Ambiance selger Franck Tchang Tango Red! - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 197 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 3926
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå må man ikke forveksle bassfelle med suckout. Bassfeller skaper ikke diper i frekvensområdet, de jevner først og fremst bassresponsen ut. Bassfeller kan foruten senke peaker også heve områder med suckout. Man får ikke mindre bass med bassfeller. Men mye strammere, mer fremtredende og bedre definert bass. Er det mulig å overdempe i bassområder? Ja, i teorien. Men nesten komplett umulig i praksis.

En DEQX eller lydkorreksjon alá Audiolense tvinger ikke komponenter til å fungere sammen som Anfield antyder. Den gjør noe med integrering mellom rom og høyttalere. Man kan bl.a. endre på frekvensresponsen. Folk er skeptisk til slikt og tenker at de mister noe. Hvis det er slik at man taper ørlite (noe jeg forresten ikke vet om er tilfellet, men la oss si det), så veies det uansett 100 ganger opp mot det man vinner. Dette er helt klart fremtiden. Ingen høyttalere klarer å spille uavhengig av rommets begrensninger. Utfordringen er å sette lydkorreksjonen opp riktig.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at jeg skrev tvinger i anførselstegn.

Jeg ville for all del forsøkt en EQ-variant dersom det bød seg en mulighet, det verste som kan skje er jo at det ikke virker noe bedre enn i dag..... ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt DEQX på høyttalere med og uten delefiltre, og det fungerer på begge deler.
    Fordelen med å ta ut delefilterne, er jo at du har full kontroll på alt selv, men man kan velge å ikke bruke delefiltre i DEQX og kun korreksjon.

Problemet er å klare å fremtvinge nok bass nede i dypet vha EQ. Skal man dra opp en dip på 20dB, så skal det MYE forsterker-kraft til.

Har du flyttet på sweetspot? Få sofaen litt nærmere høyttalerne, der du måler best og prøv der.

Mistanken min ligger i at de høyttalerne du har nå spiller mye mer linjært enn de du hadde før, og det er først nå du merker rom-nodene dine. Husk at jo "riktigere" høyttalerne spiller bass(null forvrengning), desto lavere høres det ut. Det er helt klart ikke overdempet hjemme hos deg, bare så det er sagt:-D

Har mye av de samme problemene selv i rommet mitt på 5x7m og har laget noen store høyballer av Rockwool/Glava som hjelper ned mot 60Hz. Har også noen store bass-kister under stolene bak, som tar ned mot 40Hz.

Neste planen er å bygge om taket, slik at de skråner ned på hver side ca. 60cm plate, med en slags bassfelle mellom hver takbjelke.

Få inn noe saftig bass-demping i hjørnene, så bør det bli bedre hos deg.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har testet litt DEQX på høyttalere med og uten delefiltre, og det fungerer på begge deler.
    Fordelen med å ta ut delefilterne, er jo at du har full kontroll på alt selv, men man kan velge å ikke bruke delefiltre i DEQX og kun korreksjon.

Problemet er å klare å fremtvinge nok bass nede i dypet vha EQ. Skal man dra opp en dip på 20dB, så skal det MYE forsterker-kraft til.

Har du flyttet på sweetspot? Få sofaen litt nærmere høyttalerne, der du måler best og prøv der.

Mistanken min ligger i at de høyttalerne du har nå spiller mye mer linjært enn de du hadde før, og det er først nå du merker rom-nodene dine. Husk at jo "riktigere" høyttalerne spiller bass(null forvrengning), desto lavere høres det ut. Det er helt klart ikke overdempet hjemme hos deg, bare så det er sagt:-D

Har mye av de samme problemene selv i rommet mitt på 5x7m og har laget noen store høyballer av Rockwool/Glava som hjelper ned mot 60Hz. Har også noen store bass-kister under stolene bak, som tar ned mot 40Hz.

Neste planen er å bygge om taket, slik at de skråner ned på hver side ca. 60cm plate, med en slags bassfelle mellom hver takbjelke.

Få inn noe saftig bass-demping i hjørnene, så bør det bli bedre hos deg.

Så mye som det er ute å kjører her med de fase problemer som oppstår i rommet, tror jeg blir meget vanskelig å få i havn bare med demping. Flytter sweetspot 1m lengre fram er det et absolutt "null" punkt på bass. En annen faktor som kommer inn er utseende på rommet så for min del tror jeg kanskje DEQX kunne vært veien å gå. Men jeg vet ikke uten å prøve.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass Labs X250.5 solgt. Gikk til en Pass entusiast i Sogndal som sikkert får like mye glede av den som meg.

Jeg er da helt uten forsterker i kinoen!!??

A.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig at ting ikke matchet skikkelig her. Får håpe du finner noen effekter som passer ht bedre. Tror ikke rommet ditt er overdempet, du har nok heller noen akustiske problemer og rydde opp i Hva med AW400 til disse? Tror kanskje de har noen sånne stående på CB elektro i Tønsberg hvis du vil prøve dem.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk da fort

Hva er så planen? Ny elektronikk, eller skal du også selge unna høyttalerene?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig at ting ikke matcher i kinoen din for tiden, lyden satt som et skudd når jeg var der sist og det låt rimelig kult. Etter de oppgraderingene du har hatt så regner jeg med at du kanskje går for en hardcore løsning nå, blir spennende å se hva du ender opp med. Kan du røpe litt for oss som følger med dine steg mot nirvana.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene vil stå til salgs fortsatt.

Vurderer seriøst å høre en form for romkoreksjon satt opp på høyttalerene før de fyker ut døren. Har en som har meldt noe innterese i VS, og vil bytte i Sonus Faber Cremona. Men det ble plutselig stilt fra den kanten!?.

Hva som skal inn er jeg da ikke sikker på, det hele beror på salg av VS. De høyttalerene jeg har litt lyst til å ta inn, synes innbytteprisen vil bli for høy. Faktisk så høy at de ikke vil komme med noe tilbud til meg pr dags dato.

Forsterker(e) har jeg ikke bestemt meg for enda. Har veldig lyst tl å prøve Chord SPM 5000, som det ikke finnes noen tester å lese. Lukter også på Mc 501 eller 1200 blokker, og til slutt av det som jeg finner tilgjengelig på nettet EC AW400.

Jeg tror med hånden på hjertet at ingen av disse forsterkerene vil gjøre VS til et nirvana som jeg ønsker, men jeg må prøve.

A.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har nevnt det for deg før, men hva med å prøve BAT elektronikk?

VS skal visst spille veldig bra sammen med BAT. Du kan jo forhøre deg med Audiofil i Horten neste helg om å få låne?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Tror jeg har nevnt det for deg før, men hva med å prøve BAT elektronikk?

VS skal visst spille veldig bra sammen med BAT. Du kan jo forhøre deg med Audiofil i Horten neste helg om å få låne?

BAT VK-600 SE skal testes i morgen. Noe blandet utsagn fra de som sammenligner Pass Labs og BAT. Beste er vel å teste å høre selv.

Skal komme med noen ord fra testen.

A.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance

BAT VK-600 SE skal testes i morgen. Noe blandet utsagn fra de som sammenligner Pass Labs og BAT. Beste er vel å teste å høre selv.

Skal komme med noen ord fra testen.

A.
    Oyy, BAT VK-600 SE faktisk. Skal bli spennende og høre hvordan du oppfatter denne i rommet ditt sammen med VS :-D

Snakkes vi i Horten eller?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Oyy, BAT VK-600 SE faktisk. Skal bli spennende og høre hvordan du oppfatter denne i rommet ditt sammen med VS :-D

Snakkes vi i Horten eller?
    Jeg er utrolig spent selv, og her har jeg ingen forventninger så her er bare å la det skure å gå.

Jooo.. Det gjør vi... Horten skal jeg til, regner med det blir på søndag, skal se om jeg får med meg messe-kameratene.
    Spent på ny butikken til Audioaktøren, de skal vist ha fått bedre lytterom, men kanskje noe spinkelt utvalg enda?

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk & pris for hjultraller!!

Vel hjemme etter svipp tur til Horten for å hente det som mest sansynlig er det største og tyngste jeg har hatt av forsterkere i kinoen.

Møtte opp til Terje N. på Audioaktøren til avtalt tid, og små løp over veien for å få titte litt på BATèn som jeg skulle hente. Måtte ta meg i å små løpe og heller begynne å gå. Det var jo ikke en bil på veien!! Etter å ha klart å takle evnen til å gå, gikk vi bort til forsterkeren som sto klar på gulvet. "Å dæven!! Dein her gruve æ mæ te å løft på" "Jeg også" sa Terje. Etter en liten lytt til BAT, og Usher BE 8571 som jeg synes var litt for bløt i lyden, og noen mangler på detaljer, ble det litt snak fram og til bake og noen forklaringer på forskjeller mellom SE og "vanlig" utgave, var det bare å gå for å hente esken til BATèn. Ned trappen til et rom som skal bli et dedikert lytterom sto esken. Etter at vi så vidt klarte å lure herlighetene inn i baksetet på bilen, bar det hjemover. Det eneste som sto i hue på meg mens jeg satt i bilen var... Håper denne gir meg deg jeg ønsker. Håper denne gir meg deg jeg ønsker. Håper denne gir meg deg jeg ønsker. Sulten. Håper denne gir meg deg jeg ønsker. Håper denne gir meg deg jeg ønsker.
    Vel hjemme, og etter å ha firet det store dråget ned på bakken, måtte jeg bare innse at det er kun en ting som gjelder, og det er hjultrallen som jeg hade lånt av en kamerat for å kjøre høyttalere ut å inn av kinoen. Vips så sto det en BAT i kinoen, og en spilttet strømkabel.. Her er det to monoblokker i et chassis ergo to hoder på stømledningen.

Etter noe minutter med kobling og en banan var jeg klar for første lytt.
    Jeg hentet fram demoplaten jeg har spillt så alt for mange ganger på Usher 8871. Solveig Slettahjell skulle trå til med noen melakolske strofer, med en trampende tung bass i bakgrunn. Her var en del av tyngden kommet tilbake, men ikke bløtt på noen måte som 8571 var i butikken.
    Et av mine favorit band når det kommer til referanse musikk er Blackfield, også denne gangen er det sangen Some day. Hurtig og tørr bass, med simbaler og vokaler som setter fokuset på noe mere presise plasseringer i lydbildet en hva Pass Labs gjør. Det hele gir også en nyanse av mere middbass til dypbass skyv som virker en del mere kontrolert. Vokalene til Steven Wilson kan på enkelte oppsett være spiss og ikke fullt så behagelig. BAT klarer og temme denne tendensen bort, noe som også Pass Labs gjør, men her kanskje enda mere analogt. Vet ikke om det har en klar sammenheng, men det virker som Passèn har litt mere attac i mellomtonen, og mere detaljer i det omerådet, noe som jeg må komme tilbake til når jeg har fått lyttet mere og sammelignet de to kraftverkene.

Mere kommer etter at første inntrykkene har roet seg noe mere.

A.
    Vedlegg 54425

Vedlegg 54426

Vedlegg 54427

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Insane

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt gjort å huske at du var sulten inne i alt dette...

Håper du finner det som gir deg lyden du er ute etter, uansett om det er denne eller ikke!

Synes det ser ut som høyttalerene dine står langt ut mot sidene på bildene dine. Forandrer det seg mye om du trekker dem innover mot midten? (Du har jo en del å gå på inn til lerretet)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F*** hvor svær BATen er da :-D

Mener å huske at PL X250.5 er 50kg? Så da må vel BATen være enda noen kg tyngre.

Håper virkelig denne forsterkeren gir deg det du savner nå, så du slipper å kvitte deg med disse herlighetene allerede.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi. Dette var noe saker som jeg som jeg kunne tenkt å tittet nærmere på, du har virkelig sansen for det andre ikke har oppdaget enda. Du trekker High-end kino en grense over det som er lovlig, veldig bra saker Bjørn og håper du kan få til en demo med tiden. Jeg stiller meg i køen for å høre på denne nye herligheten og ikke snakke om VS. Åssen kommer du frem til dette utstyret egentlig ? Takk Avforum, dere har gitt meg en unik sjanse med å se på mye nytt jeg aldri trodde fantes. GO GO GO....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, roger, nå var det plutselig GØY med noe nytt?

Lekkert, lekkert. Hva ligger en slik blokk på villedende?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Åja, roger, nå var det plutselig GØY med noe nytt?

Lekkert, lekkert. Hva ligger en slik blokk på villedende?
    Alltid vært gøy å følge med her, skjer noe som ikke andre tør å våge seg utpå.

Side 119 av 197 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •