Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er bare projektoren som mangler nå. Ellers må jeg ha en del molton til å kle sidene og bakvegg foran vinduene. Videre vurdere jeg å henge opp noen Rockwool akustikkplater på sidene kledd med molton. Jeg må også bytte sikringen på kursen til frontrekka. Earthquaken tar den trege 16c ampere-automaten også. Prøvde å nesten 10 ganger i går kveld etter noen omkoblinger å slå den på uten hell. Kursen var vel for "varm" for startamperen kanskje. Ellers må jeg prøve 3-4 ganger. Regner med at en kondensator må "lades" opp eller noe. Skal prøve en enda tregere 16d-sikring. Hvis ikke det hjelper så har jeg enda et problem... Sukk! Skal ikke gå på skinner dette...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Videre vurdere jeg å henge opp noen Rockwool akustikkplater på sidene kledd med molton....

Bare et lite tips.
    Scenemolton tar bort noe av effekten på akkusitkk-platene.
    Høyttalerstoff fungerer en hel del bedre.
    Jeg har molton på sideveggene, men høyttalerstoff på bakveggen. Det er stor forskjell.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det virkelig det? Er ikke det litt rart? Reflekterer moltonen lyden da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får kle akustikkplatene med høyttalerstoff fra Biltema i så tilfelle. Men det blir nok en hel del molton hengende rundt på veggene for å skjule kabler og annet. Takk for tipset!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ønsker vel egentlig at det stoffet man bruker på platen skal være så mye lydgjennomtrengende som mulig, slik at platene får gjort jobben sin.

Jeg testet først med bare platene, uten noen form for trekk på.
    Etter jeg hadde funnet plassering på platene, og montert og trukket dem med molton, merket jeg at noe av dempeeffekten forsvant, det var ikke tilfelle med høyttaler stoff. Jeg bruker nettopp Biltema sitt, og det fungerer utmerket.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjøpt meg en BenQ 8720 til 4000 kr med litt over 800 timer på pæra. Den for døyve de verste bildeabstinensene. Jeg får ikke fylt ut hele lerretet, mangler vel en 20" kanskje. Videre har jeg fått byttet til en D-karakteristikk på kursen til fronten. Nå kan jeg slå på Earthquaken uten problemer!

Har grovkalibrert subbene etter guiden til Hellnoob etter å ha kjørt romkorreksjonen til Onkyo. Bassen klarer fortsatt å "dirre" lerretrammen innimellom selv etter å ha stroppet fast alle punktene. Men det har blitt mye bedre og får vel prøve å surre det fast enda litt mer.

Det gjenstår en del scenemolton og bildekalibrering. Må kjøpe meg et ekstern USB-lydkort så jeg får kjørt noen kurver med REW snart. Videre har jeg bestilt et par pakker med 100mm Rockwool akustikkplater.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik rommet står i dag er det fortsatt i høyeste grad i betastadiet (eller dårligere). Jeg har ikke fått akustikkplatene eller noe scene molton og det er derfor helt ubehandlet akustisk sett. Har ikke fått testet veldig mye enda, men makan til prakteksempel på stående lydbølger skal man lete lenge etter. Når jeg står ved lerretet er bassen nesten helt vekk for deretter å øke til mer og mer jo lengre bakover i rommet jeg beveger meg. På bakerste rad er det veldig mye bass endog litt upresis. Er PC-13 Ultra upresise og utflyter litt? Bassen går veldig dypt men mangler "attack" liksom. Er i og for seg det jeg fryktet. Kan dette kalibreres slik at jeg får lik og relativt flat responskurve i sitteplassene? Hjelper det med scene molton og akustikkplater i rommet? Må jeg flytte en eller begge subbene bak i hjørnene? Er ikke akkurat så morro å flytte lerretrammen av og på festene bare for å teste heller. Er ikke mye jeg kan bevege subbene bak lerretet i hjørnene. De står helt klistret inn i hjørnene og jeg kan kanskje bevege de 10-15 cm inn mot senter. Jeg tror jaggu jeg kommer til å trenge profesjonell hjelp!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bakerste rad er det veldig mye bass endog litt upresis. Er PC-13 Ultra upresise og utflyter litt? Bassen går veldig dypt men mangler "attack" liksom.
    Dette er vel en klassisk oppførsel når det gjelder bass? Vil tro rommet står for 95% av problemene her. Det første du bør gjøre er å analysere problemene noe mer vitenskapelig med REW/SPL-meter, eller i alle fall kjøre noen sinustone-serier så du får litt bedre oversikt over hvilke frekvensområder som er problematiske.

Det er antageligvis bassfeller som gjelder for ditt vedkommende.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får purre på Rockwool akustikkplatene jeg har bestillt. Frakten var like dyr som varene hvis jeg skulle ha særlevering så jeg må vente til trelasthandelen får en annen levering. Er det noen som lagerfører akustikkplater her i Østfold evt. kan man hente rett fra fabrikken i Moss?

Jeg har ikke plass til å fore på med plater bak lerretet. Holder det å henge opp mengder på side- og bakvegg samt litt ekstra i hjørnene bak mon tro? Har skinner oppunder taket hele veien rundt i rommet så jeg kan ganske lett henge opp plater og flytte de rundt. Skal kjøpe meg en liten laptop med et USB-lydkort og REW når tiden er moden. Får ta en runde med Radioshack'en og noen testtoner.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å bestille 8 stk á 3 plater Rockwool akustikkplater (120x60x10cm). Jeg får da dekket det meste av veggene med 10 cm tykke plater og enkelte steder hele 20 cm da jeg får noen til overs som jeg kan henge dobbelt. Alle platene hadde jeg tenkt til å trekke med høytalerstoff fra Biltema Høyttalerstoff - Biltema. Avkapp kan jeg bruke til å bygge opp i hjørnene bak. Dette vil da erstatte det meste av scene molton jeg vurderte og ikke representere noen økte utgifter. Jeg vil faktisk spare en hel del. Er jeg på viddene nå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hentet i alle fall mine plater i Moss...

Har disse plate-planene noe med bassproblemene å gjøre?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bassen jeg er ute etter ja. Vil jeg ikke kunne absorbere mye av de stående bølgene og få bukt med en del av basskanselleringen/forsterkningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på å ikke overdempe enkelte frekvenser og ikke andre. Det kan bli for mye demping av diskant og mellomtone i rommet ditt hvis du "bare henger opp" plater rund baut. Hvis rommet tillater det hadde jeg lagd meg noen enkle bassfeller du kan ha i hvert hjørne av rommet og hengt opp absorbsjonsplater i førsterefleksjon, sidevegger og tak. Det høres ut som det er bassfeller du trenger mest. Du burde lese akustikk sidene her:

Akustikk og hifi-rom

Jeg vet Orso hadde en spennede vri på Diy-bassfeller, men kan ikke finne den akkurat nå.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet planene mine høres litt drøje ut. Dersom jeg får overdemping kan jeg jo enkelt bare fjerne plater og bygge de opp i hjørnene bak? Foran har jeg ingen mulighet til å putte plater. Håper det holder med å dempe rundt ellers og at dempingen i frontvegg ikke er nødvendig. Risikerer å ende opp med en del ubrukte plater, men de er sikkert lett å bli kvitt her på forumet .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet planene mine høres litt drøje ut. Dersom jeg får overdemping kan jeg jo enkelt bare fjerne plater og bygge de opp i hjørnene bak? Foran har jeg ingen mulighet til å putte plater. Håper det holder med å dempe rundt ellers og at dempingen i frontvegg ikke er nødvendig. Risikerer å ende opp med en del ubrukte plater, men de er sikkert lett å bli kvitt her på forumet .
    Neida, synes absolutt ikke planene høres drøye ut. Skal man ha max ut av anlegget tror jeg veien er å gå via akustiske tiltak. Det finnes "standard oppsett" for hvordan man kan begynne (finner ikke igjen bildet), men tror nok du kommer lengst ved å bruke noe måleutstyr. Hvis ikke kommer du til å famle i blinde.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått montert Dreamscreen Accoustic HD V2. Jeg må virkelig si at de som lager denne duken ikke helt har målene inne. På kortsidene er passformen perfekt, men på langsiden er duken flere cm for "lang". Heldigvis så kunne jeg benytte meg av et spor lenger ut fra senter slik at jeg fikk strammet duken. Med litt triksing og miksing av festesporene bak så ble resultatet bra. Denne V2-duken er ihvertfall en drøm å strekke på kontra den første versjonen. Nå fikk jeg også mulighet til å feste rammen på de to nederste festehakkene også. Rammen blir litt mindre "deformert" av den nye duken og sitter nå som støpt på festene. Borte er alle de forferdelige "dirre"-lydene under tunge bassstrykk så jeg er fornøyd. Maskestørrelsen er vel den samme på "HD-laget", men fordi det grovere laget nå også er "HD", ser jeg mindre av den strukturen nå. Det er fortsatt ikke en fullstendig homogen flate. Jeg ser også nå små strekkantydninger som ikke er et problem for meg. Kan være at duken ikke er helt likt strekk fra alle sider. Dette er ikke så synlig at jeg kommer til å irritere meg over det og kan vel kanskje endre seg etter at duken har hengt litt i spenn...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fin å ha når badesessongen begynner.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden det har vært noen aktivitet på i denne tråden. Hvordan er status på kinoen nå? Jeg er nysgjerrig siden jeg har nøyaktig samme høyttalere (JBL 8340), men ikke fått hørt noe på dem enda siden huset ikke er ferdig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært godt fornøyd med JBL 8340. Krystallklar flott lyd. Jeg har øket nivået på senterkanalen med 10 dB. Kan vel virke litt mye, men det måtte til for å få frem dialogen skikkelig bak det lydtransparante lerretet. Rommet mitt er fortsatt i betastadiet da jeg ikke har fått Rockwool akustikkplatene på plass enda. Men det er jo i bruk da. Bassproblemene ble like store som fryktet og det må til med noen tiltak. Videre sliter jeg litt med varmen da det blir 27 grader i rommet nå på sommeren så jeg kjører en del med døra åpen.

Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •