Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 102 av 106 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 2103
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var da veldig så uheldig du var om dagen

Kjedelig med slikt.

Det høres jo ut som ampen er gåen, du har sjekket elementet? Dumt om feilen ligger et annet sted og du får ny amp.....
    Siden du har en annen sub har du jo muligheten til å kryssjekke amp og element.
    Når du har funnet ut sikkert at det er ampen ville jeg tatt "boksåpneren" fatt og fått noen til å se etter åpenbare feil som smeltede kondiser ol

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det var da veldig så uheldig du var om dagen

Kjedelig med slikt.
    Jupp - det var faktisk et par andre småplukk til som hadde sviktet etter jeg lot kinoen vært i møllposen i et et snaut halvt år. En veggvorte til et switch var død (men veggvorter hadde jeg liggende nok av...), en av de to antimode'ene hadde mistet kalibreringsdata og måtte ha seg en ny runde med tuning (kjapt nok).

Virker som en "live" kino å nettopp være i live for ikke å svinne hen.

Sendte BenQ'en til service i dag og vi får se hva som kommer ut derfra - krysser fingre,tær, føtter og hender... ;-)

Plukket ut plate-ampen til eD og fikk meg en tung overraskelse over hvor stor ringkjernetrafo som var montert.. Og den ølboksen jeg hadde med meg var ikke ulik kondensatoren som satt i samme konstruksjon.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-20120725_213251-jpg

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-20120725_213305-jpg

Fikk noen tips fra eD supprort om å sjekke ditt og datt og kontaker mellom de diverse print-kortene. Ser ingen åpenlyse feil, men det er et kontaktsett merket "test" som jeg er fristet til å spørre eD om jeg kan koble til og teste på egenhånd. Tenker å friste ut om feilen ligger på pre-siden eller effektsiden. Bl.a er det en krets som ser ut som overtemp.-sikring jeg må få sjekket ut, måle forsyningssiden etc. Noe skal jeg klare selv men det er snart 20 år siden jeg holdt på med slikt sist og det er skremmende hvor mye jeg husker jeg har glemt...:-?ops:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt impulskjøp i dag. Satt på jobben og pakket ned personlig stuff på kontoret - ny arbeidsgiver i måndeskifte og skal etter denne uka ta ut litt av ferie og avspassering jeg har til gode. Resterende, ~100timer med ferie/avspassering, får gå til lønningsposen. Da kan man jo la litt av den potten gå i AV-relatert utstyr 8).

Har fulgt med denne tråden litt og blitt litt nysgjerrig på Sony BDP-S790. Så da jeg fant ut at den lokale Lefdal-sjappa hadde den inne på lager reserverte jeg en og hentet den på vei fra jobb i dag .

Designmessig en helt straight sort boks som passer helt greit bak i racket mitt.
    Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-sony_bdp-s790_1-jpg

Den har bl.a. 2 HDMI utganger og da kan de som ikke har 3D kompatibel reciever kjøre lyd på den ene (mot reciever) og bilde direkte til PJ/TV på den andre utgangen. Det er noen bilde-puritanere som bruker den med slik splitting selv om de har 3D kompatibel utstyr i hele kjeden. Argumentasjonen er at det er(?)/kan være bildeforringelse av å bruke reciever som hub på bildesiden... mmhf.

En annen gadget faktor på denne er at den kan oppskalere til 4k. DET er gimmic, i alle fall for meg. Jeg tror nok jeg avventer 4k over hele fjøla frem til det er mulighet for å få kjøpt filmer i denne oppløsningen. Om ikke annet så er det at det er kommet 4k på bildebehandlingssiden et tegn på at Sony har lagt penger og prestige i oppskalerings- og bildebehandlingsdelen. Det samme sier mange av brukerene på avsforum.com.

CDON.com har gitt meg noen rabatt-koder og disse passer jo til å få sendt over noe 3D-filmer slik at jeg får teste ut herligheten. Selv om filmen om Sammy høres noe tafat ut innholdsmessig for en barsking som meg [hoost] så er den tydeligvis referanse-materiale for 3D ;-).

Ellers savner jeg å få høre noe fra verkstedet som fikk BenQ W9000 til reklamasjon. Det tar tydeligvis litt tid så jeg får snart tenke på ringe opp og friste ut om de har tatt noen titt på den.

Selv har jeg tatt en forsiktig titt på eD LT1300 plateampen. Fant ikke noen åpenbare defekter og må nok koble opp og måle litt her og der.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny spiller. Du er vel i samme båt som jeg var da jeg oppgraderte til 3D-projektor, og jeg havnet da på samme Sony-spiller som deg. En nett liten sak, som har mulighet til å sende bilde+lyd på begge HDMI-utgangene, eller bilde på HDMI 1 og lyd på HDMI 2 som du selv nevner.

Det som er fint med denne vs diverse andre spillere er at den støtter bitstream DTS-HS Master på HDMI 2 samtidig som man sender 3D-signal på HDMI 1. Det er det visst ikke alle Panasonic-modellene som gjør.

Det er ikke mye eierglede i den rent estetisk, men den gjør jobben veldig bra. Også er den rask grunnet to-kjerne-prosessoren

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anovo du sendte den til?
    Kanskje like greit at det tar litt tid.. så slipper du å sende den fram og tilbake 3 ganger slik som jeg måtte.

Hvordan gikk det med sub-ampen btw?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Gratulerer med ny spiller. Du er vel i samme båt som jeg var da jeg oppgraderte til 3D-projektor, og jeg havnet da på samme Sony-spiller som deg. En nett liten sak, som har mulighet til å sende bilde+lyd på begge HDMI-utgangene, eller bilde på HDMI 1 og lyd på HDMI 2 som du selv nevner.

Det som er fint med denne vs diverse andre spillere er at den støtter bitstream DTS-HS Master på HDMI 2 samtidig som man sender 3D-signal på HDMI 1. Det er det visst ikke alle Panasonic-modellene som gjør.

Det er ikke mye eierglede i den rent estetisk, men den gjør jobben veldig bra. Også er den rask grunnet to-kjerne-prosessoren :smile:
    Gratulerer selv med et godt valg. Det må det jo være siden vi begge havnet på den :wink:. Den er som du sier liten og nett, det har skjedd endel siden de første generasjonene av bluray-spillere kom på markedet. Mye mer spennende å handle en modifisert Oppo på Ebay.

Trodde ikke den kunne sende bilde og lyd parallelt på begge HDMI-utgangene. Mener å huske at jeg leste at dersom begge utgangene bruktes så splittes automatisk lyd og bilde til hver sin HDMI port. Dette kan selvsagt ha blitt endret med firmware oppgraderinger (eller at kilden min er litt på bærtur).

Det skal bli spennende å se hvor rask den er i forhold til Oppo'n (som i sin tid var regnet som en av de raskeste).

Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Anovo du sendte den til?
    Kanskje like greit at det tar litt tid.. så slipper du å sende den fram og tilbake 3 ganger slik som jeg måtte.

Hvordan gikk det med sub-ampen btw?
    Sendte BenQ'en til Servicon i Konsvinger som jeg fikk adresse og referansenummer til etter jeg registrerte reklamasjonen direkte hos BenQ. Ser selvfølgelig at det ikke er noen grunn til å sponse posten med å sende den frem og tilbake noen ganger ;-), men jeg er nysgjerrig på om den blir reparert på lik linje med de andre med samme symptomer.

Det er/har vært ferietid også slik at jeg skal det gå litt tid til før jeg ringer og maser. Jeg har jo allerede en ny PJ slik at det ikke er bråhast for egen skyld.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Trodde ikke den kunne sende bilde og lyd parallelt på begge HDMI-utgangene. Mener å huske at jeg leste at dersom begge utgangene bruktes så splittes automatisk lyd og bilde til hver sin HDMI port. Dette kan selvsagt ha blitt endret med firmware oppgraderinger (eller at kilden min er litt på bærtur).

Det skal bli spennende å se hvor rask den er i forhold til Oppo'n (som i sin tid var regnet som en av de raskeste).
    Jo, den kan sende parallelt på begge utgangene. Det er til og med et eget valg for dette i systemmenyen, uten at jeg i farten husker hva det var. Default sender den vel lyd/bilde på begge utgangene.

Jeg aner ikke hvor raske den er i forhold til oddo, så der har nok du bedre sammenlikningsgrunnlag enn meg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kikket på plate-amp'en her forleden sammen med en kompetent kamerat og fant et par mistenkelige saker.

Først og fremst fant jeg en løs metall-pinne, en avklippet arm fra en eller annen motstand/transistor/.. som lå slik at jeg kan mistenke at den har kunnet kortslutte noe på printkortene. hmmm i seg selv.

I videre søken fant vi et par transistorer som var veldig skjeve på effektdel-printkortet. Tror ikke jeg er skyld i at disse var skjeve, men skal ikke legge en hånd på bibelen og sverge på at jeg er uskyldig heller. Da jeg bøyde dem tilbake så var resultatet at to av beina knakk på den ene, eller for den saks skyld: Mulig de var i dårlig forfatning i utgangspunktet og skyld i stilleheten fra plateampen. Uansett må jeg få tak i en erstatnings-transistor og lodde den inn for å se om det er mer å feilsøke på.

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-20120725_213305-jpg

Løse transistorer er ikke det en lenger får tak i på elektronikkbutikker vil jeg tro. Må finne en reparatør med litt utvalg, Dalens f.eks. Alternativt bestille på eBay, men da er minste volum pakker på 10 stk eller mer. Kan selvsagt også sende en mail til eD og høre. Hvis ikke noen lesere her på forumet har liggende slikt i et velassortert skuffelager da ;-) - nudge nudge...

Transistoren er en NPN "C1815" og videre merket "GR8E". Noen som kan opplyse meg om GR8E er noe jeg må ta hensyn til eller kan jeg kjøre på med hvilken som helst C1815 som erstatning?

Fra printet ser det ut som om denne transistoren er en del av kjeden som drar rele'ene som igjen legger inn signal-kursene fra ingangskortet mot effektdelen. Så det kaaan jo faktisk være den som er synderen! :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi venter...
    1) ...på en pose m/50 NPN transistorer fra Kina for å lodde 1 stk (!) på eD plate-ampen.
    2) ...at BenQ klarer å hoste opp reservedeler til W9000 som jeg sendte inn til reklamasjon.
    3) ...at jeg kommer meg til en MDF-pusher - kjenner byggelus i blodet.
    4) ...at IKEA får inn deler til klasse-P anno 2012

Hvilke prosjekter kan vi da holde på med?

Jeg har tenkt å gjøre kona litt gladere, men jeg vet at det å innføre nye "dingser" i stua er som å mekle i midtøsten. Alt man oppnår er galle og eder.

Ser jeg bort fra mine to rom; kinoen og biblioteket med stereo-lyd, så har vi (egentlig mest kona) en flyttbar TV-rigg stående i mellom stuene våre. Den snurrer TV-N, Fem og slikt... Litt Discovery HD når jeg slipper til. Frem til nå en skikkelig bastard-rigg med utrangerte dingser fra mange år tilbake. Ikke minst et kabel-kaos og et mylder av fjernkontroller.

Så ryddetid.
    Aksjon 1: Fjernkontroller

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dsc_5544-jpg

4 ble til 1 og etter litt redigering i oppsettet så ser denne ut til å gjøre jobben ganske så bra. Sett i etterkant forstår jeg bare ikke hvorfor de ikke har harde knapper for rød/grønn/blå/gul-knappene. Er det mulig å skifte farge på knappene som kommer i displayet? Nokså fjernt å se en brun knapp det står 'grønn' på :roll:.

Aksjon 2:
    Teaser - Denne er jeg spent på om blir godtatt i stua...

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dsc_5542-jpg

Noen som ser hva det er?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En streamer? Fra Naim eller Cambridge kanskje?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et sigar etui, det vil i så fall være " no go" 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, streamerdelen er allerede i boks, Logitech Duet til musikk + Tvix til filmer. Men du har rett i at det er noe trådløst - antennen avslører noe på 2.4GHz.

Jeg har kjøpt inn noe til heelt motsatt ende av signalkjeden ;-). Kona + meg vil ha bort noe ledningsstyr. Bak TV-riggen ser det slik ut når TV-en trilles ut mot stressless'ene (blir dog skjult når riggen er mot sofagruppen):

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dsc_5548-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er DENNE jeg vil ha ut av TV-riggen:

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-bose-am3-jpeg

Bose Acoustimass 3, et passivt stereo satelitt/subwoofer-sett. Kabelkaoset er at fra reciever så går begge høyttaler-parene først til sub, deretter tilbake til riggen og de to kubene.

Hadde egentlig tenkt tanken på å sette inn en liten 10" og en diskret LFE kabel, men så dukket tanken opp om en trådløs JBL som nå er på tilbud hos Soundgarden. Såpass rimelig at den 'bare' krøp inn i bilen. W vet ikke om den ennå. MEN: siden den er trådløs kan den settes et helt annet sted i rommet enn TV-riggen og da kan den bli ganske så 'usynlig'

JBL ES250PW

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-jbl_es250pw_wireless_1-jpg

Har tatt den med ut i kinoen for å kjøre den inn. Den er jo et alternativ til XTZ sin 12" så hvorfor ikke sette dem opp mot hverandre:-D

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-dsc_5551-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om det skulle være noe tvil: Å kalle en subwoofer trådløs er egentlig bare okseskit. For det første må man føde plate-ampen med 230V - en kabel, for det andre så må man plugge en sender til LFE signalet på recieveren + power til senderen. To kabler til! :roll:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var godt du ikke hadde lagt deg til med sigar røyking da

Bra refleksjoner rundt trådløst, det er nok først når vi har induktive fotlister og alle enheter har innebygd wi-fi eller BT at vi nærmer oss trådløst.....

Gratulerer med ny sub og at du fikk One til å funke på alle enheter (selv har jeg gjort to forsøk med min, men ga opp foreløpig)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å lese dine betraktninger rundt fjernkontroller og "trådløse" apparater, Kokken. Ser at jeg også må få gjort noe drastisk med mine fjernkontroller som kryper opp i en skuff i stuen, og er borte når man trenger dem. Har en Harmony 1000 liggende, men den tok motet fra meg sist jeg prøvde å få det til. Alt var mye greiere før når man brukte Prontoen som husets sjef...:roll:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harmony One+ var tålig rett frem å bruke. Noe småplukk var det i første runde, som f.eks. starter ikke TV'n med HDMI1 som standard. Men det ble ordnet med RemoteAssistant på fjernkontrollen. 8)

Eneste jeg ikke har fått helt til å gå som planlagt er når jeg bruker Dviko Tvix'en. Den slår seg på som den skal under aktiviteter, men å få slått den av sliter jeg med. Selv når jeg går inn på Devices så er det ikke alltid jeg får slått den av...

Uansett så er Harmony One+ en drøm å sette opp i forhold til min forrige programmerbare remote. Marantz RC2000 Mark2, remote'n som gjorde Star Trek misunnelig

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-marantz-rc2000mkii-kq1-460-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Uansett så er Harmony One+ en drøm å sette opp i forhold til min forrige programmerbare remote. Marantz RC2000 Mark2, remote'n som gjorde Star Trek misunnelig

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-marantz-rc2000mkii-kq1-460-jpg

Den kjenner jeg igjen! Hadde VELDIG mange knapper...
    Hadde en slik før jeg kjøpte Philips Pronto, og livet ble lettere å leve (foran tv og projektor)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en god-pakke på fredag - 100 stk C1815 transistorer som jeg bestillte på ebay for $2.99 frakt inklusive 8-).

Kokkens "slowfood" kino & 2Ch *** Shanling SLM-A40 MkII / 50W klasse A-transistor-c1815-jpg

Testet en transistor og loddet den på plass på plateamp'en. Så var det ut i kinoen og montere plateamp'en på plass og krysse fingrene.

YESSS. Lyden er tilbake slik den skal være. :-D

Noen som trenger 99 stk transistorer?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis

Det ble i vært fall billig, selv om det ikke gikk i superfart. Pluss det er jo veldig tilfredsstillende å reparere ting selv!

Side 102 av 106 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •