Ambiance selger Franck Tchang Tango Red! - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 197 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 3926
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker.

Nå har det seg slikat fyren som skulle selge Druide høyttalerene ikke lar seg høre i fra. Så de går ferden videre. Tanken har satt seg mer og mer på selv bygg. Men hvor bra klarer jeg det? Har ikke bygget anett en bil stereo i ungdoms tiden.

Har vært inne på ELTEK sine sider men finner ikke noe på filter bygging og hva jeg kan bruke på de elementene jeg fant ut jeg kunne koste på høyttalerene.

Tenker å bruke to elementer pr kasse, og elementene jeg fant ligger på 88db og 91db, mulig filter fjærner noe av følsomheten og impedansen blir også påvirket av filteret.

SEAS:
    http://www.mamut.net/dynabel/se_4890...-p_-_h1224.pdf

http://www.mamut.net/dynabel/se_1830...fc_-_h0881.pdf

Håper dette er noe som kan funke greit.

A.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et spennende valg! Her satser man friskt

Det er mye lekkert hos Humble Homemade Hifi og Troels Gravesens DIY Loudspeaker Projects du kan ta som utgangspunkt før du begynner å komponere fritt. Det er svært mange hensyn å ta i planleggingen av egenkomponerte høyttalere, så med mindre du vil investere mye tid så er det nok bedre å ta utgangspunkt i noe som allerede er gjennomprøvet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Har vært inne på ELTEK sine sider men finner ikke noe på filter bygging og hva jeg kan bruke på de elementene jeg fant ut jeg kunne koste på høyttalerene.

Tenker å bruke to elementer pr kasse, og elementene jeg fant ligger på 88db og 91db, mulig filter fjærner noe av følsomheten og impedansen blir også påvirket av filteret.

SEAS:
    http://www.mamut.net/dynabel/se_4890...-p_-_h1224.pdf

http://www.mamut.net/dynabel/se_1830...fc_-_h0881.pdf

Håper dette er noe som kan funke greit.

A.
    Er du inne på tanken om å bygge en høytaller selv ville jeg vurdert denne Zaph|Audio - ZRT - Revelator Tower konstruksjonen sterkt. Jeg sikter til den som er en ren 2-veis versjon. Den spiller utroligt bra og har en detalj rikdom av en annen dimensjon.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode forslag Ola og Bjørn E.

Har en del lesing og foreta nå. Jeg tror dette kan bli et morsomt prosjekt selv om resultatet ikke blir helt optimalt, men jag kan ta lærdom av dette og kanskje bringe det til neste høyttaler prosjekt. 8)

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet prosjektet som passer mine bygge kunnskaper best.

Går for en enkel filter løsning bestående av ca 20 løse deler med relativt lav reaktiv/passiv motstand.

Elementene er fra SEAS med aluminium diskant, og bass/mellomtone. Et slave element skal inn istedet for port. (ZAPH Audio)

Kassen skal bygges av 15mm -> 20mm MDF plater som lamineres to til tre ganger for minst mulig resonanse i konstruksjon.

Nå har det seg slik at jeg ikke er noen racer på autocad eller tegneprogrammer generelt, så det lar jeg utebli. Jeg får heller ta noen bilder underveis i byggeprosessen. Byggestart om et par dager... Da kommer komponentene fra forskjellige leverandører i posten.

Hmm... Begynner å klø i de ti tommeltottene mine.

A.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet prosjektet som passer mine bygge kunnskaper best.

Går for en enkel filter løsning bestående av ca 20 løse deler med relativt lav reaktiv/passiv motstand.

Elementene er fra SEAS med aluminium diskant, og bass/mellomtone. Et slave element skal inn istedet for port. (ZAPH Audio)

Kassen skal bygges av 15mm -> 20mm MDF plater som lamineres to til tre ganger for minst mulig resonanse i konstruksjon.

Nå har det seg slik at jeg ikke er noen racer på autocad eller tegneprogrammer generelt, så det lar jeg utebli. Jeg får heller ta noen bilder underveis i byggeprosessen. Byggestart om et par dager... Da kommer komponentene fra forskjellige leverandører i posten.

Hmm... Begynner å klø i de ti tommeltottene mine.

A.
    Kult prosjekt.. er det sånn at vi som skal på demo hos deg til lørdag kan risikere å bli satt til en 4 til 5 timer med sparkling og pussing? ;-)

Siden frøkna i huset har en mening med i bildet her.. har du noen tanker rundt finish? blir det laminat av noe slag, eller skal du prøve deg på piano lakk? Blir spennende å se bilder fra det prosjektet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Ambience.
    Skulle gjerne satt igang et prosjekt som dette selv, men har dessverre ikke tolmodigheten som skal til for å få et pent resultat.....:roll:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Kult prosjekt.. er det sånn at vi som skal på demo hos deg til lørdag kan risikere å bli satt til en 4 til 5 timer med sparkling og pussing? ;-)

Siden frøkna i huset har en mening med i bildet her.. har du noen tanker rundt finish? blir det laminat av noe slag, eller skal du prøve deg på piano lakk? Blir spennende å se bilder fra det prosjektet.
    Ja.

Tenkte at de som ikke får swetspot, kan pusse og prime høyttalere mens jeg demonstrere litt i kinoen. To fluer i ett smekk...

For at høyttalerene skal skli best mulig inn i resten av stuen, og den nye sterebenken, så satser jeg på sort blank. Tror det kan bli pent.

Designet på høyttaleren blir ikke en firkantet boks med stativer, men en skrå front, og med trippelt lag med MDF slik at det går å lage et 45 grader avkapp på høyttaler sidene fra midten og oppover. Noe ala Avalon, og Von Schweikert vr5sr design. Stativet vil bli skrudd fast på baksiden av høyttaleren, og mulig jeg gjør de sandfyllte for å øke vekten og minke forplantninger i stativet.

A.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som ikke klarer å sove?:???:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Spennende Ambience.
    Skulle gjerne satt igang et prosjekt som dette selv, men har dessverre ikke tolmodigheten som skal til for å få et pent resultat.....:roll:

Hehe... Det har egentlig ikke jeg heller.. Men jeg må bitte i det sure eplet og komme igang. Når jeg først er i siget så bruker det å gå greit.

Tenker å bygge disse med tanke på videre bygging om jeg skulle ønske en aktiv bass modul under for å få en fulltonehøyttaler. Dette noe på sikt. :twisted:

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Flere som ikke klarer å sove?:???:

Tja nesten... Jobbet til nå. Så nå er det en pils, musikk og avforum.

A.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagene til demo går nedover og godt er det, håper virkelig ingen av dere blir syke nå altså. Dette er noe jeg vil virkelig bli med på, har sett frem til demoer nå siden jeg fikk invitasjon her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på programmer som Turbocad eller Google Sketchup?

Disse to har jeg brukt en del i min forrige jobb og de er mye enklere å bruke enn Autocad.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvbygg er jo helt topp i mine øyne. Men det er umulig (eller veldig vanskelig i det minste) å designe et delefilter til en høyttaler uten å så mye som ha bygget en prototype-kasse. Tuning av delefilter er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende med høyttalerbygging, og antall filterkomponenter kan neppe være gitt på forhånd.

Med mindre du har gått for noe som andre har bygget før deg, da.

Så vær forberedt på å måle og lodde om delefiltere i en periode før du er lydmessig i mål.

Anbefaler også at du tar en titt på byggeprosjektet til norcad. Det viser hvor mye tuning og tilpasning man av og til må gjøre for å få resultatet man ønsker.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Selvbygg er jo helt topp i mine øyne. Men det er umulig (eller veldig vanskelig i det minste) å designe et delefilter til en høyttaler uten å så mye som ha bygget en prototype-kasse. Tuning av delefilter er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende med høyttalerbygging, og antall filterkomponenter kan neppe være gitt på forhånd.

Med mindre du har gått for noe som andre har bygget før deg, da.

Så vær forberedt på å måle og lodde om delefiltere i en periode før du er lydmessig i mål.

Anbefaler også at du tar en titt på byggeprosjektet til norcad. Det viser hvor mye tuning og tilpasning man av og til må gjøre for å få resultatet man ønsker.
    Delefilterene er designet for disse elementene, så jeg tror det er en god start på ferden til feridg produkt. Regner med det blir en del testing og feiling i denne omgangen også. Men håper på og ro det iland ganske snart.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dagene til demo går nedover og godt er det, håper virkelig ingen av dere blir syke nå altså. Dette er noe jeg vil virkelig bli med på, har sett frem til demoer nå siden jeg fikk invitasjon her.
    Da er PM sendt til besøkende ang kontakt info.

Sees på lørdan.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kompnenter begynt å komme, filter komponentene er kommet. Snart begynner loddingen, og snekker arbeidet

A.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PM sendt til besøkende ang kontakt info.

Sees på lørdan.

A.
    Da har jeg plottet inn kinoen din på kartet ambiance. For mitt vedkommende var det jo bare en fin rusletur :-) Gleder meg stort!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Da har jeg plottet inn kinoen din på kartet ambiance. For mitt vedkommende var det jo bare en fin rusletur :-) Gleder meg stort!

Flott da har vi en date.

Ser ut til alle de andre kan komme også.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oops!!

Ja så var det demoen da. Starter med vanlig rutine, litt om oppsettet også cd-plater i 45-50 min. Alt vel.. Så var det DVD og BLU RAY sin tur etter en liten kaffe og pepsi max pause. Pioneer ville ikke stort mere en halvveis inn i Tranformers hotteste scener før den streiket lydmessig. Tenkte først det var noe på oppsettet på spilleren, men det var det ikke. Jo mere vi letet etter feil i menyen, jo mindre funskjoner ble opperative fra spilleren, helt til den ikke ville sende bilde-informasjon i det store og hele. Nå vil den ikke la seg slåes på.. Er det noen gang feilfritt hos meg?

SCIC fikk overta der vi slapp hos meg, filmer og musikk ble spillt i allmass og med full overbevisning.

Ellers vil jeg takke til besøkende for tålmodigheten og samværet.. Det var hyggelig.

A

Side 90 av 197 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •