt bakgrunnmusikk fikk jeg montert lerret-rammen og spent opp duken igjen. Det var blitt litt bretter som må strekkes ut, dog med nye strikker i festene så går de nok raskt bort.

Men hovedtema i går kveld var å få opp front + sub slik at jeg i alle fall kan får hørt litt musikk. Og duverden som høytalerene har fått "ny" lyd; er det de samme som jeg hadde i blokkleiligheten? Nok engang har jeg fått bekreftet hvor mye et rom har å si for høytalerene og jeg aner noen timer med flytting og vinkling før jeg får tilbake den godlyden jeg tilslutt fikk i gamlerommet.

I utgangspunket hadde jeg tenkt å kjøre frontene direkte fra recieveren til tidligere nevnt effektforsterker fra AA kom, men det tok bare en testsang fra Sorten Muld, MarkII før jeg koblet om til Rotel'en. Det virket som om recieveren ikke helt klarte å holde følge med rytmene når volumet gikk litt opp (dog bare antydninger). Med Rotel'en i front gikk det mye mer presist.

Suben har også fått mer rom å bryne seg på. I det gamle rommet var det nok romforsterkning til at jeg med god samvittighet kunne kjøre med begge portene plugget. I går kveld ble det litt tamt. Så frem og tilbake litt så endte jeg opp med 1 port åpen og 1 port stengt. Tror allikevel at det er endel å hente på å flytte subben litt rundt for det noe boomy lyd på enkelte utvalgte sanger i forhold til jeg var vant med.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres morsomt ut dette Har du Radioshack dB måler ? Når skal det nye kameraet i virksomhet ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Radioshack dB måler: Nope, her har jeg en jobb å gjøre med å skaffe meg en og lære meg å bruke den. Det finnes jo endel info her på forumet allerede, så det skal jeg nok kunne klare. Men jeg pendler litt mellom analog og digital versjon uten helt å finne ut hvem jeg skal satse på...

Kameraet ser ikke kommet i hus ennå. Bestillte den i går på MPX, og den havnet i "jobbkø" nokså raskt. Men der er den blitt liggende også... :???: Jeg kan jo finne frem "pingle" kameraet og ta noen dårlige bilder igjen, men det frister så lite når noe bedre er i vente...

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malingsmessig har jeg (nesten) bestemt meg for å prøve Jotun Lady beis "kullsort" i to strøk på taket og vegger. Mulig at 1. strøk blir en annen farge for å gi en toning i treverket. Må finne meg noen planker å teste ut på.
    Jeg har Jotun Lady beis kullsort i take to strøk å et strøk på lister. Det blir litt mer grønn tone med bare et strøk syns jeg. Men selv med to strøk ser du godt mønstere i treverket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Radioshack dB måler: Nope, her har jeg en jobb å gjøre med å skaffe meg en og lære meg å bruke den. Det finnes jo endel info her på forumet allerede, så det skal jeg nok kunne klare. Men jeg pendler litt mellom analog og digital versjon uten helt å finne ut hvem jeg skal satse på...
    Jeg har, dersom du er interessert i å låne for å tune litt...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necman
    Jeg har Jotun Lady beis kullsort i take to strøk å et strøk på lister. Det blir litt mer grønn tone med bare et strøk syns jeg. Men selv med to strøk ser du godt mønstere i treverket.
    Kanskje ikke lett å vise med bilder, men har du mulighet til å prøve å ta et bilde av rommet ditt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har, dersom du er interessert i å låne for å tune litt...
    Skal ikke se bort fra at du får en tigge-søknad... til helga?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderer på montering av øvre center. En enkel felle å gå i er å sette øvre center på veggen rett over lerret (Figur A<B), men da vil en raskt få forskjellig avstand og ergo forskjelling "delay" på de to høytalerene. Ettersom recieveren bare styrer en høytaler så må disse to plasseres slik at målemikrofonen bare hører summen av disse "som 1" (Figur A==B). I tillegg bør vertikal avstand mellom senter av lerret til hver av høytalerene være så like som mulig.

Her lurer jeg på hvor mye en har å gå på, hvor nøyaktig skal en være? Er dette bare flisespikkeri?

Heisann, spennende prosjekt du har her.
    Siden ikke Flageborg er på banen, så kan jeg tipse om en måte å feste centeren oppe på.
    På surround. no, har de disse "Center-høyttaler-stativene. Jeg bruker 2 stk. av disse til øvre center. Disse kan tiltes både opp og ned og stativet gjør at ihvertfall min høyttaler kommer akkurat passe ut fra veggen over lerretet. Center under lerretet står på en sånn "rack-plate" man fester på veggen for komponenter med 2 spikes opp/ned i front som tilter den litt opp mot lytteposisjon. Dialogen sitter rimelig godt spikret i midten av lerretet med 2 centere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    På surround. no, har de disse "Center-høyttaler-stativene. Jeg bruker 2 stk. av disse til øvre center. Disse kan tiltes både opp og ned og stativet gjør at ihvertfall min høyttaler kommer akkurat passe ut fra veggen over lerretet
    Flott tips!! Takker :-D

Spørsmål (siden jeg er erke-skeptisk av natur): På bildet virker de litt (i mangel på bedre ord) simple/skranglete: Sitter de godt og fast og ikke gir skranglelyder?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tips!! Takker :-D

Spørsmål (siden jeg er erke-skeptisk av natur): På bildet virker de litt (i mangel på bedre ord) simple/skranglete: Sitter de godt og fast og ikke gir skranglelyder?
    Den modellen jeg har er ikke helt lik den på bildet, men samme prinsipp.
    På de regulerbare skinnene som HT sitter fast på, fulgte det med myke puter for å feste i fronten. På bakre skinne er det 2 skruer(ligner på spikes) som trykker HT mot putene i front. Vekten av HT i "nedtippet" tilstand gjør at det ihvertfall hos meg ikke er noe problem med risting og etter Flageborgs besøk har jeg funnet mange andre konstruksjoner i loftstua jeg må "tjore" fast:-D

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke lett å vise med bilder, men har du mulighet til å prøve å ta et bilde av rommet ditt?
    Her er et bilde, bare å si fra så kan jeg ta flere bilder.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gracias senor Necman! Kjapt levert!!!

Fargen med 2 strøk ser i alle fall mørk nok ut, så neste spørsmål er hvordan du opplever mattheten? På bildet ser det ut som det er litt gjenskinn, men det kan jo være blitzen som lurer meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort fra at du får en tigge-søknad... til helga?
    Den ligger her den, så Anytime

Side 3 av 106 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •