DrErlings Hjemmekino/Stereo - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 126
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppdateringsspøkelset har holdt seg på trygg avstand i noen måneder nå, men jeg skvatt litt her om dagen . Dermed trodde jeg det var oppgraderingsspøkelset som drev gjøn, og måtte gjøre en liten bestilling.

Ble en popcornhour mediastreamer. Med litt modifikasjoner av serverprogrammvare skal denne boksen bli like brukervennlig som den tilårskomne modifiserte xboxen. Popcornhour har hdmi ut, oppskalering, skikkelig videoprosessor (Sigma 8635), relativt hyppige firmware oppdateringer og en latterlig lav pris (ca 1200,- inkl frakt, eks avgifter).

spanande, spanande!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en snedig sak Ypperlig som media streamer og til 1200,-? Nesten så jeg vurderer og kjøpe en selv.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

popcornhour

Da kom endelig DHL-sporingslinken på e-post! PCH'en har forlatt Hong Kong og er på vei ut i den store verden!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er'n oppe og går!

Firmware: 01-15-080223-14-POP-402
    NMT aps: 00-15-080221-14-POP-402

Llink 2.0.1 på serveren.

Spiller xvid, rar, avi, x264, wmv, 720p, 1080p. Det er bare et par .mkv filer den har hatt litt trøbbel med (spiller bilde uten lyd). Ellers spiser den det meste :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt'en kikk på hva som skjuler seg i en popcornhour forsendelse:

Yskjå (som de sier her i Rogaland):

Fjernass'en: (forøvrig en _lite_ tilpasset sak i forhold til GUI'et)

ca så stor:

Førsteinntrykket:

Fronten, med noen lysdioder, og to usb-tilkoblinger for ekstern harddisk, dvd-rom eller thumbdrive.

Under selve boksen skjuler det seg en strømforsyning, strømkabel til harddisk samt en ganske så forseggjort HDMI kabel.

Alt innholdet "sprengt" utover bordet:

Strømforsyningen er fra velrenomerte Fortron Source Group (FSP), noe som i mine øyne vitner om kvalitet i _dette_ leddet i alle fall.

Fire "thumbscrews" skjuler innmaten:
    Av med de!

Så enkelt ser det ut på innsiden: (Mest luft ja :-) )

Vi monterer en harddisk med det samme, for å kunne ha mellomlagring (buffer) ved streaming, samt kunne benytte seg av programmvaren som kan lastes ned ved siden av firmware'ene (hver firmware har typisk en programpakke med samme versjonsnr. Det er også viktig at disse har samme nr for å fungere sammen)

Baksiden:
    Component YPbPr output, Svideo Y/C output, Kompositt RCA output, Analog 2xRCA lyd output, SPDIF digital RCA ut, HDMI output, nettverksinngang og power input.

På tide og skru den sammen igjen, og koble den på fjernsynet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser der ja

Kosta den bare 1200,-??

Ser veldig bra ut, T

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, ser der ja

Kosta den bare 1200,-??
    Ja, foreløpig. Kommer vel en regning på tollavgifter og slikt fra DHL etterhvert, men 1200 + et par-tre hundrelapper tenker jeg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tøfft ut dette.. litt spent på levetiden til en disk inni den boksen der da men.. Uansett, veldig lyst til å teste denne, ser ut til å ha bedre "meny'er" enn Tvix har til nå iallefall .

Gleder meg til oppfølging i denne tråden .

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser tøfft ut dette.. litt spent på levetiden til en disk inni den boksen der da men.. Uansett, veldig lyst til å teste denne, ser ut til å ha bedre "meny'er" enn Tvix har til nå iallefall .

Gleder meg til oppfølging i denne tråden .
    Disken jeg monterte er allerede _usikker_ (gammel Western 200gb for testingen sin del) så jeg tror det beste hadde vært å satse på en 2,5" med adapter, eller en usb-stick på ~2-4GB. Jeg kommer ikke til å lagre noe særlig på selve boksen uansett, og en disk som bråker er ikke bra. Så lenge bufringen fungerer optimalt er jeg happy.

For de som må ha popcornhour fremme (altså, ikke skjult) så ser det ut til at RaidSonic ICY BOX (eksernt harddisk-kabinett) bruker noe a la samme kabinettet:

Finnes i flere farger.
    DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motatt min i dag selv, gleder meg som en fesk i vann.

Men, du har testet on the fly avspilling med pakket filmer i rar format? Dette fungerte fint? Kanskje derfor du hadde behov for buffer ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xzan
    Motatt min i dag selv, gleder meg som en fesk i vann.

Men, du har testet on the fly avspilling med pakket filmer i rar format? Dette fungerte fint? Kanskje derfor du hadde behov for buffer ?
    Ja, med Llink fra svenske "Lundman" på serveren så fungerer dette brillefint.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ja, med Llink fra svenske "Lundman" på serveren så fungerer dette brillefint.

Såpass ja, kanon

Blir bra og få testet i kveld.

Programvaren som blir levert med / ligger ute for nedlasting direkte fra Popcorn hour har du testet dette opp imot hverandre eller kan du kjøre det på kryss og tvers?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xzan
    Såpass ja, kanon

Blir bra og få testet i kveld.

Programvaren som blir levert med / ligger ute for nedlasting direkte fra Popcorn hour har du testet dette opp imot hverandre eller kan du kjøre det på kryss og tvers?
    Dette er det eneste jeg har testet/lastet ned:

Llink v 2.0.1
    PCH firmware v 01-15-080223-14-POP-402
    PCH NMT apps v 00-15-080221-14-POP-402

altså, siste versjoner til dags dato.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte jo oppgradere programmet på Harmony fjernkontrollen nå som det var kommet ny komponent i hus. La inn funksjon for styring av popcornhour (ligger under "Media Center PC ---> Syabas ---> NMT").

Koblet med det samme til en usb-ir mottaker (den som følger Windows MCE remote ir) og la denne forran harmony RF-ir-adapteren. Slik kan jeg vekke htpc'en fra dvalemodus/legge den i dvalemodus, logge meg på pcen, foobar2000 starter automatisk, og i foobar har jeg foreløpig bare lagt til "previous", "next" og "next random", samt opp/ned/høyre/venstre/ok for scrolling i musikk-listen. Sweet om jeg må si det selv!

Nå gjenstår det egentlig bare å forske litt mere på Slimserver/Softsqueeze/CrystalFontz2.0, så har jeg en fullgod "squeezebox-aktig" brukeropplevelse med 20x4 modulen i stereobenken.

Det som er så fett med Crystalfontz skjermen er at den nå står montert på baksiden av de frostede dørene i benken, og vises fint gjennom.

Fremtiden:
    Jeg er fortsatt ikke helt i mål med en løsning som erstatter den gamle xboxen med XBMC. Jeg følger utviklingen av både LinuxMCE, XBMC on OSX, XBMC for Linux med argusøyne. Slik det ser ut i dag så kan man få en fullgod XBMC erstatter i en mac mini 1,833ghz/1gb/80gb med OSX og porten fra XBMC. OSX porten er planlagt å støtte f.eks Logitech sin trådløse xbox controller, noe jeg hadde sett på som en dream come true brukervennlighetsmessig (yesuz for et ord...) sett.
    • HTPC tar mye tid å få satt opp brukervennlig
    • Xboxen m/XBMC klarer ikke HD
    • PopcornHour er ikke 100% brukervennlig enda
    Jeg vil ha en mac mini med XBMC brukergrensesnitt og fjernkontrollen til squeezebox duet!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler byttelån:
    Mine Triangle Celius Esw mot Patos Symphonic 3. Lavere impedans og lavere effektivitet gjør at forsterkerne får kjørt seg.

Godt å se at temperaturen på toppen av kabinettene fortsatt ligger på 37-40 grader, og at de stillegående viftene i benken fortsatt gjør jobben sin på en utmerket måte!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag sto først htpc`en for tur:
    Ut med cpu, hovedkort, ram og psu.

Nytt:
    Hovedkort - Asus M3A32-MVP deluxe
    Prosessor - AMD Athlon 64 X2 4600+ (2,4ghz)
    Ram - 2x1GB A-data pc667
    PSU - Nexus NX-4090

Merket stor forskjell på støynivået fra pcen. Enablet Cool n` Quiet i bios og det var det siste jeg hørte fra prosessorkjøleren... :-)
    PSU`et er til dags det stilleste jeg har hatt i hus. En test hos Silentpcreview bekrefter at det _er_ et stille psu.

Merket også at maskinen ble kjappere. Elephants Dream som før har fått maskinen i kne gle nå glatt i zoomplayer.

I tillegg koblet jeg både digitalt og analogt fra htpc, slik at jeg kan kjøre en liten lytterunde på hva som lyder best av å kjøre balansert analog direkte til pre-amp, eller å kjøre optisk til EAC og derfra til pre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen i dag har gått med til å kjøpe ny bilstereo.

Med Volvo V70 ocean race med på kjøpet

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Doktor!

V70'n er en lekkerbisk, uten tvil.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg besøk av to kompiser. Disse to kompisene er prikk like! Tvillinger ville noen sagt, og så har de veldig dyp stemme.

Da sweetspot er opptatt måtte de finne seg i å bli plassert på hver sin side av fronthøyttalerne der det (såvidt) var plass:

Kompisene kaller seg XTZ 99W10.16 og koster ca 3000,- per stykk. Siden jeg ikke har annet enn en 2-kanals preamp uten sub-utgang så forer jeg disse med høynivå-signal inn og deler på 60Hz.

Dette betyr at frontene spiller med subbene sikkert mellom 40 og 60Hz(??) men det gjorde seg virkelig godt! Begge bassportene er plugget og lyden er stram og fin.

Hadde det ikke vært for at min høygravide kone, min 4-årige datter og svigermor ligger og sover i 2.etasje så hadde jeg fortsatt spilt Infected Mushrom på "full drylings" for dette var morro!

Lysten på å gå fra 2-kanals classè til en Onkyo 875, yamaha RXV1800 (eller 1900?) har meldt seg sterkt i det siste, så vi får se hva lommeboka sier utover høsten...

(merkelig, det er litt mørkt i stua, men jeg synes så tydelig jeg så lommeboka pile under sofaen...)

DrE

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med litt mer futt i de nederste oktavene!

Blir spennende å se om lommeboka dukker opp igjen før høsten da...

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •