Ambiance selger Franck Tchang Tango Red! - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 197 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 181 191 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 3926
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare pass på at du ikke får en så flat frekvenskurve at du dreper dynamikken i rommet. Overdempning er verre å høre på enn underdempning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Hemholtz fiasko eller skandale? Ja takk begge deler eller NEI takk er vel rett!

Så langt har Hemholtz ikke gjort noen underverk hos meg. Den jeg bygget (På mål) fungerer ikke noe bedre en hva det gjorde å sette høyttalerene på spikes. 1DB økning på 35Hz som er fokus omerådet mitt. Slik som ting er nå blir jeg litt små frusterert når jeg ikke merker forbedringer ved større inngrep.

I helgen skal jeg bygge om resonatoren noe, og se om det hjelper noe. Skal prøve med dypere rør og mer fokus på et spesifik frq omerådet.

More to come!

A.
    En Helmholtzresonator er vel laget for å behandle et veldig lite frekvensområde, så det er jo viktig å måle seg til hvilken frekvens resonatoren skal behandle og få justert den inn på det? En Helmholtzresonator er vel også det beste til å ta seg av demping i de aller laveste frekvensene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg driver med nå er et skudd i mørket, forde jeg vet ikke om jeg jobber med speilfrekvenser, eller med reele frkvenser. Resonatoren jobber med dype frekvenser ja, og kan jobbe med frq fra ca 100hz og nedover. Den jeg bygget nå er på 23Hz - 143 Hz. Bakdelen med så bredt spekter er at den mister fokus omerådet og jobber med alt for bredt spekter. Nå tenkte jeg å prøve et mere spesifik omerådet 37Hz - 42Hz for å se virkningsgraden på denne. Tror en middelvei mellom disse to variantene er veien å gå.

Overdemping tror jeg ikke er et tema enda. Men bassen på VS er en nøtt å knekke for tiden. Når jeg flytter ht nært bakvegg eller lengre unna, så er det bare 35Hz og 40Hz som blir påvirket ved samme volume seting, noe som er litt rart. Problemer med 35Hz gjenspeiler seg i lengden på rommet (6m) hvor speilfrekvensene er 29Hz som fundament og 58 som første speil frq. Derfor prøver jeg å finne en gylden middelvei mellom disse to.

En sak til er det noe smale lydbildet fra radiatorene som gjør til at frontene må stå med god avstand, og det skaper fløtter ekko mellom veggene og høyttalerene. Høyfrekvens demping må til her.

A.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror absolutt det er en god idé å la den jobbe med så lite frekvensområde som mulig. Svanå lar de kun jobbe med én utvalgt frekvens, slik jeg har forstått det. Han bruker da også gjerne flere stk til å jobbe med den utvalgte frekvensen også, har jeg sett. Dette vil vel utjevne stående bølger oppover også, eller har jeg misforstått her?

Har også lest at en Helmholtzresonator er så og si umulig å justere inn uten måleutstyr, siden den må treffe akkurat på den utvalgte frekvensen, slik jeg hår forstått det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg tror absolutt det er en god idé å la den jobbe med så lite frekvensområde som mulig. Svanå lar de kun jobbe med én utvalgt frekvens, slik jeg har forstått det. Han bruker da også gjerne flere stk til å jobbe med den utvalgte frekvensen også, har jeg sett. Dette vil vel utjevne stående bølger oppover også, eller har jeg misforstått her?

Har også lest at en Helmholtzresonator er så og si umulig å justere inn uten måleutstyr, siden den må treffe akkurat på den utvalgte frekvensen, slik jeg hår forstått det.
    De har en høyere "effekt" ved å snevre inn arbeidesomerådet og tune den inn på frekvensen du vil jobbe med. Mere effekt av flere stykker, og jeg tenker å bruke to stykk med variabel åpning. Ved hjelp av db måler finner du ut hvor den har effekt. Anbefalt plasseringer er to største bak i hjørnene og to mindre i front hjørnene. Er det noe sammenfallende med det du mener?

A.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støttes! Og i tillegg er det jo en dip du jobber med, mens Helmholtzresonatorer funker desidert best på peaker. Når du kjørte en 35hz tone viste det seg at det ikke var noe spesielt med annsamlinger på den frekvensen, selv langs vegger eller inne i hjørnene, men bare en jævla dip i lytteposisjon
    Tro forandring av høyttalerplassering er den letteste måten å få bukt med problemene der nede. Finne den plassen som fungerer best på bassfronten, og deretter begynne med demping/diffusering av førsterefleksjoner. Og da må det mer enn ett lag filt til. Det demper jo bare helt øverst i diskanten.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Bare pass på at du ikke får en så flat frekvenskurve at du dreper dynamikken i rommet. Overdempning er verre å høre på enn underdempning
    Flat/jevn frekveskurve er bra det, hvis RT 60 er lik over hele frekvensområdet
    Overdempning av enkelte frekvenser blir veldig galt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med en kraftig dip rundt 50 Hz i den gamle kinoen min. Løsningen ble å bryte bassbølgen med et rack på sidevegg. Etter det var problemet borte i sweetspot
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med en kraftig dip rundt 50 Hz i den gamle kinoen min. Løsningen ble å bryte bassbølgen med et rack på sidevegg. Etter det var problemet borte i sweetspot
    Var det et åpent eller tett rack?
    Jeg ser på plassering av ting langs vegger i det stilrene og meget flotte rommet som ikke aktuelt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Var det et åpent eller tett rack?
    Jeg ser på plassering av ting langs vegger i det stilrene og meget flotte rommet som ikke aktuelt.
    Det er det nok ikke. Men som jeg snakket med deg og Devilej om var å sette opp et DVD skap til ved refleksjonspunktet fra høyttaler på motsatt side. Kanskje dette også bryter 35Hz tidligere?.

I dag har jeg knotet litt mere med plassering av frontene, og jeg fikke en 3DB økning på 40Hz og bra nøyaktig det samme på 35Hz. Et steg nærmere 25Hz som er uberørt. Avvike er nå 9Db sopm fortsatt er for mye i mine ører.

Hvilke absorbenter ville du ha brukt mtp flutterekko i front? Kanskje jeg må fleske til med noe der?

A.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i utgangspunktet et åpent rack, men det var ikke mye luft igjen i det etter at det ble fylt med elektronikk. Det jeg gjorde var å flytte elektronikken fra fronten til siden av rommet med et veldig godt resultat både lydmessig og estetisk. Skjønner selvfølgelig at dette ikke passer i alle rom, men å få brutt bassbølgene på en eller annen måte kan være til god hjelp, og verd å forsøke om plassering ikke hjelper
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Det er det nok ikke. Men som jeg snakket med deg og Devilej om var å sette opp et DVD skap til ved refleksjonspunktet fra høyttaler på motsatt side. Kanskje dette også bryter 35Hz tidligere?.

I dag har jeg knotet litt mere med plassering av frontene, og jeg fikke en 3DB økning på 40Hz og bra nøyaktig det samme på 35Hz. Et steg nærmere 25Hz som er uberørt. Avvike er nå 9Db sopm fortsatt er for mye i mine ører.

Hvilke absorbenter ville du ha brukt mtp flutterekko i front? Kanskje jeg må fleske til med noe der?
    A.
    Regner med at han vil anbefale det samme som meg. Rockwool akustikkplater kledd i et stoff med samme farger som veggen? Eller noe stilig mønster i matchende farger?

Kunne veldig gjerne tenkt meg en tur nedom med en del plater for å teste hos deg, men er opptatt med snekring på kino-tak og andre terrasser for tiden og kan ikke ta meg tid til dette akkurat nå.

Hadde en følelse av litt for lite fokus sist jeg var hos deg, og synes det var veldig nakent på sideveggene. Mye lyd som slår fram og tilbake på nakne vegger.
    2 stk. plater i førsterefleksjonene(begge førsterefleksjonene) på hver side og 2 stk. i taket. Jeg ville også satt et par plater i hjørnene bak på skrå, eller langs sidevegg mot hjørnet.

Er forøvrig ikke helt enig med at det er verre med et overdempet enn et for lite dempet rom. Etter min mening så skal lyden komme fra høyttalerne og ikke fra rommet rundt disse.

Nå har jo jeg rundt 50 stk. akustikkplater i rommet mitt, så jeg kan jo ikke si noe annet:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Regner med at han vil anbefale det samme som meg. Rockwool akustikkplater kledd i et stoff med samme farger som veggen? Eller noe stilig mønster i matchende farger?

Kunne veldig gjerne tenkt meg en tur nedom med en del plater for å teste hos deg, men er opptatt med snekring på kino-tak og andre terrasser for tiden og kan ikke ta meg tid til dette akkurat nå.

Hadde en følelse av litt for lite fokus sist jeg var hos deg, og synes det var veldig nakent på sideveggene. Mye lyd som slår fram og tilbake på nakne vegger.
    2 stk. plater i førsterefleksjonene(begge førsterefleksjonene) på hver side og 2 stk. i taket. Jeg ville også satt et par plater i hjørnene bak på skrå, eller langs sidevegg mot hjørnet.

Er forøvrig ikke helt enig med at det er verre med et overdempet enn et for lite dempet rom. Etter min mening så skal lyden komme fra høyttalerne og ikke fra rommet rundt disse.

Nå har jo jeg rundt 50 stk. akustikkplater i rommet mitt, så jeg kan jo ikke si noe annet:-D
    Fokuset har tatt seg opp siden den gang.
    Bakre første refleksjonene er høyt prioritert nå, og der har jeg en løsning som ikke vil ødelegge det estetiske.
    Taket tror jeg gjør en del med lyden også, men det går vel mere på mellombass forsterkninger likså som et kaldt gulv. Har lyst til å prøve noe her også.

Blir en del prøving og feiling før jeg får noe i havn her. Selv om det er frustrerende til tider, så er belønningen stor på slutten. Takk for tips.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i utgangspunktet et åpent rack, men det var ikke mye luft igjen i det etter at det ble fylt med elektronikk. Det jeg gjorde var å flytte elektronikken fra fronten til siden av rommet med et veldig godt resultat både lydmessig og estetisk. Skjønner selvfølgelig at dette ikke passer i alle rom, men å få brutt bassbølgene på en eller annen måte kan være til god hjelp, og verd å forsøke om plassering ikke hjelper

Jeg prøvde madrass trikset der, og det gjordet noe med lyden nedover i registeret, uten å vite frq som ble påvirket så virket det som bassen ble kraftigere? Skal leke en del med dette i helgen.

A.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass samler seg i vel mest i hjørner og "vinkler" og jeg har inntrykk av at Svanå bruker Helmholtz til å ramme inn sine Level 3-rom. Å plassere Helmholtz i hjørnene tror jeg er en meget bra idé.
    Det er ikke meningen å ødelegge tråden din med alskens bilder, men håper det er greit jeg poster et bilde av et Level 3-rom fra Svanå, bare for å vise et ekstremt eksempel:

Her har han plassert Helmholtz langs hele taket og hele gulvet.
    Nå er dette rommet som nevnt helt ekstremt, men det var bare for å vise.

Helmholtz fungerer bra til både dipper og peaker, men jeg har inntrykk av at det kanskje er behov for flere for å behandle dipper?
    Her brukte de 7 stk (tror jeg det var) for å rette opp i frekvenskurven:
    Før:

Etter:

Ellers er dette en greit eksempel på diskré bruk av Helmholtz:

Jeg ser 10 stk på dette bildet? Ganske diskré, synes jeg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass samler seg i vel mest i hjørner og "vinkler" og jeg har inntrykk av at Svanå bruker Helmholtz til å ramme inn sine Level 3-rom. Å plassere Helmholtz i hjørnene tror jeg er en meget bra idé.
    Det er ikke meningen å ødelegge tråden din med alskens bilder, men håper det er greit jeg poster et bilde av et Level 3-rom fra Svanå, bare for å vise et ekstremt eksempel:

Her har han plassert Helmholtz langs hele taket og hele gulvet.
    Nå er dette rommet som nevnt helt ekstremt, men det var bare for å vise.

Helmholtz fungerer bra til både dipper og peaker, men jeg har inntrykk av at det kanskje er behov for flere for å behandle dipper?
    Her brukte de 7 stk (tror jeg det var) for å rette opp i frekvenskurven:
    Før:

Etter:

Ellers er dette en greit eksempel på diskré bruk av Helmholtz:

Jeg ser 10 stk på dette bildet? Ganske diskré, synes jeg.

Vanvittig stilig! Jeg liker noe anerledes rom, og det ble en liten motivator for hva/hvor jeg kan bruke helmholts. Jeg klarte som sagt å få 1DB økning på 35Hz ved å forandre på åpningen inn til resonatoren. Flere drar nok med seg alt i rett retning. Men utseende er ikke heldig, så jeg må finne en middelvei.

A.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt varsom med for mye bruk av rockwool. Det kommer selvfølgelig litt ann på rommet, men det er fort gjort å overdempe i diskantområdet med rockwool. Til siderefleksjonene så egner rockwool eller noe som demper hele veien opp bra. Utover det ville jeg har prøvd meg forsiktig frem når det gjelder produkter som demper 100% helt opp i diskantområdet. Mitt tips er at du på frontvegg bruker membran absorbenter, dvs. absorbenter som demper mye i bassen og lite oppover. Disse kan man pøse på med uten at det blir dødt.

Begge disse er av den typen:
    GIK Acoustics: GIK 244 Bass Trap
    GIK Acoustics: GIK Monster Bass Trap
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vær litt varsom med for mye bruk av rockwool. Det kommer selvfølgelig litt ann på rommet, men det er fort gjort å overdempe i diskantområdet med rockwool. Til siderefleksjonene så egner rockwool eller noe som demper hele veien opp bra. Utover det ville jeg har prøvd meg forsiktig frem når det gjelder produkter som demper 100% helt opp i diskantområdet. Mitt tips er at du på frontvegg bruker membran absorbenter, dvs. absorbenter som demper mye i bassen og lite oppover. Disse kan man pøse på med uten at det blir dødt.

Begge disse er av den typen:
    GIK Acoustics: GIK 244 Bass Trap
    GIK Acoustics: GIK Monster Bass Trap
    Til dels enig her, det er avhengig av rommet, men også måten å lytte på.

Har ingen problemer med å få høyttalerne mine til å skrike i diskanten hvis jeg vil, selv med 50+ akustikkplater. Kjører ned diskanten fra 2000Hz og oppover selv med disse platene for å tilpasse diskanten til rom-volumet. Det finnes egne studio-standarder for hvordan man skal stille frekvensgangen i forhold til rom-størrelse. (Har aktive studio-monitorer med mulighet for EQ direkte på hver høyttaler).

Min filosofi er direkte lyd fra høyttalerne og man får det som er spilt inn på plata, på godt og vondt. Gode innspillinger låter fantastisk, mens dårlige innspillinger ikke låter noe bedre enn før:-D Kunstig klang høres bedre i direktelyd-rom, men det er nå engang slik produsentene har mikset inn ting og tang. Ekte klang fra innspillinger høres meget bra ut når høyttalerne får lage den og ikke rommet.

Side 111 av 197 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 181 191 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •