Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 106 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg må flire når jeg tenker på den svenske kokken, for en herlig figur :-D

Men det kan faktisk tenkes at treverket har fått en slags hinne uten å ha blitt behandlet med noe også. Furu har vel en del "fett" i seg som kanskje kan ha herdet på noe vis? Eller hvis den f.eks. har blitt vasket med grønnsåpe noen ganger eller noe sånt?

Den nye plankebiten var helt sikkert furu og ikke tilfeldigivis gran? Gran trekker til seg beis på en annen måte enn furu.
    Bork, bork!

Ikke godt å vite hva de tidligere eierene har røyket i rommet, så det blir bare spekulasjoner.

Det kan være gran, jeg har ikke jobbet sammen med gutta på saga, så jeg kan ikke skille dem fra hverandre slik uten videre. Men jeg har brukt gran panel før og da var det betydelig mye mer småkvister i granpanelet enn det som er i taket hos meg,

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er litt tvilende overslags konklusjonen her, fordi det vil jo ikke gå noe oppvarmende strøm før begge polene "ser" hverandre, og da vil man vel fort få en kortsluttnings situasjon i stedet.

Forkullet isolasjon kan vel begynne å lede strøm det også, men da har man vel en form for høna og egget problemstilling.

Vil enten tro at forkullingen skyldes at det har ligget glava/stenull isolasjon i nærheten av denne varmeskinnen slik at luft kjølingen har vært for liten, samt man får i dette forkullingspunktet også en oppvarming og for liten kjøling pga stømstyrken som går i ledningen.

Er det f.eks en 12v 50W spot, vil det kontinuerlig gå 50/12=4,17 amper i kabelen. Har man f.eks valgt en spot som sender varmestålingen gjennom reflektoren, da kan man vel fort få en ganske ugunstig spot innstallasjon.

En annen mulig forklaring kan jo også være at kuttet i isolasjonen og ledningen har brutt noen av lederene i kabelen og man har fått et veldig lite kabeltversnitt med for stor belasning av de resterende lederene i dette punktet.

Det ser i alle tilfeller ganske så skummelt ut synes jeg, og det var jo godt du fant denne feilen nå, og ikke senere.

Likte ellers godt valg av overflatebahanling av paneltaket, fordi jeg har sansen for å se "levende" treverk, og at det fremdeles gikk ann å se treverket i gjennom den sorte overflaten. :-D
    Jeg kjøper tankegangen, det har også slått meg i ettertid er at sprekken kan ha oppstått da jeg trakk i kablene for å plukke ned spoten. Høna og egget...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Bork, bork!

Ikke godt å vite hva de tidligere eierene har røyket i rommet, så det blir bare spekulasjoner.

Det kan være gran, jeg har ikke jobbet sammen med gutta på saga, så jeg kan ikke skille dem fra hverandre slik uten videre. Men jeg har brukt gran panel før og da var det betydelig mye mer småkvister i granpanelet enn det som er i taket hos meg,
    Ja, gran har ofte mindre kvister og treverket er litt hvitere når det er helt nytt. Gran kan også føles litt ...tørrere på en måte. Det er vanlig å bruke furu dersom man planlegger å ikke behandle det (veldig vanlig på 90-tallet, fortsatt ganske vanlig på bygda (leide en periode i et bittelite soppbefengt hus med furu overalt, trodde jeg skulle bli gal)) mens man ofte bruker gran når det skal males eller beises.

Tømmervegger bør man kanskje la være som de er, ja, helt enig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et direkte resultat av disse skremmende bildene dro jeg i går innom Solar Engros og handlet meg noen trådløse seriekoblede branndetektorer. Har i noe tid vært litt skeptisk til de billige detektorene som har vært installert i huset.

Fikk en god pris, og installasjonen/programmeringen var superenkel. Nå er både boder, 1etasje og 2etasje koblet i serie.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Fikk en god pris, og installasjonen/programmeringen var superenkel. Nå er både boder, 1etasje og 2etasje koblet i serie.
    OT (mode on) Hva er god pris? (mode off)

Kan vel foresten hende Kokken ville vite også

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan vel foresten hende Kokken ville vite også
    Jeg er bare akademisk interessert. Heimen hos oss er overvåket av Securitate med masse trådsløse sensorer (Brann, dørbrytere, bevegelsesdetektorer, overvåkningskamera etc).

Jeg har forresten liggende et komplett trådløst alarmsett fra Falcken, masse stuff som tidvis hyler og skriker på loftet når batteriene i sensorene blir tomme :evil:.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten liggende et komplett trådløst alarmsett fra Falcken, masse stuff som tidvis hyler og skriker på loftet når batteriene i sensorene blir tomme :evil:.
    Har du vurdert å ta ut batteriene i den som hyler og skriker?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et direkte resultat av disse skremmende bildene dro jeg i går innom Solar Engros og handlet meg noen trådløse seriekoblede branndetektorer. Har i noe tid vært litt skeptisk til de billige detektorene som har vært installert i huset.

Jeg skal ikke kuppe noen tråd her, men siden det er snakk om brannfare. Kjøpte mine på sikkerheten-selv.no (Deltronic). Det er de desidert minste og peneste modellene jeg har klart å finne. De har også innebygd varmevarsler. Man får kjøpt vannvarsler også, samt GSM-modul. Ingen "egen sender (stygg klump)" bak på varsleren eller noe. Velge kanal og rett i taket. Kan også brukes i flermannsboliger der man velger hvilken som skal varsle naboen osv.. Genialt.

mvh
    Ole

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Har du vurdert å ta ut batteriene i den som hyler og skriker?
    Jeg trodde jeg hadde gjort det, men fant etterhvert ut at det var et par sensorer som var uteglemt. Kanskje dukker det opp flere etterhvert

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å "forhindre" brann gjennom brannvarsling ser jeg på som overvettes reaktivt. Jeg ville jobbet aktivt med brann-/varmekildene i forkant, for å redusere sannsynligheten for branntilløp :-)

Spesielt når varmekildene/brannfellene er identifisert...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Å "forhindre" brann gjennom brannvarsling ser jeg på som overvettes reaktivt. Jeg ville jobbet aktivt med brann-/varmekildene i forkant, for å redusere sannsynligheten for branntilløp :-)

Spesielt når varmekildene/brannfellene er identifisert...
    Såklart. Det er jo ikke slik at jeg først lager et bål, og så monterer varsler bare for å høre at det brenner :wink:

495+mva tror jeg det kokte ned til per stykk m/batteri. De hadde relè utgang også for oppkobling til hva_det_nå_måtte_være. (gsm-modul, hjemmeautomasjon, alarm osv).
    ICAS IOR-433. De var nette og fine i forhold til "lampeskjermene" som hang her før.

Bare for å fortsette i den reaktive banen, så tenkte jeg kanskje å koble en av varslerne opp mot en Extron Medialinks i/o for slik å få tilsendt en e-post når det brenner. Ingenting er vel som å se at det brenner via outlook

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er vel som å se at det brenner via outlook
    Var helt sikker på at en ikke kunne gjøre det trådløst men MÅTTE bruke firewire

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var helt sikker på at en ikke kunne gjøre det trådløst men MÅTTE bruke firewire
    1001-1002-1003-1004-1005. DER tok jeg poenget

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blackifiseringen fortsetter

Status så langt i beising av panel på skråtaket er at jeg har tatt 3/4, dvs to strøk på høyre halvdel og et strøk på andre halvdel. Jeg er hellig overbevist om at panelet ikke trekker beisen skikkelig pga en eller annen behandling eller at kvaen i treverket har størknet og impregnert. Så jeg teller på knappene om jeg skal ut og handle maling i stedet og bare regne beisen som grunning. :???: Jeg er IKKE helt fornøyd med finishen!

Døren til boden har også original "naturlig" trefarge som basis, selvsagt skal den bli sort. Karmen fikk rask en runde med beis og eksperimentet med litt rødtoning fikk sin start. Jeg tenker å la innerrammen på hvert speil få rødtoning, noe kanter med tavlemaling og resten i sort beis. Så; rødbeis først:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-door_anim-gif

Denne røde beisen trakk inn jevnt og fint inn i treverket, som forventet, så nok en "bekreftelse" på at panelet i taket ikke er beis-vennlig...:evil:

Fikk litt red-neck hyttefeeling av døren slik jeg forlot den i kveld...

Spotene har fått første runde med matt sort spray. Ikke så lett å ta bilde av, men mattheten er virkelig bra. Kjip dyse på sprayboksen, men vi fikk tømt den til slutt. Jeg er spent på om mattheten holder seg når de skal varmebehandles. Det står på sprayboksen at de skal varmes opp til 160'C, så da tolker jeg det slik at de skal inn i kald ovn og varmes opp derfra.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_sort_ytterramme-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......Det står på sprayboksen at de skal varmes opp til 160'C, så da tolker jeg det slik at de skal inn i kald ovn og varmes opp derfra.
    Du får gi dem et par minutter i mikroen

Kjedelig med beisen i taket da - håper du finner en tilfredsstillende løsning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort spray ser meget bra ut :-D

Kjipt at ikke beis av taket ble så bra som du håpet. Skal du male burde du vel vurdere uretan maling (såkalt "tavlemaling").

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Du får gi dem et par minutter i mikroen
    Spøkefugl! :twisted: Jeg husker ikke hvem som gnistret mest da jeg satte tallerkner med gullkant i mikroen da jeg var en pjokk hjemme, modern var minst like hot som det som kom ut av mikroen.

Sort spray ser meget bra ut :-D

Kjipt at ikke beis av taket ble så bra som du håpet. Skal du male burde du vel vurdere uretan maling (såkalt "tavlemaling").
    Jeg har allerede kjøpt inn noe tavlemaling fra Flugger. Den har jeg tenkt å bruke på listverk og kanter. Så et alternativ til sort-maling er å bruke sort fiberduk, stiftet fast i panelet. Løsningen har jeg sett hos Henning og er under evaluering.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, for min del, synes moving GIF'en din var konge!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sånne må du også lage!
    Grei oppsummering av en arbeidsøkt ettersom du har avvist forslag om webcamera i kinoen...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Noe "fornuftig" må man kunne bruke Photoshop til... og om ikke jeg kan være animert, så kan i alle fall GIF'ene mine få lov å være det

Side 23 av 106 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •