Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 106 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    *Snufs* :-(

Da er elektronikk og lerret pakket ned og kjørt på lager. Ikke noe mer hjemmekino før nytt hus invaderes. Det blir en tom høst...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er de fleste esker kommet "i hus" og jeg kan snart begynne å koble opp anlegget igjen. Akustikken i rommet er det som jeg tenker mest på, men regner med at jeg skal finne en løsning (tilslutt).

Noen dårlige bilder (Autofokus på kaldt kamera = null):

"Frontvegg", her skal lerretet få sin plass. Høyde blir noe over midt på vinduene. Avstand fra fotopunkt til frontvegg er ca 5 meter. Forøvrig tenker jeg på å lage to "vindusplugger" som skal ha i oppgave å stenge ute lys og dempe lyd inn/ut. Ettersom bass har en tendens til å finne spisse hjørner, så må det nok gjøres noe med tak og bærebjelke oppe i toppen. Synd at spot'ene er over bjelken, ellers hadde det vært lett og bare "dra taket over".
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-loft_front-jpg

Bakvegg: Hadde egentlig tenkt at rom bak skulle bli teknisk rom, men nå blir det vel lagringsplass. Da kommer antakelig elektronikk til å havne på venstre side (knevegg). Jeg liker ikke å ha "lysorgel" av display rett under lerretet.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-loft_bak_1-jpg

Litt annen vinkel. Døren som skimtes er en ytterdør og da demper den bedre enn std innerdører
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-loft_bak_2-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden vi er på gang med nytt rom, da må vi vel også ha litt nytt på elektronikksiden:

Advance Acoustic MAA-406 effektforsterker

I tillegg er det en center på vei fra Oslo snart. AlmaRex har gitt meg tilslag på en center lik den jeg allerede har: B&W CC6 S2

Så da er tanken følgende:
    1) Rotel'en som i dag driver frontene flyttes over til å drive 2 x center. En plasseres rett under lerret og en plasseres rett over.
    2) Da blir det til at AA-MAA-406 skal få kjøre sine watt på fronthøytalerene.

Recieveren vil mao ikke ha annet å gjøre enn å drive 4x bakhøytalere. DET burde den klare fint alene!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg blir utrolig bra, Kokken !
    Hvor stort var rommet sa du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dradd ut målebåndet for å sjekke, men megler oppga garasje til ca 5x7 meter (=35kvm) og ergo skal garasje-loftet være tilsvarende. Boden bak er en plass mellom 1,5 til 2,0 meter i "dybde" og dekker halve bredden.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi SKIKKELIG kino

Har du tenkt gjennom hvilke endringer du eventuelt skal gjøre med rommet? lydisolering?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sporet opp en tidligere eier som bygget garasjen på slutten av 90-tallet. Garasjeloftet ble i sin tid bygget som "ungdomsbule" slik at tenåringene kunne ha seg et rom til å slå seg løs på. Så derved ble vegger, tak og gulv isolert med 20cm glava for å skjerme seg selv og naboer. Forhåpentligvis er det nok, men det vil vise seg.

Men det kan være aktuellt å dra veggen fra boden over hele bredden. To-tre grunner til det:
    1) Mistenker at innhuket kan lage akustiske problemer
    2) Gjør det lettere å henge opp og tilpasse bakhøytalere
    3) Hvis lyddempingen på utgangsdøren ikke er god nok, så får vi en ekstra barriere.

Forøvrig så gjør skråtaket så mye av seg at rommet føles mye mindre enn de ca 35kvm som gulvarealet er. Ergo blir det ikke rekkevis med stoler i bredden slik andre kan utfolde seg. Aner jeg en ego-kino? :twisted:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Aner jeg en ego-kino? :twisted:
    Jo flere kokker jo mere søl

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jo flere kokker jo mere søl
    Du aner ikke hvor lenge jeg har ventet på den kommentaren . Men det er bare jeg som koker på min kino foreløpig, så sølet håper jeg å unngå. Dog: Erfaringsmessig blir det fort litt søl når malingspannene åpnes.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig tøft rom. Ikke sikkert at alle kroker og kriker trenger å skape akustikk-problemer. Skråvegger og hjørner hjelper som regel til med å bryte opp bassbølger så stående bølger ikke oppstår. Blir spennende å følge prosjektet.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du aner ikke hvor lenge jeg har ventet på den kommentaren
    Utrolig kult nick kombinert med avataren. Vokste opp med Muppet show og den svenske kokken var en av favorittene :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som har vokst opp med The muppetshow, så jeg regner med at kombinasjonen avatar og nick ikke er forståelig for alle. Selv syntes jeg nok at The Swedish Chef var litt fjern og digget mer Animal (var ung den gang), men nå som jeg har blitt (litt) mer voksen så har jeg fått mer og mer sans for Chef. I tillegg er det undertegnede som står for mesteparten av matlagingen på kjøkkenet, hobby#2, og da var det nesten naturlig å velge dette nicket. Bork - bork!

Peter "Splatter" Jackson har laget en flott "tolkning" av muppetshow med filmen "Meet the feebles". Har du et godt forhold til The muppetshow så er dette rett film for en sær aften!

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spenende å følge dette her kokken. Ikke-kubiske rom skulle i de fleste tilfeller bare være en fordel med tanke på lyd så dette blir sikkert storveis :-D Har et syv kanta rom selv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peter "Splatter" Jackson har laget en flott "tolkning" av muppetshow med filmen "Meet the feebles". Har du et godt forhold til The muppetshow så er dette rett film for en sær aften!
    Herved føyet til listen på filmer som må sees

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste beskrivelse på filmen jeg har sett er: "Muppetshow på syretripp".

Mikrofilm: Ser at du har malt panelet på din kino, vurderer selv å beise for at rommet ikke skal virke for tyngende. Opplever du at kinoen er for mørk?

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofilm: Ser at du har malt panelet på din kino, vurderer selv å beise for at rommet ikke skal virke for tyngende. Opplever du at kinoen er for mørk?
    Nei, egentlig ikke. Passa på å ta en rødfarge som ikke skulle bli for "dyster" samt at den lever veldig i forhold til lyssetting. Mulig du vil oppleve det anderledes med dobbelt skråtak? Har ikke mor10 også dobbelt skråtak? Kanskje han har en oppfattning?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mor10 har furufarget tak , men har hengt opp endel dempemateriale som nødvendigvis også spiser lys.

Regner med at jeg beiser først og maler etterpå hvis jeg ikke er fornøyd. Vanskelig motsatt vei. Har malt to runder på skråtaket på kona's syrom, men der skulle det absolutt være hvitt. Beis var ikke godt nok.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være et bra kinorom, men vær opps på at spotter i skråtak kan gi kondensskader!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt kinorom (...og mye jobbing). Blir spennende å følge med på dette. Når det gjelder downlightene kan du jo "dra dem ut av hullet" de sitter nå og montere dem i et innertak du lager for å skjule drageren. Bare en tanke.

Hva med gulvet? Teppe?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal medgi at plassering spot'ene ikke er det jeg kommer til å engste meg mest for, hvis da ikke RS har rett med evnt. kondensproblemer. Det er ingen tegn pr i dag til kondensskade og taket er 8-10 år gammelt. Som du sier, Tiger, det er bare å flytte dem til det nedbygget tak i mønet. I værste fall må jeg skjøte ledningene litt. Har også lyst til å supplere med en stjernehimmel slik Rolf Hult har laget (Link).

Kona skal på sykurs til helga, så da har jeg et par dager å kose meg med loftet. Første tanke er å sette opp anlegget sånoenlunde i rommet for å "høre rommet". Sofa og pall står klar. Slenger ut et løst gulvteppe eller to og kanskje noen dyner/overmadrasser for å teste demping. Deretter er det å prøve å konkludere hvilke ombygninger som må til.

Forrige uke fikk vi ny medlem av husstanden, en vill krabat som er interessert i TV-sendinger. Skal bli interessant å se om han digger lyd i mange kanaler
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-villdyr-jpg

Side 2 av 106 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •