janes opplegg (oppdatert 4-jul-2004 med måleresultater) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Saft suse å den dempingen så ut da! Er den ikke litt sjenerende rent estetisk da? Lydmessig tror jeg nok ikke den er det men, og går du fra at det er det som står i hovedfokus der i stua

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en godt utført jobb.

Hvordan fungerer det?? Merkbar effekt?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Er den ikke litt sjenerende rent estetisk da?
    Tjaaa... Nei, akkurat det er til å leve med, det er jo tross alt bare en loftstue. Mer sjenerende er det at møbelplatene som pyramidene er festet til avgir vel mye "huntonitt-duft" når jeg drar opp volumet for høyt, og at enkelte familiemedlemmer av og til klager. Men jeg regner med at det kun er et spørsmål om tid før jeg har spillt livet av dem. (ehh, møbelplatene altså) 8)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille inn møblene...den var ny.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om det samme som Moho: Har du merket en forbedring i lyden?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Spør om det samme som Moho: Har du merket en forbedring i lyden?
    Det som er litt synd, er at jeg ikke har hatt tid til å gå særlig vitenskapelig til verks i dette prosjektet. Jeg skulle selvfølgelig har foretatt seriøse måligere før og etter, men som sagt – tid.

Det var to ting som trigget motivasjonen for å eksperimentere med demping. Det var først og fremst refleksjoner i mellomtone og diskantområdet. Av og til hørtes det ut som jeg kjørte multikanal når jeg spilte stereo. Refleksjonene oppførte seg som virtuelle høytalere ulike steder i rommet.
    Det andre var ulineær frekvensgang i bassområdet. I en skala på E-strengen på bassgitar var enkelte toner overrepresentert, andre nesten fraværende.

Etter dempingen ble rommet betydelig tørrere, høyfrekvente refleksjoner er så godt som borte. I alle fall det jeg greier å sanse med hørselen. Dette har skapt mye mer ro i stereoperspektivet, og jeg velger også å tro at all den tid refleksjonene er fraværende påvirker dette frekvensresponsen i positivt retning mhp linearitet.
    Det totale lydbildet har blitt litt mørkere, noe singling i glass (for å kalle det det) rimelig høyt oppe i toneområdet er også borte, samtidig som presisjonen i stereoplanet er langt bedre.
    Når det gjelder bassresponsen er også denne betraktelig bedret, mye av "one note only" følelsen er borte, men her har jeg fortsatt ting å jobbe med.

Summa summarum: Klare forbedringer så langt og et meget godt utgangspunkt å jobbe (mer vitenskapelig) videre med.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du teppe på golvet?
    Er vel av de enkleste tiltak for å bedre på lyddempingen i et rom. Det viser nemlig ikke noe teppe på de første bildene dine, og de oppdaterte viser ingenting av golvet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Har du teppe på golvet?
    Teppe ja, det hadde jeg i alle fall frem til i går da jeg hadde besøk av fire tolvårsgamle jenter i fullt Idol-utstyr. De hadde laget plakater (det var jo litt søtt da) og holdt et vanvittig leven, med hyling, heiing, knising og buing.
    Det som ikke var like søtt, er alt potetgullet, popkornet, Pepsi-Max og tomgods som ligger igjen på teppe, sofa og stoler Renseriet neste stopp.
    Hadde de vært noen år gamlere, hadde det vel vært rødvinsflekker og spy som hadde stått på programmet i dag.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foretatt målinger av rommet i bassområdet, 200Hz og nedover. Det er foretatt to sett målinger, en med bassdempingen på plass og en måling uten dempemateriale. Dempingen består av 6 stk Auralex 2” pyramid 2 x 2 ft og 1 stk samme 2 x 4 ft. Disse mattene er rullet hardt sammen, omtrent som et sammenrullet gulvteppe og plassert i hjørner og ved gulv bak høytalerne. Testen ble utført med begge kanaler i drift, pluss begge subbene innkoblet. Målemetode: rosa støy og spektrumanalyse.
    Resultatet viser bedre linearitet og mer dypbass. Frekvensresponsen ligger i området +/-3dB ned til ca 28Hz mot tidligere ca +/-6dB.
    Skal jeg komme noe vesentlig videre nå, tror jeg en parametrisk eq er løsningen, men jeg begynner å bli fornøyd med hvordan lydbildet henger sammen.

Edit: Jeg har tatt med frekvensresponsen 1m fra høytalerne i tillegg til responsen fra lytteposisjon.
    Edit2: Ny måling foretatt juni-04 med RF-5 istenden for RF-35. Legg merke til responsen under 40Hz!

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin hjemmekino du har her

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Meget fin hjemmekino du har her
    Takk for det. Men egentlig er det ikke lagt så veldig mye vekt på det vakre og estiske, jeg har heller lagt ned mer arbeid på det rent tekniske og akustiske. Teklologi og ingeniørfag er min interesse. :?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teklologi og ingeniørfag er min interesse
    Det merkes! Ikke mange som foretar slike analyser!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kabel benytter du mellom Radioshacken og lydkortet? Benytter du et spesielt lydkort til dette formålet eller funker alle?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Hva slags kabel benytter du mellom Radioshacken og lydkortet? Benytter du et spesielt lydkort til dette formålet eller funker alle?
    Jeg ønsker ikke å starte en kabeldiskusjon, men jeg bruker en billig "no name" kabel.
    Vel -- det første jeg gjorde var å måle signalet inn til mono-blokkene. Det jeg trodde var pink-noise fra Marantzen var ikke pink-noise i det heletatt, noise-signalet fra Marantzen var veldig ulineart! Det hadde en peak på 1kHz og rullet av i begge retninger omtrent 10dB/oktav. Altså brukte jeg PC-en som støykilde. Den er sikkert ikke perfekt, men en loopback fra line-out til line-in ga en respons på ca +/- 1.5dB i området 10Hz til 20kHz. Så du kan si at nøyaktigheten i PC-en ligger i dette området. Det jeg vet mindre om er mikrofonen i Radioshack-en, det er godt mulig den har et stort avvik i et gitt frekvensområde - som sagt, jeg vet ikke.
    I sum så tror jeg i at +/-2-3dB er innenfor rammen av virkeligheten.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program bruker du til målingen?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Er meeeeeget sugen på Klipsch selv om dagen :wink:

Finnes vel knapt bedre høyttalere å bruke i hjemmekino sammenheng?
    Du har hornet med skyhøy effektivitet, lettdrevne basser osv.. 96db følsomhet?!!!!! Bøst!!

RF-35 er faktisk verre enn som så: 98 dB/W/m :twisted:
    hvor tro hva som skjer når jeg putter desse på min vincent forstker, har nesten problemer med å justere volumet selv på 87-88db dynaudio høyttaler. et knepp på kontrollen og d blir for høyt, damn...et knep ned og det blir for lavt...
    HATER forsterkere med slike potmeter, men det gjelder nok de fleste. litt over kl 9 er det for mye...hva i helvete skal man med de resterende 270 gradene?
    dette som dreper effekten til en forsterker...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul kino du har!

Hva slags utstyr har du brukt for å måle frekvensresponsen?
    Lydtrykksmålertype, programvare og kabler etc....?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hva slags utstyr har du brukt for å måle frekvensresponsen?
    Lydtrykksmålertype, programvare og kabler etc....?
    Jeg skrev litt om det her: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...3&start=33
    Sammen med dette brukte jeg en bærbar PC (HP Compaq nx9000) pluss diverse software. Når det gjelder software har jeg sett på litt forskjellige produkt, det finnes mange både freeware og kommersielle produkter for spektrumanalyse. Et nettsted med mye snacks er http://www.harmony-central.com/Softw...rocessing.html Elles er trueRTA en god analysator, men den koster noen hundrelapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg ønsker ikke å starte en kabeldiskusjon, men jeg bruker en billig "no name" kabel.
    Grunnen til at jeg spurte om dette med kabler var at jeg har en RadioShack lydtrykksmåler (digital) men aner ikke hvordan den skal kobles til PC..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Grunnen til at jeg spurte om dette med kabler var at jeg har en RadioShack lydtrykksmåler (digital) men aner ikke hvordan den skal kobles til PC..
    Du får tak i en Phono til mini-jack kabel. Plugger en av Phono-pluggene inn i RS-måleren og mini-jacken til inngangen på lydkortet på PC-en.
    Tut og kjør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •