Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 25 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 488
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Konge - NÅ snakker vi kino! Helt ut mot sidevegg er muligens ikke det beste da det vil hindre effektiv spredning? Jeg har plassert mine ut mot siden av mitt 230cm brede lerret, men lar det være litt plass på sidene... Fordelen med å plassere de langt til siden er bedret stereoperspektiv, men det forutsetter at du ikke har vegg rett ved lerretet... Går lerretet fra vegg til vegg hadde jeg nok forsøkt å beregne en noenlunde "veggfri" transmisjonsrute ihht høyttalernes spredningsspesifikasjon (som jeg ikke husker, men sjekk JBL.com).

...alternativt kan de jo sikkert vinkles litt innover om de plasseres helt til siden da...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg burde kanskje ha vinklet bakhøytalerne en smule. De er jo klasket inn mot sidevegg. En del av lyden der vil jo gå rett i en real dose med scene molton, men det gjør kanskje ikke så mye? I front satser jeg vel på 40-50 cm klaring til vegg da.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg finne ut av hvordan jeg skal henge rammelerret på veggen. Festebrakettene som følger med er, etter hva jeg leser av manualen (http://www.dreamscreen.no/uploadImag...%20manual.pdf), flate og beregnet for å skrues fast rett på vegg. Jeg må hengen rammen ca. 34 cm ut fra veggen som er den totale dybden på 8340 når de henger på brakettene sine. Har tenkt litt på å lime sammen noen tykke planker til en stor kloss på den tykkelsen. Klossen kan jeg feste med vinkeljern og så skrur jeg festebrakettene til rammen på klossene. Finnes det en mer elegant løsning?

Rammen gir meg 30,5 cm frivegg på hver side noe som er for lite for PC13-Ultras diameter på 40 cm. På hjemmesiden til :: Dreamscreen :: DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 and 16:9 står det at rammen kurver ut 11 cm fra senter til siden. Dvs at 11 cm + 34 cm = 45 cm og jeg kan få plass til 1 stk SVS PC13-Ultra på hver side bak lerretet. Holder teorien vann hvis jeg plasserer tubene helt inne i hjørnet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du vil jo miste en del av effekten fra høyttalerne dine bak om de ikke vinkles, men mulig du har nok uansett... Moltonen vil nok absorbere en del også, hvilket egentlig ikke er så positivt når det skjer såpass tidlig i "lydformidlingsprosessen", men som nevnt vil det trolig i praksis ikke være at så stor betydning når det tross alt er snakk om bakre høyttalere...

Du bør nok la det være litt "luft" mellom lerretsduken og høyttalerne for å unngå eventuell blafring (skal vel en del effekt til før det blir noe issue, men hvorfor ta sjansen), ville nok lagt opp til 15-20cm klaring... Utover det ser jo teorien ut til å holde vann den!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Jeg burde kanskje ha vinklet bakhøytalerne en smule. De er jo klasket inn mot sidevegg. En del av lyden der vil jo gå rett i en real dose med scene molton, men det gjør kanskje ikke så mye? I front satser jeg vel på 40-50 cm klaring til vegg da.
    Jeg tror dette blir bra, jeg. Du har fri sikt mellom høyttaler og sitteposisjonene, og da kommer lyden fram. Det som går i moltonen ville uansett ikke nådd ørene dine, med mindre de reflekteres fra andre, udempede flater i rommet.

For øvrig ser kinoen din skikkelig proff ut. Her får du mye moro. :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene folkens! Nå begynner ting å ta form. Jeg får rammelerretet i morgen men uten ultra HD duken da. Da mangler jeg bare molton, subber, kabler og projektor. Projektoren vil jeg uansett kjøpe helt til slutt for å kunne gjøre et best mulig kjøp.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er frontene på plass!

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1883-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1884-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1887-jpg

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk rammelerretet i dag og med min flaks har det en liten skade:

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1896b-jpg

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du motert fronthøyttalerne helt opp i taket??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi de vinkler ned mot lytteposisjonen. De er faktisk montert litt lavere enn surroundhøytalerne for å få plass til rammen over seg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gruet meg litt til festeanordningen til rammelerretet men det gikk heldigvis relativt bra. Tror det ble bunnsolid og ganske i vater. Skal male det grått slik at det går i ett med veggen.

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1901-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1904-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1905-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1907-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1911-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1914-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1917-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1919-jpg

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooops! Glemte å stille inn riktig oppløsning på kameraet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dettan blir superb, spoonfeedme! Synd at du må vente på duken da, men du får trøste deg med at andre (f.eks. meg) også venter på denne duken da... Jeg har riktignok en SmX-duk foreløpig, men den funker ikke videre bra, så jeg venter i spenning på ultraHD-duken skal dukke opp jeg også!

Slik rommet er nå trenger du vel nesten ikke en falsk frontvegg, er vel mer for å skjule subbene i så fall, men det er jo et poeng å ha enkel tilgang til subbene også kanskje... Jeg må jo drive å dra av og på lerretet når jeg skal ha tilgang bak, men så har jeg også plassert alt utstyret bak lerretet og ettersom jeg bytter ut tingene litt for ofte blir det i overkant mye mikking...

Uansett - grattis, da gleder vi oss til å se bilder av lerretet oppmontert!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det skal bli morro å se rammen med duk henge på plass. Rammen kommer jo til å kurve ut og dekke litt av subbene på hver side så det blir nok bra. Lerretet vil komme veldig nærme første rad nå. Håper ikke jeg går på en smell og et bakhode kommer i veien for projektorstrålen eller noe annet rart...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og funderer litt på å kjøpe meg en brukt BenQ 8720 for å benytte rommet før jeg får råd til resten av utstyret. Tror det kan lette ventetiden en del selvom det da blir en filmopplevelse uten subber og Full HD. Spørsmålet er om jeg kan få tak i en 8720 billig nok da. Ser det ligger et par ute for tiden, men det er vel ikke sikkert jeg kan få prisen ned mot 4000...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet opp Earthquaken og Onkyopreampen for en liten prøvelytting. Frontene har fått hver sin Tara Labs Helix 6 og surroundhøytalerne noen andre tykke kabler fra samme produsent. Kablene til bakøytalerne var hvite og som vanlig førte en prøvespraying bare til at de ble seige. Jeg tok da og en mettet klut og dro kablene gjennom for å "ta" den hvite finishen på de. Det ser sånn passe j****g ut men alt blir skjult av scene molton og lerretet.

Jeg har også skrudd sammen Procurve V4-rammen og venter i spenning på den berømte duken.

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1926-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1927-jpg

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-cimg1930-jpg

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Earthquaken må være noe av det desidert tyngste jeg har markløftet når det gjelder elektronikk. 55 kg var ikke å spøke med alene når impulsene tvang meg til en test i går natt. Startamperen på denne har faktisk allerede klart å ta min trege 16 A kurs en gang. Håper ikke det er noe som skjer alt for ofte. Forsterkeren har en relativt høy transformatorlyd som er litt sjenerende. Den vil vel blande seg lett inn projektorstøy og den lille vibrasjonslyden jeg hører fra ventilasjonen så det er vel ingen krise. Likevel er det litt skuffende og lurer nesten på om det skal være slik lyd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har testet litt med noen surroundspor fra Sveriges Radio Ljudarkivet - Multikanalsljud 5.1 - sr.se. Med helt ukalibrert forsterker og uinnspilte høytalere virker setupen meget lovende. Uten noen bilde så spiller jeg den lyden som kommer rett ut av esken fra Onkyoen. Gidder ikke å prøve å stille på noe med kun displayvisning.

Det var meget betryggende at de første testene avslørte en meget tydelig dialog fra JBL 8340. Håper den lydtransparente duken ikke gjør noe drastisk med dette. Videre vil jeg si at jeg var litt redd for den potensielt skarpe horndiskanten men selv uinnspillt kan jeg nesten slå fast at det ikke blir noe problem. Det kan nok bli aktuelt å flytte første rad litt bakover for å sikre en lengre avstand til lerret og bedre posisjon i surroundfeltet. Det vil føre til at bakre rekke ikke vil kunne kjøre reclinerfunksjonen helt ut. Siden det ikke er mulig å ligge å se hele lerretet så spiller jo ikke det noen stor rolle.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd litt forskjellige ting med Earthquaken for å se om den høye transformatorlyden gir seg ved forskjellige tilkoblinger. Dro ut alle tilkoblingene og forsøkte å sette nettkabelen i kontakt med og uten jord uten at det gjorde noen forskjell. En annen her på forumet har en 5-kanalversjon som er helt tyst så her frykter jeg at jeg har gjort et uheldig bruktkjøp...

Noen som har noen teorier?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en telefon til DynaBel i dag. De hørte den samme trafolyden fra 2 meter i butikken sin så da er det vel normalt for denne 7-kanaleren. Litt surt men ikke verre en jeg klarer å leve med. Nå er kanskje jeg litt ekstrem petimeter på komponenter med såkalt egenstøy. Drivverket på Samsung BDP-1500 kamuflerer vekk lyden med sin mer høyfrekvente surring og lesing på platen for å si det slik.

Side 20 av 25 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •