Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En annen fordel med å velge Plasmatv er jo at jeg slipper å kle de lyse Dali Euphoniahøytalerne mine med stoff. Det blir ihvertfall ikke så kritisk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er visst ikke så mange som er innom her... Vel jeg har hvertfall gjort mine betraktninger rundt dette med bilde. Jeg har ikke projektor pr. i dag men har vært litt rundt og kikket.

Jeg kommer til å kjøre på med projektor.
    For det 1. så vil det skje mye på bildesiden i årene fremover og det kommer stadig nye modeller til en rimelig pris, og sortnivå og fargegjengivelse er i fokus på alle nye modeller.
    2: Jeg vil hvertfall føle at en gedigen TV liksom blir litt mer permanent enn en projektor, det blir liksom litt mer ball å håndtere et schwæært apparat fremfor å koble opp en ny proj. På den annen side så blir det kanskje mer styr med kalibrering osv med proj :-?
    3: Jeg synes lerret gir litt mer filmfølelse enn TV, særlig siden plasmatv-ene gjerne har blank skjerm.
    4: Og størrelsen på bildet da... 100" blir jo en god del mer enn 60". Om man korter ned avstand fra stolen til skjermen, så mister man også litt luft frem til høyttalerne. Jeg liker luft og romfølelse

Vel, dette var mine tanker, men ser jo helt klart fordelen med en gedigen plasma også.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke verdens beste byggetråd heller. Men det er veldig hyggelig med tilbakemeldinger på ting og tang. Jeg har vel vært der du tols1 er i forhold til projektor kontra plasma, men etter å ha vurdert 60" til Pioneer begynner jeg å tvile på hvilket valg jeg skal ta etterhvert. For min del ser jeg følgende ulemper og fordeler med å velge plasmaen:

Fordeler
    -Større plass til høytalere og bedre lyd
    -Bedre bilde?
    -Slipper å strekke og kjøpe lang Hdmi helt bak i rommet
    -Slipper viftestøy og pæreutgifter
    -Slipper hylle bak i rommet
    -Mindre følsomhet for refleksjoner i rommet (Slik som de lyse høytalerne)
    -Kan kjøpe meg en del komponenter i silver alikevel (Pre-ampen til Denon)

Ulemper
    -Liten skjerm (uff uff denne veier tungt)
    -Kan ikke bytte tv like enkelt som projektor
    -Dyrere enn projektor

Det finnes sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta. Er ikke 60" skjerm med en sitteavstand på 3-4 meter nok til å få den gode kinofølelsen da når man har god lyd i tillegg?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går ble det siste laget med gips ferdig samt den viktige fugejobben rundt hele.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg blir veldig bra. Gleder meg til å se det ferdige resultatet. :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å nærme seg nå. Jeg holder på å ruineres av all den fuginga. Tror jeg kanskje har brukt 50 patroner med fugemasse nå og mer kommer...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fuget mellom det ytterste og innerste stenderverket i vinduene. Som man kan skimte på de dårlige bildene måtte jeg skjære til noen gummimatter for å dytte inn som bunnfyllingslist. Disse mattene er egentlig beregnet for å isolere ventiler og lignende i industrien. Nede i åpningen ser man isolasjonen som jeg har dyttet litt inn.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser de innvendige ventilene ut:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    I dag har jeg fuget mellom det ytterste og innerste stenderverket i vinduene. Som man kan skimte på de dårlige bildene måtte jeg skjære til noen gummimatter for å dytte inn som bunnfyllingslist. Disse mattene er egentlig beregnet for å isolere ventiler og lignende i industrien. Nede i åpningen ser man isolasjonen som jeg har dyttet litt inn.
    Har du gjort deg noen tanker omkring hvordan du skal "mekanisk frikoble" utforingslistene (vindu <-> gerikt)?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter jeg å grubler på nå. Noen gode forslag? Håper snekkeren kan komme med en god løsning der. Han kommer på fredag for å sette inn nye "lydvinduer".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel nesten være å dele utforingslistene i en indre og en ytre del, for deretter å fuge sprekken i mellom.

Jeg tør ikke garantere at dette blir bedre enn rett og slett lage en vanlig utforingslist og blåse i den mekaniske koblingen. Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at dette ikke er så "katastrofalt" som man skulle tro... Ikke lett dette her.

Jeg slipper heldigvis selv å ta stilling til akkurat dette.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg like godt bare kan dele utforinglistene i to. Om det blir pent eller ei er vel kanskje ikke så nøye da jeg uansett skal få sveiset et jerngitter som skrus fast i hver vinduskarm. Skal henge scenemolton foran vinduene permant også.

Første omgang av den siste sparklinga er ferdig. Nå må det bare tørke og slipes så blir det en runde til i helgen. Har heldigvis en kamerat som feier over rommet på 1-2-3. Skulle jeg ha gjort det selv hadde det tatt laaang tid, og ikke sett ut heller. Sånn er det å være amatør og pirkete...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ankom brann/lyddør og vinduer med lydisolerende glass. Du verden så tunge de var. Skikkelige massive saker og det lover jo godt. Døra er fra Swedoor og holder brann i 30 minutter og demper 40 dB regner jeg med. Skikkelige pakkninger rundt hele. Vinduene er fra Giljevinduer. De blir mest sdannsynlig satt inn i morgen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til å passe på rommet og utstyret etterhvert har jeg karamellversjonen av Lucifer:

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var snekkeren her og monterte dør og vinduer. Jeg har holdt på i timevis med å stappe glava rundt vinduer og i veggen ved døren. Det er spesielt der spaltene er veldig trange at det er noe pes å få skikkelig med Glava inn. Jeg bruker restene av Glava Lydplate til dette. Det gikk med en hel 5 cm tykk plate rundt bare det ene vinduet og med utforinger blir det enda mer...

Mange håpløse bilder, men et bilde for mye eller vel bedre enn et for lite?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh! Spennende med lyd-dør/vindu!

Info om hvor de ble kjøpt, hvor mye de kostet og leveringstid er alltid interessant!

Er det dobbelt sett med tetningslister på den døra? Også i underkant?

Og, ja, bedre med ett bilde for mye en ett bilde for lite :-)

Jeg er spesielt interessert i monteringsprossessen (siden det begynner å nærme seg for meg også).

En liten kommentar angående glava mellom karm og vegg. Dette vet du helt sikkert, men jeg si det for det er viktig å få det helt lufttett med fugemasse på begge sider. Her fra Byggforsk (533.109):

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-agga-jpg

Beklager evt opplagt info...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Snekkeren vil skumme igjen rundt karmen og skjære en kile til fuging men jeg er litt skeptisk til det. Er litt spesielt bekymret for hvordan tettingen skal gjøres under dørkarmen som har 5 cm klaring ned til gulvet. Hvordan får jeg en stabil karm der med maksimal lydisolasjon?
    Det er dobbelt sett med tettningslister også under på den døra og den er festet med 4 spesialskruer med noen hylser for etterjustering på hver langside. Under dørkarmen vet jeg som sagt ikke helt hva jeg skal gjøre da den er så høyt over betonggulvet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døren og vinduene ble kjøpt på Østsiden Trelast. Jeg tror prisen på vinduene ble 13000 med litt rabatt og døra har en listepris på 4300 kroner m/karm og malt uten dørvrider (Vet ikke om jeg får noe rabatt der). Jeg mener det skulle ha vært med en låsesylinder som jeg ikke fikk. Snekkeren skal sjekke det.

Skal komme tilbake med mer eksakte priser når jeg får regninga (grøss og gru!).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Snekkeren vil fuge igjen rundt karmen og skjære en kile til fuging men jeg er litt skeptisk til det.
    Jeg ser ikke helt for meg hva du mener nå... men så er jeg halvveis på vei til senga...

Er litt spesielt bekymret for hvordan tettingen skal gjøres under dørkarmen som har 5 cm klaring ned til gulvet. Hvordan får jeg en stabil karm der med maksimal lydisolasjon?
    Det er dobbelt sett med tettningslister også under på den døra og den er festet med 4 spesialskruer med noen hylser for etterjustering på hver langside. Under dørkarmen vet jeg som sagt ikke helt hva jeg skal gjøre da den er så høyt over betonggulvet.
    Nei, si det du... Jeg regner med at det er hel betong under døra, altså ikke så farlig med "kortslutning" i dette området. Det beste hadde sikkert vært å støpe en liten "kloss" før du satte på døra, slik at det ble ca 7mm klaring. Deretter slik som man setter inn vinduer: fugemasse-bunnfyllingslist-glava-bunnfyllingslist-fugemasse, med kiler innimellom for å sikre terskelen mot nedtråkk. Hadde "klossen" vært perfekt, kunne du sikkert ha lagt på en gedigen fuge-larve rett på klossen og klasket karmen oppå...

Slik som det er nå ville jeg nok ha lagt en plankebit under slik at du får ca 7mm klaring til døra og gjort som over. Ideelt sett burde du ha lagt plankebiten først, slik at du fikk godt med fugemasse UNDER plankebiten, men det blir vel relativt tett om du fuger langs kanten mot gulvet også...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, ser at jeg skrev fuge istedenfor skumme i innlegget over (rettet nå). Snekkeren vil skumme igjen karmen med byggeskum og skjære en kile (eller et v-spor) inn i skummet hvor jeg fuger igjen kløfta. Han mente at siden døra er så tung burde den skummes slik at den sitter fast i veggene.

Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •