Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 106 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 2103
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å bruke overgangen fra det gamle gulvet til for eksempel en kanal til en eventuell romperister?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av procyon
    Hva med å bruke overgangen fra det gamle gulvet til for eksempel en kanal til en eventuell romperister?
    Joda, jeg har vært på samme tanke selv, men har kommet til at jeg kommer til å legge trassen fra venstre sidevegg. Mest pga at jeg vil ikke legge kabel rett i og under døra hvor jeg kommer til å tråkke mest.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lock and load

Med reisverket på plass er det på tide å spikre panelet på baksiden av veggen. Isolasjonen må jo ha noe å lene seg mot slik at den ikke blafrer bort når jeg kommer til å skru opp ørlite på volumet. Spikring med hammer er jo sååå farlig for fingrene, best med en PISTOL (og mye mer gøy!)

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-utstyret_i_orden-jpg

Ettersom jeg er gammel luftwaffe-mann, da tenker jeg flysikkerhet til hverdags og designer mine løsninger med god sikkerhetsmargin. Med andre ord legger man ikke bare et lag med dempende isolasjon, men to :twisted:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-isolanim-gif

Ultimat islolasjon er merkbart tyngre enn glava og noe tyngre enn rockwool, så håpet er at det demper noe bedre også. Pusher'en på OBS bygg hevdet at det var et par bedre dB i demping. Ulempen er at det er et rent h*lvete å skjære opp, og med skråtak blir det MYE skjæring. [Fetisj] Godt at den tilhørende Ultimat kniven var på tilbud, så da fikk jeg en unnskyldning til å kjøpe den også :-D.[/Fetisj]

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-isol_kniv-jpg

Når jeg er ferdig med skjæringen kan jeg reise til jungelen på Borneo og hogge vei gjennom tett bambus!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se bra ut dette Kokken Ser du har brukt Ultimat også...brukte det selv i taket...det er det værste jeg har vært med på når det gjelder skjæring!!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det var kanskje en grunn til at Ultimat produktet drog firmaet konkurs.

Glemte å nevne at det er bestillt 30 kvm sort Scenemolton til bak og fremvegg, dvs 10 løpemeter i 3 meters bredde. Må låne supersaksen til W når jeg skal klippe opp de stykkene, eller kanskje finne meg en elektrisk dingsboms jeg ikke har i verktøyboden .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jada, det var kanskje en grunn til at Ultimat produktet drog firmaet konkurs.

Glemte å nevne at det er bestillt 30 kvm sort Scenemolton til bak og fremvegg, dvs 10 løpemeter i 3 meters bredde. Må låne supersaksen til W når jeg skal klippe opp de stykkene, eller kanskje finne meg en elektrisk dingsboms jeg ikke har i verktøyboden .

Hah! En slik en kan jo få noen og enhver til å få lyst til å sette seg ved symaskinen ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er i tvil

Dingsbomser er gøy, jeg har mye rart i skuffer og skap rundt i huset, og er nok derfor jeg lett blir hekta på Squeezebox og NAS og slikt. Eller Sketchup for den saks skyld:

Jeg har tidlig bestemt meg for å ha et rack til elektronikk i bakkant av rommet. To grunner:
    • Jeg vil ha bort alle dioder og LED's slik at jeg kun har lerret å konsentrere meg med i front.
    • Jeg har endel plass bak i rommet og det er naturlig å benytte den i stedet for å presse all elektronikken under et lavt lerret.
    Diskuterte litt med Carlos_007 i går og vi kom til at jeg burde felle racket inn i veggen for å spare gulvplass, samtidig som jeg får skjult kablingen inn i rommet. All kabling blir tilgjengelig i boden i bakkant, mer detaljer om det senere, jeg har en plan for å holde det ryddig. Alternativet til å felle inn rack i vegg er f.eks. et NorStone rack fra LSound som igjen er fleksibelt mhp plassering, men da blir det lett kabel-kaos. Uansett skal jeg kjøre høyttaler ledningene skjult i vegg og må sette opp veggbokser bak i boden, så noe låst blir jeg uansett.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-3d_hifirack_1-jpg

MEN: Det slo meg plutselig at jeg kanskje okkuperer den mest naturlige SUB plasseringen i rommet dersom jeg kjører på en en eller flere tuber i fremtiden. Tar en utgangspunkt i en SVS PC Ultra så er dimensjonene på den 120cm i høyde og 40 cm i diameter. Ideel (teoretisk) plassering bak ser for meg ut til å være der jeg har planlagt plasseringen til "racket", men det går muligens å smyge den på siden av racket (mot døren). Høyden fra toppen på sub'en (dvs portene) til skråtaket er jokeren her. Hvor mye plass trenger en PC-Ultra over seg?

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-3d_hifirack_2-jpg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer bare med en tanke her:
    Skal du felle inn racket vil det kanskje være en idé å bruke plater på skinner o.l. som du kan dra ut (som en skuff)? Jeg vil tro det kanskje kan forenklere ting når du skal bak og rote litt etterhvert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kommer bare med en tanke her:
    Skal du felle inn racket vil det kanskje være en idé å bruke plater på skinner o.l. som du kan dra ut (som en skuff)? Jeg vil tro det kanskje kan forenklere ting når du skal bak og rote litt etterhvert.
    Skinner har jeg ikke tenkt så mye på, men det skal komme med i betraktning på den endelige løsningen, takk for tipset :-D.

Hvis jeg finner et fornuftig produkt jeg kan smyge inn mellom stenderene, da er jeg tilbøyelig til å brenne av noe feriepenger på det. Men jeg ser for meg at jeg må få laget noe etter mål. Er på jakt etter litt kraftige perforerte metallplater jeg kan bruke, perforerte pga av lufting mellom komponentene. Hylleplassering skal jeg alltids snekre selv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Jeg vil ha bort alle dioder og LED's slik at jeg kun har lerret å konsentrere meg med i front.
    * Jeg har endel plass bak i rommet og det er naturlig å benytte den i stedet for å presse all elektronikken under et lavt lerret.
    Det høres veldig fornuftig ut, og vil også tillate bruk av større lerret siden du ikke vil måtte ta hensyn til elektronikk i front. Er planen å bruke på-vegg kanaler for høyttalerledningne i front?

Ps. Dette blir garantert veldig bra

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa selger deler til 19" rack (hyller, skuffer osv). Clas Ohlson har 19" skinner. Jeg er usikker på hva de billigste 19" rackene koster, men dette hadde jo vært snadder. Sotede glass-dører får man også.

Ideen med rack i bak-kant, innfelt i veggen digger jeg! Jeg hadde garantert gjort det samme hvis jeg hadde eid 2.etasje i garasjen din! Tenk så nydelig du kan få det når ingen kabler er synglig og samtidig enkelt tilgjengelig for endringer.

Jeg har selv oppnådd målet med ingen kabler synlig, men siden utstyret står i en benk så er det utrolig knotete å gjøre endringer på baksiden.

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det høres veldig fornuftig ut, og vil også tillate bruk av større lerret siden du ikke vil måtte ta hensyn til elektronikk i front. Er planen å bruke på-vegg kanaler for høyttalerledningne i front?

Ps. Dette blir garantert veldig bra
    Takk, takk...jeg iler sakte.

Planen i front er å snekre en litt romslig kanal langsmed gulvet. Der skal det være plass til noen trekkerør for høytalerledninger og for coax til spredenettet til Get. Regner med ca 10 (b) x 20 cm (h).

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Elfa selger deler til 19" rack (hyller, skuffer osv). Clas Ohlson har 19" skinner. Jeg er usikker på hva de billigste 19" rackene koster, men dette hadde jo vært snadder. Sotede glass-dører får man også.

Ideen med rack i bak-kant, innfelt i veggen digger jeg! Jeg hadde garantert gjort det samme hvis jeg hadde eid 2.etasje i garasjen din! Tenk så nydelig du kan få det når ingen kabler er synglig og samtidig enkelt tilgjengelig for endringer.

Jeg har selv oppnådd målet med ingen kabler synlig, men siden utstyret står i en benk så er det utrolig knotete å gjøre endringer på baksiden.

DrE
    Ja, standard 19" utstyr for rackmontasje er en mulighet. Har liggende noe tjafs på jobben fra et par 1U servere vi har pensjonert, men må da tenke litt lurt på festeanordninger. Hmmm... Da vet jeg hva jeg skal tegne, regne og google på i kveld.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet inn noe tjafs fra Elko for fordelingen av strøm og lyd i rommet. 20 veggbokser og noen stikk:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-elektro_dingser-jpg

På baksiden av boden, ved racket, kommer jeg til å sette opp et par punkter med euro-kontakt for det utstyret som har slike kontakter. Ellers et par doble punkter for vanlige kontakter, de tar jeg fra rommet for de som er i rommet er jo hvite og det er jo utilgivelig i en batcave.

Falt for den nye (?) sorte serien til Elko. Så jeg kjøpte et par for å sjekke dem ut. Nokså matt sort i utførelse og det medfølger egen ramme for å fore ut dersom eksisterende veggboks ikke støtter dybden direkte. Ser ut som om jeg kommer til å fullføre hele rommet med disse, selv om de er noe dyrere enn vanlige hvite punkter. Det var også brytere og dimmere i samme serie, men der kommer jeg antakeligvis til å prøve Elko wireless, i alle fall hvis de har sort eller grå utførelse. Det som da mangler er et punkt med telefonuttak som jeg ikke finner i sort utførelse.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-sort_stikk_1-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-sort_stikk_2-jpg

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir skikkelig delikatesse kokken!

Loftstuer er bestandig så koselig å ha som batcave/kinorom, er noe helt eget med lyden og! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dette blir skikkelig delikatesse kokken!

Loftstuer er bestandig så koselig å ha som batcave/kinorom, er noe helt eget med lyden og! :-D
    Takk :-D, jeg håper at sluttresultatet blir bra, det er mange kinoer her på Forumet som har lagt lista høyt, både teknisk og designmessig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det som da mangler er et punkt med telefonuttak som jeg ikke finner i sort utførelse.
    Hør med Malmbergs og få de til å sende bilde av artikkel-nr "57400028" og "5740002" (ikke el-nr, irriterende nok). Dette skal være tele-uttak i sort utførelse.

EDIT:
    Elko Link Home har også vegguttak i sort utførelse. Bestill på elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elko Link Home har også vegguttak i sort utførelse. Bestill på elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser.
    Jeg må være blind, for jeg finner ikke sort Elko link veggpunkt for tele/data hos elhandel, selv om det burde være den mest naturlige del av produktspekteret.

Finner et miniatyrbilde i Elko sin PDF katalog, så den finnes jo garrantert. http://www.elko.no/elko_nor/userhtml...tion_print.pdf

Foretrekker Elko bl.a. fordi jeg kan få endel rabatter via jobben.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry Kokken, dårlig link av meg! Elnr 6942035.

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry Kokken, dårlig link av meg! Elnr 6942035.

DrE
    Øy, like dårlig av meg (og elhandel som legger ut bilde av en hvit veggkontakt der hvor det er sort utførelse som selges)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi beskjed dersom du behøver konsulenthjelp i form av et ekstra sett med øyne, Ragnar

Skjedd noe med rommet som krever nye bilder ?

Side 14 av 106 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •