DrErlings Hjemmekino/Stereo - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 126
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for skryt :-)

Stuen nærmer seg slik jeg vil ha det (sakte men sikkert)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg nå!

Server og alt nettverksutstyr er plassert der det hører hjemme (der man ikke hører det!) og alt av kabler er trukket, terminert og testet. Alt vel så langt!

Gjenstår bare et par småting i benken nå så er jeg fornøyd helt frem til jeg må få harmonyen (895) til å fungere optimalt.

Bestilte HD-tuner fra Lyse i dag, så får vi se om jeg blir happy med det??? Ser det er flere som er i tvil om det er godt brukte penger....

Anyways, får med en usb ir-dongle til decoderen og prototypen på nytt tastatur (hvis jeg er heldig, og det må man jo være innimellom??)

HTPC'en er "lydmessig" oppe og går med foobar2000 player balansert tilkoblet Classè preamp. Bildemessig (med en liten dæsj brukervennlighet) er jeg fortsatt langt unna der Fuhrer (modchipet xbox m/xbox mediacenter), men med ubuntu 7.10 så kommer det kanskje noe fra LinuxMCE leiren som kan la seg bruke? Time will tell.

I mellomtiden får jeg finne ut hvordan jeg stiller inn D80'en til å ta best mulig bilde av "frontrekka" og legge ut.

DrE

btw, man er jo så vant til å sitte i sofaen å se på plasmaen. Hvorfor ikke snu det hele opp ned, bak frem og la plasmane sitte i sofaen å se på oss??

(Cognac'en som snakker nå, på tide med ZZzzzzz.....)

Og her er forresten et "sneak-peak" av fronten (med d80'en på auto, uten stativ og med blitz...)

og et temmelig flaut "før-bilde" for å sette jobben i perspektiv:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytter du VGA eller HDMI fra HTPC?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har virkelig fått det flott i stereo'en din, Erling...
    Hadde virkelig tatt seg ut med en liten demo der, meeeeen:s

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det virkelig pent her Regner med W er fornøyd?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Benytter du VGA eller HDMI fra HTPC?
    Bruker HDMI ja, og hadde rett og slett ikke lagt merke til overscan trøbbel (ca 10mm på begge sider horisontalt og litt mindre vertikalt). Jeg har brukt noen timer på det "fenomenet" i går og i dag. Nå fyller bildet hele skjermen og alt ser ut som det er klart og fint. Men jeg må nok dobbelsjekke at alt ser bra ut med noe heftigere test-program før jeg gir meg helt.

Fikk også bekreftet at min plan om mono 3,5mm jack fra Logitech RF-IR adapter til "control in" på Classè CP-35 funket som gull. Slipper unna med èn mindre ir-probe og slipper ir-probe forran på komponenten. (litt enklere denne gang enn sist da jeg modifiserte XTZ Class-A forsterkeren med innvendig ir-probe... phuh!) Alle komponenter skulle hatt en slik!

Andre "nyheter":
    Jeg slet som en unge i dropsbutikken da jeg tidligere i dag hørte om PS3 tilbudet på Elprice (3995,- for 60GB +++), men fornuften (og kona) seiret atter en gang. Greit å bremse litt innimellom selv om man har lyst på noe (den satt langt inne!)

Etter jeg flyttet alt nettverks-utstyr og pc'er ut i boden har det blitt som en drøm å holde kabelrotet vekke (og viftestøy og harddisk-støy!). En liten tweak på Linksys WRT54-boksen (la inn en uoriginal software fra Hyperwrt/Thibor) og vips så hadde jeg bedre mottaksforhold enn jeg har hatt tidligere. Gikk fint å kjøre opp sendestyrken ganske mye fra 42mW som er default til hele 84mW!

jaujau, får håpe jeg ikke griller noe

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte også Elpricetilbudet, men besinnet meg. Gudene må vite hvorfor. Den lokale utleiesjappa har BR og ikke HD-DVD, så en PS3 hadde vært midt i blinken. Det kommer alltids et annet tog..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Nå ble det virkelig pent her Regner med W er fornøyd?
    Det nærmer seg absolutt! Det som mangler nå er å få Harmony-fjernkontrollen up n` running. Et lass med fjernkontroller gjør sitt til at W får kaste-i-søpla abstinenser :-D.

Har testet litt frem og tilbake.

TO DO liste (styring):
    - finne direktekoder for inputvalg på TH-42PX70: ikke _så_ enkelt
    - teste m-jack m-jack fra logitech RF-IR adpt -> Classè: ok!
    - koble på RS232/IR-mottaker til htpc og tweake mot MP (2.3.0): stor jobb?
    - Z wave "ZRP200" på effektforsterkere (for av/på): Tronika (498,-) /ebay ok!
    - Z wave "ZDP200" på alt av lys (av/på/dimme): Tronika (498,-) /ebay
    - Styring av Motorola/Kreatel 1910 HD STB: ok!
    - Få MediaPortal på htpc til å funke tilnærmet XboxMediaCenter (umulig?)
    - plassere Motorola 1910 ut av syne og montere IR-dongle på den:ok!
    - montere enda mere stillegående vifter fra vendur.no:
    - trådløst headset: ok!
    - ... to be continued...

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt stress med Harmony-remote. Har prøvd det selv. F.eks. så dersom man ser vanlig TV og klikker "se DVD" så slår jo eventen av TV´n mens DVD-spilleren går på. Det med events er jo kult dersom alt er avslått i utgangspunktet. Er det noe jeg har gått glipp av?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte også Elpricetilbudet, men besinnet meg. Gudene må vite hvorfor. Den lokale utleiesjappa har BR og ikke HD-DVD, så en PS3 hadde vært midt i blinken. Det kommer alltids et annet tog..
    ja, jeg tenker det samme. To ting gjorde at jeg ikke hoppet på elprice-tilbudet:
    1. jeg har ikke ps2 spill, ergo jeg trenger ikke bakoverkompatibiliteten på den "voksne" ps3 modellen
    2. ps3 er enda ikke i nærheten av å erstatte XboxMediaCenter eller pc m/mediacenter (selv om den har potensiale til å Knuse med stor K, PVR kommer jo snart, og firmwarene "løsner" mere og mere av potensialet)

PS3 toget har nok ikke gått riktig enda. Faktisk har jeg lyst på både PS3, Xbox360 (pluss hørselsvern) og Nintendo Wii (pluss duct-tape). De har sin sjarm alle tre!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt stress med Harmony-remote. Har prøvd det selv. F.eks. så dersom man ser vanlig TV og klikker "se DVD" så slår jo eventen av TV´n mens DVD-spilleren går på. Det med events er jo kult dersom alt er avslått i utgangspunktet. Er det noe jeg har gått glipp av?
    Jeg angriper Harmony-fjernkontrollen ut i fra et Crestron/AMX/Extron MLC synspunkt, dvs toggle-funksjoner er "forbudt" :-D. Harmony mister jo såklart hele sin sjarm hvis man hele tiden kommer out of sync på styring av komponentene.

Cluet er at når du trykker "se DVD" så skal fjernkontrollen i verste fall sende den diskrete "power_on" kommandoen til tven (hvilket tven vil avvise, siden den allerede er på, og ingen skade skjedd). Hvis eventen i stedet sender "power_toggle" kommandoen så vil jo tven slå seg av og på akkurat som det passer.

Det er derfor jeg vil ha direktekoder på inputene på tven. Jeg vet at det til en hviss grad fungerer å bytte innganger med typisk makroen "AV_input" + "Arrow_down" + "Arrow_down" + "Enter" for å bytte fra component til HDMI2 på TX-42PX70'en, men det har lite med automatisering å gjøre dersom man hele tiden kommer ut av sync som du sier du har opplevd.

Så, ja. Litt stress er det å få det optimalt!

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pes. Det du sier er at disse såkalte events kan konfigureres til å bli smartere?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, detta så jæskla bra ut, utrolig ryddig.

Når det gjelder Hamony remote (jeg har H 1000) så er det ikke noe problem at ting kommer ut av synk. eller at komponenter slår seg av/på når de ikke skal.
    Et tips som hjalp på min phillps (crt TV ops: ) var det gikk an å "låse" tv til en inngang. er ikke sikkert det er mulig på din, men er verdt å sjekke.

For å vri kniven rundt i såret, så fikk jeg akksept av min bedre halvdel til å kjøpe PS3 på elprice :twisted:

Igjen, utrolig stilig oppsett!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Når det gjelder Hamony remote (jeg har H 1000) så er det ikke noe problem at ting kommer ut av synk. eller at komponenter slår seg av/på når de ikke skal.
    OT: Hva er ikke problemet? At fjernkontrollen sender ut sigaler den ikke bør, eller at mottaker reagerer på signalet. Forvirret.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pes. Det du sier er at disse såkalte events kan konfigureres til å bli smartere?
    Jepp, så absolutt. Det bor enormt med automasjonspotensiale i harmony 895 og 1000. Unleash the fury!

Jøss, detta så jæskla bra ut, utrolig ryddig.
    Takk takk :-)

Når det gjelder Hamony remote (jeg har H 1000) så er det ikke noe problem at ting kommer ut av synk. eller at komponenter slår seg av/på når de ikke skal. Et tips som hjalp på min phillps (crt TV ops: ) var det gikk an å "låse" tv til en inngang. er ikke sikkert det er mulig på din, men er verdt å sjekke.
    Jepp, bittelitt usikker på hva du mener med "låse"... Men jeg hadde også en crt før jeg fikk plasmaen. Sony-fjernkontrollen hadde ikke direkteknapper for de forskjellige inputsene, men heldigvis lå det "diskrete" koder i harmony-oppsettet som fungerte på crt'en min. Blir som jeg forklarte over med toggle-funksjon. De fleste originalfjernkontroller til tv'er har typisk en "AV"-knapp eller "0/AV"-knapp der man toggler gjennom en liste av inputs, enten ved å trykke flere ganger på "AV"-knappen, eller èn gang på "AV", et hvist antall på "pil ned" og så "enter".

For å "låse" inputsene vil jeg enten at inputsene i listen er nummerert (typisk, trykk "AV"+"2"+"Enter"), eller at inputene har egne kommandoer (typisk "input_hdmi1" eller "input_comp1") slik at ikke utstyret som skal kontrolleres kommer ut av sync. Worst case scenario er om jeg må bruke kun "AV" knappen for å toggle nedover en lang liste med inputs. Da forsvinner 80% av brukervennligheten.

jeg nekter å tro at det ikke finnes diskrete direktekoder for inputene på plasmaen...

For å vri kniven rundt i såret, så fikk jeg akksept av min bedre halvdel til å kjøpe PS3 på elprice :twisted:
    Damn! Slag under beltet! :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg to stk ZRP200 Z-wave adaptere i dag fra ebay. Hyggelig selger, som nå har oppdatert med korrekt (og lav) shippingrate til norge.

Adapterene skal brukes til av/på av effektforsterker+viftemodul via Harmony fjernkontrollen.

Har en tråd gående på hardware.no også under elektronikk, da viftene gir en irriterende klikkelyd under bruk. Jeg mener å ha lest noe om at det kom av litt for enkelt oppbyggede strømforsyninger og at det kan unngås ved å velge en annen type strømforsyning.... noen som har peil? Jeg finner det ikke igjen via google

Ellers har jeg hatt litt stabilitetsproblemer på htpcen mellom ASIO output og nest siste beta av foobar2000. Dette løste seg med siste beta (v6), så nå er alt smooth og de lydmessig. Neste punkt *tror* jeg blir støydemping av, evt bittelitt utbytting av komponenter i htpc.

DrE

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nesten jeg må skaffe meg eneller to sånne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke dukket opp noe førjulsamerikagave just enda nei.

Har nå fått koblet opp det trådløse Sennheiser headsettet til tape-out på preampen. Harmony'en begynner å komme seg og kontrollerer nå alt (men har fortsatt et par småting som småirriterer meg)

Har litt sus i diskanten på Celius'ene i "standby" som jeg gjerne skulle blitt kvitt. Men det er mulig det skal være sånn... Lydkvaliteten ellers er jeg veldig fornøyd med.

Etter å ha trålet HydrogenAudio Forums kjøpte jeg nylig dBpoweramp reference - the Swiss army knife of audioog lastet ned tilhørende Flac-encoder, så nå er ripping av nye cd'er både enkelt og kvalitetsmessig på topp (Accuraterip/lossless Flac/+album art i en enkel operasjon).

Ellers rolig førjulsstemning :-D

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentelapp i posten i dag! Er det lov å håpe at det er Z-Wave modulene? Hvis dette viser seg å være snadder kommer det nok til å bli mere av disse boksene rundt om i huset :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z-wave modulene er ankommet og koblet opp. Etter at jeg fikk montert viftene har jeg funnet ut at det er null vits å slå av effektforsterkerne. De har det som plummen i egget slik de står nå med en overflatetemp på ca 37 grader når viftene går på laveste hastighet. fin-fint!
    Støvfiltrene gjør også underverker. Har støvsuget de 2 ganger siden jeg monterte de i benken. Null støv på forsterkerne, så slike anbefales om det er andre med vifte-tanker.

Siden Z-wave-modulene er ledig slår jeg midlertidig av/på en gulvlampe i stua og juletreet med hver sin Z-wave ZRP-200 . Greit med "juletre_on" og "juletre_off" kommando i Harmony'en.

Ellers begynner styringen etterhvert å bli slik jeg ønsker. Har fått lagt opp en egen "se-tv" aktivitet med kanal-logoene som WAF'en bruker mest, slik at det også bare er èn fjernkontroll å holde styr på for henne. Føler at lyden fra htpcen er så god jeg kan få den for tiden på stereo via foobar2000.

Nå er tiden kommet for å få tweaket htpcen til best mulig kvalitet. Zoomplayer er installert, og jeg har begynt å kikke på HD2x00 owners thread på avsforum for å få tips til innstillinger. Tror nok hardwaren ellers (XP3700+) er litt i minste laget på HD-avspilling, så jeg har lyst på en rimelig dual core intel om litt!
    Pioneer DV-717 med RGB Scart kan i alle fall ikke måle seg på bildekvalitet i forhold til standard satt opp htpc!

Ser i tråden til hagzen under htpc-delen at det er godt mulig og ganske enkelt å oppnå bedre resultater med litt tweaking. Den er bookmark'et.

Har forresten lagt til et før-bilde i siste post over med bilder over kaoset som rådet før ny benk og tv ankom... huff!

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •