Spoonfeedme's Hjemmekino - Rullestilaslerretramme HD 2000! + Alcons CR1! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 25 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 488
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sitter og lurer på om jeg skal satse på noe alla dette i kinoen:

Rotel RSP-1570 Hjemmekino.no - Produktdatabase - Rotel RSP-1570
    Earthquake Cinenova Grande 7 EHED Jordbrånen
    7 x JBL-8340A http://www.lydrommet.no/artikkel/vis.php?id=28417
    DreamScreen V3 DynaGrey ProCurve 16:9 200cm/ 92" AVshop.no / DreamScreen V3 DynaGrey ProCurve 16:9 200cm/ 92"

Sofaene er som kjent bestilt og Earthquaken er i boks. Projektoren bekymrer jeg meg om helt til slutt...
    Noen som har noen tanker om dette. Noen feller jeg har gått i? Noe som ikke passer inn eller sammen her?

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta hørres veldig bra ut. Trur du vil ha nok effekt til høyttalerane iallefall:-)
    Eg har sjøl earthquaken og jbl høyttalera og det spiller veldig bra på film...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billigste dynene og putene på Ikea koster jo "slikk og ingenting"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Jeg sitter og lurer på om jeg skal satse på noe alla dette i kinoen:

Rotel RSP-1570 Hjemmekino.no - Produktdatabase - Rotel RSP-1570
    Earthquake Cinenova Grande 7 EHED Jordbrånen
    7 x JBL-8340A http://www.lydrommet.no/artikkel/vis.php?id=28417
    DreamScreen V3 DynaGrey ProCurve 16:9 200cm/ 92" AVshop.no / DreamScreen V3 DynaGrey ProCurve 16:9 200cm/ 92"

Sofaene er som kjent bestilt og Earthquaken er i boks. Projektoren bekymrer jeg meg om helt til slutt...
    Noen som har noen tanker om dette. Noen feller jeg har gått i? Noe som ikke passer inn eller sammen her?
    Jeg er sikker på at dette vil låte bra på filmsurround. Jeg er litt skeptisk til høyttalernes ytelse på musikk, spesielt siden disse høyttalerne ut fra spesifikasjonene åpenbart ruller av ganske mye i diskanten. I en ren kino tror jeg ikke du vil savne noe.

Ellers lurer jeg også på hvorfor du har valgt akkurat den hjemmekinoprosessoren. Etter hva jeg skjønner har den ikke innebygget elektronisk romkorreksjon. Har du et relativt uproblematisk rom, så klarer du deg jo uten, men...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke klar over at Rotel ikke hadde det. Er du sikker? Jeg kunne få den hos Solberg Hifi for 15000 uten at jeg prøvde å prute så det var liksom prisen som lokket.
    Rommet skal kun brukes til film og spill men det hadde jo vært hyggelig om en og annen konsert hadde låtet bra også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke klar over at Rotel ikke hadde det. Er du sikker?
    Helt sikker kan jeg jo ikke være uten å prøve den, men jeg finner jo ingenting i spesifikasjonene om at den har det, og det er sjelden at produsentene ikke opplyser om elektronisk romkorreksjon dersom det er med i produktet.

Edit: Har bladd gjennom manualen i pdf-format også, og finner heller ikke noe om romkorreksjon der.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg få snuset opp. Er det ikke veldig rart å ikke ha en skikkelig romkorreksjon? Jeg tror jeg trenger en veldig bra romkorreksjon til rommet så det går jo ikke da.

Kandidatene til prosessorjobben er som følger:

Rotel RSP-1570 Listepris: 18495
    Marantz AV8003 24995
    Onkyo PR-SC886 17995
    Nad M15 HD ?

Noen andre som burde være aktuelle?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 1570 og kan bekrefte at den ikke har romkorreksjon. Jeg valgte å gå for uten romkorreksjon siden den kun gjør mer ugagn i rommet mitt enn den hjelper (Audyssey). Eneste romkorreksjonssystemet som har fungert noenlunde bra her er YPAO-systemet til Yamaha.
    Har også meget god erfaring med Rotel, både mtp lydkvalitet, kalibreringsmuligheter og driftsikkerhet. Den skuffet ikke og jeg valgte å gå for den til slutt.

Hadde AV8003, og grunnet begrensninger hva innstillings- og kalibreringsmuligheter (software) angår valgte jeg å gå vekk fra denne. Meget vellydende som musikkformidler, men virker til å være beregnet på et THX-basert oppsett på filmsiden (small, 80hz xover). Den kunne sådan ikke brukes i mitt oppsett.

Onkyo og NAD'en har jeg desverre ikke prøvd, men tror NAD sin prosessor er meget vellydende. Whitedemon her på forumet mener jeg har, eller hadde, Onkyo sin. Du kan jo evt. sende ham en pm

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være helt ærlig så har ikke romkorreksjon gjort noe stort for meg heller bortsett fra å stille inn SPL og avstander. Har bare litt erfaring fra Denon AVC-A1XV og Yamaha RX-V1800 som klarte å øke lydtrykket i de aller øverste frekvensene på Klipsch RB-81. Kanskje jeg er like godt tjent uten? Men da bør man ha en del gode manuelle justeringsmuligheter. Har RSP-1570 det? Har den 2 stk subutganger?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den praktiske konsekvensen for ørene at en høytaler som JBL-8340A ruller av ved 16-18 Khz. Andre høytalere går vel 10 khz høyere eller mer?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den praktiske konsekvensen for ørene at en høytaler som JBL-8340A ruller av ved 16-18 Khz.
    Det kommer muligens an på ørene som hører (eller ikke gjør det). For mitt vedkommende er alt over 16 khz overflødig informasjon... :-(

Men for å være litt konstruktiv: Selve -3dB-punktene forteller jo en veldig liten del av historien til en høyttaler.

Understanding Speaker Frequency Response

Andre høytalere går vel 10 khz høyere eller mer?
    Disse JBL'ene er vel å betrakte som PA-høyttalere og har lydsignatur deretter?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utover det at PA høytalere brukes til konserter og større lokaler og liksom er litt "grøvre" og unyanserte har jeg ikke spesielt peiling på forskjellene. Nå har jeg ikke noe spesielt greie på vanlige høytalere heller når jeg tenker meg om. Hva er det som kan være så feil/riktig med PA høytalere i hjemmekinoen kontra "vanlige" høytalere?

Hva er den såkalte PA-signaturen? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det er høyt lydtrykk, punch i bassen, skarp/hard men klar diskant?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være helt ærlig så har ikke romkorreksjon gjort noe stort for meg heller bortsett fra å stille inn SPL og avstander. Har bare litt erfaring fra Denon AVC-A1XV og Yamaha RX-V1800 som klarte å øke lydtrykket i de aller øverste frekvensene på Klipsch RB-81. Kanskje jeg er like godt tjent uten? Men da bør man ha en del gode manuelle justeringsmuligheter. Har RSP-1570 det? Har den 2 stk subutganger?
    1570 har alt man kan ønske seg. Det eneste jeg kunne tenke meg var bedre er mer nøyaktig justering av spl per ht og avstand. Det skjer i 1dB og 0,3m intervaller, dette burde de skjerpet. For min del holder det dog i massevis siden høyttalerne står perfekt i forholdt til intervallene

Den har to sub- og senterutganger.

Ja, selv spl per ht og avstand har auto-setup hatt problemer med å stille korrekt her - i tillegg til at resultatene har variert relativt kraftig fra gang til gang.

Det kommer nok an på hvilke krav man har til en prosessor av dette slaget. Har du noen faste kriterier du ønsker å ytre?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder egentlig at den er 100 % kompatibel med de nye formatene. Skulle gjerne hatt flere enn 4 Hdmi men jeg må holde kostnadene nede. Står vel kanskje mellom Rotel RSP-1570 og Onkyo PR-SC886. Nad M15 HD kan jeg nok bare glemme da den ser ut til å havne på rundt 30k når den kommer i mars.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det var veldig stiv pris for NAD'en.

Sikkert ikke lett å velge, har vært der selv, men hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt

Hvis du er i Bergen eller befinner deg i nærheten er det bare å poppe innom for en lytt og demo til 1570'en

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utover det at PA høytalere brukes til konserter og større lokaler og liksom er litt "grøvre" og unyanserte har jeg ikke spesielt peiling på forskjellene. Nå har jeg ikke noe spesielt greie på vanlige høytalere heller når jeg tenker meg om. Hva er det som kan være så feil/riktig med PA høytalere i hjemmekinoen kontra "vanlige" høytalere?

Hva er den såkalte PA-signaturen? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det er høyt lydtrykk, punch i bassen, skarp/hard men klar diskant?
    Jeg har helt sikkert enda mindre peiling enn deg, men det jeg vet er at PA-høyttalere er laget for å være så effektive som mulig (og spille så høyt som mulig) og at dette kan gå utover andre ting. De pleier vel å slite litt med -3dB-punktene som du har vært inne på.

Personlig liker jeg ikke så godt "PA-lyd". Hvis det er noe som heter "PA-lyd" da. Det kan godt være at det bare har vært de PA-høyttalerene jeg har hørt... Det er diskanten jeg sliter med. Synes nesten alltid den er slitsom, men kan ikke putte fingeren på det.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig bare lest om de i tråden til Lygren når det gjelder erfaringer med de og at Colosseum og en del andre kinoer bruker de. Diskanten er vel kanskje det jeg er mest redd for når det gjelder JBL-8340A. De hadde vært utrolig praktiske da jeg kan veggmontere alle 7 høytalerne og ha 2 stk SVStuber på hver side av lerretet i front...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig bare lest om de i tråden til Lygren når det gjelder erfaringer med de og at Colosseum og en del andre kinoer bruker de. Diskanten er vel kanskje det jeg er mest redd for når det gjelder JBL-8340A. De hadde vært utrolig praktiske da jeg kan veggmontere alle 7 høytalerne og ha 2 stk SVStuber på hver side av lerretet i front...
    Det beste hadde vel vært å ta tur til Lygren og høre selv? Så finner du jo fort ut om du liker lyden eller ikke.

Og ja, det er vel ikke noe annet enn PA som blir brukt i større kinoer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man tune lyden manuelt på RSP-1570 Labbetuss? Hva er mulighetene hvis man har noen problem i enkelte frekvensomnråder?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kan man desverre ikke i og med at den ikke har noen form for romkorreksjon.

Til subwooferkalibrering (PEQ) benytter jeg SMS-1 fra Velodyne i tillegg til bassmanagement i 1570.

I hvilke frekvensområder tenker du?

Vil uansett råde deg til å evt. benytte hardware-løsninger (romtuning etc). Smak og behov er naturligvis forskjellig og forstår deg godt om du velger å benytte korreksjonssystemer til å gjøre jobben, men dette kan også gå ut over headroom og evt. komponenter. Hvis du vet hvor i registeret problemene ligger kan det absolutt være verdt et forsøk med mer hardwarebaserte løsninger.

Side 14 av 25 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •