Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 106 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 2103
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Fra spøk til revolver. Prøv de minste ML ESL høyttalerene, det er noe annet og noe bra sådan.
    Gjerne! Så mye mye gøy, så lite tid! Drømmer om å bli lottomilliardær og veldig førtids-pensjonist! Faktisk! :twisted:
    (Det er lov å drømme)

Fra spøk til revolver: jeg lytter veldig gjerne øre hvis anledningen byr seg!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Mange har spurt meg om ML har dynami(tt)kk nok til kino. PiXeL har det og kan sikkert skrive under på at det virker? Selv med mine gamle høyttalere.

Dynamittske ja, det kan jeg skrive under på.
    De gir en helt annen opplevelse enn hva tradisjonelle høyttalere gir.

Krystallklar dynamikk er et stikkord.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok mer eller mindre innsett at kompromiet hjemmekino vs 2D lyd i samme rom er noe jeg må tenke alvorlig på. Enten bør jeg ordne en skikkelig 2-kanalsløsning til tilfluktrsrommet mitt, eller så må jeg skaffe en god 2D løsning til en av husets 5 stuer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 stuer?

En ML i hver stue, så har du 5D, hahaha

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    5 stuer?

En ML i hver stue, så har du 5D, hahaha
    Du ler du? Når en sitter med hus fra 1919 og 5 stuer, da gleder en en seg ikke til strømregning hver måned, uansett om en sitter med klasse A, B , D eller P forsterker.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du ler du? Når en sitter med hus fra 1919 og 5 stuer, da gleder en en seg ikke til strømregning hver måned, uansett om en sitter med klasse A, B , D eller P forsterker.
    Nja, 4000 i kvartalet her ...
    Matcher du den? :razz:

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert med besøk! Masse gode innspill og for meg ukjent musikk. For meg hadde idealet vært B&W 805s sin diskant/mellomtone og M3 avantgarde sine bassegenskaper. I de oppsettene jeg har hørt ML er det kun sweetspott som har vært brukende. Sitter en litt til siden låter det mindre bra.
    For meg virker det som mange overdriver når slike prosjekter settes igang. Prøv å lage systemet fleksibelt slik at en kan prøve seg frem.
    Hvorfor ikke legge glattkantene rett under limtredragen? Du vinner ikke så mye høyde, men noen cm er det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hvorfor ikke legge glattkantene rett under limtredragen? Du vinner ikke så mye høyde, men noen cm er det.
    Jeg har tenkt tanken selv. Det blir nok denne løsningen eller om jeg legger på en list i nedre kant av drageren og lar rockwool platene ligge opp på denne. Uansett må jeg da kutte ned bredden på himlingsplatene, slik de ligger nå er minste høyde uten å kutte. De er garantert lettere å kutte enn Ultimaten, det er jeg ikke redd for.

Det eneste nytteverdien av trekanten oppe er å bruke hulrommet til å trekke noe kabler og ventilasjonsrør. Derfor er det ikke noe poeng å gjøre den større enn høyst nødvendig. Luftmengde-messig burde det holde med Ø100 rør regner jeg med, men en ting jeg ikke helt har bestemt meg for er om jeg skal ta inn luften i front og kjøre den ut bak eller om jeg burde velge andre veier.

Ideelt sett vil jeg gjerne ha en varmevekslende ventilasjonssystem ala villavent, flexit. Det kan kanskje virke litt overkill å sette opp et slikt system på et 30m² rom, men til gjengjeld hater jeg å tanken på å fyre for kråkene når vinteren kommer. Den minste Villavent boksen jeg har funnet er denne: VR250 Alternativet er å kjøre en enkel kanalvifte i den ene delen av rommet og suge friskluft gjennom kinoen. Det må i alle fall bli en hastighetsregulering på vifta i så fall. Selvsagt er en varmepumpe også noe å tenke på, men den resirkulerer bare luften i rommet, så noe ventilasjon må jeg tenke på. Dagens ventilasjon er to ventiler i to vinduer, og de vinduene skal plugges.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange tips fra meg, men må berømme din hurtighet og hvor flott det ser ut. Utrolig bra Kokken!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk utstyr:
    Som tidligere nevnt var planen at jeg skulle til en el-grossist og shoppet litt. På bilen hjem har jeg fått med meg 72 meter trekkerør Ø16, en ny bunt k-rør, noen 90 graders skjøtemuffer samt 4 meter slisset kabelkanal. Alt annet jeg skulle ha, som 6 kvadrat RK kabel i sort og blå, og XLR uttak måtte bestilles fra Oslo. Heldigvis kommer det hit allerede i morgen, men jeg skal si at prisene har endret seg en smule fra 2006-prislisten jeg sitter med.

Taket:
    Jeg tok et veldig raskt eksperiment i går med høyde på himlingsplatene og har kommet til at jeg hever dem opp med 10cm. Dvs at jeg spikrer en list på hver siden av drageren i rommet og legger himlingsplatene oppå dem. Jeg gjorde eksperimentet med å stifte opp sort høytaler stoff i taket 5 cm opp på drageren. Jeg opplevde da at høyden på taket ble litt mindre pressende.

Opprinnelig plan:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-topp_1-jpg

Korrigert plan:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-topp_2-jpg

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nesten ut som et slikt "finn fem feil" på disse bildene. Dette blir nok en topp kino når du er ferdig kokken.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Så nesten ut som et slikt "finn fem feil" på disse bildene.
    Det blir garantert mer enn 5 feil når man både planlegger og utfører slikt arbeid selv. Jeg kan forstå at det er folk som kan ha slikt som yrke, jeg "bare" prøver å tenke logisk og eksprimenterer litt på veien.

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Dette blir nok en topp kino når du er ferdig kokken.
    Takk, det skal i alle fall bli topp å få kinoen ferdig ;-), det ser jeg virkelig frem til!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig plan:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-topp_1-jpg

Korrigert plan:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-topp_2-jpg
    Ja, det ser veldig mye bedre ut synes jeg.

Og arbeidslyset er det lite å utsette på

Når det gjelder hvor høye/dype trekantene må være for å dempe effektivt, kommer dette selvsagt an på hvilke frekvenser du ønsker å dempe og hvor mye du ønsker å dempe dem...

Jeg har en tabell ett eller annet sted, hvis det fortsatt er av interesse. Tror du kommer bra fra det uansett, og du har jo ikke akkurat så mye valg heller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Og arbeidslyset er det lite å utsette på
    Skal en ha SKIKKELIG batcave, da må også lyskilder bearbeides ;-)

Ettersom dette bare var en test på takhøyden, så ventet jeg med å lage nye hull til spot'ene til jeg fant "final design". Med ny løsning så kommer spot'ene en plank lenger ned, den andre løsningen ville spotene komme to planker ned. Jeg har (foreløpig) falt fra tanken om å felle dem inn i takhimlingen, men i stedet valgt å flytte dem lavere i taket.

Var forresten på jakt etter sort spraymaling på boks til å "blackifisere" gull-finnishen på spotene. Før kunne en kjøpe spraymaling til varme motorkomponenter (eksos-manifoil) på Biltema, men da jeg bladde i katalogen for en tid tilbake, da var jeg ikke kar om å finne noe. Carlos_007 har brukt vanlig maling og ettersom spotene blir dimmet da kommer sjelden temperaturen til å bli noe særlig høy. Kanskje nok med vanlig spray, kanskje ikke..?

Når det gjelder hvor høye/dype trekantene må være for å dempe effektivt, kommer dette selvsagt an på hvilke frekvenser du ønsker å dempe og hvor mye du ønsker å dempe dem...

Jeg har en tabell ett eller annet sted, hvis det fortsatt er av interesse. Tror du kommer bra fra det uansett, og du har jo ikke akkurat så mye valg heller.
    Tabeller kan være kjekt å kikke i, så jeg sier takk til det :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se, noen bilder før jeg gir meg helt for dagen.

Her er et transporttips hvis du skal transportere noe langt og fleksibelt på en bil med kort avstand på takstativet. Surr fast en stige og bruk den som lastestativ! Selv har jeg brukt to stiger på siden av hverandre for å transportere en gipsplate, helt kurrant. Glatte trekkerør Ø16 er også noen vinglete saker og selv om en snurrer 18 stk sammen, så er de ganske ustabile når en kommer opp i ørlite hastighet.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-transport_tips-jpg

I tillegg til trekkerørene så var et par lengder med slisset kabelkanal en annen post på handlelista. Disse skal jeg ha på baksiden av racket for å holde et noenlunde orden på kabelsalaten. (Hammeren er bare med på bildet for å gi en indikasjon på størrelse.)

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-slisset_h-jpg

Dagens verbale kraftsalver kom da jeg rygget inn i et bord med verktøy og (sukk) skruer.:evil: Der hadde jeg en ordnet boks med 12 forskjellige skruedimensjoner i salig orden. Nå er de blitt som mange andre bokser med skruer jeg har i garasjen: En saftig blanding og et herk å bruke. For jeg ikke sove i natt så kan jeg sitte og sortere...SÆRLIG!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-shit-jpg

K-rørene som stoppet opp i et hjørne litt tidligere i tråden, er nå koblet til de 6 første lengdene med trekkerør, merket med funksjon og klar i sin ende for trekking.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-trekker-r_hj-rne-jpg

Jeg er modig nok til å sette på plass isolasjonen (selvsagt med litt glava bak k-rørene) før jeg trekker ledninger i alle retninger. Det er lett å være modig når det bare er å plukke ullet ut fra kroken igjen dersom det skulle bli nødvendig. Naboene fikk høre mange runder med DeWalten i dag da jeg ble stående å prefabrikere endel av "reisverket" til skråveggen. I morgen blir det forhåpentligvis tid til å sette opp mer enn den første.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-hj-rne_1ststender-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et transporttips hvis du skal transportere noe langt og fleksibelt på en bil med kort avstand på takstativet. Surr fast en stige og bruk den som lastestativ! Selv har jeg brukt to stiger på siden av hverandre for å transportere en gipsplate, helt kurrant. Glatte trekkerør Ø16 er også noen vinglete saker og selv om en snurrer 18 stk sammen, så er de ganske ustabile når en kommer opp i ørlite hastighet.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-transport_tips-jpg
    Hehe - ikke dumt! ble det noe "fløyte-lyd" i de 18 rørene når du kjørte?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ikke dumt! ble det noe "fløyte-lyd" i de 18 rørene når du kjørte?
    Nope rørene er for glatte inni, det er bare k-rør med sin rillete overflate som gir den kule hylingen (som jeg skremte katten med i går). Skulle ha snurra et par meter med k-rør på taket før jeg kjørte hjem, det hadde vært staslig. Da hadde jeg kunne annonsert for hele byen at jeg kom kjørende, for som tillegg bromler bilen godt med nylig knekt eksosanlegg.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en ha SKIKKELIG batcave, da må også lyskilder bearbeides ;-)

Ettersom dette bare var en test på takhøyden, så ventet jeg med å lage nye hull til spot'ene til jeg fant "final design". Med ny løsning så kommer spot'ene en plank lenger ned, den andre løsningen ville spotene komme to planker ned. Jeg har (foreløpig) falt fra tanken om å felle dem inn i takhimlingen, men i stedet valgt å flytte dem lavere i taket.

Var forresten på jakt etter sort spraymaling på boks til å "blackifisere" gull-finnishen på spotene. Før kunne en kjøpe spraymaling til varme motorkomponenter (eksos-manifoil) på Biltema, men da jeg bladde i katalogen for en tid tilbake, da var jeg ikke kar om å finne noe. Carlos_007 har brukt vanlig maling og ettersom spotene blir dimmet da kommer sjelden temperaturen til å bli noe særlig høy. Kanskje nok med vanlig spray, kanskje ikke..?
    Tror ikke varmen vil bli noe problem.......... Det vil jo vise seg
    Kunne vel være en ide å bruke "tavle" maling som Gorm har brukt i sin kino med stort hell. Siden du spesifiserer at det skal "SKIKKELIG" bat cave. Selv den sorteste sorte matte maling gir gjenskinn hvis en er pirkete....... muligens med unntak for den nevnte "tavle" maling.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tror ikke varmen vil bli noe problem.......... Det vil jo vise seg
    Helt plutselig får en bruk for brannforsikringen ops:

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kunne vel være en ide å bruke "tavle" maling som Gorm har brukt i sin kino med stort hell. Siden du spesifiserer at det skal "SKIKKELIG" bat cave. Selv den sorteste sorte matte maling gir gjenskinn hvis en er pirkete....... muligens med unntak for den nevnte "tavle" maling.
    Skal medgi at Gorm skremte meg litt med å nevne hvor mye han ikke lenger finner igjen pga at det er FOR sort. Uansett har jeg planlagt noen striper med rødt og dønn sort blir det ikke over alt. I første runde i alle fall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tabeller kan være kjekt å kikke i, så jeg sier takk til det :-)

Jeg tok visst munnen noe full, når jeg skrev tabeller. Figurer var det jeg hadde, og de kommer her. De er hentet fra "bibelen" (Master Handbook of Acoustics):

Den første figuren viser absorbsjons-koeffisienten til typisk "isolasjonsmateriale" i forskjellige tykkelser:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-absorb01-gif

Den andre figuren viser hvor mye luften bak har å si:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-absorb02-gif

Synd at de riktig dype frekvensene ikke er med her...

Side 17 av 106 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •