Må ha hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Må ha hjemmekino

Hva gjør jeg med kjellervegger av betong. Rommet er bare 2,4 m bredt, så jeg vil ikke lekte ut og isolere så mye. Leca iso-blokk og isolajon på utsiden tar seg av varmeisolasjon. Noen forslag til lyddemping eller akustikkproblemer?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Jeg anbefaler deg å lage en bedre overskrift neste gang. En som henger sammen med spørsmålene du stiller i tråden. Så svarer kanskje folk som har noe å bidra med, deg også.

Ellers; teppe på gulvet, få inn en stol/sofa, gjerne av stoff. Teppe på veggen. Gardiner?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret. Er litt usikker på hvordan dette fungerer. Måtte bare prøve å lage et innelgg. Skal begynne å lage en kino i kjelleren og har mange spørsmål. Overskrifter og tråder skal jeg lære meg. Teppe på gulvet skal det bli. Sofa/stoler må jeg jo ha. Etter hvert skal jeg prøve å legge ut bilder. Av utstyr har jeg tenkt action! modell two, pioneer vsx-1016, klipsch f-2 system.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at du først og fremst bør tenke på demping av førsterefleksjoner i forhold til diskant. Selv har jeg leca med murpuss i kinoen min, og jeg har planer om å lage en brystning med rockwool plater eller lignende.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye: Veldig godt innslag, men hva med å forklare litt mere. Selv har jeg hørt litt om førsterefleksjoner, men vet egentlig ikke helt hva det betyr og hva som skal til for å dempe de.

Resten av det med brystning med rockwool plater vet jeg heller ikke mye om, kan være jeg er litt "retard" ang. dette, men det kan være greit å forklare litt også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på tanken å lage felter(rammer) med lydisolasjon kledd med "høytalerstoff", så noen bilder av dette her et sted. Rammer som kan henges/festes på veggen og evt. flyttes. Eller kle vegger og gulv med teppe. Rommet er 2,4x6,5 m, lang og smalt. Ikke noen vinduer. Setter pris på att eksperter/viderekommene tar seg tid å svare oss nye.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk gjerne på førsterefleksjoner på forumet. Forklart før tror jeg!

Poenget er at du helst vil høre lyden direkte fra høyttalere heller enn reflektert lyd. Ved refleksjoner vil særlig diskanten høres slitsom ut. Samme lyden vil nå ørene på forskjellige tidspunkt, og dette må unngås.

En må bruke forskjellig dempemateriale for å dempe forskjellige frekvenser. Gardiner vil feks kunne ta toppene på diskanten, mens bassen flagrer rett igjennom. Plasserer du møbler, bokhyller, veggtepper eller slikt mellom lytteposisjon og høyttaler vil du dempe det verste. Bruk gjerne et speil for å finne ut hvor refleksjonene kan komme fra.

Jeg har altså tenkt på å lage en brystning som demper diskanten. Tiger lagde en flott løsning hjemme hos seg, og jeg kommer nok til å gå for en slik løsning.

Link 1
    Link 2
    Link 3

Bak vil jeg ha gardiner av scenemolton for å hindre lys i å komme inn i tillegg til å dempe refleksjoner.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg vil tippe at du først og fremst bør tenke på demping av førsterefleksjoner i forhold til diskant. Selv har jeg leca med murpuss i kinoen min, og jeg har planer om å lage en brystning med rockwool plater eller lignende.

pnerbye: Veldig godt innslag, men hva med å forklare litt mere. Selv har jeg hørt litt om førsterefleksjoner, men vet egentlig ikke helt hva det betyr og hva som skal til for å dempe de.
    Førsterefleksjoner kan du fort finne ut av. Hvis du sitter der du har "sweetspoten" (dvs der du ser/lytter), og får noen til å bruke et speil. vedkommende fører speil langsmed veggen og når du har fått øye på nærmeste høyttaler i speilet da har du funnet ett av førsterefleksjonspunktene.

Lag feks en ramme på 1,5x1m som du kan "fylle" med feks skumgummi evt papp med bølgemønster, eggekartonger.. mal opp i matt sort.. Trekk opp ramma med høyttaler trekk.

Eller hvis du vil gjøre det litt mere forseggjort kan lime sammen en masse treklosser med forskjellig lengde, slik at de til slutt danner en stor og ujevn flate. Ordne med noe skikkelige tepper som du kan ha foran høyttalerne. Neste du kan gjøre da er å få satt opp "basstraps" i hjørnet. Ett eksempel her: DIY Tube Traps og på denne finner du en masse eksempler på hvordan du kan lage difusorer selv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zooni
    Hva gjør jeg med kjellervegger av betong. Rommet er bare 2,4 m bredt, så jeg vil ikke lekte ut og isolere så mye. Leca iso-blokk og isolajon på utsiden tar seg av varmeisolasjon. Noen forslag til lyddemping eller akustikkproblemer?
    Vekker opp denne tråden igjen, jeg.

Hvordan går det?

Du har jo enda større utfordring enn meg med bredden av rommet, men skjønner av det du har skrevet i min tråd at du har et lengre rom (drøyt 5 meter?)

Den største utfordringen er lydisolasjon mot resten av huset, for det krever nesten en rom-i-rom løsning. Det er vanskelig med denne rombredden. Jeg tror at dersom du ikke skal flytte noen vegger, så er det vanskelig, men ikke umulig. Eventuelt kan du forsøke å være kreativ med å henge en tynn, tung vegg på den gamle i lydbøyler eller et annet lyddempende oppheng i eksisterende vegg. Det behøver ikke bygge så mye, men du må være kreativ for å få til dette. Det blir ikke ekte rom-i-rom, men heller ikke så langt unna.

Lengden på rommet ditt er et pluss. Det betyr at du kan bygge et lydtransparent lerret som går i nesten hele rommets bredde og plassere aller fronthøyttalerne bak lerretet, samt bygge racket inn i underkant av lerretet. Jeg har sett forslag til slike vegger som også kan flyttes, slik at man enklere kommer til på baksiden.
    Gjør du dette KAN du kanskje bygge rom-i-rom likevel og få en anstendig lerretsbredde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •