Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 106 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 2103
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Brainstorming er sunt! La oss håpe det blir til inspirasjon til andre her på Forumet.
    Hehe, enig i det. Tror ikke hverken du eller RuneW skal være redd for at ikke noen har blitt inspirert av ideene og påfunnene deres!!!

(sjelden jeg bruker 3 utropstegn, men det var på en måte på sin plass her)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for ordene DrErling, slikt varmer alltids godt :-D

Jeg nevnte at jeg skulle innom elektropusheren min og handle litt, og således tok jeg med meg en pakke med nødlys. Pinglete for en som tenker i DIY, men nysgjerrigheten min måtte tilfredstilles om hva en får for en rimelig penge i ferdigvare-avdelingen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_1-jpg

Elnummer er forøvrig 6619806 og på elhandel.no er dette innunder kategorien "markeringslys". Jeg ser det er litt forskjellige benevnelse som markeringslys, nødlys og ledelys. Hva er forskjellen?

OK, inne i pakken finner en en armatur med frostet pleksiglassplate, koblingsskjema og bruksanvisning, folie med 3 selvklebende symboler men ingen med pil som peker opp...
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_2-jpg

Jeg åpner opp armaturen og sjekker innmat. Det er en kompakt elektronikkmodus som da styrer lyset, føder lampen med spenning og lader batteripakken som ligger rett under.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_3-jpg

Batteripakken er merket med "best før" November 2013, og holder den så lenge så er jeg fornøyd med levetiden. Det jeg skal prøve å huske på ved montasje er å markere dette tidsstemplet på utsiden av lampen, således blir man påminnet levetiden uten å demontere utstyret.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_4-jpg

På den ene kortsiden finner vi en test/funksjonsbryter.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_5-jpg

Et lite utdrag fra betjeningsveiledningen viser koblingsskjema, kameraet slet med autofokus så jeg skal scanne hele arket på jobb i morgen. Da vil også den suspekte engelsken (engrish) bli vist ;-). Men cluet er kobling av L og L'. Slik jeg forstår det så vil en kunne få armaturen til å lyse hele tiden ved å koble både L og L' + N, mens for ren nødlys funskjon, da kobles bare L og N

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_6-jpg

Så før jeg går ut og fester på mer SceneMolton på fronveggen, da kobler jeg armaturen til en apparatledning jeg har liggende og lader opp batteriet, 20 timer står det i beskrivelsen. Så om teorien min holder, det finner vi ut litt senere. ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek Fire & Safety har noen fine nødlys i glass og diode utførelse.

LINK
    Se PDF`en...

EDIT: se LEDLUX

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Et lite utdrag fra betjeningsveiledningen viser koblingsskjema, kameraet slet med autofokus så jeg skal scanne hele arket på jobb i morgen. Da vil også den suspekte engelsken (engrish) bli vist ;-). Men cluet er kobling av L og L'. Slik jeg forstår det så vil en kunne få armaturen til å lyse hele tiden ved å koble både L og L' + N, mens for ren nødlys funskjon, da kobles bare L og N

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dlys_6-jpg

Så før jeg går ut og fester på mer SceneMolton på fronveggen, da kobler jeg armaturen til en apparatledning jeg har liggende og lader opp batteriet, 20 timer står det i beskrivelsen. Så om teorien min holder, det finner vi ut litt senere. ;-)
    Det ser ut som at L' tilkobles med bryter og dermed har konstant lys uansett. (typisk offentlige steder) Det er jo selvsagt mulig å benytte seg av denne funksjonen dersom man skulle ha Svigermor på besøk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det ser ut som at L' tilkobles med bryter og dermed har konstant lys uansett. (typisk offentlige steder) Det er jo selvsagt mulig å benytte seg av denne funksjonen dersom man skulle ha Svigermor på besøk
    Selvsagt kan en bruke skiltet til å gi svigers et lite hint om hvor de bør gå, skjønt jeg tviler på at den generasjonen kommer til å sette seg ned i sweetspot og bli der for lenge hos meg.

Overnevnte armatur fikk funksjonstesten i går, litt premature og utilsiktet da jeg hadde satt den på lading i et stikk som går på lysbryteren til spisestua. Så ved god-natt-tid ble lyset skudd av og *klikk* nødlyset gikk på, mao "testet OK". En kjapp (s)lask mellom L og L' bekreftet og at armaturen fungerte som markerings/ledelys når strøm er tilgjengelig. Selvfølgelig kan denne kobles sammen med resten av lysstyring og brytere i rommet, men selv kommer jeg til å gå for en ren nødlysfunksjon.

Skal jeg ha et lite minus på produktet så er det at 230V tilkobling er ved hurtigklemmer i stedet for skruterminaler. Hurtigklemmer er ikke min favoritt. Selvsagt skulle jeg ønske at den hvite plastkapslingen kom i sort utførelse, men det lar seg enkelt ordne.

Legger ved kopi av scannet betjeningsvilledning, som nevnt tidligere i tråden, kan det være brukt bablefish til oversetting av tekst??

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn likevel:
    Nødlys er fellesbetegnelse på ledelys, som skal lyse opp ved strømbrudd,
    og markeringslys som lyser konstant og markerer nødutganger.
    Er det ikke sånn det er da? Ifølge div. fagfolk skal det vist tolkes sånn.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Bare sånn likevel:
    Nødlys er fellesbetegnelse på ledelys, som skal lyse opp ved strømbrudd,
    og markeringslys som lyser konstant og markerer nødutganger.
    Er det ikke sånn det er da? Ifølge div. fagfolk skal det vist tolkes sånn.
    Høres veldig fornuftig ut tolkningsmessig, det er på tide med en begrepsoppklaring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det virket som tilsiktet da! Hvor mye kronasje måtte du bruke på det sa du?

Edit: Glem det. Ser at den koster 1.004,- på elhandel.no.

Lurer på om det går an å få lurt inn en svak belysning som fungerer på nettspenning. Lysstoffrør er vel ikke ideelt i så henseende...

Det HADDE vært stilig om det hadde "glødet" i normalmodus, men lyst sterkt ved strømbrudd.

Hmm... kanskje bore 4 hull med hver sin (svake) LED, koblet til en vanlig batterieliminator av noe slag. Det gjør jo ikke noe at de lyser hele tiden.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Premature armaturer og slasker til side. Skal bli kult å se sluttresultatet! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært noen dager uten oppdatering, men frykt ikke. Jeg har faktisk brukt noen timer på å fikle.

En liten oppsummering av småplukket:
    • Frontvegg er trukket med SceneMolton, men toppdelen må gjøres på ny (er tatt ned).
    • Lerretet er kommet på plass.
    • Noe listverk og rammer er sortmalt med tavlemalingen, ultramatt sort.
    • Braketter for nedre senter høytaler malte sorte og monter opp.
    • Kabel (signal) for evnt rumperister er trukket og lagt i boks.
    • Høytalerkabel for venstre side kanal er trukket langsmed drager i taket, videre ned skråtaket bak panlet ned til kneveggen og ut i en boks.
    • Venstre knevegg har blitt kledd med sorte lister/rammer og Rockwool-platene er kommet opp.
    Resultater er selvsagt at det blir stadig mindre og mindre arbeidslys.

Et rotebilde av tilstanden på venste vegg, men det blir stadig vanskeligere å ta realistiske bilder. Rammen på lerretet husker jeg som sort, men den er saktens blitt grå :evil: med tiden:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-knevegg_sort-jpg

Så status videre (de neste logiske punkter på to-do-lista):
    • Rydde! Det ser ut som H* og gjør det utrivelig å arbeide.
    • Høyre vegg mangler høytalerkabel for sidekanal, deretter kan høyre knevegg ferdigstilles med Rockwoolplater.
    • I front langsmed gulvet blir det en liten kasse som skal ha plass til litt kabler og veggbokser for høytaler-tilkoblinger (front, senter og sub). Denne må designes fra bunn av.
    • I taket skal det på plass rammeverk for å holde Rockwoolplatene. Her har jeg selvsagt malt over strekene jeg satte, men jiggen har jeg ennå.:?
    Ellers: XLR (Nautrik) plugger og veggkontakter i rett kjønn er supplert og jeg tenker å bestille en neve støvdeksel for å forhindre at evnt hybelkaniner begynner å sutte på ledige XLR vegguttak. Etterspurte produktet hos Belco.no og det fikk dem til å ta det inn i sortimentet, og prisen er ikke til å bli skyggeredd for: Neutrik SCDX - Støvdeksel til D-chassis

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Et slik deksel må jo være helt genialt! Beskytter også for små ormeyngel med skrutrekker/strikkepinner etc, (som RuneW ville sagt).

Vil tippe at det begynner å kreve mye lys for å jobbe der om dagen?
    Hvis du legger et hvite par pappplater el.l på gulvet så vil du få mere ut av det lyset du har der uten å tilføre flere watt:razz:

Har lest (delvis skummet) igjennom tråden din dette begynner virkelig å ta seg til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lur ide! Tape fast et par voksne papp-plater på hver side i taket også, så får du straks bedre arbeidsforhold! Jeg brukte samme trikset for jeg fikk gips i taket hos meg. 2x500 w rett i taket med en hvit plate og jeg fikk et veldig behagelig arbeidslys i store deler av rommet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke henge opp et stort hvitt laken...?
    Da får du vanvittig mye mer lys å jobbe i... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, lur ide! Tape fast et par voksne papp-plater på hver side i taket også, så får du straks bedre arbeidsforhold! Jeg brukte samme trikset for jeg fikk gips i taket hos meg. 2x500 w rett i taket med en hvit plate og jeg fikk et veldig behagelig arbeidslys i store deler av rommet.
    Bare pass på å flytte tapen en gang i blant slik at limet ikke blir sittende igjen...
    EDIT: (det holder med en gang i uken :wink: )
    Er taket ferdig malt/beiset?
    Du kan jo legge papp der du skal ha rammer i taket så lenge.
    Et speil kan også gjøre susen med lyset...
    Må si jeg sliter med å se overgangen mellom tak og knevegg på bildet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...må si jeg sliter med å se overgangen mellom tak og knevegg på bildet.
    OJ!
    DA har du en elendig skjerm! Skaff deg ny... ;-)
    Har ingen problemer med å se alle detaljer her! Rent og pent utført er det også. :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Et slik deksel må jo være helt genialt! Beskytter også for små ormeyngel med skrutrekker/strikkepinner etc, (som RuneW ville sagt).
    Klarer de små nysgjerrige hender å få tak i verktøy, da tror jeg at det må en panzerversjon til, plastikk er ikke skuddsikkert nok!

Minner meg om da jeg kjøpte en liten dykkerlykt en gang på slutten av 80 tallet. I garrantien stod det noe slik som: Livstidsgarranti mot allt unntatt hai-angrep, bjørn-angrep og barn under 6 år. Disse tre er likeverdige i destruksjonsøyemed!

Vil tippe at det begynner å kreve mye lys for å jobbe der om dagen?
    Hvis du legger et hvite par pappplater el.l på gulvet så vil du få mere ut av det lyset du har der uten å tilføre flere watt:razz:
    Det er et godt tips, jeg må tenke i de baner når jeg legger ut det planlagte teppet (sort med innslag av røde striper). Da er det uansett greit å ha noe arbeidsgulv å kunne tråkke på dersom det blir skittent arbeid (maling/saging/pussing etc).

Har lest (delvis skummet) igjennom tråden din dette begynner virkelig å ta seg til.
    Takker :smile:, jeg begynner virkelig å se frem til å bli ferdig(ere).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder arbeidslys så har jeg et par påtenkte aksjoner i tillegg til de nevnte triksene her:
    1. Når de 15 downlightene er på plass, da blir det straks bedre fordelt lys som ikke blender like mye som et punkt med 1 kilowatt med varmt(!) arbeidslys.
    2. Refleksjonen fra lerretet er faktisk en stor bidragsyter i rommet og jeg har en Ikea Tuppelur liggende og kan henge den opp i motsatt ende av rommet.
    3. Det blir forhåpenligvis en liten designdetalj som jeg ikke vil/har lov å si så mye om, men vil bidra med lysrefleksjoner ved behov. (Har en dialog med et firma om å få laget noe custom design, noe de ikke har gjort før, derfor litt hemmelig - jeg vil være først! :-P )
    Er taket ferdig malt/beiset?
    :evil: Ferdig beiset, ja, men fornøyd, nei. Siden beisen ikke trakk inn i treverket som forventet, ble det liggende et lag utenpå panelet. Dette smitter av på hånd og klær hvis en kommer borti og DET er ikke noe gøy. Det lukter en runde med tavlemaling i hele rommet før spoter og teppe kommer på plass.
    Må si jeg sliter med å se overgangen mellom tak og knevegg på bildet.
    DET er hensikten ;-) Men som RoKo sier: Med grei skjerm skal det være synlig.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OJ!
    Har ingen problemer med å se alle detaljer her! Rent og pent utført er det også. :-)
    Takker, men jeg kan love deg at du ikke ser alle detaljer her! ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OJ!
    Noen nøyer seg kanskje bare med å justere på brigtness og kontrast på skjermen i slike tilfeller også....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OJ!
    Det skal sies at jeg sitter på 2 stk 22" CRT skjermer fra 2002 som veier 30kg hver, som egentlig er sinnssykt bra, Grunnen til at jeg ikke har byttet de ut er vel at Flatskjermer med tilsvarende oppløsninger (1600*1200@85Hz) hittil har vært veldig dyre. Å gå ned til noe mindre er helt uaktuellt!
    Vurderer nå et par 24"LCD skjermer med 1920*1200 oppløsning.
    Feks noe slik: Komplett.no - BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 Black 1920x1200,5ms,4000:1,VGA/DVI/HDMI

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi klarer for lytting Kokken!! Få opp dampen!

Dette ser meget bra ut.. Har du fått testet noe lyd? Tipper den ikke låter lik sist gang jeg var hos deg på "loftet".
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 26 av 106 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •