Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 106 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innfellte spot'er kan være brannfelle! (På mer enn en måte)

:evil: Det skulle egentlig bare demonteres 14 spoter, men jeg klarte å ødelegge en fjær i en og valgte da å ta ned en av dem som er plassert inne i boden. Denne viste seg å være en liten brannfelle :shock: Legg merke til at sukkerbiten og ledning er blitt lysebrun av varmen, samt at strekkavlaster er litt deformert:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_1-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_2-jpg

Jeg mistenkte først at det var blitt for varmt i selve hullet, men det var bare litt av spoten som var skadet. Under strekkavlasteren fant jeg synderen. Det har vært brist i isolasjonen som ligger mot metall og noe overslag har funnet sted. Plasten på dette punkter har blitt helt forkullet.:shock:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_3-jpg

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke uten grunn det skal være en avstandsboks rundt innmaten av spottene...
    Følger ellers prosjektet ditt med stor interesse. Morsomt å se kreativitet i full blomst.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke lerretsplasseringen veldig lav ift. sittehøyde?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    ... I tillegg måtte alle de øvre punktene flyttes ned en panelrekke for å unngå å komme i konflikt med nedforingen av trekanten i toppen. 6 kjappe hull med drillen etterpå:
    ...
    Det blir vel litt styr i forhold til isolasjon/fuktsperre og spotbokser for å få det på plass over de nye hullene?

Så ikke helt bra ut den spotten som var litt "svidd"... Tenkte å plukke ned et par av mine etter en tids bruk for å se om det er mulig å se noen tilsvarende utvikling.

Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange av de spottene i de tusen hjem....!! Når vi monterte spotter på tidlig 90 tallet var det ikke snakk om avstandsbokser, i hvertfall ikke for de som skulle ha spotter i eksisterende tak!!! Stikk inn hånden og riv ut så mye isolasjon du klarer....var det vi fikk høre!! ;-) Heldigvis er det en kino, med andre ord det skal være mørkt 90% av tiden og de resterend 10% har de nok dempet lyset i spottene fra 50% og nedover!! ;-) Mine er sjelden over 25% dimmet;-)
    Ellers har du jo fått gjort litt i ferien da....fremgang !! Imorgen er det tilbake på jobb:-(

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det vel ikke snakk om at det var for varmt over downlighten, men kabelen som lå mellom inntil metall i strekkavlastningen.
    Jeg har selv montert hundrevis med downlights og droppet strekkavlastningen der den er av metall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Følger ellers prosjektet ditt med stor interesse. Morsomt å se kreativitet i full blomst.
    Takker :-) Det er godt at allt fomling, tenking, grubling og nøling ikke viser fullt så godt ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Blir ikke lerretsplasseringen veldig lav ift. sittehøyde?
    Lav, ja, men ikke for lav. Jeg har ikke stort valg med skråtak. Skal jeg ha høyere lerret så må jeg ha mindre bildestørrelse, et ikke-tema. Jeg har prøvekjørt lerretplassering i endel måneder og vet det funker greit for meg, men vanskeliggjør plassering av flere rader bakover. Mao så blir det en ego-kino ;-)

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det blir vel litt styr i forhold til isolasjon/fuktsperre og spotbokser for å få det på plass over de nye hullene?

Så ikke helt bra ut den spotten som var litt "svidd"... Tenkte å plukke ned et par av mine etter en tids bruk for å se om det er mulig å se noen tilsvarende utvikling.
    Isolasjonen fra det nye hullet stuffer jeg opp i det gamle. Ettersom det gamle hullet kommer over den nye himlingen, da satser jeg på at det holder. Det blir som Carlos_007 sier: Plukker ut så mye isolasjon som jeg klarer å få tak i i det nye hullet. Skulle gjerne hatt en takboks, men jeg har ikke funnet noe som kan brukes i ettermonterte hull. Men jeg har en ide om en produktløsning, så jeg må ta en tur innom et patentkontor. ;-)

Men, ja, jeg ville sjekket spot'er etter en tid. Etter dagens seanse er det blitt mer og mer aktuellt hos meg også. Så synd at vi har ca 150 spotpunkter tilsammen her i kråkeslottet. :?

Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Her var det vel ikke snakk om at det var for varmt over downlighten, men kabelen som lå mellom inntil metall i strekkavlastningen.
    Korrekt observert! ;-)

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel derfor man skal bruke pls 90-kabelen, til downlights, den tåler en omgivelsestemperatur på opptil 90 grader. Den er i tillegg dobbelissolert, noe ikke vanlig tvillingkabel/høyttalerkabel er, hvilket gjør det enda mindre sannsylig at man skal møte problemet ditt...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Det er vel derfor man skal bruke pls 90-kabelen, til downlights, den tåler en omgivelsestemperatur på opptil 90 grader. Den er i tillegg dobbelissolert, noe ikke vanlig tvillingkabel/høyttalerkabel er, hvilket gjør det enda mindre sannsylig at man skal møte problemet ditt...
    Problemet med å kjøpe "ferdig oppusset" hus er at en ikke aner hva som skjuler seg bak veggene og oppunder tak. Montasjen er nok riktig nok ihht de regler som gjaldt da huset ble renovert på slutten av 90 tallet.

Mulig at jeg må ta meg en tur til elektroskandia og plukke med meg en rull PLS-90 og benytte anledningen til å trekke om de kablene som er i taket i dag. Nå er jo grovarbeidet gjort med å plukke ned alle spotter, og da er ledningene på 12V siden er lett tilgjengelig. 230V siden er litt værre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Puss, puss, så får du en suss...

I går gikk dagen bort til å lytte på Benchmarken sammen med EC'en. B&W'ene har fått en gjesteopptreden i ei fin-stue mens kinoen er i kaos-modus. Med tre lånte XLR kabler fra Audioquest var det duket får å finne en som matchet anlegg og personlige preferanser. Desverre var det den dyreste kabelen som jeg likte best, desverre sier jeg, for jeg har ikke tenkt å brenne av 6 store på et sett med signalkabler (ennå). Det var ikke de heelt store forskjellene men noen småting var det å sette fingrene på hvis en skal være spissfindig.

HoJ og Coolbiz var også innom for litt kaffe og en musikk-drøs. Hyggelig!

I dag er Flode-dag, dvs tid for å pusse. Mens Flode fikk tennene pusset, så er det alle spotlight armaturene som skal mattes ned før spraymaling.

Boksen med 16 spoter tas med ut i solskinnet sammen med en mus som katten ikke helt likte. På den har jeg for anledningen et 400 papir.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-puss_1-jpg

Fjærene som holder spoten på plass vil under spraylakkeringen komme i veien på hver side, men en strips av billigslaget gjør god nytte for å holde dem sammen. Er fristet til å la stripsen sitte på til de er på plass i hullet senere, deretter klippe av stripsen når sokkelen er på plass, for jeg har mer enn en gang fått en raptus over fingrene når armaturen skal inn eller ut.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-puss_2-jpg

En liten utfordring når jeg kommer til selve spot-delen. Den er vridbar og kan vinkles. Det medfører selvsagt at jeg må spraye hver av disse to ganger, først i posisjon som vist, deretter må jeg vri inn ringen ca 180 grader og spraye motsatt side. En sprayboks blir nok for lite, jeg må ut å handle mer! En liten tilleggsjobb blir å maskere ledninger, fjærer og sokkel, så gaffateipen må rotes frem.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-puss_3-jpg

En runde med "riste-musa" fjerner mesteparten av overflate lakk, og på flere av ringene som var det tynt med "gull". Det tok ikke mange sekunder med pussing før en kom til blikket under.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-puss_5-jpg

Men musa ble litt syk etter all arbeidet. Dette er den andre pussemaskinen min som har fått denne diagnosen.:evil: Jeg må finne et dugende lim som holder på borrelås-matta på plass, vil Sicaflex være rett stuff

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-puss_4-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig beising!

Med spotene på avveie var det på tide å snurre pensel. Boksen med kullsort beis ble hentet frem og første strøk på den ene halvparten av kino-taket var dagens mål, i alle fall 1. strøk. Med 1 kilowatt medbrakt arbeidslys og ny pensel i hånden ble det sortere enn før!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-sort_tak_1-jpg

Beising er raskt arbeid å utføre, ikke lenge etterpå er mesteparten av taket "blackifisert":-D Pga allt arbeidslyset er bildet endel lysere enn slik det oppleves i rommet.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-sort_tak_2-jpg

MEN: Jeg er spent på hvordan resultatet blir når beisen har tørket sine 8 timer, for penselen som damen i butikken solgte meg og proklamerte "passer akkurat" til det formålet, den syntes jeg hadde en tendens til å dra ut beisen i striper. Antakelig litt for stiv bust. Jeg gjorde noen forsøk på å ta bilder av fenomenet, men de egnet seg ikke til offentliggjøring. Så, time will show.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes beisen ser bra ut, jeg. Når blir det vel ikke akkurat 1000 W med arbeidslys der inne til daglig, da.

Skal du ha ett lag eller to? Med to lag vil stripene antagelig blir mindre synlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Synes beisen ser bra ut, jeg. Når blir det vel ikke akkurat 1000 W med arbeidslys der inne til daglig, da.
    Ja, og du VIL vel se litt treverk igjennom, eller? Ellers så hadde du vil malt istedenfor beiset?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir (minst :-? ) 2 strøk med beis. Jeg hadde tenkt å kunne se trestrukturen, men ikke trefargen. Vi har nok furufarge i resten av hjemmet, og den tør jeg ikke røre. (Det er noe "hellig" med tømret vegg fra 1919 ;-) ).

Det jeg stusset på er om gammelt panel trekker beis dårlig? Panelet i taket er fra slutten av 1990-tallet engang. Jeg tok et strøk med beis på en helt ny plankekebit og den trakk beisen mye raskere og fikk en helt annen finnish. Panelet er ikke lakket, men det kan selvfølgelig være behandlet med et eller annet "anti-aldring" for at det ikke skulle bli for mørkt, og da ligger det kanskje en form for hinne som forhindrer at beisen trekker inn

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir (minst :-? ) 2 strøk med beis. Jeg hadde tenkt å kunne se trestrukturen, men ikke trefargen. Vi har nok furufarge i resten av hjemmet, og den tør jeg ikke røre. (Det er noe "hellig" med tømret vegg fra 1919 ;-) ).

Det jeg stusset på er om gammelt panel trekker beis dårlig? Panelet i taket er fra slutten av 1990-tallet engang. Jeg tok et strøk med beis på en helt ny plankekebit og den trakk beisen mye raskere og fikk en helt annen finnish. Panelet er ikke lakket, men det kan selvfølgelig være behandlet med et eller annet "anti-aldring" for at det ikke skulle bli for mørkt, og da ligger det kanskje en form for hinne som forhindrer at beisen trekker inn
    Hvis ikke det er all stekeosen fra avataren din som har trukket inn i treverket...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ser lekkert ut med bare ett strøk også. Det gir lissom litt ekstra liv når man fortsatt ser trestrukturen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må flire når jeg tenker på den svenske kokken, for en herlig figur :-D

Men det kan faktisk tenkes at treverket har fått en slags hinne uten å ha blitt behandlet med noe også. Furu har vel en del "fett" i seg som kanskje kan ha herdet på noe vis? Eller hvis den f.eks. har blitt vasket med grønnsåpe noen ganger eller noe sånt?

Den nye plankebiten var helt sikkert furu og ikke tilfeldigivis gran? Gran trekker til seg beis på en annen måte enn furu.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis ikke det er all stekeosen fra avataren din som har trukket inn i treverket...
    Det eneste jeg lager av mat på kinoen er smultringer samtidig som jeg tar nye hull til spotene... ;-)

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-muppetsswedishchef_2-gif

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg lager av mat på kinoen er smultringer samtidig som jeg tar nye hull til spotene... ;-)

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-muppetsswedishchef_2-gif
    En fantastisk kombo!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :evil: Det skulle egentlig bare demonteres 14 spoter, men jeg klarte å ødelegge en fjær i en og valgte da å ta ned en av dem som er plassert inne i boden. Denne viste seg å være en liten brannfelle :shock: Legg merke til at sukkerbiten og ledning er blitt lysebrun av varmen, samt at strekkavlaster er litt deformert:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_1-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_2-jpg

Jeg mistenkte først at det var blitt for varmt i selve hullet, men det var bare litt av spoten som var skadet. Under strekkavlasteren fant jeg synderen. Det har vært brist i isolasjonen som ligger mot metall og noe overslag har funnet sted. Plasten på dette punkter har blitt helt forkullet.:shock:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-spot_brann_3-jpg
    Er litt tvilende overslags konklusjonen her, fordi det vil jo ikke gå noe oppvarmende strøm før begge polene "ser" hverandre, og da vil man vel fort få en kortsluttnings situasjon i stedet.

Forkullet isolasjon kan vel begynne å lede strøm det også, men da har man vel en form for høna og egget problemstilling.

Vil enten tro at forkullingen skyldes at det har ligget glava/stenull isolasjon i nærheten av denne varmeskinnen slik at luft kjølingen har vært for liten, samt man får i dette forkullingspunktet også en oppvarming og for liten kjøling pga stømstyrken som går i ledningen.

Er det f.eks en 12v 50W spot, vil det kontinuerlig gå 50/12=4,17 amper i kabelen. Har man f.eks valgt en spot som sender varmestålingen gjennom reflektoren, da kan man vel fort få en ganske ugunstig spot innstallasjon.

En annen mulig forklaring kan jo også være at kuttet i isolasjonen og ledningen har brutt noen av lederene i kabelen og man har fått et veldig lite kabeltversnitt med for stor belasning av de resterende lederene i dette punktet.

Det ser i alle tilfeller ganske så skummelt ut synes jeg, og det var jo godt du fant denne feilen nå, og ikke senere.

Likte ellers godt valg av overflatebahanling av paneltaket, fordi jeg har sansen for å se "levende" treverk, og at det fremdeles gikk ann å se treverket i gjennom den sorte overflaten. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 22 av 106 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •