DrErlings Hjemmekino/Stereo - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 126
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fikk laget hull og montert "arkitektboks" som elektrikerne kaller det bak plasmaen og i stikkontakthøyde (20cm) bak den kommende stereobenken. Godt å få skjult kablene ja!
    Jennifer Aniston ser litt hissig ut, men jeg tipper hun hadde vært fornøyd med monteringen hun også. :razz:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig pent Doktor!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Solskinnshistorie!

"Historie" som utvikler seg til Solskinnshistorie fra forrige uke:

Begynner egentlig i august når jeg står å filmer litt i bryllupet til søstra mi. Spoler tilbake kassetten for å bytte til ny. Trykker "play" bare for å sjekke at bilde/lyd er ok. Nada. Ingenting. Har "filmet" i èn time, men har allikevel ikke filmet noe i det hele tatt.

Levere kamera inn på Lefdal for service.

Vente.

Mase på Lefdal om kamera er ferdig. Negativt.

Vente.

Mase?

Vente.

Så, plutselig er kameraet ferdig. Jeg får vite det fordi jeg igjen maser. De hadde selvfølgelig rotet med telefonnr mitt så de "hadde ikke mulighet til å gi beskjed om at saken var ferdig" (hvor vanskelig er telefonkatalogen.no?)

Anyways. Jeg får beskjed om at kameraet var defekt på en sånn måte at det ikke lønnet seg å reparere og at jeg skal få et nytt kamera i butikken. Kameraet mitt er gått ut av produksjon, men skal få tilsvarende. Jeg er happy med det såklart. Får beskjed i serviceavdelingen at jeg "kan ikke betale noe mellomlegg for å få et dyrere/bedre kamera". Ok, merkelig, men greit nok. Jeg trenger ikke et dyrere/bedre kamera tenker jeg.

Tusler inn i butikken med arket hvor alt dette står.

Gir det til en kundebehandler. Han tusler bort til kameraene med meg. Mitt gamle kamera hette NV-GS55-et-eller-annet. De har nå en modell som heter NV-GS60-et-eller-annet og ligner på mitt kamera. Jeg tror jeg skal få dette. SÅ spør kundebehandleren om jeg har mest lyst på DV, DVD eller HDD kamera.
    Jeg sier at jeg hadde grei oversikt over hva som var bra når jeg kjøpte mitt panasonic kamera sist, men at jeg ikke har sjekket hva som er hva nå, da jeg ikke hadde regnet med å måtte bytte kamera. Jeg ber kundebehandleren si hva han mener (selv om jeg selvfølgelig vet inni meg at jeg selvfølgelig vil ha et hdd-bassert kamera!!!).

Han viser meg 30GB modellen til JVC. Spør om JVC er greit for meg. Jeg sier "ja", jvc virker å være bra kamera det. Han sjekker om 30GB modellen er på lager. njet.
    Så sjekker han om 40GB modellen er på lager. Jepp!

Jeg sier jeg vil ha 3års "idiotforsikring" på det (greit å betale en tusenlapp for det, da jeg vet at innen 3 år så har jeg helt sikkert vært idiot opp til flere ganger :|). Ca 1100,- kostet det. Greit nok. Jeg er utrolig happy.

Han gjør papirarbeidet ferdig, jeg tusler bort i kassen for å betale de 1100,- som står tydelig på papiret. Kassadama slår det inn og sier 495,-. Helt sikker sier jeg, for det står 1100,- der!. 495 ja! Okey! Dra kort, trykk kode, trykk klar.

Tusler til vareutleveringen. Null kø! (whats up with that???)
    Får et utrolig sweet harddiskbassert kamera som til alt overmål er ca halvparten så tungt som det forrige kameraet jeg hadde. 40GB. Det er plass til like mye på den disken som på 9stk DV-kassetter. Kameraet har medfølgende dockingstasjon med èn knapps tømming til pc :-D

Betalt 495,-. Garanti funker faktisk bra av og til! --> kameraet.

:-D:-D:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre at det er noe som heter god kundebehandling fortsatt. :-D

Kudos til Lefdal.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solskinnshistorier er godt å lese av og til, selv om første delen var litt overskyet... :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt liker vi overlege.. eh doktor :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    I dag byttet jeg ut min DV-585A mot en annen pioneer spiller (DV-717, takk til "Kokken")
    Selv takk, og når en får med bonus som en original Disney som bonus inne i spilleren, da er det lett å bytte...

Den ligger her på spisebordet ennå..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv takk, og når en får med bonus som en original Disney som bonus inne i spilleren
    Har en kamerat som jobbet på en videoutleie-butikk tidligere. Hver gang noen puttet feil film i coveret (ja det skjer faktisk), og den var av noe tvilsom karakter ( Forrest Hump, Missionary Impossible, The Empire Strokes Black, Das Booty, Cliff Banger etc.), så ringte han og sa de måtte komme å bytte Disney-filmen sin.

Et gammelt bransjetriks altså....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt hva man lærer her på forumet.

Denne gangen var det faktisk en original Disney, ikke en "fri tolkning".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv takk, og når en får med bonus som en original Disney som bonus inne i spilleren, da er det lett å bytte...

Den ligger her på spisebordet ennå..
    Glemsk jeg? Tja, noen vil kanskje påstå det. (uten at jeg husker hvem selvfølgelig)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pga en snill forumbruker fra Hundvåg (Stølen) er jeg nå blitt eier av en av fortidens virkelige high-end produkter på videosiden.

En JVC HMDH4000U Digital VHS-spiller med DTheater støtte. Helt klart det råeste bildet jeg noen sinne har hatt i stua mi. Driver å setter opp HTPCen også for tiden. Får håpe denne kan konkurrere med D-VHS spilleren på bildekvalitet.

I går kveld monterte jeg kanaler på veggen i "stereoanleggs-området", og mens jeg holdt på så ringte de fra Hilmers Hus der jeg har bestilt AV-benk og sa at denne var kommet. Så.. ikke 9-10 ukers levering allikevel!

Så... må få hentet denne og startet modifiseringene jeg må gjøre for å få utstyret til å passe, samt montere de to 120mm papst viftene som skal hjelpe til å kjøle effektforsterkerne. Vifter er jo fy, men papst på 7,5V evt 6V lager så lite støy at det blir overdøvet av hva som helst andre lyder.

btw, kanalene ble kjøpt på Maxeta og var ordentlig smarte! De erstatter gulvlisten på det området der jeg trenger kanaler. Det følger med hjørnestykker og endestykker og kanalen har 3 adskilte rom. Total bredde er 80mm, så nå er planen å få det ryddig en gang for alle!

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres nesten ut som om du er på vei inn i Vintage-modus med å skaffe deg gamle stoltheter.

Hvordan er det med "software" til D-VHS'en - fikk du med deg samlingen av filmer også eller har du liggende?

Bilder er jo kjekt hvis du har tatt deg tid til å forevige kanalene...hint..hint. Kjekt å se slike i praktisk bruk, ikke bare reklamekataloger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanaler på veggen! ("Legrand" fra Maxeta, med hjørnestykke og endestykker)
    Erstatter listen der de monteres. Blir stort sett bak høyttalere og stereobenk så de vises neppe mye når alt er ferdig.

"arkitektboks" fra bak AV-benk til bak plasma. Foreløpig 1stk HDMI, Xbox RGB SCART, RGB SCART fra Kreatel-boks og strøm. Kommer enda en arkitektsboks på siden av, der nettverk "inn" og "ut" kommer. Mediaserver, Linux-router og trådløst aksesspunkt skal ut av syne.

Endestykke på kanalen og hull til høyttalerkabel høyre side. Kabel er 2,5kv flertrådet kobber fra bleken. Enkel og grei tror jeg. Har en tykk og uhåndterlig Audioquest høyttalerkabel som kanskje blir ettermontert (og kanskje ikke...)

Benken fra Hilmers Hus kommer normalt med skuffer nede, men de modifiserte skuffene til vipper for meg :-D. Benken står her, klar for modifisering!

Kaos #1:

Effektblokkene får hver sin Papst 120mm vifte på 7,5V til å "hjelpe til". Hull ferdigkuttet:

"Viftesett" klart til montering. Jeg har lagt min totalte elsk på "crimps" og hurtigkoblinger. Alle koblinger skjules i en liten elektronikkboks:

Vifteresultatet: Rommene i "NOVO" er såpass breie at det ikke er noe problem med å ha viftesettet/koblingsboksen på innsiden. God plass på begge siden av alle komponenter.

Selv om bakveggen på benken er fjernet så èr det et poeng med å plassere viftemodulen så langt bak. Det er nettopp rett ved siden av luftehullene på effektblokkene.
    Ergo blir luftstrømmen ledet rett inn i forsterkeren. Om ikke perfekt luftstrøm, så lager det i alle fall litt overtrykk i rommet slik at noe varmluft blir ledet vekk.

Filt under alle føtter. Har også laget en kraftigere og bredere fot midt under for å kunne skyve hele benken enkelt og greit frem og tilbake for tilgang:

Det må være helgens update for min del.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres nesten ut som om du er på vei inn i Vintage-modus med å skaffe deg gamle stoltheter.
    Nja... Det er vel mest for at jeg ikke har økonomi til å gå amok på nytt utstyr :-D

Hvordan er det med "software" til D-VHS'en - fikk du med deg samlingen av filmer også eller har du liggende?
    5 originale storheter og en god del "skrytestoff" fra WMVHD på div kassetter. Får sjå om jeg tråler ebay for brukte etter hvert. Time will tell. Inntil jeg enten får htpcen up and running i perfekt stand, eller hdtv-tuner fra lyse eller xbox360/hddvd, eller ps3/BRD eller, eller, eller... mulighetene er mange... .... så er dette den beste bildekvaliteten jeg har i mitt "rot".

DrE

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss Imponerende stykke arbeid, så skikkelig flott ut og det var fiffig tenkt med viftekjøling i racket

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D takk for det!

I morgen blir det mekking av balansert 6,5mm Jack -> XLR:

Mellom Juli@ lydkort og Classè preamp. Tipper jeg bruker Belden 8723 kabel.

og:

mono minijack 3,5mm mellom Harmony RF-IR adapter og "Control-in" på Classè CP-35. Teste om det funker, så slipper jeg ett IR-øye...

OG:
    Strøm frem til kjøleviftene. Vurderer om jeg skal bruke en Digital DOC (viftestyring m/temp sensorer) til å automatisk slå på viftene ved en bestemt max-temp, eller om jeg kjører 24/7 drift av viftene. De er jo bygget for 24/7, så det burde gå greit... Dog, er skeptisk til strømadapteret jeg har liggende (som var tiltenkt viftene), nemlig et Biltema adapter...

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende detaljrikt arbeid. Du skal ha mange poeng for ståpåvilje OG gjennomføringsevne. Custom stereobenk med innebygde vifter er første gang jeg har sett. De fotkanalene; Er de kun hvite eller fås de med "eikelaminat" også?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    De fotkanalene; Er de kun hvite eller fås de med "eikelaminat" også?
    :-D!
    Fås med laminat i forskjellige farger ja! Koster litt mere selvfølgelig.

legrand - Produits et systèmes pour installations électriques et réseaux de communication

MAXETA

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Har nå endelig fått mekket meg DIY-kabel fra Juli@ til Classè.

Ikke noe fancy greier, men skikkelig kvalitet. Neutrik 6,5mm JACK og Neutrik XLR, samt Klütz kabel, alt handlet hos West Audio.

Installerte foobar2000 (0.9.5b for å kunne bruke nyeste facets). Så nå er det lyd i anlegget igjen etter flere uker med kun lyden fra plasmaskjermen...

DrE

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget imponerende arbeid! Tenkte lenge selv på hva jeg skulle gjöre angående lufting på min benk. Hadde lenge i tankene å ha luftehuller, men löste det med å sette de kjölingsavhengige komponentene på toppen av benken. Idéen din med vifte er jo både praktisk og töft. Filt under föttene på benken kommer du ihvertfall ikke til å angre på, det blir fort noen ganger ut og inn med en slik benk.
    Ellers må jeg si at dette er et spennende oppsett, ser frem til å se mer av det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •