Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1!

Har nå begynt å planlegge i hodet mitt hvordan min hjemmekino skal bli når jeg kommer over et hus jeg liker/har råd til:

Håper å finne et hus med egnet rom som er ca. 4x5 meter. Jeg var så uheldig at jeg fikk tak i en brukt Dali Euphonia serie i maple utførelse (Se bilde av MS5, lys variant). Har en Denonforsterker og DVDspiller i sølv og kommer til å ha en xbox 360 samt en PS3 der etterhvert. I taket skal det henge en BenQ 8720. Planlegger også innkjøp av en SVS PB12-Plus/2 (også maple) i tillegg til AS2 subben.

Hvordan matcher jeg rommets farger med mapleutførelse på alle høytalerne. Det jeg har litt lyst til er å male hele rommet matt svart for å "suge" til seg alle refleksjonene fra de lyse komponentene og legge et mørkt vegg-til-vegg teppe på gulvet. Lerretet jeg skal bruke er et Grandview motorisert tab-tension med gain 1,1. Det kan tenkes at tak og gulv bør være av en annen farge en veggene av estetiske grunner. Men selvfølgelig av en mørk matt farge.

Anlegget i front vil være plassert på tykke marmorplater + evt lav hylle i maple utførelse. AS2 vil stå i midten med CS4 plassert på topp (stativet til CS4 er laget for at den skal stå på AS2). SVS subben et eller annet sted ved bakvegg.

Langs veggene på langsidene lurer jeg på om jeg har lyst til å sette opp den smaleste varianten av Ivar hyllesystemet (furu er jo veldig "maple", se bilde). Ca. 3 meter med hylle på hver side som skal fylles med DVD og bøker nesten helt opp til taket. Enda mer lyse "maple" for å veie opp mot det depressive svarte rommet. Når jeg ser på IKEA nå ser jeg jo at den finnes i andre utførelser en furu også (tror kanskje jeg går for en av de...)

Av møbler vil jeg ha en vanlig relativt mørkebrun 3-seters sofa i front og 2 lenestoler i svart skinn (normal størrelse) bak den. Om jeg får plass skal jeg ha et firkantet kistebord eller en skinnpall foran sofaen.

Jeg vil liksom gå for optimalt sortnivå og kontrast med dette rommet. Er jeg helt på bærtur her? Kommer dette til å se bra ut? Vil hyllene på sidene være gunstig for lyden? Hva med bakvegg?

Alle synspunkter og forslag av interesse. Lurer jo litt selv selv på om matt svart er litt "hardcore" og kanskje at det er noe annet som matcher høytalerne og utstyret bedre. Beklager litt rotete innlegg som er skrevet på morgenkvisten småtrøtt etter søvnløs natt...

Oppsummering av komponenter som skal brukes i 4x5 m rommet:

Denon AVC-A1XVA
    Denon DVD-3930
    XBOX 360
    PS3
    BenQ 8720
    Grandview 92" Motorisert tab-tension 1,1 gain (hvit kassett skal lakkes sort)
    Dali Euphonia MS5
    Dali Euphonia CS4
    Dali Euphonia RS3
    Dali Euphonia AS2
    SVS PB12-Plus/2

De som har orket å lese videre i tråden har vel fått med seg at mine litt planer for rommet har forandret seg kraftig underveis. Det meste av utstyret som jeg hadde har blitt solgt og andre løsninger valgt på de fleste områder ettersom jeg har fått tenkt meg om. Det er jo alikevel litt morsomt, ihvertfall for min egen del, å se hva utgangspunktet har vært.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW. Skal si du satser hardt her . Blir rommet bra, så kan ikke dette slå feil. Euphonia serien til Dali er jo rått deilig. Lykke til, og det at de er i maple er kanskje en minus for kinoen, men faktisk syns jeg Euphonia er fin i lys maple(men passer da kanskje bedre i stua, hvor mørkt rom ikke er så farlig ..

Gleder meg til å se resultatet. Ville kanskje vurdert en effektforsterker til frontene.. Men det er noe jeg bare TROR du kanskje kan komme til å trenge. Denon'en skal jo være sterk som rakkern.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen! Jeg håper jeg finner et egnet hus jeg har råd til snart. De fleste jeg har sett på hittil har dårlige romløsninger.

Jeg triamper MS5'ene så de drives sånn noenlunde greit. Om det blir noen monoblokker etterhvert på de får vi se.

Jeg må vel ha to 16 ampere kurser i dette rommet. Hvordan burde dette legges opp og hva setter jeg sammen på hvilken kurs? Kort sagt hvordan løser jeg strømtilførselen mest praktiskt og med best lydresultat uten å bruke unødvendig mye penger?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fett opplegg

Det ser ut som du får et fint oppsette her. Det er nok mange som misunner deg dine komponenter, det tror jeg vi kan skrive opp med en gang. Den beste måten å tilnærme seg problemet på er å finne det riktige rommet og så begynne prosessen. Alle rom har sin "signatur" og du har din egen preferanse mhp hva som er god lyd. Når alt er på plass bruker du 50-60 timer på å finne den optimale tilpassningen for dine ører. I prosessen anbefaler jeg deg allkevel å invitere noen "lyttere" for å unngå "prosjektforelskelse", dvs at det du antatt synes er flott faktisk ikke er der i andres ører. Her er det grobunn for spennende diskusjoner... Jeg har hatt netopp det med mine "referanse" venner......

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet rommet som jeg skal bruke. Skal i grunn bare legge teppe, male vegger og eventuelt tak. Innser vel at matt svart er å gå litt langt. Samboeren ble litt grinete av slike idéer. Men hva slags farger kan jeg bruke for å oppnå tilnærmet samme effekt og samtidig bevare estetiske aspekter? Vil gjerne ha tips på hvilke farger (skriv gjerne fargekoder/navn) jeg bør male på hvilke flater. Kom gjerne med forslag til type teppe og hvilken farge jeg bør ha på det?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på å legge et lys grått teppe. Videre male panelet i litt mørkere matt grå. Det røde og det hvite i taket vil jeg male med matt grå som er nærmere svart enn grått. Det grønne maler jeg matt svart. Den hvite bakveggen er jeg veldig usikker på. Kanskje jeg skal henge opp noe tøy der? Slamme den grå? Kan noen se dette for seg? Veldig usikker på fargenyansene. Hvor lyse farger kan man velge før det går nevneverdig utover sortnivået i kinoen? Kom gjerne med forslag til farger?

Alle forslag og innspill settes stor pris på

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rått!!

Hvordan har det blitt?
    Har du noen bilder

Ser du har RS3.

Har tenkt til å gå til innkjøp av disse. Er du fornøyd med dem?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg mangler av utstyret er SVS-subben og av naturlige årsaker PS3. Rommet blir tidligst påbegynt i midten av desember. RS3 er kjempelekre med flotte vegfester i flott design og kvalitet inkludert. Euphonia settet avløste 4 stk Dali 909 og SC 8 (var det det senterhøytaleren i settet het?).
    Skal du bruke RS3 som bakhøytalere? I tilfelle har du vel noe Euphonia fra før da regner jeg med. Skal jeg være helt ærlig har jeg ingenting og utsette på de, men vil vente til jeg får satt de opp i et "korrekt" rom før jeg vil avsi noen dom over de.

Kommer med bilder etterhvert. Skal gjennom en flytteprosess og masse oppussing ellers i huset.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nå å ha overtatt huset ser jeg nå at peisen må bort. Den må hogges ned og erstattes med en slett murvegg. En annen tanke som har slått meg er å sette opp skinner rundt hele hvor det henges scene molton i svart. Er en kant som går rundt hele med lamper og skinnene vil bli skjult av denne. På hver side tenker jeg meg at jeg henger 1,5 x veggenes lengde med scene molton.

Vil dette være en god ide? Jeg vil jo kunne dra disse gardinene rundt hele og finne den plassering som gir best lyd/estetikk. Vil 1,5 x vegglengde gi meg antall bølger i moltonen som er nødvendig? Har noen forsøkt å ha moltongardiner rundt hele i et rom med teppe på betonggulv og ellers som bildene over viser? Ble lyden bra?

Hyller på sidene i rommet tror jeg ikke jeg kommer til å gå for alikvel...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy fader, det var en nokså kompromissløs liste der oppe. Blir moro hvis dette blir en realitet

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp solgt min 3910. Blir vel 3930 som erstatter den tenker jeg. Må pusse opp en del andre rom før jeg får lov til knekke til i hjemmekinorommet. Skal poste oppdateringer jevnlig her når det skjer noe. Poster nok noen idéer og planer innimellom hvor det settes stor pris på kommentarer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som en ivrig snegle nærmer jeg meg målet...

Vel det har tatt sin tid men jeg har omsider begynt å pusle litt med kinorommet igjen. Har vel blitt en del forandringer i planene. Skal vel gå for en type minimalistisk stil uten Ivarhyller. Hverdagens utgifter har innhentet meg så prosjektet må nå gjennomføres på lengre sikt enn det jeg hadde trodd. Økonomien kommer til å forsinke prosessen i seg selv. Jeg så meg nødt til å selge unna BenQ 8720 da det ikke akkurat var lønnsomt og sitte å ruge på denne. Skal dokumentere mest mulig underveis og starter med et par bilder av den hersens store peisen jeg må nappe ut av rommet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har solgt mitt Grandview 92" Motorisert tab-tensionlerret også da jeg kommer til å gå for et rammelerret når den tid kommer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på bildet at du i allefall prioriterer riktig....

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kommet inn til Lecaen. Den peisen er ihvertfall solid bygget.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne gitt deg en hjelpende hånd ang. den peisen.. Alltid kjekt med en slegge og noe fint å ødelegge!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hjelpende hånd høres nesten akkurat ut som det jeg trenger. Noen snekkere der ute som kjeder seg? Når jeg tenker over det hadde det vært hendig med en elektrikker og en rørlegger også. Er vel en ønsketenkning det. Må nok gjøre det meste selv tenker jeg. Fikk gjort en del idag. Nå er peisen borte og da kan jeg snart begynne å rive resten av rommet. Legger ved noen bilder. Et bilde er tatt fra utsiden av rommet gjennom vinduene. De vinduene kan kanskje bli en utfordring med hensyn til lydisoleringen. Har bestemt meg for å gå litt grundig til verks på det området. Leker litt med tanken på lydbøyler i både tak og vegger med rockwool og 2 lag gips.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nå selger du? Hmmm, detta gikk jo bra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg kanskje litt negativ, men AVC-A1 vil ikke yte MS5 rettferdighet. Et godt tips (kanskje ikke lommeboken er enig) er to stk NAD M25. Triampe frontene, biampe senter, og så har du en liten håndfull kanaler tilgjenelig til bruk bak.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra at du går for mørke vegger/tak. Lyse vegger/tak gir et bilde som blir utvasket. Ser bra ut dette her

Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •