Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 488
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Nei, det kan man desverre ikke i og med at den ikke har noen form for romkorreksjon.

Til subwooferkalibrering (PEQ) benytter jeg SMS-1 fra Velodyne i tillegg til bassmanagement i 1570.

I hvilke frekvensområder tenker du?

Vil uansett råde deg til å evt. benytte hardware-løsninger (romtuning etc). Smak og behov er naturligvis forskjellig og forstår deg godt om du velger å benytte korreksjonssystemer til å gjøre jobben, men dette kan også gå ut over headroom og evt. komponenter. Hvis du vet hvor i registeret problemene ligger kan det absolutt være verdt et forsøk med mer hardwarebaserte løsninger.
    Jeg skal ikke ta en prinsippdiskusjon i denne tråden, men vil nok hevde at man kan oppnå bedre resultater totalt sett med kombinasjonen av fysiske akustikktiltak i rommet, omhyggelig plassering av høyttalere og lytteposisjon og elektronisk romkorreksjon enn man klarer med bare et eller to av virkemidlene alene. Personlig ville jeg ikke drømme om å kjøpe surroundprosessor for hjemmekino i 2009 uten muligheten for elektronisk romkorreksjon, men jeg vet jo at man kan få til fine resultater uten også. Det er hovedsaklig i bassen at det er vanskelig å gjøre effektive tiltak med kun fysisk akustikktuning, siden disse virkemidlene tar enormt med plass om de skal være effektive ved lave frekvenser.

Med en enhet som SMS-1 har du jo nettopp tatt i bruk romkorreksjon ved de lave frekvensene, og da skjønner jeg at du kan gjøre resten av jobben tilfredstillende med en prosessor uten romkorreksjon og ved å ta i bruk fysiske tiltak.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg tar sjansen heller på RSP-1570 av de grunner du nevner Roffe. Den er hyggelig priset og har et godt design men jeg må vel kanskje se mot Onkyo PR-SC886 da. Bør vel kanskje få den samme pris.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    JBL 8340 er ingen typiske "PA"-høyttalere spoonfeedme, men er glad i masse effekt...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som musikk i mine ører for jeg har liksom halvveis bestemt meg for de JBL'ene. Earthquaken bør jo levere nok watt. Jeg er litt redd for disse horndiskantene men de er vel ikke helt brutale? Hvordan fungerer tale i senterkanalen. Er jo den viktigste siden jeg liker å se film uten tekst .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    JBL 8340 er ingen typiske "PA"-høyttalere spoonfeedme, men er glad i masse effekt...
    De er jo på en måte godt å høre. Og jeg regner med at han er velkommen for en demo, Lygren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Selvsagt, "hytta" står klar for enhver som vil ta en kikk/hør, bare å sende meg en PM det!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På tale er disse høyttalerne helt enestående. Ingen forvrengning nesten samme hvor høyt og spisst en mater de med... Typisk for centerhøyttalere er jo at f.eks. lyse kvinnestemmer får en snodig forvrengning, det har en liksom ikke noe av her... Kinohøyttalere er korrekt beskrivelse, det er eksakt slik de oppleves!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'm SOLD!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at jeg kan få Onkyo PR-SC886 til 12000 kr så da er det ingen tvil om hvilken prosessor jeg velger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skal ikke ta en prinsippdiskusjon i denne tråden, men vil nok hevde at man kan oppnå bedre resultater totalt sett med kombinasjonen av fysiske akustikktiltak i rommet, omhyggelig plassering av høyttalere og lytteposisjon og elektronisk romkorreksjon enn man klarer med bare et eller to av virkemidlene alene. Personlig ville jeg ikke drømme om å kjøpe surroundprosessor for hjemmekino i 2009 uten muligheten for elektronisk romkorreksjon, men jeg vet jo at man kan få til fine resultater uten også. Det er hovedsaklig i bassen at det er vanskelig å gjøre effektive tiltak med kun fysisk akustikktuning, siden disse virkemidlene tar enormt med plass om de skal være effektive ved lave frekvenser.

Med en enhet som SMS-1 har du jo nettopp tatt i bruk romkorreksjon ved de lave frekvensene, og da skjønner jeg at du kan gjøre resten av jobben tilfredstillende med en prosessor uten romkorreksjon og ved å ta i bruk fysiske tiltak.
    Er delvis enig roffe. Var litt klumsete skrevet av meg det ovenfor. Jeg mente å si at det gjerne kunne være mer gunstig å benytte akustiske tiltak i øvre register og PEQ i nedre. Det jeg skrev ble jo helt relativt i og med det igjen kommer an på forsterkerkraft, høyttalere, rom og det egentlige behovet for evt. korreksjon. Er naturligvis mer lettvin med elektronisk korreksjon.
    Hos meg har romkorreksjon desverre bare resultert i dårligere dynamikk, og har stort sett gjort mer ugagn enn gagn i mitt rom. Det er dermed ikke sagt at samme scenario vil inntreffe hos herr spoon, men ville bare gjøre han observant på det ikke er noen form for mirakelkur

Men dette kommer vel igjen an på preferanser etc. hos den enkelte

Edit: Optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon tar jeg nesten som en selfølge at man tar hensyn til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Det ser ut til at jeg kan få Onkyo PR-SC886 til 12000 kr så da er det ingen tvil om hvilken prosessor jeg velger.
    Hehe, det er jo en flott pris, nice! Brukt eller ny?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen pris :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg og rabler på en blokk og prøver å finne en fornuftig front i rommet. Nesten litt flaut å legge ut men jeg trenger tips og synspunkter so here goes:

Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000!  + Alcons CR1!-front-jpg

Hvis noen har fulgt med her så legger man kanskje merke til at jeg har byttet til JBL-8320 på tegningen. Det blir kanskje litt trangt med 8340 som er 45,7x45,7 kontra 8320 som 40,6x34,3 i omkrets? Jeg tenker da på refleksjoner fra tak hvis den plasseres for høyt. jeg kunne kanskje montert lerretet (77" Dreamscreen V3 Dynagrey ProVurve 16:9) litt lenger ned da den Earthquaken er 23,5 cm høy. Jeg er litt usikker på plassering av lerret i forhold til det som passer best til sofaene. Er ikke så mye jeg kan flytte det ned uansett.

Følgende spørsmål surrer i mitt hode nå:
    -Trenger jeg noe større enn JBL-8320 med de SVS'ene
    - Hadde det vært en idé med å seriekoble 2 stk 8320 for å lage en pervers senterhøytaler med enestående dialog?
    -Blir SVSPC13-Ultra for store for et rom på 5 x 3,5 meter?
    -8320 eller 8340?

L-Sound - SVS PC13-Ultra
    JBL Kino surroundhøyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt stort det bilder der!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, nå ble det litt bedre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg er at frontene er plassert veldig høyt. Er det noen spesiell grunn til dette? Blir det akkurat for trangt mellom SVS'ene og lerretet? Hvis du ikke allerede har kjøpt lerret, kunne det kanskje ha vært en mulighet å satt frontsystemet bak et lydtransparent lerret? JBL'ene er jo som skapt for det så grunne som de er.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ganske lavt under taket og med den vinklingen som man får på de så bør de vel sitte såpass høyt? Det lille lerretet på 77" tommer gir meg dessverre litt problemer med kastelengden på projektorer. Kanskje jeg burde ha flyttet lerret litt ut fra veggen, gått opp til 106" tommer lydtransparent og satt JBL'ene bak? Blir jo veldig stort bilde fra bare litt over 2 meter sitteavstand på første rad... selv med 92". 77" lerretet er bestilt og betalt så det går vel sin gang...

Klarer liksom aldri å bli enig med med selv om lerretsstørrelsen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke disse høyttalerene, men Lygren har sikkert noen tips. Det burde være mulig å vinkle høyttaleren slik at lavere plassering er mulig. Hvis ikke kan jo ikke disse egnet som fronter?

I utgangspunktet er vel dette surroundhøyttalere, men det er jo i utgangspunktet ikke det samme som at de er uegnede som fronter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg har jo vinklet mine og plassert de bak lerretets øvre kant (lydtransparent lerret), ikke noe problem det... Hvis jeg skal komme med et råd her må det jo bli å gå for tanken du hadde... 92" på et par meter er null problem, jeg har 230cm bredde og rundt 2 meter til første "rad"... Koster deg sikkert noe mer - både penger og venting, men jeg skal nærmest love deg at det er verdt det.

Bygging av falsk vegg er også veldig enkelt, se gjerne byggegangseksempel her:

SmX Cinema Solutions :: Acoustically Transparent Projection Screen Application

Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •