Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så var viftekassen montert. Jeg griset dugelig med Sikaflex på veggen før jeg skrudde kassen fast. I og med at jeg er en fullstendig håpløs amatørsnekker kan jeg ikke ta noen sjanser. Sikaflexen både limer og vibrasjonsdemper og jeg har også fuget godt på innsiden av kassen mot veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey!

Suverent at du "brøyter veg" med plassering av disse Z-kassettene, spoonfeedme! Ikke egentlig noe sjokk at du kom til monteringen av disse før meg...

Ser ut som bra arbeide det her!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Takk skal du ha. Skal jeg være helt ærlig så har ventet litt for å se hvordan du skulle gjøre det .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Hehe! Takk skal du ha. Skal jeg være helt ærlig så har ventet litt for å se hvordan du skulle gjøre det .
    Haha - ja, da hadde jeg ikke holdt pusten (se sig... ;-))

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Haha - ja, da hadde jeg ikke holdt pusten (se sig... ;-))
    Hehehe, fin sig. Gleder meg til å få demo i kinoene deres.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel jeg kanskje omtrent alle oddsene mot meg. Jeg er en dårlig snekker, det støver av pengebingen og jeg er ganske treg i tillegg. Men skal nok komme i mål allikevel og da er du hjertelig velkommen (om noen år...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Hehehe, fin sig. Gleder meg til å få demo i kinoene deres.
    Sier som spoonfeedme: Hjertelig velkommen - om noen år ;-)

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god tid jeg.

Får se om jeg ikke kan få dere til å ta en tur sørover mens vi venter på at kinoene deres skal bli ferdig.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ribbet slik rommet står nå (se bilder i tidligere poster) er gulvarealet 530x380 cm. Dette er egentlig for lite som det er og jeg vil helst spise minst mulig areal ved lydisolering. Den foreløpige planen er å lime 5cm tykke lydplater på Lecaveggene horisontalt liggende og 7 cm stenderverk utenpå disse med 7 cm Rockwool Flexi-A plate stående mellom stenderne. Veggen mot døren skal fylles med 9,8 cm Flexi-A plate og ha samme stenderverk som ved Lecaveggene utenpå med lik isolasjon. Videre skal bakvegg også ha samme stenderverk utenpå sponplatene med lik isolasjon. Stenderverk som som støter mot annen konstruksjon skal settes ca. 2 cm ut fra denne (veggen mot dør og bakvegg).
    Med dobble lag gips rundt hele vil dette stjele ca. 25 cm fra bredde og lengde.
    Når hver cm teller er det noe jeg bør/kan gjøre annerledes i forhold til denne planen og fortsatt få "god nok" lydisolering?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Har god tid jeg.

Får se om jeg ikke kan få dere til å ta en tur sørover mens vi venter på at kinoene deres skal bli ferdig.
    Høres ut som en plan! Greit å få litt inspirasjon!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ribbet slik rommet står nå (se bilder i tidligere poster) er gulvarealet 530x380 cm. Dette er egentlig for lite som det er og jeg vil helst spise minst mulig areal ved lydisolering. Den foreløpige planen er å lime 5cm tykke lydplater på Lecaveggene horisontalt liggende og 7 cm stenderverk utenpå disse med 7 cm Rockwool Flexi-A plate stående mellom stenderne. Veggen mot døren skal fylles med 9,8 cm Flexi-A plate og ha samme stenderverk som ved Lecaveggene utenpå med lik isolasjon. Videre skal bakvegg også ha samme stenderverk utenpå sponplatene med lik isolasjon. Stenderverk som som støter mot annen konstruksjon skal settes ca. 2 cm ut fra denne (veggen mot dør og bakvegg).
    Med dobble lag gips rundt hele vil dette stjele ca. 25 cm fra bredde og lengde.
    Når hver cm teller er det noe jeg bør/kan gjøre annerledes i forhold til denne planen og fortsatt få "god nok" lydisolering?
    Det er jo to ting som teller når det gjelder lydisolasjon: Vekt og avstand.

Planen din med ekstra avstand høres derfor fornuftig ut.

Det finnes jo visse midler for å "jukse" seg til bedre lydisolering som f.eks. Green Glue. Ellers kan du legge svillen under stenderverket flytende, men dette er visstnok svært vanskelig å få til (jeg har ikke tatt sjansen).

Ellers kan det også hende at du kunne ha brukt 5 cm mindre avstand og 4 lag gips og spart 2.5 cm... men ett sted går vel grensen for hvor mye noen cm er verdt av tid og penger...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekkeren jeg har vært i kontakt med snakket om å kun lime bunnsvillen med Sikaflex. Det skal vel ikke være så vanskelig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekkeren jeg har vært i kontakt med snakket om å kun lime bunnsvillen med Sikaflex. Det skal vel ikke være så vanskelig?
    Nei, akkurat selve limingen bør være overkommelig...

Det som derimot er vanskelig, er å beregne vekten av konstruksjonen vs elastisiteten til dempelaget, slik at man ikke gjør vondt (mye) værre og ender opp med resonanser bare en mor kan elske. Vet ikke om sikaflex i det hele tatt kan regnes som flytende i denne sammenhengen, men man skal passe seg litt. Jeg har vært i kontakt med både akustikere og studiobyggere og beskjeden var klar når det gjaldt "flytende vegger":

Vet du ikke NØYAKTIG hva du driver med så IKKE gjør det

Personlig gjorde jeg en god del research rundt dette, men endte opp med konklusjonen at jeg ikke visste nøyaktig hva jeg drev med (som med det meste, egentlig...), så jeg droppet flytende vegger. Jeg har jo tross alt en "flytende" såle, så det var ingen krise for meg.

Det er imidlertid viktig at du får tettet mellom bunnsvillen og gulvet (gjerne med Sikaflex). Jeg er litt på tynn is nå, men mener å huske at det ble anbefalt å gjøre dette fra sidene (hjørne svill/gulv) og ikke under. Dette kan ha flere årsaker (lettere å se at det BLIR tett osv). Det kan også være at man er redd for mulige resonanser grunnet elastisitet. Men som sagt; dette er jeg litt usikker på...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rådene. Må tenke meg nøye om her før jeg finner på noe tull. Ser for meg at Sikaflex kan være en grei "mellomløsning"?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering på viftekassen. Har fått malt den og montert viften. Designet kan vel kanskje bare en mor elske, men får vel jobben gjort ihvertfall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rådene. Må tenke meg nøye om her før jeg finner på noe tull. Ser for meg at Sikaflex kan være en grei "mellomløsning"?
    Ja, som sagt så tror jeg det tetter mer enn det "flexer" for å si det slik. Tror ikke det får noen store negative innvirkninger.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser unektelig spennende ut. Skal følge med. Bygger selv kino for tiden, men har overlatt utførelsen til andre. Blir litt misunnelig på alt fagpratet her. Stå på!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det ut som om sirrupen er varmet opp igjen og begynner å sige mot målet i det fjerne. Nå er reisverket oppe (glemte å ta bilde av reisverket i rommet ved vinduene) og enda en liten vri er gjort i forhold til planen nemlig bytte til annen type isolasjon. Min snekker, som til hell og lykke, virker meget oppegående på feltet lydisolasjon. Han presenterte for meg en annen type isolasjon enn Glavaen og Rockwoolen jeg har liggende:

Velkommen til Norsk Celluloseisolasjon AS - Isofiber isolasjon Standard

Man strekker altså duker foran stenderverket og blåser deretter hulrommene fulle av denne celluloseisolasjonen.

Fordeler:
    - Ingen små åpninger som gir lydlekkasje
    - Hygroskopisk, opptar og avgir fuktighet, eliminerer behovet for fuktsperre
    - Ingen helseplager og montasjebesvær
    - Innsatt med bordsalt (ingen rotter eller mus er glad i det)
    - 600 kr kubikken
    - Tyngre egenvekt enn Glava og Rockwool, bedre lydisolasjon

Ulemper:

- Må leie bil og folk til å blåse isolasjon for deg. Snekkeren hadde et annet oppdrag med et firma for tiden, så de svipper innom meg.

Isolasjonen kommer i hardpakkede baller som kvernes opp i en maskin før den blåses inn bak dukene.

Ellers kommer det en ny lyddør og nye vinduer med lydisolerende glass. Jeg har også gått bort fra innbyggingskontakter så all strøm blir liggende åpent. Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å følge RuneWs fotspor der med avanserte bakbokser og alt som følger med. Hos meg blir ting gjort så enklest som mulig med ingen former for avanserte skjulte styresystemer, spotter og lignende. Belysning blir kun et par stående lamper i form av lange svarte armer med en eller annen liten pære på enden...

På et av bildene ser man den berømte Z-kassetten igjen montert mellom stenderverket. Har en liten bekymring for at de ikke skal klare å blåse isolasjonen tett rundt kassetten men vi får se hvordan det går. Snekkeren mener det ikke skal være noe problem.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det monteres lekter på utenpå duken som skal sørge for at den holder seg på plass. Blir visst et ganske bra trykk på innsiden av duken når isolasjonen blåses inn. Videre er lydbøylene montert og det meste av lektene. Det skal også strekkes duk i taket og blåses inn isolasjon der i tillegg til Glavaen som ligger der.

Har besluttet å ha en plate innenfor de to lagene med gips for å få feste for skruer og slikt. Deilig å slippe stresset med gipsankre osv.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende løsning på isolasjonen. Det blir jo nødvendigvis en del hull når man skal stappe Glava innimellom rør og bokser. Men det må vel tas hull i duken for å komme til med slangen?

Sørg for å ta bilder av prosessen hvis du får tid

Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •