Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 106 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 2103
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser lovende ut Kokken
    Ikke for å kuppe tråden eller noe, men det er sikkert greit å diskutere litt akustik her?

Henning: Hvorfor er du ikke fornøyd med Ecophon på vegg? Demper det for mye eller for dårlig?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Dempe materiale tips fra Hellnob
    Hellknob, Hellbob, Hellrob, whatever :-)

Riving er kult, Kokken! Tear it up/down! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hellknob, Hellbob, Hellrob, whatever :-)

Knasting er ikke lett... men enda viktigere er Hellboy kommet? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ikke for å kuppe tråden eller noe, men det er sikkert greit å diskutere litt akustik her?

Henning: Hvorfor er du ikke fornøyd med Ecophon på vegg? Demper det for mye eller for dårlig?
    Ecophon platene (i alle fall de vi har) er beregnet på tak, der det skal være helst 20 cm med luft mellom tak og plate. Når en setter den direkte på vegg så blir det dempingen ikke velding stor og kun i høye toner. Med en skummgummi madrass som demper mye lenger ned i frekvens så var det mer å hente i forhold til 1. refleksjon som er den viktigste å ha kontroll på i alle fall for oss som ikke har høytalere plasert for nærme sidevegg.

4" tykke (skal det dempe ned i frekvens så må det "desverre" være litt tykkelse) Acousti Slab Panel tror jeg er tingen for 1 refleksjonen hos oss, der det visuelle ikke gjør så mye da de er "kledd inn" uansett :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis tanken er å gå gjenom hele alfabetet for så å gå over på tall, så stopp for guds skyld når du kommer til 8, 9 er en katastrofe............
    Er langt forbi det punktet. Teller hexadesimalt... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Diskuter gjerne her, for jeg er full av tanker etter å ha lest milevis av tråder og lite praktisk erfaring.

Før jeg satte igang med rivingen tok jeg en rask runde med all isolering som jeg har kjøpt inn. I utgangspunktet var 4 pakker med Ultimat (Ull-isolasjon) i pakker a 60 x 60 x 120 stablet inn i kroken ved boden. Her fungerte de som bassfelle. Bassen ble adskillig mindre boomy når de stod der de var. Så mitt eksperiment var å ta to av dem og flytte rundt i rommet for å se hvor jeg fikk best respons på kurvene. Teorien min var at ved å plassere dem på kortveggen på boden (mot fronten), da ville responsen bli best. Men overraskende nok var romresponsen flatest når jeg la begge pakkene langsmed kneveggene på samme side som subwoofer var plassert. Da rapporterte faktisk XTZ-pakken at det ikke var registrete room-modes.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    I dette formatet? Terapi, faktisk!

Får meg til å tenke på Raga Rockers: "Noen å hate". :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Diskuter gjerne her, for jeg er full av tanker etter å ha lest milevis av tråder og lite praktisk erfaring.

Før jeg satte igang med rivingen tok jeg en rask runde med all isolering som jeg har kjøpt inn. I utgangspunktet var 4 pakker med Ultimat (Ull-isolasjon) i pakker a 60 x 60 x 120 stablet inn i kroken ved boden. Her fungerte de som bassfelle. Bassen ble adskillig mindre boomy når de stod der de var. Så mitt eksperiment var å ta to av dem og flytte rundt i rommet for å se hvor jeg fikk best respons på kurvene. Teorien min var at ved å plassere dem på kortveggen på boden (mot fronten), da ville responsen bli best. Men overraskende nok var romresponsen flatest når jeg la begge pakkene langsmed kneveggene på samme side som subwoofer var plassert. Da rapporterte faktisk XTZ-pakken at det ikke var registrete room-modes.
    Interessant! Kanskje litt krevende å ha slike pakker liggende når rommet er ferdig? Men det er vel slik at en må opp i store volum for at det skal påvirke de laveste frekvensene. Det blir en spennende prosess å høre om utplassering etterhvert, det finns vel ikke så mange rom kalkuleringsprogram for skråtak? Har du funnet noe?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..., det finns vel ikke så mange rom kalkuleringsprogram for skråtak? Har du funnet noe?
    Nei ingen funnet, skråtak er vel ikke helt mainstream utgangspunkt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knasting er ikke lett... men enda viktigere er Hellboy kommet? :-)
    Jepp, til de grader:

http://avforum.no/forum/931472-post615.html

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer bilder fra planleggingen. Forventet layout i front.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-batcave_front-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrigert for veggfarger:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-batcave_front_2-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert varmt og godt i rommet ditt nå tenker jeg.

To sentere? Du synes det fungerer OK etter å ha testet dette?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kokken!

Kikket litt på planen din for demping i lofstue med skråtak. Ser veldig riktig ut å ta både spissen i skråtaket og kneveggene på sidene. Jeg jobbet ganske mye med demping i lofstua mi før jeg bygde den nye kinoen:

10cm Rockwool i spissen i skråtaket og "Foam Line" akustikkplater i 2 firkanter a 6 stk. i skåtaket:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-plater_i_tak-jpg

Akustikkplatene på sidene hjalp utrolig godt på fokuset i musikken. Løftet musikken bort fra høyttalerne og utover i rommet. Føltes som lyden faktisk var større enn skråtaket.

2 sentere funket også veldig bra hos meg, pass på å få lik avstand til sweetspot fra begge 2.

Ellers så har jeg som sagt jobbet en del med loftstue og skråtak, så ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sikkert varmt og godt i rommet ditt nå tenker jeg.
    U bet! Har fulgt med på diskusjonen hvor du og Ak sjekker aircond./varmepumpe og vil nok måtte vurdere slikt selv hvis jeg lar kinoen bli en sommer-vane.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    To sentere? Du synes det fungerer OK etter å ha testet dette?
    Joda, utenom at dialogen ble løftet opp litt til senter av lerret, så ga en effektforsterker og 2 sentere mer futt i front. Alternativ er jo å finne en skikkelig mannesenter. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei Kokken!

Kikket litt på planen din for demping i lofstue med skråtak. Ser veldig riktig ut å ta både spissen i skråtaket og kneveggene på sidene.
    Godt å høre. Tråden din er en av dem jeg har fulgt med i min planlegging, så jeg har utvilsomt hentet noe inspirasjon fra deg. ;-)

Akustikkplatene på sidene hjalp utrolig godt på fokuset i musikken. Løftet musikken bort fra høyttalerne og utover i rommet. Føltes som lyden faktisk var større enn skråtaket.
    Husker ikke helt, men: Prøvde du noen gang difusorer i stedet for demping på noen punkter?

2 sentere funket også veldig bra hos meg, pass på å få lik avstand til sweetspot fra begge 2.
    Det er en av grunnen til at jeg falt for denne på jernia. Nøyaktighet med til en millimeter eller to.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-skil_laser-jpg
    Ellers så har jeg som sagt jobbet en del med loftstue og skråtak, så ta kontakt hvis du har noen spørsmål!
    Takker, godt å ha noen med praktisk erfaring å spille på.:-D

Har et til å begynne med: Har du en skisse som forteller dimensjonen på rommet dit, tenker da på frontveggen (høyde på knevegg, til topp, takvinkel mm)?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut Kokken, fornuftig bruk av loftstua!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Godt å høre. Tråden din er en av dem jeg har fulgt med i min planlegging, så jeg har utvilsomt hentet noe inspirasjon fra deg. ;-)

1. Husker ikke helt, men: Prøvde du noen gang difusorer i stedet for demping på noen punkter?

2. Det er en av grunnen til at jeg falt for denne på jernia. Nøyaktighet med til en millimeter eller to.

3. Takker, godt å ha noen med praktisk erfaring å spille på.:-D

4. Har et til å begynne med: Har du en skisse som forteller dimensjonen på rommet dit, tenker da på frontveggen (høyde på knevegg, til topp, takvinkel mm)?
    1. Nei, har ikke prøvd med diffusorer. Tenkte mye på det, men var så fornøyd med lyden slik den var.

2. Spennende sak - hadde vært greit å hatt under byggingen.

3. Bare moro å kunne hjelpe til, men...

4. Nei, her kan jeg ikke hjelpe deg med skisse, men mener kneveggene er ca. 20cm høye(lave) og høyden til spiss er ca. 220cm.

Lykke til videre med prosessen, spennende, da jeg savner litt av den enorme holografien og magien jeg fikk i loftstua. Håper du finner den hos deg:-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer Sketchup'ing:

Planlegging av utforing av knevegg.

Første bildet viser hvordan jeg tenker kontruksjonen blir mtp rammeverk for lydplatene. Ny knevegg blir trukket ca 20 cm ut fra eksiterende knevegg, da har jeg plass til passe mye dempemateriale bak. I underkant vil det være "kabel"-trasè gjennom hullene i stenderene.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-av_skr-vegg_1-jpg

På front monterer jeg std glattkant plank i top og bunn, og da kan jeg lage til elekrobokser bortover for høytaler-terminaler til surround left right samt evnt rumperister (hvis ikke den trasèen blir nedfelt i gulvet). Rockwool platene ser jeg for meg går flush i front med de vertikale plankene. Mulig at jeg legger på en liten stripe med glattkant der også, time will shåw.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-av_skr-vegg_2-jpg

Den observante forumleser vil se at jeg har tegnet inn 60cm avstand mellom vertikale planker, mens Rockwool lydplater er beregnet på 120cm. Grunnen er at jeg tror at 120 cm distanse kan bli litt langt mhp stivhet, og planlegger å dele hver plate i 2 st 60 elementer. Er det unødvendig å tenke på slik stivhet? Jeg ønsker ikke å lage meg en skranglevegg...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering med bilder.

Resten av boden, dvs stenderverk og dør, ble tatt ned forrige uke. Litt kluss med det elektriske, men ikke mer enn vi klarte å ordne med avbiter ;-) Man ser hvor det gamle stenderverket stod, det er hull i parketen ned til gulvsponet, og det passer jo dårlig med den nye veggen.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-rotekrok_3-jpg

Ikke så lett å la to gulv bli ett så lenge de også består av to forskjellige parkettyper, bøk og eik. Så en sjefsbesluttning måtte tas og den ble: Gi f... Gulvet skal dekkes av teppe uansett!:twisted:
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-hull_i_gulv-jpg
    Utstyrt med rettholt og sirkelsag, da laget jeg i dag to nye hull i gulvet, denne gangen rett over og med 20 cm i stedet for 10cm. Ute ventet meter på meter med 193 x 36 hvit trevare. Med nyladet DeWalt og bukselommen full av skruer, da var det bare et tidsspørsmål om når nytt reisverk er oppe.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-ny_vegg_stenderverk-jpg

Døren kom også på plass, men den må jeg ta ned igjen. Dette er den gamle døra i boden som stod der fra før, men den har vært skjevt montert før og har blitt dreid i treverket med årene. Så jeg må sette den opp på ny med kraftige tvinger og solide skruer og prøve å presse den tilbake i form. Deretter må henglsene justeres, for døren kommer ikke i rett posisjon slik den er nå.

Hva blir det neste?

Det panelet som var brukt på den gamle boden skal forhåpenligvis kunne brukes på baksiden. 20 cm isolasjon skal så på plass. Deretter noe 'trikker jobb med å tilpasse lysbrytere og lys til boden samt finne rett plass til stikk til all elektronikkene som skal flyttes bak.

Side 13 av 106 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •