Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Å nå selger du? Hmmm, detta gikk jo bra
    Komponenter i en hjemmekino er jo stadig oppe til vurdering og byttes ut av mange. I mitt tilfelle har jeg sluppet opp for midler til å fullføre rommet. Av den grunn har jeg blitt fristet til å selge ting unna istedenfor å bare la ting stå ubrukt. Selv om det innebærer et relativt stort tap i forhold til priser jeg har gitt for komponenter, er det likevel lønnsomt i forhold til at det bare står og taper seg i verdi.

Fargene i rommet blir i hvertfall i den mørke enden av skalaen. Om det blir sort, brunt, grått eller kombinasjoner av de ser jeg vel når rommet er ferdig bygget opp.

Jeg synes AVC-A1XV drev MS5'ene fint med god kontroll, men det er et interessant forslag du kommer med der atledreier. Hvis jeg får solgt AVC'en kan det hende jeg går for separate komponenter når jeg skal bygge opp anlegget igjen.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=spoonfeedme]

Fargene i rommet blir i hvertfall i den mørke enden av skalaen. Om det blir sort, brunt, grått eller kombinasjoner av de ser jeg vel når rommet er ferdig bygget opp.

QUOTE]

Jeg fant en blåfarge som er matt mørkeblå, veldig fornøyd med det... Sort ble litt for dystert for min smak

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner du Denonen? ;-) Den fungerer glimrende på elektrostater, og kan ikke si at det ble noen nedtur i forhold til Krell kav400.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Farge på vegger

Hei du kan kikke på linken min om bygging av kino rom, jeg havnet på grå flugger farge som tilsvarer Jotun Lady nr 1352, ganske fornøyd med denne fargen

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ino-rom-5.html

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Savner du Denonen? ;-) Den fungerer glimrende på elektrostater, og kan ikke si at det ble noen nedtur i forhold til Krell kav400.
    For et kraftverk den saken er! Den leverer jo mye mer strøm en det som står på skiltet som er printet på baksiden (850w), som vel bare er et slags gjennomsnittlig forbruk og ment for å berolige folk som bor i land hvor strøm er relativt dyrt.
    Tror jeg kommer til å få et akutt savn etter den når rommet mitt blir ferdig om kanskje et par måneder ja. Blir vel å sondere bruktmarkedet etter noe som kan fylle skoene dens. Det blir ikke lett eller billig. Kan jo hende jeg ender opp med en brukt AVC-A1XVA hvis jeg kommer over en.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei du kan kikke på linken min om bygging av kino rom, jeg havnet på grå flugger farge som tilsvarer Jotun Lady nr 1352, ganske fornøyd med denne fargen

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ino-rom-5.html
    Er det en takmaling med 03 matthet det da? En relativt lys gråfarge hvis bildet ikke bedras på min dårlige PC Monitor. Jeg tror jeg personlig skal gå for S8500-n på veggene slik som vist i post 354 her:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...bygger-18.html

Taket mitt blir nok svart. Alle malingene skal være så matte som det er mulig å få. Finnes det noen gode 02 varianter? Det er vel det laveste man kommer i matthetsgrad?

Jo mørkere jo bedre mener jeg de bildeguruene hevder, men det kan jo bli litt utrivelig for noen med tilnærmede svarte omgivelser.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten bildeoppdatering

Vel nå ser det ut som om det omsider skjer noe her...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede det der
    Jeg fikk og bygget rommet mitt fra bånn av, god fordel det.

Småting å tenke på;
    Legg opp til masse plass til kabler i veggene. kan nesten ikke bli for mye... Digg å ikkke ha så mye slengede på gulvet.
    Nice med nettverkstilkobling og evt tlfuttak også.
    Jeg brukte selv Rockwool akustikkplater som foring, funker meget bra,
    Maling har jo vært diskutert... Jeg fikk tak i en oljemaling til taket som var mørkeblå og helt matt. Veggene tok jeg og mørkeblå.
    Poenget er at an på det sterkeste bør unngå hvitt tak/hvite vegger. Gir utvasking av bildet...
    Jeg la gulv med varmekabler - herlig å slippe ovner på veggene.
    Tror ikke det er så mye dyrere.

Jeg har bla 3 effekttrinn så det er ofte varmen ikke står på.

Lykke til videre med god-rommet

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode tips!

Tror jeg skal gå for en eller annen form for kabelgate for kablene. Skal prøve å få med meg et telefonuttak og en nettverkstilkobling. Hva slags nettverkskabel skal man strekke inn i rommet? (Tenker på om den skal være krysset eller ei og hva slags varenavn den har) Synes det er et virrvarr av forskjellig nettverkskabelvarianter i nettbutikkene...

Skal legge inn et par strømkurser til også. Teller på knappene om jeg skal ha skjult anlegg. Det blir jo så forferdelig mange hull i gipsen etterhvert. I tillegg skal jeg jo ha et 30 cm stort hull i innerveggen til høyre for døren hvor det skal sitte en vifte på utsiden av rommet. På innsiden må jeg derfor lage meg en solid lydfelle med litt dimensjoner. Skal også ha en lydfelle på luftehullet i lecaveggen. Blir litt store bokser (laget av gipsplater) men de kan jo ha en positiv effekt på akustikken.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er fremdriften for det som skal skje i neste omgang i dette rommet. Teksten nedenfor er sakset fra forslag fra snekker og Rockwool:

"Snakket med en representent fra Rockwool forrrige uke og han anbefalte føllgende løsning:

Gulv: 20mm trinnlydplate, 22 mm flytende sponplategulv (for best resultat akustikkmessig anbefalte han et tykt vegg til vegg teppe istedenfor laminat eller parkett.

Leca vegger: fores ut med 70mm stenderverk ca 30mm ut fra veggen, tomrommet fylles med 30mm lydplate. Veggen isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon, 2 lag gips

Vegg ut mot trapp: eksisternde stenderverk fylles med 98mm std. isolasjon og plateslåes med et lag gips. Veggen fores ut med 70mm stenderverk, isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon og 2 lag gips.

Vegg med vinduer: Fores ut med 70mm stenderverk, isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon.

Tak: Lydbøyler, 36x48mm lekter, isoleres med 45mm lydplate.

Det anbefales ikke å tette igjen vinduer med isolasjon da dette mest sannsynlig vil føre til kondes på innsiden av ruten. Alternativt kan det lages slik at du kun setter dette inn når rommet er i bruk og tar de ut ellers. Det best er nok skikkelig tykke gardiner (ala sceneteppe).

Denne løsningen vil jo stjele en del plass fra rommet (ca 20 cm i lengde og det samme i bredde), men iflg Rocwool bør du gjøre det sånn for å få best mulig resultat.

Bruk av lydplate i veggene er det beste, men som Rockwool sa så er det veldig vanskelig å få det til ordentlig ved bruk av lydplate da denne ikke er fleksibel slik som std isolasjon er og da er det veldig fort at det blir små "glipper" i isolasjonen som lyden kan komme igjennom. Det er selvfølgelig du som bestemmer det, men jeg vil vel kanskje anbefale std isolasjon (Flexi-A plate) så er du sikker på at det blir helt tett.

Trelast:

36x68- ca 150m
    36x48- ca 50m
    19x98- ca 20m
    22mm gulvspon- ca 20m2
    Gipsplater 13mm GN2400- 55stk

Isolasjon:

Lydbøyle type D- 40stk
    Trinnlydplate 20mm- ca 20m2
    Lydplate 30mm ca 20m2
    Lydplate 45mm ca 20m2

Lydplate 70mm ca 45m2 (evt 70mm Flexi-A plate)
    Flexi A-plate 98mm ca 12m2

Plast 0,20mm ca 20m2
    Gipsskruer 1 lag ca 800stk
    Gipsskruer 2 lag ca 800stk

Fugemasse/akryl ca 10 patroner"

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RE: Fuge masse

Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Her er fremdriften for det som skal skje i neste omgang i dette rommet. Teksten nedenfor er sakset fra forslag fra snekker og Rockwool:

"Snakket med en representent fra Rockwool forrrige uke og han anbefalte føllgende løsning:

Gulv: 20mm trinnlydplate, 22 mm flytende sponplategulv (for best resultat akustikkmessig anbefalte han et tykt vegg til vegg teppe istedenfor laminat eller parkett.

Leca vegger: fores ut med 70mm stenderverk ca 30mm ut fra veggen, tomrommet fylles med 30mm lydplate. Veggen isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon, 2 lag gips

Vegg ut mot trapp: eksisternde stenderverk fylles med 98mm std. isolasjon og plateslåes med et lag gips. Veggen fores ut med 70mm stenderverk, isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon og 2 lag gips.

Vegg med vinduer: Fores ut med 70mm stenderverk, isoleres med 70mm lydplate eller std isolasjon.

Tak: Lydbøyler, 36x48mm lekter, isoleres med 45mm lydplate.

Det anbefales ikke å tette igjen vinduer med isolasjon da dette mest sannsynlig vil føre til kondes på innsiden av ruten. Alternativt kan det lages slik at du kun setter dette inn når rommet er i bruk og tar de ut ellers. Det best er nok skikkelig tykke gardiner (ala sceneteppe).

Denne løsningen vil jo stjele en del plass fra rommet (ca 20 cm i lengde og det samme i bredde), men iflg Rocwool bør du gjøre det sånn for å få best mulig resultat.

Bruk av lydplate i veggene er det beste, men som Rockwool sa så er det veldig vanskelig å få det til ordentlig ved bruk av lydplate da denne ikke er fleksibel slik som std isolasjon er og da er det veldig fort at det blir små "glipper" i isolasjonen som lyden kan komme igjennom. Det er selvfølgelig du som bestemmer det, men jeg vil vel kanskje anbefale std isolasjon (Flexi-A plate) så er du sikker på at det blir helt tett.

Trelast:

36x68- ca 150m
    36x48- ca 50m
    19x98- ca 20m
    22mm gulvspon- ca 20m2
    Gipsplater 13mm GN2400- 55stk

Isolasjon:

Lydbøyle type D- 40stk
    Trinnlydplate 20mm- ca 20m2
    Lydplate 30mm ca 20m2
    Lydplate 45mm ca 20m2

Lydplate 70mm ca 45m2 (evt 70mm Flexi-A plate)
    Flexi A-plate 98mm ca 12m2

Plast 0,20mm ca 20m2
    Gipsskruer 1 lag ca 800stk
    Gipsskruer 2 lag ca 800stk

Fugemasse/akryl ca 10 patroner"

Hei jeg ser at du regner med et forbruk på ca 10 patroner fugemasse, jeg har bygget et tilsvarende rom og brukte mellom 30 og 40 patroner fugemasse. Husk at en anbefales og fuge mellom tak veg og vegg gulv på begge lagene med gips for å få dette helt tett.:-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg synes også at det var et vel lite anslag. Er vel essensielt at det blir fuget skikkelig så da må jeg vel øke budsjettet der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEILIG dvd spiller, kjøpte nettopp en slik "brukt" 4 mnd gammel. VELDIG fornøyd

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nad_319
    DEILIG dvd spiller, kjøpte nettopp en slik "brukt" 4 mnd gammel. VELDIG fornøyd
    Hva svarte du på her, egentlig?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått gjort noe småtteri igjen. Takket være den utmerkede byggetråden til RuneW ble jeg klar over disse Z-kassette fra Fresh Norge som forhåpentlig løser lydisoleringen av ventilasjonen. Saget hull i veggen og kledde inn kassetten i Glava Lydplater. Kassetten hengte jeg opp med monteringsbånd fra Biltema som jeg skrudde fast i jerngitteret.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet over til venstre viser hvor jeg har tegnet av etter kassetten og gravd ut rom slik at den passer akkurat inni isolasjonen (Glava lydplate). Gjennom hullet i veggen har jeg limet fast et db-rør, slik jeg også har gjort ved uttaket til den ferdig isolerte Z-kassetten inn i rommet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her stikker db-røret ut på andre siden av veggen. Røret har jeg limet fast med Sicaflex. Ser jo nesten ut som en liten sjokoladekake?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over denne sjokoladekaken har jeg laget en viftekasse som jeg skal sette en døktig bøs vifte i.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftekassen er meget massiv og jeg isolerer den med tykke gummimatter limet med Sicaflex.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gummimattene skal sikre lyd- og vibrasjondemping av kassen. Her har jeg montert vinkeljernene for montering på veggen.

Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •