Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 106 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 2103
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nå som høytaler-kabler til trekkingen er i boks, da startet jeg å lete etter fornuftig signalkabel til å trekke til sub-uttakene i rommet. Fant noen signalkabler jeg mener kunne benyttes, men har glemt igjen el-nummer og spec's på jobb.

Kommer til å bruke XLR kontakter, lengste trekk blir ca 12 meter, korteste ca 5 meter.

Hva ville dere andre brukt her
    Skal du lage kabler selv?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som høytaler-kabler til trekkingen er i boks, da startet jeg å lete etter fornuftig signalkabel til å trekke til sub-uttakene i rommet. Fant noen signalkabler jeg mener kunne benyttes, men har glemt igjen el-nummer og spec's på jobb.

Kommer til å bruke XLR kontakter, lengste trekk blir ca 12 meter, korteste ca 5 meter.

Hva ville dere andre brukt her

ProAudio APC03

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ja, den så fin ut den!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Skal du lage kabler selv?
    Tenkte det. XLR plugger er vanskelige å trekke gjennom Ø16mm trekkerør. ;-)

Takk! Billigere enn den jeg fant på jobben er også et bonus. Hva er din erfaring med denne ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det. XLR plugger er vanskelige å trekke gjennom Ø16mm trekkerør. ;-)

Takk! Billigere enn den jeg fant på jobben er også et bonus. Hva er din erfaring med denne ?
    Den er myk og fleksibel samtidig som jeg ikke kan huske at den var noe vanskeligere å lodde enn noe annet. De vinklede XLR-kontaktene de har er også gode.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er myk og fleksibel samtidig som jeg ikke kan huske at den var noe vanskeligere å lodde enn noe annet. De vinklede XLR-kontaktene de har er også gode.
    Flott med tips! :-D

Husker du hvordan overflaten på kabelen er? Hvis den er for gummiaktig, da kan den være vanskelig å trekke i rør. I beskrivelsen ser jo ut som om den er av glatt type.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med tips! :-D

Husker du hvordan overflaten på kabelen er? Hvis den er for gummiaktig, da kan den være vanskelig å trekke i rør. I beskrivelsen ser jo ut som om den er av glatt type.
    Det er vanlig PVC belegg som på de fleste andre mikrofonkabler. Det glir nok igjennom - i alle fall med litt smøring.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen peil på hva prisen er per meter, men du kan jo ringe Jørgen Holmefjord og spørre om pris på Belden 1695A coax. Denne er brukt i "toppkabelen" til bluejeanscable.com sitt sortiment. Jeg har veldig sansen for måten bluejeanscable legger frem informasjonen om kablene sine, og fra før har jeg god erfaring med Belden kabler. Er involvert i en god del AV-installasjoner der Belden og Extron kabler omtrent er enerådende både på lyd og bilde.

Belden 1695A har den beste skjermingen, men Belden 1505F er også brukt hos bluejeanscable, og denne skal være billigere.

Tipper rundt 1000-lappen eller litt dyrere for 50fot 1695A basert på prisene til bluejeanscable.

Hvis du ikke får handlet som privatperson hos JH kan du sende meg en PM (selvfølgelig dersom prisen er akseptabel for deg)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne uka er uka jeg er usikker på hvor mye jeg får gjort. Vaktuke og må være disponibel 24 timer i døgnet. Allerede har jeg fått helga forstyrret et en kollega som ikke heeelt klarte å oppgradere endel servere.

Men i dag fikk jeg svingt hammer og fått ørlite progressjon.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å avslutte kneveggen på høyre side ved døren og la telefonkontaktet komme på utsiden. I stedet presset jeg endestykket så langt jeg klarte i retning døra, en mye mer elegant avsluttning på veggen. Elegant å se til men på den måten kommer telefonkontakten til å ligge bak isolasjon og jeg må snekre en boks rundt til å lage et skille. Treverk har jeg nok av, tid derimot... I morgen, i morgen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-h_knevegg_endestykke-jpg

Det mest positive med dagens gjøremål er at nå er all Ultimat kommet på sin plass. Noe av glavaen fra gamle-boden er også kommet til nytte, en drøm å kutte opp selv om det klør som rakkern. Totalt mangler jeg ca 20cm med Ultimat for å gjøre kneveggen komplett, så alt i alt et brukbart beregnet innkjøp. Resten blir fyllt opp med glavarester når jeg lager til boksen rundt telefonkontakten. Jeg mangler isolasjonen til trekanten i topp, regner med jeg må kjøpe inn litt der senere. Et 230V uttak er lagt klar skal trekkes fra et eksiterende punkt lenger inne bak kneveggen. En boks jeg ikke satte opp i dag er uttaket til surround side, mest pga jeg ikke har valgt hvor i rommet det er mest hensiktsmessige å sette opp uttaket. Skråtak gjør det litt mer komplisert. Jeg har også noen forskjellige veier å gå med kablingen og må gjøre et valg. Carlos_007 er gammel 'trikker og mener han har et par dugende triks i bakhånd, jeg må snart tigge besøk av ham før han stikker av på ferie.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-h_knevegg_isolert-jpg

Trekanten rundt limtre-drageren er i ferd med å bli bygget opp til versjon 2. Lange lekter gjøres klar til å bli skrudd opp. Som hobbysnekker vil jeg anbefale alle andre som kapper litt selv: Kjøp et skikkelig sag og ikke minst: Stativ. Det blir så mye mer behagelig å jobbe!!! Å jobbe på siden av kompostbingene er derimot ikke behagelig nå i sommervarmen! :-(
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-lange_kutt-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekanten rundt limtre-drageren er i ferd med å bli bygget opp til versjon 2. Lange lekter gjøres klar til å bli skrudd opp. Som hobbysnekker vil jeg anbefale alle andre som kapper litt selv: Kjøp et skikkelig sag og ikke minst: Stativ. Det blir så mye mer behagelig å jobbe!!! Å jobbe på siden av kompostbingene er derimot ikke behagelig nå i sommervarmen! :-(
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-lange_kutt-jpg

En god sag, et godt stativ og ikke minst, godt verneutstyr, er viktig. Ellers kan det gå galt vettu:

Kuttet seg opp på sag - Nettavisen

---

Et lite spørsmål, og beklager at jeg ikke her lest gjennom hele tråden din - den er så lang...

Utvidelsen av kneveggene dine. Er hovedfunksjonen å virke som bassfelle?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En god sag, et godt stativ og ikke minst, godt verneutstyr, er viktig. Ellers kan det gå galt vettu:

Kuttet seg opp på sag - Nettavisen
    Så samme link selv og tenkte på broder'n, han har en historie som vi fremdeles rister på hodet av: Hans kone kom hjem en kveld, der finner hun blodspor fra parkeringplassen til bilen, følger det gjennom 1 etasje i huset til kjøkkenet hvor det ligger en blodig lapp med teksten: "Er på sykehuset". Blodsporet kunne følges ganske tydelig tilbake der hvor sagen stod. Unødig å si, men hun flippet litt. Broder'n kjøpte en gammel og kraftig sag da han skulle pusse opp huset han fremdels bor i. For å gjøre en detaljert historie kort så klarte han å maltraktere 3 fingre, en av dem splittet han med sagen.

Ja: respekt for roterende utstyr er helt nødvendig (men desverre raskt å glemme når en er i farta).

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Et lite spørsmål, og beklager at jeg ikke her lest gjennom hele tråden din - den er så lang...

Utvidelsen av kneveggene dine. Er hovedfunksjonen å virke som bassfelle?
    Jess, bassfelle er førstepri. I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å smelle opp akustikkplatene og bruke litt tomrom bak til å kjøre kabling (muligens kjøre på med litt demping bak platene). Men jeg tok tidligere en runde med målemikrofon og 4 pakker med isolasjon. Disse pakkene plasserte jeg rundt i rommet for å se hvor jeg hadde best utnyttelse for å redusere stående bølger. Da viste det seg at demping av kneveggene har stor påvirkning for måleresultat i sweetspot. Derfor full pupp med isolasjon bak rockwool-platene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så samme link selv og tenkte på broder'n, han har en historie som vi fremdeles rister på hodet av: Hans kone kom hjem en kveld, der finner hun blodspor fra parkeringplassen til bilen, følger det gjennom 1 etasje i huset til kjøkkenet hvor det ligger en blodig lapp med teksten: "Er på sykehuset". Blodsporet kunne følges ganske tydelig tilbake der hvor sagen stod. Unødig å si, men hun flippet litt. Broder'n kjøpte en gammel og kraftig sag da han skulle pusse opp huset han fremdels bor i. For å gjøre en detaljert historie kort så klarte han å maltraktere 3 fingre, en av dem splittet han med sagen.
    Jeg blir kvalm av slike historier, men har en tendens til å glemme det mens jeg holder på (ellers så hadde jeg kanskje ikke holdt på i det hele tatt).

Jess, bassfelle er førstepri. I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å smelle opp akustikkplatene og bruke litt tomrom bak til å kjøre kabling (muligens kjøre på med litt demping bak platene). Men jeg tok tidligere en runde med målemikrofon og 4 pakker med isolasjon. Disse pakkene plasserte jeg rundt i rommet for å se hvor jeg hadde best utnyttelse for å redusere stående bølger. Da viste det seg at demping av kneveggene har stor påvirkning for måleresultat i sweetspot. Derfor full pupp med isolasjon bak rockwool-platene.
    Det jeg tenkte på er om du på noe tidspunkt vurderte å ha varierende dybde på disse bassfellene for å ta litt flere frekvenser. Hvis alle dybdene er like, har du vel til en viss grad en tunet bassfelle. Vet ikke om det har all verdens å si, siden du ha masse isolasjon som "dreper Q'en". Og ,som vanlig, er jeg på tynn is, så ikke ta dette for seriøst...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken har streifet meg også, men jeg har ikke noe fasitsvar. Jeg har og skal lage kneveggen slik at jeg får lett tilgang til alt bak rockwoolplatene. Ingenting spikres, bare skrues fast! På den måten kan jeg trikse med forskjellig dybde når (hvis) jeg er i humør til å kjøre en skikkelig test senere. Hovedpoenget er i alle fall å dempe stående bølger på tvers.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken har streifet meg også, men jeg har ikke noe fasitsvar. Jeg har og skal lage kneveggen slik at jeg får lett tilgang til alt bak rockwoolplatene. Ingenting spikres, bare skrues fast! På den måten kan jeg trikse med forskjellig dybde når (hvis) jeg er i humør til å kjøre en skikkelig test senere. Hovedpoenget er i alle fall å dempe stående bølger på tvers.
    Det blir vel uansett begrenset med stående bølger på tvers med den romformen du har, så det blir nok godsaker uansett!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten du har lagd disse bassfellene på, gjør mest sannsynlig at de blir "bredbånds"-feller og vil sannsynligvis ta mye av både dypbass og litt oppover i frekvens. Testet litt med å sette akustikkplater langsetter kneveggen hos meg og det hjalp hele veien opp mot 250Hz

Samtidig som du tar mye av problemene i spissen i taket med konstruksjonen din. Det var der jeg hadde størst problemer hos meg. 17 dB forskjell fra spissen i taket og ned til sweetspot. Løste seg med doble 5cm akustikkplater langs hele spissen.

Begynner å se skikkelig bra ut dette, tror du skal få kjempelyd der oppe. Fikk en utrolig holografi i loftstua mi etterhvert, og det er mye vanskeligere å finne igjen det samme i den firkantede kinoen min, men nå er det på plass det meste.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Måten du har lagd disse bassfellene på, gjør mest sannsynlig at de blir "bredbånds"-feller og vil sannsynligvis ta mye av både dypbass og litt oppover i frekvens. Testet litt med å sette akustikkplater langsetter kneveggen hos meg og det hjalp hele veien opp mot 250Hz
    Regner med at det var 5cm (Rockwool?) plater du brukte der også, og da er jeg overrasket over at du oppnådde merkbar demping i sub-området. Er ikke disse platene mest effektive i diskant/mellomtone områdene?

Samtidig som du tar mye av problemene i spissen i taket med konstruksjonen din. Det var der jeg hadde størst problemer hos meg. 17 dB forskjell fra spissen i taket og ned til sweetspot. Løste seg med doble 5cm akustikkplater langs hele spissen.
    Planen min blir ganske lik: En lydhimlingsplate pluss hele trekanten stappet med glava. Dvs minus litt for evnt ventilasjonsrør på den ene siden av limtredrageren.

Begynner å se skikkelig bra ut dette, tror du skal få kjempelyd der oppe. Fikk en utrolig holografi i loftstua mi etterhvert, og det er mye vanskeligere å finne igjen det samme i den firkantede kinoen min, men nå er det på plass det meste.
    High hopes for holografi! Det blir vel skråveggen med sine 1. refleksjonspunkter som blir det første jeg må se på når rommet i seg selv begynner å bli operativt. Først må jeg bli ferdig med grunnlaget. Selv om jeg anser skråtak som lydmessig godt grunnlag, så kommer jeg nok til å savne full takhøyde i hele rommet, det blir litt trangt over hodet av og til i et skrårom, så jeg kunne veldig godt tenkt meg rommet ditt:-D.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ryddedag

Det er på tide å jobbe seg fremover. Fronten er det neste som står for tur til å føle spiker og lekter. Med det i planene så gikk mesteparten av kvelden med til organisert rydding. I front stod fremdeles all elektronikk og kunne underholde meg med god musikk mens jeg tuslet rundt og spikret. Nå er alt koblet ned og stablet i bod, kroker og stuer. Ufattelig hvor mye kabler som brukes til lyd og bilde for tiden, og det til trass for at jeg bruker HDMI til både lyd og bilde. Et par timer etterpå er det klart for å bli lektet opp. Lektene skal bygge veggen litt ut slik at vinduene med lister ikke blir synlig. Noe av målet med arbeidet som utføres er at rommet skal kunne tilbakeføres til et vanlig oppholdsrom, jeg regner ikke med at vi bor i et 4 etasjes skjevt hus når vi blir staur-gamle.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-ryddet_front-jpg

Hvor det tidligere var ryddig bak, der er det nå stappet med dingsbomser, verktøy og materialer. Jeg har lagt en rød ring rundt en ledning som kommer umotivert ut av skråtaket. Det er et gammelt trekk med 230V som før gikk i sideveggen til den gamle boden. Jeg har fundert på hva jeg skal bruke den til, og gode forslag mottas med varmt hjerte!:-D Slik mitt hode har fundert er det tre muligheter:
    1) Klippe av og blende, for hva i huleste skal en med et punkt (ikke på bryter) midt på veggen?
    2) Klippe av og sette inn en veggboks og et dobbelt stikk.
    3) Smyge k-rør og ledninger nedover i veggen så langt som det er mulig, sette en veggboks der med stikk.

K-røret er ikke langt nok til å nå ned til kneveggen, det mangler nok en god meter. Det mest optimalte hadde nok vært å trekke ledningen ned til kneveggen, men det spørs om ikke alternativ 3 blir utført. Stikk får man nok ikke nok av på generellt grunnlag.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-ikke-fullt-ryddig-bak-jpg

Utenom rydding var det litt tid til å holde på med trekanten i toppen igjen. Denne gang fikk jeg markert opp endel punkter på selve skråen. Disse punktene blir høyden på listen som skal bære lydhimlingsplatene. Så med en rask snekret "jigg" fant jeg ut hvor jeg skal skru fast lektene slik at platene kommer sånoenlunde i perfekt vater.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-skr-tak_sette_strek-jpg

De forrige eierene av huset satte igjen noen gardiner da vi overtok hus og garasjeloft. Fellesnevner er at de var stort sett smakløse! Til nå har jeg barmhjertig dekket dem til med sort høytalerstoff ala Biltema. I kveld fikk jeg en påminnelse om at vinduene skal plugges og dempes. Noen andre som har laget "buttplugg'er" for vindusbruk???

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-flotte-gardiner-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... fine bilder, Kokken!

Det k-røret hadde jeg klippet og plugget. Så gjennomført resten blir, vil et slikt løst k-rør være som en kvise på rumpa ;-)

Når det gjelder vindus-plugg, er det skrevet noe nederst her:

Soundproofing Windows

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er slike du har tenkt å bruke for plugge vinduene?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk. Rockwool 5 eller 10cm Akustikkplater med sort høyttalerstoff utad burde gjøre susen som buttplug? Synes lite utenifra og demper lyden på en effektiv måte. Har kun et lag med akustikkpaneler fra Acoustic Tuning i vinduet og det er forbausende hvor lite lyd som går ut der.

Når det gjelder akustikkplater i kneveggen, så var det merkbart strammere bass på B&Wene mine. Målte vel ikke så mye akkurat etter dette inngrepet, men hørte forskjell. Noe av grunnen var kanskje at det ble 60cm med luft bak, noe som øker dempingen nedover i frekvens betraktelig.

Side 19 av 106 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •