Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 106 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjonplan

Jeg ser at det er på tide å spikre utluftingen.

Den mest ambisiøse planen med luftaggregat med varmeveksler blir droppet i denne omgang, det hadde vært fint men koster mer enn jeg ønsker å bruke.

Så Fresh.no får bestilling på deler til følgende opplegg:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-vent_plan_v1-gif

Sugeside: Rør og ventiler kommer til å bli plassert over takhimling, dvs på hver side av drageren. 2 stk pga symetri inne og ute, viktig! På enden blir det et 90 grader bend ned til himlingsplatene med gjennomføring og tilluftsventil. Disse må selvsagt sortmales.

Hull i vegg ca slik:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-hull_i_vegg-jpg

På sugesiden blir det en kanalvifte med samme lyddempende type rør (hvis de føres i Ø125, det glemte jeg å spørre om). En ventil i bakkant på tilsvarende måte med 90 graders bend, her får symetrien heller ofres, men det blir bak mitt fagre hode. En avgreining med egen fraluftsventil plasseres i bakkant av rack for å trekke varm luft.

Bilde av rør fra RuneW

Viften kommer til å bli turtallsregulert, i første omgang på samme sexy knott som RuneW har kjøpt, så får vi se om vi automatiserer den på sikt. Regulatoren kjøper jeg forøvrig fra elektropusjeren min, regner med å få bedre pris der enn Fresh.

Bilde av regulator fra RuneW

edit: Større bilde for ventilasjonsplan

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jakten på høytalerterminaler

Rask opptelling sier at jeg trenger 17 par med høytalerterminaler til kråkereiret og rundt omkring i rommet.

EBay har mye å se til, og disse ser jo unektelig litt fristende ut:

[

12 stk / 6 par for $24 pluss frakt.
    12 Lot Keystone Insert Speaker Banana Jack Binding Post - eBay (item 270273957372 end time Sep-15-08 09:22:30 PDT)

3 pakker blir 18 par og det passer jo bra mengdemessig.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende handyhunk-potensial, Kokken!

Siden du er vel bevandret i byggebransjen (:-)), lurer jeg på om du har noen tips til hvor jeg får tak i et halvtykt og fleksibelt "rør" som jeg kan trekke et par HDMI-kabler og en strømledning gjennom. Vurderer å vegghenge TVen i stuen, men vil da ha kablene på innsiden av veggen, og ikke hengende nedover eller i en kanal på utsiden (noe som ødelegger mye av poenget med vegghengte TVer, spør du meg)?

Har tenkt å bore et hull bak TVen og et nede ved gulvet, og strekke dette røret mellom dem. Trenger også tips til korking av hullene i etterkant :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    3 pakker blir 18 par og det passer jo bra mengdemessig.
    Hvilken funksjon har denne "vinkel-plast-biten"?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har eget rør med avtrekk fra elektronikk. Har du tilgang til inn-luft eller romluft fra kinoen på dette rommet?
    Hvis rommet er tett vil du ikke greie å trekke ut noen varme!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Imponerende handyhunk-potensial, Kokken!
    :evil: Refererer du til disse "love-handles" som utgjør den ekstra diameteren rund magen?

Neida :wink: , takk skal du ha! Jeg er glad i å bygge et eller annet til enhver tid, dog ikke kroppen. Der holder det med periodisk vedlikehold.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Siden du er vel bevandret i byggebransjen (:-)), lurer jeg på om du har noen tips til hvor jeg får tak i et halvtykt og fleksibelt "rør" som jeg kan trekke et par HDMI-kabler og en strømledning gjennom. Vurderer å vegghenge TVen i stuen, men vil da ha kablene på innsiden av veggen, og ikke hengende nedover eller i en kanal på utsiden (noe som ødelegger mye av poenget med vegghengte TVer, spør du meg)?

Har tenkt å bore et hull bak TVen og et nede ved gulvet, og strekke dette røret mellom dem. Trenger også tips til korking av hullene i etterkant :-)
    Trenger du å bruke rør i det hele tatt? Det kan være tricky å få ned et rør som ikke forblir buklet og knekket når du er ferdig samtidig som den ikke herper hullet du har laget. Men et tips er en (brukt?) støvsugerslange. Den er fleksibel, men allikevel litt stiv og burde kunne bære tre ledninger.

Jeg ville laget tre mindre hull i veggen (en til hver ledning) og funnet en passe elegant gjennomføring til veggen oppe og nede. I øvre punkt ville jeg ha stripset fast lednigen til et indre feste for at den ikke skal rase ned hvis du driver og romstrerer. Er det gipsvegg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvilken funksjon har denne "vinkel-plast-biten"?
    Jeg og Carlos_007 har spekulert i om det er standard clips som passer i patcheskap og disse standard veggbokser som brukes for RJ45:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ser du har eget rør med avtrekk fra elektronikk. Har du tilgang til inn-luft eller romluft fra kinoen på dette rommet?
    Hvis rommet er tett vil du ikke greie å trekke ut noen varme!
    Luften kommer fra selve kinorommet, gjennom racket, åpen i front og tettet i bakkant og opp til et hull til avsuget.

Rack-åpning sett fra kinorommet:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luften kommer fra selve kinorommet, gjennom racket, åpen i front og tettet i bakkant og opp til et hull til avsuget.

Rack-åpning sett fra kinorommet:
    Det var svaret jeg var ute etter :!:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det var svaret jeg var ute etter :!:
    Det er derfor jeg også er på jakt etter solide perforerte stålplater til racket mitt, slik at komponententene får luftet seg oppover:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...-diy-rack.html

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du å bruke rør i det hele tatt?
    Ja, føler meg mer komfortabel med å ha strømledningen inne i et rør i stedet for fritthengende inni veggen, men mulig det er paranoia som slår inn.

Jeg ville laget tre mindre hull i veggen (en til hver ledning) og funnet en passe elegant gjennomføring til veggen oppe og nede. I øvre punkt ville jeg ha stripset fast lednigen til et indre feste for at den ikke skal rase ned hvis du driver og romstrerer. Er det gipsvegg?
    Elegant gjennomføring til vegg er det jeg er ute etter, ja... Det er en eksisterende gipsvegg som skal perforeres, derfor lurer jeg på hvordan jeg får stripset ledningene til et indre feste uten å lage et massivt hull i veggen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Ragnar

Har du sjekket at det er lovlig å ikke benytte rør til strømkablene ? Jeg tror nemlig det er litt på kanten...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    @Ragnar

Har du sjekket at det er lovlig å ikke benytte rør til strømkablene ? Jeg tror nemlig det er litt på kanten...
    Det er vel lov hvis det er PR-kabel?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    @Ragnar

Ah, Busted! Tenkte i farten bare på HDMI kablene. Men strømkablen kan gå for seg selv i en Ø16 rør, så kan HDMI-kablene smyges utenom.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke snakk om en vanlig apparatledning ? (antakeligvis ujordet sådan)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt her :
    NELFO - Hovedside

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er lov med PR Kabel.
    VET det er lov med PFXP, MEN kablene skal være mulige og trekke ut/om.

Men min mening er at alle kabler bør legges i rør, mye enklere og trekke om og det blir mer ordentlig.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuh. Har lest hele tråden nå, litt av et stykke arbeid! :-o

Men når vinduer blir blokket igjen, hvordan blir det da med inn/utlufting i selve kinoen? En ting er at komponentene har det bra, men hva med kinogjengerne? Er to små rør nok?

Uten tilstrekkelig gjennomlufting burde det da begynne å lukte både svette og fis på slutten av en 3-timersseanse med f.eks. "Atter en Konge - Extended Edition"... :-?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Heisan og velkommen til tråden!
    Imponerende stykke arbeid må jeg si. Stanhaftig lesevilje og evne ;-)

Men når vinduer blir blokket igjen, hvordan blir det da med inn/utlufting i selve kinoen? En ting er at komponentene har det bra, men hva med kinogjengerne? Er to små rør nok?

Uten tilstrekkelig gjennomlufting burde det da begynne å lukte både svette og fis på slutten av en 3-timersseanse med f.eks. "Atter en Konge - Extended Edition"... :-?
    Fresh.no fikk de strategiske mål på rommet og beregnet at en kanalvifte på Ø125 i bakkant samt 2stk Ø100 inntak skal være nok til å skifte ut luften i rommet ihht normale krav. Så kan en spørre seg om en kino er normal, for ikke å snakke om dem som bygger slike? :razz:

Jeg ser du nevner 3 timer på Ringenes Herre, extended. Jeg har øremerket en fridag til når kinoen er ferdig. Da skal alle 3 extended sees i rekkefølge og da snakker vi vel om 12 timer!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette temaet med ventilasjon er vel en hel vitenskap i seg selv, men det finnes vel ganske enkle tommelfinger verdier man kan bruke her.

7 l/person s + 0,7 l/m2 s er vel en slik verdi. (ref. hentet fra Hus og Helse)

Vil vel tro at styrt ventilasjon med bruk av en vifte, fort vil kunne virke bedre enn det de mere passive vindus spaltene normalt tilfører et slikt rom, og det blir såpass effektiv at det ikke trengs så store diametere på rørene før det blir byttet ut nok m3 med luft (vis man ikke fyller helt opp rommet med filmtittere da...). Plasseres inn og uttakene sånn at man får hjelp av den ofte litt lavere innluft temperaturen til å blande seg med inneluften, vil vel dette kunne fungere utmerket, og uten spesiell merkbar kulderrush og trekk.

I den varme årstiden kan det vel være i et sånn loft oppsett være praktisk med mulighet for nedkjøling i rommet også, og da kan jo f.eks en stillegående luft/luft varmepumpe eller aircondition også være en grei investering.

Ellers når det gjelder det at det vil kunne lukte svette og fis i slutten av en lengere seanse, så er det vel litt sånn at man vel ikke merker så mye til slike klukter som kommer meget gradvis, men går man ut av rommet og kommer tilbake inn, kan man vel nermest få følelsen av å møte veggen....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 29 av 106 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •