Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 106 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 2103
    Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får henge det opp først og stryke etterpå :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carlos_007
    Du får henge det opp først og stryke etterpå :-)
    Dette var antagelig ment å være morsomt, men det kan godt hende at det ikke er så dumt. Du får disse damprengjørerne de har munnstykker for "stryking". Du kan sikkert få lånt deg en slik hvis det blir noen brettekanter etter at du har hengt det opp.
    Forøvrig skal det vel strekkes opp og ikke henge løst. Det vil jo gjøre problemet minimalt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat likt pakket når jeg fikk min molton også.

Jeg hengte det opp uten å stryke det, og ja, det er noen brettemerker.

Vurderte å gå over med damp som counterpointer sier, men etter at rommet var såpass ferdig at arbeidslampene ble fjernet er veggene så mørke at jeg ikke ser noe særlig til disse brettene lenger...

Edit: er du pirkete er nok det beste å stryke det først likevel, selv om det er litt jobb...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Edit: er du pirkete er nok det beste å stryke det først likevel, selv om det er litt jobb...
    Redd for at jeg er pirkete nok til at det blir en liten jobb. Blir sikkert til at jeg klipper til stoffet først, og deretter stryker hver del. Det hadde blitt en solid utfordring å brette ut 10 x 3 meter stoff på strykebrettet..:???:

Når jeg tenker meg om så har moder'n en slik strykerulle. Dersom jeg bretter stoffet med 60cm avstand på foldene, da kommer jo hver brettemerke på hver stender. En tanke å spinne videre på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har det vært en liten shop'e dag og en liten byggedag. Trengte endel meter med lekter i 30x48 for kneveggene samt til nedforig av taket, så jeg satser på noen timer med snekkervær i morgen. Materialet ligger i alle fall klart:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-material_bunch-jpg

Jeg fikk ikke handlet alt elektrisk før helga, det var litt nedtur, men med litt flaks så klarer jeg å får gjort det på mandag. Flaks sier jeg, for på fredag la jeg inn mye u-testet software hos en kunde, og det kan være at det virker. ;-) Hvis ikke blir det utrykning engang på søndagskveld eller mandags morgen, og det er krise for shoppingen. Mandag er en liten deadline på å få handlet, for det er siste dag denne måned og neste måned er det varslet prisstigning! Mandag morgen er planen å møte opp på Elektroscandia med en liste elnummer og sjoppe i alle fall det de har på lager, håper jeg ikke må bestille for mye.

Dagens snekring er egentlig bare en liten test. Spissen i topp av taket skal jo senkes med og "dekkes" av plater med Rockwool lydhimlingsplater. Men spørsmålet er om takhøyden blir for liten (og da tenker jeg IKKE på om jeg er tollerant nok).

Rockwool-platene jeg kjøpte for en liten evighet siden er av 30mm tykkelse og da må jeg lage en feste-anordning ala de rammer som benyttes på vanlig tak. Bjelken langsmed rommet ble først lektet ned med en 30x48 og deretter ble en glattkant plank på 20 x 140 skrudd på. På motatt side hadde jeg kuttet opp noen trekantklosser (pre-fab) og brukt laser til å finne rett plassering. Laser er teknokratenes kåtestes lektetøy!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-laser_1-jpg

Lasernivellering for deg gemene hop, delivered by "Black'n'Deckard":
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-laser_2-jpg

Et lite hull i ned-lektingen hvor PJ skal festes. Ellers ligger glattkanten klar til å bære lydhimlingsplatene.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-nedsenket_tak-jpg
    På motsatt side er en litt mindre glattkant stiftet opp på de trekant-klossene jeg skrudde opp etter laser-streken. Bare stiftet raskt opp for testens skyld.

Det hender seg at jeg erkjenner at jeg burde ha støket i matematikken jeg engang lærte på ingeniørhøyskolen, men i dag stemte regnestykkene. Platene gled opp med mindre enn 2mm klaring mellom de to glattkantene. Perfect!

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-nedsenket_tak_2-jpg

Sett nedenfra så er det en indikasjon på hvor mye jeg bygger ned taket, og en tankevekker - Det blir kanskje FOR lavt. Målt frå gulv så blir det ca 2.10m og det er faktisk ganske lavt og skråtaket gir en egen intim effekt. Jeg tror jeg må ta meg tid til å snekre opp samme opplegg på den andre siden av drageren i morgen, og deretter føle om det blir for lavt.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-nedsenket_tak_3-jpg

Alternativet er å kutte himlingsplatene ned i bredden og trekke dem opp i høyden, dvs at drageren blir synlig til en viss grad.

I selve trekanten er det påtenkt å trekke endel signalkabler og ventilasjonsrør. I tillegg blir det lagt inn isolasjon i "resten" for å dempe bassen som naturlig samler seg i hjørnene. Spørsmålet (uten teoretisk svar) er: Hvor mye trenger jeg å bygge ned før dempingen er effektiv?

Jeg aner at jeg kommer til å heve taket opp noen cm for å få all den luft i rommet jeg kan få. I utgangspunktet er jeg glad i "simplicity by design", dvs bruke enkleste og mest naturlige løsninger, men her ser det ut som om jeg må tenke på å bruke den takhøyde jeg kan klare å utnytte i stedet for å bruke standard 60 cm funksjonsbredde som basis.

edit: Korrekt norsk rettskivning i silk-bris er en liten utfordrinng, ahh fock, en umulighet!!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt dokumentert fremgang.

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Målt frå gulv så blir det ca 2.10m og det er faktisk ganske lavt og skråtaket gir en egen intim effekt. Jeg tror jeg må ta meg tid til å snekre opp samme opplegg på den andre siden av drageren i morgen, og deretter føle om det blir for lavt.
    Kan ikke gi deg noe svar på det du lurer på, men har selv 2m takhøyde i min kino og det går helt fint selv om det gir en litt klaustrofobisk følelse. Mitt rom er dog kvadratisk og ikke direkte sammenlignbart.....

BTW: (og O.T.) Du har ikke en lydfil med den snutten av de to gamle gubbene i Muppet Show som starter med at de jubler for å gradvis gå over til å "bue"?
    (det er denne men jeg vet ikke hvordan jeg får ut lydfila)
    Den hadde vært dødskul som ringetone på mobilen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes absolutt at du bør gå for en løsning der du dekker til "skråen" i taket, og 2.10 er ikke så verst. Mange som har lavere tak enn det også. Dog, det vil jo være en mulighet til å trekke platene 10-20cm opp slik at du får litt mer høyde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også nevne at jeg har vært hos RS og lyttet på et interessant utvalg av høytalere og forsterkere, B&W, Audiovector, Arcam, Doxa og ElecroCompaniet. Selv om vi ikke nødvendigvis er enige om hva som definerer ideal-anlegget, så var det mye som det var enighet om. En veldig god kveld var det uansett, og stadig en påminnelse om at jeg bør finne meg en akseptabel pre- løsning i stedet for recieveren jeg kjører på i dag til 2 kanal lyd.

Når det er sagt så var kombinasjonen av EC AW250 og Audiovector M3 Signarture et usedvanlig lyttevennlig oppsett. Det manglet ørlite på detalj og analytikk, men der hvor B&W N804 var litt for klinisk, der var Signaturene ørlite tilbakelent satt direkte i sammenligning. Mine drømme-preferanser mot disse testede oppsett ligger nok en plass mellom Signature og Avantgarde på diskanten, B&W sin beste mellomtone og attacket i Avantgardens bass. Og da med EC som kraftverk. Som sagt tidligere, jeg er en sucker for holografi og luft.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere, jeg er en sucker for holografi og luft.
    Har du hørt ML og Conrad Johnson (Vista og MF2500)? Maken til holografi skal du lete en god stund etter.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......Som sagt tidligere, jeg er en sucker for holografi og luft.
    Hørte jeg noen si Martin Logan?.....

EDIT: Jeg hørte visst det

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan, er det noe da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Godt dokumentert fremgang.

Kan ikke gi deg noe svar på det du lurer på, men har selv 2m takhøyde i min kino og det går helt fint selv om det gir en litt klaustrofobisk følelse. Mitt rom er dog kvadratisk og ikke direkte sammenlignbart.....
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg synes absolutt at du bør gå for en løsning der du dekker til "skråen" i taket, og 2.10 er ikke så verst. Mange som har lavere tak enn det også.
    Det er en grunn til at jeg lar tvilen komme tiltalte til gode: Når allt treverk er blackifisert (malt sort), da blir ikke takhøyden så synlig/åpenbar. Forhåpenltigvis glemmer jeg takhøyden, dvs mangel på takhøyde.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    BTW: (og O.T.) Du har ikke en lydfil med den snutten av de to gamle gubbene i Muppet Show som starter med at de jubler for å gradvis gå over til å "bue"?
    (det er denne men jeg vet ikke hvordan jeg får ut lydfila)
    Den hadde vært dødskul som ringetone på mobilen
    sorry mac, men sikkert mulig å grabbe fra en YouTube snutt, men er uskikker selv (skal teste engang jeg er edru, bzzzzt). Jeg er selv litt svak for Animal på lenke. aaarghh, aarrggthhh, arrrggghrrr, mmmrrffrr

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Hørte jeg noen si Martin Logan?.....

EDIT: Jeg hørte visst det
    Hysj!!! W har ikke gått til sengs ennå ;-)

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Næh..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garrantert bedre en Johnny Logan! :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om Bent Logan.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    For ikke å snakke om Bent Logan.
    øhh sikkert! Enlighten me!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra spøk til revolver. Prøv de minste ML ESL høyttalerene, det er noe annet og noe bra sådan.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra spøk til revolver. Prøv de minste ML ESL høyttalerene, det er noe annet og noe bra sådan.
    Ja, sånne skal jeg ha som precense her..
    Skal gaffateipe de på veggen.

:twisted:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har spurt meg om ML har dynami(tt)kk nok til kino. PiXeL har det og kan sikkert skrive under på at det virker? Selv med mine gamle høyttalere.

Side 16 av 106 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •