DrErlings Hjemmekino/Stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DrErlings Hjemmekino/Stereo

Kilder:
    - Lyse Motorola 1960 HD-tuner
    - HTPC med WinXP, XBMC og Foobar2000. All musikk rippet i lossless .flac format.

DAC:
    - Enlightened Audio Designs DSP-1000

Preamp:
    - Classè CP-35

Effekt:
    - Electrocompaniet AW-120

Høyttalere:
    - Triangle Industries Celius Esw

Kabling:
    - Audioquest DIY ("standard" 8xsolid core audioquest med Hellerman Tyton strømper og bananplugger fra klubben)
    - mellom lyse og DAC, optisk TOSLink kabel
    - mellom DAC og PRE, Tara Labs Prism 11 (2xRCA)
    - mellom PRE-right og power1, Planet Waves XLR-kabel.
    - mellom PRE-left og power2, Planet Waves XLR-kabel.

TV:
    - Panasonic TH-42PX70E plasma, på Biltema veggfeste (100% godkjent kvalitet btw!).

Annet:
    - fjernkontroll: Harmony 895 m/rf adapter
    - Sennheiser trådløst headset
    - Modifisert AV-benk fra Hilmers Hus (montert kjøling til effektforsterkere, fjernet bakplate, ekstra fot under pga vekt)

Mangler:
    - penger til å shoppe!

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her. Tenker meg du gleder til projektoren er i hus... 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Gleder meg til det ja! Holder på å forske på HTPC biten. Suger til meg den informasjonen jeg klarer fra avforum, og ikke minst avsforum. Jeg er så heldig at jeg jobber med av-utstyr/installasjon, så jeg treffer også på en god del kompetente mennesker i jobben som jeg utveksler info med.

Til nå er hovedkortet (abit nf7-s v2.0), minnet (corsair pc3200LL), strømforsyningen (Mist/FortronSource 350W 120mm vifte), lydkortet (m-audio revo 7.1), styringen (pronto+girder), harddisken (120Gb seagate), dvd-spilleren (pioneer 120s+ bremse) klart. (cpu=xp2600+)

Har montert en del vannkjølingssett i det siste, og er fristet til å kjøre et waterchill-sett. Tror nok ikke jeg tør allikevel, grunnet det som evt står under htpcen... (forsterkeren min)

Klart er også satelitt-dekoder (hauppauge nexus) hvis ingen har motforestillinger/negative erfaringer om det kortet...

Lurer litt på skjermkortet. Det blir ati radeon, men hviken modell er ikke bestemt. Lurer også litt på MP-mod`ene og selvfølgelig Holokortet.

m-audio-lydkortet er jeg også ikke 100% sikker på nå som Terratec nettopp har kommet ut med nytt kort --> HER og m-audio har jo flere kort i portefølgen sin...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøkent design, DrErling. Gleder meg til Webshopen åpner. Kuult design på hjemmesiden

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydkort til HTPC, ville jeg valgt Firewire 410 nå. I hvertfall hvis du har planer om å droppe forforsterker. Revolution kortet, som jeg har, greier ikke å sende et kraftig nok signal ut for å kunne drive en effektforsterker direkte, dette problemet unngår man med denne noe dyrere løsningen. En annen fordel er at analogkonvertering foregår utenfor PC'en, slik at man er garantert mot at støy fra PC'en skal påvirke lyden. Hovedkortet ditt har jo firewire innebygd.

http://www.m-audio.com/index.php?do=...1119907053a313

Frode

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant frode, og takk for opplysningen! Driver og bygger HTPC`en nå, så lydkort er enda ikke bestilt. Det du sier ang støy virker jo såpass logisk at det herved er tatt i betraktning! Dessuten er det som du sier muligens for lavt utgangssignal på revo7.1. Jeg har også hørt at effektforsterkeren min trenger litt futt i inngangssignalene... (rotel rmb1075)

Hvordan er det med latency mellom lyd/bilde når signalet må innom en "ekstern" enhet som jo Firewire 410 er? Og er DAC`ene like bra i dette som i revo7.1, eller kanskje mot formodning enda bedre?

Ser btw at de skryter av lav latency på hjemmesida, så da er det vel det da :wink:

Ellers ser det jo ut som det er et bedre valg med tanke på eksterne lydkilder som xbox o.l. også. Det lover bra.

Er det sånn og forstå at de 8 utgangene på brakeoutboksen kan settes opp til å være FrontHøyre, FrontVenstre, FrontSenter, BakHøyre, BakVenstre og evt SUB, BakSenter eller hva man måtte ønske?

Vet du forresten om det er mulig å velge inngang på boksen via software på pcen (helst via prontoen på et vis da), eller må man frem og "trykke" på gammeldags vis?

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg hadde helt glemt ut at jeg hadde en "DrErlings Hjemmekino" tråd. Det er altså over tre år siden jeg skrev et kløyva ord i denne tråden, men siden jeg igjen trenger innspill på systemet mitt, så er det vel rette plassen å fortsette.

- projektorplaner er foreløpig lagt på hylla.
    - så er også (midlertidig) flerkanals system (stereo prioriteres), men jeg har ikke glemt det faktum at det finnes en nyyyydelig senter i Triangle serien jeg har og at film er morsomst med surre-rundt-lyd og bang-bang!
    - htpcen er solgt, bygget ny, solgt, bygget ny osv en del ganger og befinner seg i øyeblikket i ikke-helt-ferdig tilstand.
    - flere forsterkere er testet, nåværende er en XTZ ClassA 100 som er modifisert med større kondensatorer på utgangen (50% økning)
    - har byttet høyttalere etter hjemlån av to Triangle modeller
    - har hatt to subwoofere innom (Quadral 400DV) som ble solgt for å gjøre høyttalerbytte mulig økonomisk. Subbene gjorde meg i alle fall oppmerksom på alle tingene rundt i huset som vibrerer i takt med lyd fra anlegget!
    - xboxen fungerer fortsatt :-D
    - har konkludert med at en god DAC gjør underverker for htpcen (takker BGuarden for lån av DAC og DIY-kabler!)

så, utstyrsliste anno 2007:
    - XTZ Class A100 forsterker (modifisert)
    - Triangle Industries Celius Esw høyttalere
    - Pioneer DV585A dvd-spiller
    - htpc med ESI Juli@ lydkort
    - Tara Labs RCA kabler
    - "vanlig" 2,5kv flertrådet kobber-høyttalerkabler

Nåværende utfordring:
    - jeg ønsker å forbedre lyden i anlegget og lurer litt på hvilken vei jeg skal gå.

1. oppgradere/ferdigstille kilde. Kilden er en htpc som jeg kaller .flacplayer, siden dens eneste (nåværende) oppgave er å spille av cdene som jeg har rippet i lossless .flac m/EAC. Lydkortet ble valgt etter å ha lest positive ting om ESI Juli@ flere plasser. pcen har egentlig vært gjort ferdig (og testet på AV-forum treff :-D), men knall og fall i serveren min gjorde det nødvendig å flytte litt hardware fra htpcen. Når jeg samtidig leste om LinuxMCE fant jeg ut at jeg like godt kunne gjøre oppgraderingen nå og samtidig teste LinuxMCE i samme slengen. Valget falt på et Asus AN8 hovedkort, 512mb ram, FSP350 psu, Juli@ kortet og en stillegående samsung harddisk på 200GB (stor nok for den rippede cd-samlingen min for lang tid fremover). Mangler i skrivende stund kun prosessor for å få gang på utstyret. Når det gjelder LinuxMCE så klarte jeg ikke å vente, og installerte det på en litt for treg maskin. En ting er i alle fall helt sikkert. Linux i dag forjener ikke det ryktet det hadde for bare noen få år siden. Dagens distribusjoner kan være skremmende enkle å installere, og ferdig installert har man alt man trenger for å gjøre det aller meste man kan tenke seg med en normal maskin. På hjemmesiden til LinuxMCE finnes det også en step-by-step guide for installasjon som gjorde det hele så enkelt at selv mor klarer det.

Uansett, litt avsporing over. Jeg, BGuarden, Hoj, g-h og Tiger hadde en liten samling for noen uker siden hos Tiger, der min htpc fikk bryne seg mot adskillig bedre utstyr (Marantz cd-spiller i toppklassen). Etter møtet var alle skjønt enig om at htpcen hadde blitt parkert av marantzen, men at lyden ikke var dårlig allikevel. Siden mange rundt omkring, både på AVSForum og HiFisentralen er lykkelig fornøyde med oppsett med pc-bassert drivverk, så tenker jeg at det ikke bør være en umulighet å få til noe lignende her i himen. En oppgradering av kilde blir etter min mening lettest utført ved å bruker en ekstern DAC (merket kvalitetsforskjell etter lån av rør-DAC'en til BGuarden), defor holder jeg konstant øynene åpne etter en brukt DAC (fordrer jo allikevel overskudd av penger på konto, så de fleste tilbud må jeg bare se flyte forbi på ei fjøl..)

Hva tror folket? Er ekstern DAC veien å gå?

2. Oppgradere/modifisere/bytte ut forsterkeri.
    XTZ'en har klart seg veldig bra i stereoen min, men etter å ha lest siste Fidelity ser jeg at prisklassen har fått enda flere kjempekandidater, nevnt her ved bla Xindak 6950 og litt opp i pris Atoll IN-100
    Atoll IN-100 er kommentert som en veldig bra budsjettforsterker med litt varm lyd (som burde passe hornene i panna på Celius?). Har også fått en veldig god pris på en stykk Atoll IN-100, så det er veldig vanskelig for meg nå å ikke hive meg over det tilbudet! Samtidig følger jeg så godt jeg kan med på bruktmarkedet om det skulle havne noen gode kandidater der. Jeg har også vært så heldig å få låne en doxa70 (takker wodger!), men det krever at jeg også skaffer meg en bedre preamp. Foreløpig ønsker jeg en integrert helst.

Hva tror dere? Er det et av de to punktene som er mer eller mindre opplagt enn det andre? Er det kanskje et punkt 3. som jeg ikke har tenkt på?

DrE

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror sånn jeg ser det så tror jeg feks at en pre med innebygd dac vil være en god løsning.. Noe som feks. Benchmark? Da kan du evt kjøpe en billig cdspiller med bra drivverk som du kan bruke i tillegg til htpc'en..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Forsterkervalg:

Driver å funderer litt på hva jeg skal gå for på forsterkersiden.

Etter å ha snakket med en del folk virker det som om Atoll IN-100 har litt liten strømforsyning til å drive Celiusene alene. Det jeg da vurderer som en bedre plan er å gå for Atoll IN-200 (120W@8Ohm) og så senere oppgradere med en Atoll AM-200 effektforsterker og drive høyttalerne i bi-amping mode med den integrerte på diskant/mellomtone og effektforsterkeren på bassene. Høres det ut som en plan?

Da har diskant og mellomtone 120W, 660VA psu og bassene har 120W, 660VA psu. Det burde vel holde, uten å bli anpusten?

Regner med å bruke 120wattern noen måneder til jeg får spart penger til effektforsterker.

Kanskje duger det også med en IN-100/AM-100 kombinasjon i biamping?
    (disse har også 660VA på strømforsyningsdelen, men er oppgitt i 100W 8ohm)

Eller har jeg valgt helt feil merke?

(grunnen til at jeg pønsker på Atoll er at Fidelity ranker Atoll IN-100 høyest i prisklassen, og nevner "harmonisk" topp på den, noe jeg tipper vil passe til Celiusenes diskant...)

Kunne også gått for en rør-løsning, men dattera mi på 3år er litt for "gadget-freak" til at jeg tør ha dyre rør stående _lett_ tilgjengelig i racket.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

En liten "mellom-oppgradering" i dag (må vel nesten si kveld, da jeg hentet oppgraderingen hos g-h 23:30...

EAD DSP-1000 DAC han hadde stående. Tenkte at "det er kjekt å teste". Tipper lyden slik jeg lytter nå (via pioneer dvd-spilleren i påvente av ferdigstillelse av htpc'en) får et løft uansett.

Sent på kvelden for noe testing, så det får jeg komme tilbake til. Litt rolig Bjørn Eidsvåg klarer resten av familien selv om de sover...

Driver fortsatt å sikler etter Atoll IN-200/AN-200 forsterkersett.

DrE

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende,
    Atoll får jo skryt mange plasser så det bør jo bli en killer kombo til slutt detten

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH-42PX70 ligger i bestilling. Det gjør at jeg må kvitte meg med èn 32" Sony FQ-70 med originalt bord, samt Sound Organisation racket mitt.

Så må jeg enten få tak i en lav tv-benk, eller bygge den selv. Det kan bli noen spennende uker fremover!

Lyse har jo klar HD-tuner også, så det passer jo ypperlig at jeg nå endelig kommer meg på 720p nivå i alle fall :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har "alltid" brukt xbox media center til avspilling av filmer og serier, men nå har også xboxen kommet til kort i og med at den ikke klarer x.264 i 720p. Enten må jeg få ræva i gir og gjøre ferdig htpcen, eller så må jeg begynne å lete etter en ny boks som kan ta over for xboxen...

Må si at Helios X5000 frister noe helt enormt... Men klarer den å spille .iso, x264, spille fra .rar-filer osv slik som den eminente xbox mediacenter... thats the question!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Classè CP-35 preamp kjøpt inn.
    XTZ Class A-100 til salgs.

Så ligger det en Benchmark DAC1 på bruktmarkedet... *sikkle*

DrE

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt mulig og ordne det slik at du får prøve en strømsterk rør-konstruksjon (uten "exposed" rør) på Celiusene :wink:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Classè CP-35 preamp kjøpt inn.
    XTZ Class A-100 til salgs.

Så ligger det en Benchmark DAC1 på bruktmarkedet... *sikkle*

DrE
    Oi, töft! Gratulerer!
    Classé rocker!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Er fullt mulig og ordne det slik at du får prøve en strømsterk rør-konstruksjon (uten "exposed" rør) på Celiusene :wink:
    Skal ha det i tankene :-D. Håper jeg blir happy med oppsettet nå, men rør i kjeden hadde sikkert passet Celiusene utmerket!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Panasonic'en endelig i hus.

Har revet ned de to nederste bordene av kledningen på huset og trukket 2stk 16mm rør fra boden til Lyse-hussentralen. På denne måten får jeg plassert mediaserver, switch, m0n0wall-router samt trødløs aksesspunkt på en plass der de ikke bråker eller tar opp plass. Da slipper jeg også unna den "gjengen" med nettverkskabler og blinkende lys jeg har hatt i racket i stereoen til nå...

èn kabel fra Lyse hussentral til m0n0wall.
    kabel fra m0n0wall til switch.
    kabler fra switch til mediaserver og til trådløst aksesspunkt.
    èn kabel fra switch og inn i stua til en liten switch for htpc, xbox og laptop-tilkobling.

Har i dag vært på "fagmøbler" og bohus for å kikke etter stereobenk/skjenk jeg kan bruke til utstyret som skal stå under tv'en. Det er søren ikke lett å finne noe som Electrocompaniet passer i med sine 49cm bredde... Lukter modifisering lang vei etter jeg har funnet et fint møbel...

btw, noen som vet om det går an å få tak i plater i lys eik som lar seg bruke til å bygge en benk?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En handyman, ser jeg. Grei måte å gjøre det på. Gratulerer med ny flatskjerm og kamera. Godt å se at du har siste firmware i D80.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En handyman, ser jeg. Grei måte å gjøre det på. Gratulerer med ny flatskjerm og kamera. Godt å se at du har siste firmware i D80.
    Prøver enda å overbevise kona om at jeg kan hvis jeg gidder. Det er sistnevnte som er problemet .

Hvordan i allverden ser du at jeg har siste firmware i D80'en? Har det vært plaget av noe?

DrE

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •